Rozmowa z anną treter …o fundacji, tegorocznym festiwalu I polskiej piosence czym na co dzień zajmuje się Fundacja piosenkarnia?



Pobieranie 27.29 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar27.29 Kb.
ROZMOWA Z ANNĄ TRETER

O FUNDACJI, TEGOROCZNYM FESTIWALU I POLSKIEJ PIOSENCE


Czym na co dzień zajmuje się Fundacja PIOSENKARNIA?
Fundacja powołana została do życia w listopadzie 2007 roku. Jej głównym celem jest promowanie wysokiej kultury muzyczno-literackiej, wspomaganie młodych, uzdolnionych artystów oraz popularyzacja dzieł twórców wybitnych, zasłużonych dla polskiej kultury. Fundacja poprzez swoje działania stara się udowadniać, że piosenka literacka istnieje, ma się dobrze, a dzięki naszemu wspólnemu zaangażowaniu i ku wspólnej satysfakcji i przyjemności - zakwitnie!
W swojej codziennej pracy Fundacja organizuje koncerty i festiwale, wydaje płyty i albumy. W swoim dotychczasowym dorobku mamy organizację wielu niezwykłych i oryginalnych wydarzeń, m.in.: cykl koncertów piosenki literackiej, a w nim koncerty „Ja to mam szczęście”, „Poezja nie zna granic” – koncert w ramach „Nocy Muzeów” w Krakowie, „Pieśni Łagodnych” w ramach Festiwalu Poezji i Muzyki w Krakowie czy też serię koncertów pod wspólnym tytułem „Magia obłoków” w Toruniu, Warszawie czy Tarnowie.
Jakie jest Wasze najważniejsze przedsięwzięcie?
Najbardziej prestiżowym wydarzeniem artystycznym wykreowanym przez Fundację jest Festiwal Twórczości Korowód. Jest on prezentacją i popularyzacją dorobku artystycznego wybitnych polskich twórców zarówno poprzez mistrzowskie wykonania ich dzieł, jak i ich szeroką promocję wśród młodych ludzi w całej Polsce.
Pierwszy Festiwal w 2008 roku w całości poświęcony był twórczości Marka Grechuty. W 2009 roku przybliżyliśmy słuchaczom także twórczość wielkiego poety i autora tekstów – Leszka Aleksandra Moczulskiego. W tegorocznej, III edycji, Festiwal Twórczości Korowód w części konkursowej adresowany jest do twórców i wykonawców, którzy mają ciekawe propozycje artystyczne.

Zaproponujemy także publiczności dwa koncerty monograficzne. Jeden z nich to piosenki zmarłego przed 25-ciu laty Wojciecha Bellona – twórcy zespołu ,,Wolna Grupa Bukowina’’. Piosenki te zabrzmią zarówno w oryginalnych wersjach, jak i w zupełnie nowych aranżacjach i wykonaniach. Drugi koncert będzie prezentacją wybranych piosenek i pieśni Jana Kantego Pawluśkiewicza – znakomitego kompozytora krakowskiego.


Fundacja pragnie aby co roku festiwal poświęcony był twórczości innego wybitnego artysty. Od samego początku głównym założeniem festiwalu było promowanie twórczości ambitnej i ponadczasowej, która jednocześnie byłaby wdzięcznym tematem dla młodych ludzi biorących udział w konkursie.
No właśnie, to już trzecia edycja Festiwalu. Czy będzie się on różnił od poprzednich?
W tegorocznej edycji młodzi twórcy mogli zaproponować w konkursie własne utwory, mogli także korzystać z twórczości wybitnych polskich autorów i kompozytorów. Większość zgłoszeń zawierała oryginalny, autorski repertuar, a to najważniejsza informacja, bo taki był cel tej nowej formuły konkursu. Finałowa rywalizacja odbędzie się w dwóch kategoriach: na najlepszą prezentację artystyczną (tu o zwycięstwie zadecyduje wykonanie, dobór i oryginalność repertuaru) oraz na najlepszą piosenkę.
Młodzi twórcy nie mają dziś łatwego startu, możliwości przebicia się i pokazania szerszej publiczności. Czy udział w Festiwalu może im pomóc?
Nagrodą dla zwycięskiej piosenki będzie sesja nagraniowa w profesjonalnym studiu „Nieustraszeni Łowcy Dźwięków” w Krakowie, a potem umieszczenie jej w zestawie do głosowania Listy Przebojów ,,Trójki”. To da piosence możliwość rywalizowania z najlepszymi piosenkami z całego świata, a także zapewni ogólnopolską prezentację.
W tym miejscu chciałabym serdecznie pokłonić się radiowej „Trójce”, która od lat otwiera drzwi gościnnego Studia Muzycznego Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej dla młodych twórców spod znaku „Piosenkarnia”, transmituje koncert laureatów na swojej antenie, udziela patronatu medialnego, a w tym roku dzięki wsparciu autorów Listy Przebojów – Piotra Barona i Marka Niedźwieckiego – da szansę zaistnienia najlepszej piosence.
Jakie było zainteresowanie tegoroczną edycją konkursu i czy wśród zgłoszeń dostrzegła Pani prawdziwe „perły”?
Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się 51 wykonawców, z których 19 zaprezentuje się w finałowej rywalizacji 12 listopada 2010 r. w Centrum Kultury Rotunda w Krakowie. Poziom Konkursu był bardzo wysoki i wyrównany, a Komisja podkreślała, że z bólem serca musi odrzucić wiele interesujących propozycji. Wszyscy wykonawcy zgłosili bardzo ciekawy i różnorodny repertuar. Wiele było naprawdę wspaniałych głosów i interpretacji, dużo dobrych zespołów. Nie chcę o tym mówić zbyt szczegółowo, bo zamierzam zasiąść w Jury Finału Konkursu. Eliminacjom się jedynie przysłuchiwałam.
Wśród finalistów jest wielu laureatów różnych festiwali, jakie odbywają się w Polsce. Zazwyczaj są to artyści, którzy przed wielu laty objawili swój talent, zostali nagrodzeni, a potem zapadła na ich temat cisza. A przecież oni dalej tworzą, piszą nowe piosenki, rozwijają się muzycznie, nagrywają płyty – tylko, że ich wysiłki trafiają w próżnię.
Próżnię, jaka w Polsce wytworzyła się między twórczością prawdziwą i śpiewaniem z potrzeby duszy, a wielkim medialnym młynem, który wciąga młodych ludzi obietnicą popularności, szybkiej kariery i każe obniżyć loty, aby dostosować poziom prezentacji do poziomu przeciętnego odbiorcy. Moim celem jest wypełnienie tej próżni, pokazanie publiczności, że istnieją młodzi artyści, którzy mają coś do powiedzenia i chcą się tym dzielić chociaż nie wzbudzają zainteresowania mediów.
czyli szukamy nowych polskich piosenek! Jaki jest więc efekt tych poszukiwań i jaka jest ogólnie kondycja polskiej piosenki?
Symptomatycznym zjawiskiem jest dla mnie m.in. Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu. Podkreślam – polskiej piosenki. Od kilku lat debiutanci tej imprezy to jedynie odtwórcy piosenek „zadanych” im do wykonania przez organizatorów festiwalu. Ciosem ostatecznym był w tym roku brak koncertu premier. Za jakiś czas Polska może okazać się pustynią twórczą, wszyscy młodzi śpiewać będą wyłącznie covery i to najchętniej po angielsku, a wyrażanie siebie w tekście piosenki, czy niosącej go melodii okaże się drugorzędną potrzebą.
Zauważam te zjawiska od dawna, a patrzę na nie z dwóch punktów widzenia. Jestem bowiem nie tylko szefową fundacji, lecz jednocześnie czynną artystką, która ma przyjemność występować w wypełnionych po brzegi salach i wiem, że publiczność czeka na takie koncerty, uważnie słucha tekstów piosenek i lubi zanucić zapamiętane melodie. Zatem istnieje spore grono odbiorców czy wręcz wielbicieli piosenki artystycznej . Oby nie zabrakło wykonawców. Czasy są trudne, szalenie komercyjne i jeżeli młodzi artyści chcą uprawiać piosenkę literacką, to trzeba ich wesprzeć.
Ale festiwal to nie tylko konkurs. Co jeszcze będziemy mogli usłyszeć?
W tym roku przygotowujemy dwa duże koncerty monograficzne poświęcone twórczości Wojciecha Bellona i Jana Kantego Pawluśkiewicza. W 2010 roku przypada 25 rocznica śmierci Wojciecha Bellona. Fundacja pragnie uczcić tę rocznicę poprzez prezentację twórczości tego artysty podczas koncertu pt.: „Pieśni Łagodnych”. Piosenki Wojtka zaśpiewają jego przyjaciele, ale także wykonawcy, którzy wcześniej nie zetknęli się z tą twórczością.
,,Wolna Grupa Bukowina” – zespół stworzony przez Wojtka Bellona i z powodzeniem do dziś propagujący jego twórczość, wykona swoje najpiękniejsze pieśni. Z towarzyszeniem Bukowiny zaśpiewają: Krzysztof Myszkowski - na co dzień lider „Starego Dobrego Małżeństwa’’ i Jurek Filar z zespołu ,,Nasza Basia Kochana’’. Pozostałym solistom towarzyszyć będzie zespół muzyczny pod kierownictwem Jana Hnatowicza, który jest także pomysłodawcą i reżyserem koncertu. Przez wiele lat był członkiem Bukowiny i przyjacielem Wojtka, którego ten uwiecznił w tekście piosenki „Bar na Stawach”.
Kto jeszcze znajdzie się wśród wykonawców koncertu „Pieśni Łagodnych”?
Wśród solistów koncertu znajdą się m.in.: Jacek Kleyff, - warszawski bard i satyryk, idol i przyjaciel Wojtka, Grzegorz Bukała z ,, Wałów Jagiellońskich’’, który zamieścił na swojej ostatniej płycie piękną pieśń poświęconą Wojtkowi, Tomasz Wachnowski – pieśniarz i poeta pracujący właśnie nad płytą z utworami Bellona, mówiąca te słowa Anna Treter – solistka zaprzyjaźnionego z Bukowiną zespołu ,,Pod Budą’’. Zupełnie nowe interpretacje tych piosenek zaproponują: Małgorzata Ostrowska, która na co dzień uprawia zupełnie inny gatunek muzyki, Jorgos Skolias – wybitny wokalista jazzowy czy Maciej Balcar – obecnie solista ,,Dżemu’’, który okazał się wielbicielem twórczości Bellona. Będą i wersje instrumentalne piosenek Bukowiny w wykonaniu Ryszarda Styły i Bogusława Mietniowskiego, będą wspomnienia i wiersze, które przedstawią Adam Ziemianin i Krzysztof Piasecki. Całość poprowadzi Andrzej Poniedzielski, którego łączy z bohaterem koncertu wiele wspólnych wspomnień. Koncert odbędzie się 17 listopada 2010 r. w krakowskim Centrum Kultury Rotunda.
A drugi z koncertów?
Koncert Galowy festiwalu pod nazwą: „Nie przerywajcie zabawy” odbędzie się w sobotę 20 listopada w Operze Krakowskiej. W pierwszej części usłyszeć będzie można laureatów Konkursu twórców i wykonawców „Piosenkarnia”. Druga część będzie retrospektywą twórczości Jana Kantego Pawluśkiewicza w nowej aranżacyjnej odsłonie i mistrzowskich wykonaniach takich artystów jak: Joanna Kulig, Beata Rybotycka, Magda Steczkowska, Anna Szałapak, Elżbieta Towarnicka, Anna Treter, Grzegorz Turnau, Maciej Zakościelny, Kapela Brodów, zespół MONK.

Wokalistom towarzyszyć będzie zespół muzyczny w składzie: Wojciech Bobrowski, Tomasz Hernik, Jan Hnatowicz, Artur Malik, Adam Niedzielin, Leszek Szczerba , kwartet smyczkowy Gerhana oraz gościnnie skrzypaczka Halina Jarczyk. Koncert poprowadzi Andrzej Poniedzielski.


Jan Kanty Pawluśkiewicz jest według mnie jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych. W jego dorobku, mimo że częściej teraz sięga po formy oratoryjne i odsuwa się od komponowania ku malarstwu, znajdujemy wiele wspaniałych piosenek i pieśni, które usłyszymy podczas koncertu. Inspiracją do stworzenia pięknych dekoracji stały się dla Katarzyny Zbłowskiej – scenografa koncertu – obrazy Jana Kantego Pawluśkiewicza.
Czyli już wkrótce przed nami trzecia edycja Festiwalu Twórczości Korowód, który przypomni o istnieniu piosenki poetyckiej.
Tak, zamysłem Fundacji Piosenkarnia jest tworzenie koncertów, w których z jednej strony pokazani byliby mistrzowie gatunku, a z drugiej strony ich młodzi następcy, którym nie zależy jedynie na szybkim zdobyciu poklasku. Poprzez konkurs towarzyszący festiwalowi chcę spowodować, aby młodzi sięgając po repertuar wybierali rzeczy ponadczasowe i wartościowe, a także prezentowali swoją autorską twórczość.
Festiwal to duże przedsięwzięcie, na które składają się premierowe widowiska i koncerty, konkurs, wystawy i imprezy towarzyszące. Przygotowujemy to wszystko od podstaw, tworząc scenografię, aranżacje muzyczne, starannie wybierając obsadę czy sale. Staramy się także, by koncerty te miały swój dalszy żywot w mediach. W tym roku powstaną płyty z piosenkami z obu koncertów. Po raz kolejny widowiska będą emitowane na antenie TVP.
Zależy nam bardzo na tym, aby nie pozostawiać laureatów festiwalu samym sobie po jego zakończeniu, lecz wspierać i promować ich twórczość w ramach innych działań Fundacji Piosenkarnia takich jak: warsztaty, akcje medialne, spotkania autorskie czy koncerty. Zamierzam np. zaprosić laureata konkursu do udziału w moim recitalu, który odbędzie się 15 grudnia w C.K.Rotunda w Krakowie. Wystąpi w nim także Maciej Balcar- solista kultowego zespołu ,,Dżem’’- z piosenkami autorskimi.
Ale nie było by Festiwalu bez wsparcia mecenasów kultury.
To już trzecia edycja Festiwalu i za każdym razem pomaga nam bardzo Prezydent Miasta Krakowa, prof. Jacek Majchrowski, za co mu niniejszym bardzo dziękuję. W tym roku znaczną pomoc okazała nam również firma TAURON Polska Energia, główny sponsor festiwalu.

Naszymi przyjaciółmi są także rektorzy krakowskich uczelni, fundatorzy nagród czy firmy, które na co dzień wspierają naszą działalność. Serdecznie im wszystkim dziękuję i cieszę się, że to coraz liczniejsze grono.


Warto podkreślić, że dwie pierwsze edycje Festiwalu cieszyły się ogromnym uznaniem zarówno krakowskiej publiczności oraz krytyki, jak i telewidzów i radiosłuchaczy. Podkreślano wybitne walory artystyczne koncertów, a także profesjonalny sposób ich przygotowania. Wierzę, że tak samo będzie i w tym roku. Dlatego zapraszam Państwa wszystkich bardzo serdecznie.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna