Rozwój psychofizyczny dzieci w wieku od10 do14 lat Charakterystyka wieku dziesięciolstka



Pobieranie 73.68 Kb.
Data05.05.2016
Rozmiar73.68 Kb.
Rozwój psychofizyczny dzieci w wieku od10 do14 lat




Charakterystyka wieku DZIESIĘCIOLSTKA.


Dzieci w tym okresie :

-kochają i szanują rodziców

-jedzą dużo i z apetytem

-lubią chodzić do szkoły ,dobrze się uczą i lubią swoich nauczycieli .

- nie odczuwają wewnętrznej potrzeby odpoczynku czy utrzymywania porządku

-jako „żartownisie” nie spisują się najlepiej

-źle znoszą dowcipy na swój temat

-nie zawsze potrafią odróżnić rzeczy dobre od złych

-bardzo ważna jest dla nich uczciwość

-są przyjacielskie , ufne i szczere



Aktywność ruchowa :

Dzieci w tym wieku są bardzo aktywne ruchowo , więc zabawy podwórkowe są dla nich najlepszą zabawą. Uwielbiają gry ruchowe ,wyścigi rowerowe. Jednak musimy pamiętać o tym ,że nie są one nadaktywne i znają umiar.


Zdrowie :

Ogólnie stan zdrowia dziesięciolatka można określić jako dobry . Coraz rzadziej mają takie dolegliwości jak ból głowy czy brzucha, gdyż chęć wyjścia na podwórko jest tak duża, że zapominają o swoich skargach na wszelakie bóle .


Uzewnętrznianie napięć :

Dzieci w tym wieku coraz rzadziej uzewnętrzniają napięcia emocjonalne , mimo iż właśnie teraz są coraz bardziej podenerwowane.


Jedzenie :

Dzieci w tym wieku mają większy apetyt niż w latach poprzednich , mimo iż nadal mogą jeść bardzo mało . Lubią jeść więcej potraw niż rok wcześniej wręcz można powiedzieć , że jedzą wszystko . Dla nich ważniejsze jest forma jedzenia, niż sam posiłek . Bardzo lubiane są przekąski między posiłkami np. ciastka ,chipsy itp.


Emocje :

Dziesięciolatki nie odczuwają już tak silnie lęków przed psami czy ciemnością. Natomiast nadal boją się węży itp. Najbardziej powszechnie wyrażaną emocją w tym wieku jest gniew ,który objawia się tupaniem nóg , może być to krzyk czy uderzenie kogoś lub czegoś co sprawiło takie odczucie . Uczucia dziesięciolatków można łatwo zranić , ale zazwyczaj niezbyt głęboko. Jeżeli już do tego dojdzie to dzieci albo płaczą , albo udają że nic się nie stało.


Poczucie własnego ja :

Dziecko w tym wieku osiąga stan beztroskiej pewności siebie .Lubi wykonywać postawione sobie zadania , ale pod warunkiem , że nie zajmie to zbyt dużo czasu. Marzenia dziesięciolatków są ściśle związane z nimi samymi – myślą ogólnikowo , konkretnymi kategoriami . Dzieci w tym wieku zapytane kim chcą zostać w przyszłości najczęściej utożsamiają się z zawodem rodziców . Marzą o karierze , małżeństwie , czy nawet studiach .


Aktywność ruchowa i zainteresowania :

Najważniejsza u większości dziesięciolatków jest zabawa , która jest nieodłącznym elementem ich życia . Dzieci lubią jeździć na rowerze , sankach , pływać , grać w klasy , w gumę , w szczura . Znaczącą rolę odgrywają wszelakiego rodzaju kluby , które chętnie zakładają , by w


gronie „klubowych” przyjaciół bawić się i spędzać wolny czas – jednak grupy te są nietrwałe .Zaraz po zabawie na dworze ,ważnymi elementami w ich życiu są : telewizja , radio , książka i film .


Szkoła :

Jeśli zmotywujemy i wzbudzimy w dziesięciolatku zainteresowanie wtedy będzie się on chętnie uczyć i łatwiej przyswajać wiedzę . Bardzo ważną postacią dla dzieci w tym wieku jest nauczyciel , ale należy pamiętać , że nie jest on najważniejszy .Dziesięciolatki nie tylko lubią słuchać opowiadań , ale chętnie dzielą się tym co widziały , słyszały bądź przeczytały .


Kontakty międzyludzkie :

Dla dziecka bardzo ważna jest rodzina , szczególne znaczenie ma matka , która ponownie staje się najważniejszą na świecie .Natomiast towarzystwo ojca jest źródłem wielu radości i zadowolenia . Dzieci w wieku dziesięciu lat uwielbiają swoich przyjaciół , których znają bardzo dobrze i ufają im.


Formy pracy : Gry tematyczne , Gry ruchowe , gry i ćwiczenia sportowe (poszukiwanie wiadomości) , majsterka , piosenka i pląs ,turnieje , konkurs , zabawa , zajęcia techniczne
Charakterystyka wieku

JEDENASTOLATKA.


Dzieci w tym okresie :

- są egocentryczne i energiczne

-są w ciągłym ruchu (wręcz rozpiera je energia)

-są wymagające

-często sprzeciwiają się rodzicom

-są uczynne i pomocne , ale tylko poza domem

-jeszcze nie interesują się płcią przeciwną

Aktywność ruchowa:

Dzieci są nieustannie aktywne i ruchliwe co jest odzwierciedleniem ich wewnętrznych przemian . Wraz z całym ciałem ruchliwa jest twarz ( szczególnie brwi , język i wargi)


Uzewnętrznienie napięć :

Uzewnętrznienie napięć u dzieci w wieku jedenastu lat jest związane ze wzrostem ich aktywności . Często okazują to poprzez nadmierne mruganie , pociąganie nosa czy grymasy twarzy. Dziecku w tym wieku zdarza się coś nieumyślnie potrącić , przewrócić itp.


Jedzenie :

Dzieci w tym wieku mają ogromny apetyt , a ich upodobania co do jedzenia mogą wydawać się dziwne np. batonik tuż przed obiadem , kilka ciastek , kawałek pieczonego kurczaka itp. Jedzenie które dziś smakuje dziecku nie koniecznie jutro musi być dla niego dobre – często zmieniają im się „smaki”. Na ogół dzieci dość dobrze radzą sobie w zachowaniu przy stole wśród innych osób.



Poczucie własnego ja :

U dzieci w wieku jedenastu lat następuje zanik odpowiedzialności , dobroczynności , oraz chęci współpracy –zwłaszcza z rodzicami. Są one bardziej świadome swoich wad i zalet jednak ciężko im je sprecyzować . Dalej utożsamiają się z zawodem rodziców jednak są skore do decydowania kim chciałyby zostać . Większość jedenastolatków pragnie założyć rodziny i mieć dwójkę dzieci , także myślą o studiach i ogólnej przyszłości.


Zainteresowania:

Zabawa nie odgrywa już tak ważnej roli jak to było w poprzednim roku . Nikt nie bywa bardziej natrętny i okrutny niż jedenastoletnie dzieci , które uwielbiają dokuczać . Jedenastolatka może interesować wszystko , lubi spacery z przyjaciółmi lub wyprowadzać psa . Dziewczęta zaczynają interesować się szyciem , chłopcy natomiast wolą zabawy, gdzie mogą wykorzystać wyobraźnię i inwencję twórczą.


Szkoła :

Jedenastolatki zmieniają się w krytyczne ,wymagające , gadatliwe dzieci . Lubią szkołę ,ale jednym z głównych powodów dlaczego tam chodzą to są po prostu inne dzieci . Często łączą się w grupki , które zespala jeden cel . Dzieci w tym wieku przepadają za sportem i gimnastyką.



Zdrowie:

Stan zdrowia jedenastolatków jest dobry jednak w tym wieku rośnie podatność na przeziębienia , grypę czy zapalenie ucha. Kolejne choroby mogą być wywołane na skutek powikłań po przebytych infekcjach . Dzieci często wyszukują u siebie jakieś choroby i udają , że przynosi im ona ogromne cierpienie .


Kontakty międzyludzkie :

Pomimo konfliktów jakie jedenastoletnie dzieci mają z rodzicami to nadal bardzo mocno są związane ze swoją rodziną . Matka wciąż jest to osoba szczególna , której można się zwierzyć czy porozmawiać z nią . Przyjaźnie jedenastolatków nie są już zawierane tak powierzchownie . Teraz swoich przyjaciół wybierają ze względu na charakter , a nie odległość w jakiej mieszkają od siebie . Dzieci w tym wieku nawiązują pierwsze kontakty „damsko- męskie” szczególnie w zabawach itp.



Formy pracy : biwak ,zwiad , gry tematyczne , biegi harcerskie, wystawa ,gazetka , ognisko ,gry i ćwiczenia sportowe , konkursy itp.

Charakterystyka wieku

DWUNASTOLATKA.
Dzieci w tym okresie :

-są spokojniejsze

-tolerują błędy innych

-są tolerancyjne , wyrozumiałe i przyjacielskie

-poprawiają kontakty miedzy rodzeństwem

-łatwo nawiązują kontakty i okazują sympatię dorosłym

-są entuzjastami

Aktywność ruchowa :

Dwunastolatek w bardziej sensowy sposób wykorzystuje własną energię - jest entuzjastą. Bardziej świadomie rozmawia i wyraża swoje zadowolenia . Jest otwarty na ludzi i chętnie z nimi współpracuje .


Uzewnętrznienie napięć :

Okazywanie napięć w tym wieku znacznie się redukuje , jednak w trudnych sytuacjach dzieci nadal chrząkają , zaczynają się jąkać itp.


Jedzenie :

Apetyt dzieci w dwunastym roku życia zwiększa się do tego stopnia , iż można określić ,że „ciągle są głodne”. Część dwunastolatków zdaje sobie sprawę z negatywnych skutków nadmiernego jedzenia i ogranicza je .Dzieci w tym wieku zaczynają próbować nowe potrawy , których wcześniej nawet , by nie powąchały np. grzyby itp. Potrawy za którymi przepadają to: ryby , kremy .warzywa korzeniowe oraz słodycze . Dwunastolatki lubią przygotowywać sprawdzone potrawy i coraz częściej można usłyszeć , że interesują się gotowaniem .


Poczucie własnego ja :

Dzieci w tym wieku stają się bardziej niezależne oraz starają się kontrolować . Często identyfikują się ze swoimi rówieśnikami . Nie drążą oni otaczającego ich świata , a akceptują takim jaki jest . Swój wiek uważają za odpowiedni i nie chcą go przyspieszać . Ich głównymi marzeniami jest posiadanie zwierzątka , również lubią myśleć o podróżach i wakacjach . Część dzieci nadal chce podążać śladami rodziców , jednak reszta sama już dokonuje wyboru , kim chce zostać w przyszłości .


Zainteresowania :

Charakterystyczna dla tego wieku jest chęć bycia częścią grupy , a także czasami spędzanie czasu w samotności . Zabawy dla dwunastolatków powinny być dobrze zorganizowane , gdyż one potrafią to docenić . Ważne są dla nich sporty – szczególnie pływanie , ale poza tym lubią grać w piłkę nożną , skakać przez sznur . Chłopcy lubią budować różne pojazdy itp. według własnych pomysłów. Dodatkowym niezwykle popularnym zajęciem jest rysowanie lub malowanie .


Szkoła :

Poprzez wewnętrzny entuzjazm – charakterystyczny dla tego wieku – dzieci są pełne zapału do dyskusji , przez co czasami trzeba je uspokajać. Nie są już tak bardzo


uzależnione od nauczycieli w swoim działaniu starają się być samodzielne . W tym wieku można więcej wymagać od

dzieci , gdyż jest to związane z ich chęcią do samorealizowania się i nabywania nowej wiedzy . Dzieci w tym wieku są bardziej zdyscyplinowane – przestrzegają więcej reguł i zasad .
Kontakty międzyludzkie :

Dwunastolatki zaczynają wykazywać własną inicjatywę , oraz gruntownie się uspokajają co wpływa na poprawienie kontaktów z członkami rodziny , a tym samym pozwala pogłębić więzi .U dzieci w tym wieku zaczyna nasilać się zainteresowanie płcią przeciwną – przejawia się to narazie w czasie gier czy zabaw . Dwunastolatkom łatwiej przychodzi nawiązywanie kontaktów z przyjaciółmi –często obserwują swoich rówieśników przez co mogą dokładnie określić ich charakter czy potencjał .


Zdrowie :

Zdrowie dwunastolatków jest dość dobre – coraz rzadziej skarżą się na zmęczenie , ale bywają dni kiedy są znacznie osłabione . Najczęściej notowane choroby w tym wieku to : przeziębienie i zapalenie oskrzeli .Dzieci te jak najszybciej chcą ozdrowieć .


Formy pracy : ognisko –kominek , biegi harcerskie , zwiad , gra tematyczna , pląs i piosenka , musztra itp
Charakterystyka wieku

TRZYNASTOLATKA


Dzieci w tym okresie :

- zamykają się w sobie

-stają się bardzo wrażliwe

-są bardzo wyczulone na swoim punkcie

-podważają zdanie rodziców

-mają dobre kontakty z przyjaciółmi

-do dorosłych podchodzą z dużą nieufnością i ostrożnością


Aktywność ruchowa :

Dziecko w wieku trzynastu lat zaczyna się mobilizować i zbierać siły . We wszystkim co je otacza próbuje się zagłębiać, analizować , żeby lepiej poznać otaczający świat .

Posiada masę energii jednak nie potrafi zorganizować sobie wolnego czasu , aby spokojnie wykonać wszystkie zaplanowane prace .
Uzewnętrznianie napięć :

Uzewnętrznianie napięć w tym okresie jest stanowczo niższe niż w latach ubiegłych.. Jednak dzieci nadal mają skłonności do obgryzania paznokci , czy drapania się po głowie.


Jedzenie :

Apetyt nadal pozostaje duży – jednak teraz dzieci nie potrzebują tak ogromnych porcji jedzenia (jak to było w latach poprzednich)–natomiast zaspakajają się przekąskami . Trzynastolatki przepadają za słodyczami ( deserami) ,a coraz mniej smakują im sałatki czy owoce . Przy stole zachowują się poprawnie , jednak nadal lubią rozmawiać podczas jedzenia .



Poczucie własnego ja :

Trzynastolatki gruntownie zmieniają swoje nastawienie wobec świata – zaczynają odkrywać możliwości intelektualne .Coraz więcej uwagi poświęcają samym sobą . W tym okresie dzieci w bardzo dojrzały sposób potrafią oceniać swoje postępowanie .Trzynastolatki dużą uwagę poświęcają światu ,a szczególnie skupiają się na cierpieniu innych ludności, na które chciałyby odnaleźć lekarstwo. Dzieci w tym wieku często myślą o przyszłości – studia , układają plany małżeńskie itp.


Zainteresowania :

Dzieci w wieku trzynastu lat rezygnują z wielu zainteresowań , gdyż uważają to za dziecinne .Mimo tego czy te zainteresowania będą dziecinne , czy też bardziej dojrzałe dzieci poświęcą się im bez reszty . Częstymi zajęciami jest łyżwiarstwo , narciarstwo , żeglarstwo czy jazda konna . Bardzo lubią zajęcia , które wymagają od nich zdolności twórczych – malowanie ,rysowanie ,opowiadanie itp.


Szkoła :

Dzieci w tym wieku są rozsądniejsze , spokojniejsze wręcz bardziej opanowane – znacznie lepiej czują się w szkole niż we wcześniejszych latach .Mimo tego często bywa tak , że ciężko jest opanować energię jaka narasta w dzieciach co może doprowadzić do trudnych do okiełznania sytuacji .


Dzięki temu ,ze dzieci są bardziej skoncentrowane łatwiej przeprowadzić zajęcia i dobrze wykorzystać ich czas. Natomiast jeśli dzieciom nie spodoba się dany nauczyciel czy inny przełożony potrafią mu to bardzo okazać i uniemożliwić zawarcia współpracy pomiędzy sobą .


Kontakty międzyludzkie:

Trzynastolatki są bardzo zamknięte wobec rodziny czy przyjaciół ,co doprowadza do pogorszenia stosunków między członkami rodziny . Kontakty miedzy matką ,a dzieckiem zawężają się tylko do rozmów ,czasem rad , ponieważ dzieci nie chcą żadnej interwencji rodziców w ich własne sprawy .



Zdrowie :

U dzieci w wieku trzynastu lat rzadziej możemy zaobserwować oznaki zmęczenia . Rzadsze są bóle głowy natomiast czasami dzieci mogą się skarżyć na bóle brzucha czy klatki piersiowej .



Formy pracy : dyskusja np. słoneczko, formy teatralne , zabawa , piosenka pląs , konkurs , zadanie zespołowe , zajęcia techniczne itp.

Charakterystyka wieku

CZTERNASTOLATKA .
Dzieci w tym okresie :

- posiadają niespożytą energię ,wigor i ciągłe podekscytowanie

- bardzo potrzebują swoich przyjaciół

-zajmują się głównie tym co je interesuje

-chcą mieć urozmaicony program zajęć

-zdają sobie sprawę , że już same potrafią rozwiązywać własne problemy

- interesują się otaczającym je światem


Aktywność ruchowa :

Dzieci w tym wieku są bardziej pewne siebie , ale też są zdolne dojść do pewnych kompromisów . Jeżeli mają jakieś zadanie do realizacji to starają się je sumiennie wypełnić. Jednym z największych minusów tego wieku jest to , że dzieci chcą zrobić wiele rzeczy na raz , jednak czas im na to nie pozwala , a mimo to nie potrafią pogodzić się z rezygnacją , z któregoś z planów.


Uzewnętrznianie napięć :

Uzewnętrznianie napięć u czternastolatków odbywa się poprzez obgryzanie paznokci . Często też przez duże napięcia może pobolewać je głowa .


Jedzenie :

Mimo dobrego apetytu ,dzieci w tym wieku stają się coraz bardziej wybredne . Najsilniejszym bodźcem jakim oddziałuje na nich jest zapach potraw . Jednym z ulubionych deserów czternastolatków jest szarlotka . Dzieci w tym wieku mają manię trzymania łokci na stole , lub niekiedy pomagają sobie w jedzeniu palcami .Na ogół ich zachowanie przy stole jest dość dobre.



Poczucie własnego ja :

Czternastolatki bardzo pochłonięte są tym co dzieje się dookoła . Ogólnie akceptują siebie samych i dobrze się z sobą czują , mimo tego są bardzo wrażliwe na punkcie swojego wyglądu . Dzieci dostrzegają swoje wady i potrafią uczciwie się do nich przyznać. Najczęstsze ich słabości to : wytykanie wad innych , brak umiejętności dochowania tajemnic , krytykowanie . Czternastolatki zaczynają rzadziej rozmyślać o małżeństwie i ogólnie o decyzjach dotyczących ich własnej przyszłości.


Zainteresowania:

Dla czternastolatka nie jest tak ważne czym się zajmuje , natomiast liczy się całość jego własnej egzystencji. Jego zainteresowania często są ściśle związane z porami roku..

Ulubione sporty to : koszykówka , piłka nożna , siatkówka , jada na rowerze , ping -pong Czternastolatki przepadają za zabawami i grami , które odbywają się na salach gimnastycznych .
Szkoła:

Są dużo spokojniejsze , bardziej posłuszne w porównaniu z trzynastolatkami . Natomiast w swoim własnym gronie zachowują się bardzo głośno i dość swobodnie . Lubią chodzić na świetlice , która staje się dla nich miejscem spotkań towarzyskich . W tym okresie znacznie poprawiają się ich stosunki damsko-męskie .



Formy pracy : gry terenowe , gry tematyczne , biegi harcerskie , ognisko – kominek , piosenka pląs , akademia , konkursy ,rajd ,biwak , wycieczka , alarm , olimpiada sportowa itp.


Od setek dziewcząt i chłopców w każdym wieku , którzy odpowiedzieli „tak” na pytanie „ Czy znasz dzieci , które sięgają po papierosy , alkohol , narkotyki ? „





10 lat

D C


11 lat

D C


12 lat

D C


13 lat

D C


14 lat

D C


15 lat

D C


16 lat

D C


17 lat

D C

Papierosy

52 54

75 46

80 68

84 68

100 88

98 96

86 96

100 100

Alkohol

38 34

21 30

52 52

66 64

74 80

94 92

96 92

100 100

Narkotyki

12 12

21 31

32 39

46 48

90 82

91 88

86 86

82 82


Znam kogoś kto ma problemy z narkotykami lub alkoholem

15 12

9 9

22 18

30 22

52 32

58 53

50 58

46 52





























BIBLIOGRAFIA :

„Rozwój psychiczny dziecka od 10 do 14 lat”

Autor : L. Ilg F., Bates Ames L., Baker S.M.



Rok wydania: 1998


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna