Samodzielna naprawa skrzyni automatycznej zf4HP18Q



Pobieranie 19.3 Kb.
Data03.05.2016
Rozmiar19.3 Kb.

Samodzielna naprawa skrzyni automatycznej ZF4HP18Q


W samochodzie Citroen XM z silnikiem 3.0 V6 12v ZPJ (SFZ).


  1. Opis skrzyni.

Seria skrzyń 4HP18 produkowana była w latach 1987-1998. Występowała w wielu autach nie tylko europejskich marek. Początkowo skrzynia sterowana była całkowicie hydraulicznie, bez jakiejkolwiek elektroniki. Taką konstrukcją jest skrzynia ZF4HP18Q, montowana w samochodach Citroen XM oraz Peugeot 605. Skrzynie te są całkowicie zamienne, pod warunkiem że pracowały z silnikami z tej samej serii (przełożenia skrzyni w tabeli).


4HP18FL (nea. Na przednią oś, silnik wzdłużnie)

1988–1992 Renault 25 V6 2.8L

1988–1992 Eagle Premier/Dodge Monaco V6 3.0L
4HP18FLA (4x4, silnik wzdłużnie , Audi)

1992–1994 Audi 100 CSQ V6 2.8L

1995–1998 Audi A6 2.8Q V6 2.8L
4HP18FLE (silnik wzdłużnie)

1991–1994 Porsche 968 4 Cyl 3.0L

1992–1993 Audi 100 V6 2.8L

1992–1994 Audi 100 CS V6 2.8L

1992–1994 Audi 100 S V6 2.8L

1995–1998 Audi A6 2.8 V6 2.8L


4HP18Q (nap. na przednią oś, silnik poprzecznie)

1987–1989 Fiat 2000 2.0L

1987–1989 Fiat 2500 2.5L

1987–1990 Saab 9000 2 2.0L

1989–1993 Alfa Romeo 164 V6 3.0L

1989–1998 Citroën XM 2 2.0L

1989–1998 Citroën XM 3 3.0L

1989–1994 Fiat Croma 2.0L

1989–1996 Lancia Thema 2.0L

1989–1996 Lancia Thema V6 3.0L

1989–1999 Peugeot 605 2 2.0L

1989–1999 Peugeot 605 3 V6 3.0L

1991–1998 Saab 9000 2.6 2.3L

1995–1998 Saab 9000 3 V6 3.0L


4HP18QE (nap. na przednią oś, silnik poprzecznie)

1993–1997 Alfa Romeo 164 V6 3.0L

1993–1998 Lancia Thema V6 3.0L
ZF4HP18Q to skrzynia czterobiegowa, z możliwością blokowania biegów 1, 2 i 3. Na biegu 1 pracuje dodatkowy zestaw tarcz (clutch D) dzięki czemu można w trudnym terenie jechać lub ciągnąć przyczepę bez obaw o uszkodzenie skrzyni.


  1. Dane techniczne skrzyni ZF4HP18Q

Odczyt typu skrzyni:




Rodzaj skrzyni wzależności od silnika w Citroen XM







Przełożenia skrzyni dla poszczególnych silników.

Prędkości zmiany biegów dla poszczególnych silników przy maksymalnym wciśnięciu pedału przyspieszenia.


Olej stosowany w skrzyni to TOTAL FLUIDE ATX (Total Dexron D20 356). Olej mineralny klasy IID. Ilość oleju:

Silnik 2.0 injection: całkowita –7,5 L, wymiana – 2,4 L

Silniki V6 i D12 turbo: całkowita 7,8 L, wymiana – 2,7 L

Wyjmowanie skrzyni z silnikiem 3.0


Wyjęcie skrzyni automatycznej w Citroenie XM wiąże się z demontażem jednostki napędowej. Dopiero po zdemontowaniu zespołu silnik-skrzynia biegów możliwy jest demontaż automatu 4HP18Q.

Do wykonania tej czynności niezbędny jest kanał lub podnośnik warsztatowy. Ja swoje auto rozbierałem na kanale. Do wyciągnięcia silnika ze skrzynią potrzebny będzie wielokrążek łańcuchowy, lub podobny sprzęt, który umożliwi nam pozostawić silnik zawieszony. MOŻLIWE JEST POSTAWIENIE SILNIKA NA MISCE OLEJOWEJ, NALEŻY PAMIĘTAĆ JEDNAK O PODŁOŻENIU PRZYNAJMNIEJ PALETY DREWNIANEJ. Sam praktykowałem takie metody w ostateczności i zachowując uwagę.
Kolejność demontażu zespołu napędowego:


  1. Wprowadzamy auto na kanał i odkręcamy filtr oleju w skrzyni biegów. 3 śruby M10.

  2. Demontujemy światła pozycyjne. Klosze mocowane są na zatrzaski. Należy „wymacać” z boku lamp zatrzaski i lekko odgiąć w stronę błotnika, jednocześnie delikatnie wypychając klosz do przodu auta.

Fot. 1 Zdemontowane klosze świateł pozycyjnych.


  1. Demontujemy „półkę” z przedniej kratki. 2 śruby 10, najlepiej kluczem rurkowym.

  2. Odkręcamu pas przdni, 7 śrub 10. (foto. 1 ). Demontujemy filtr powietrza, zbiornik LHM oraz akumulastor i jego podstawę. Odkręcamy cewkę zapłonową. Odkręcamy lampy przednie. Rys. 2. i Rys. 3

Fot. 2 Po demontażu pasa przedniego.


Fot. 3 Mocowanie lamp.




  1. Demontaż zderzaka. Odpinamy kierunkowskazy z halogenami, mocowane są na zatrzaski. Odpinamy kostki i wyciągamy lampy. Zderzak przykręcony jest 4 śrubami 13, 2 pod spodem perzedniego wzmocnienia, i 2 pod nadkolami (Fot. 4).

Fot. 4 Mocowanie zderzaka w nadkolu. Klucz nr 13.




  1. Demontaż pasa przedniego. Odkręcamy 4 śruby 13 od góry, oraz 2 od spodu auta. Spodnie śruby mają kwadratowe nakrętki unieruchomione w elemencie z blachy i lubią się kręcić razem ze śrubą. Odpiąć należy też kostki od czujników zamków maski, przekażniki nad lewą i prawą lampą, oraz odkręcić 2 śruby 10 podtrzymujące wąż prowadzący do chłodnicy. Całkowite zdjęcie pasa z wentylatorami wymaga demontażu sporej ilości przewodów, można pozostawić je, ale wtedy pas musi leżeć obok auta. Jeśli nie przeszkadza nam takie rozwiązanie, można zaoszczędzić trochę czasu. Należy pamiętać o wypięciu cięgna otwierającego maskę. Zamocowane jest w przedniej lewej lampie (od strony kierowcy).

Fot. 5 Przód auta po zdjęciu wentylatorów. Widoczne chłodnice: klimatyzacji i płynu chłodzącego.


8. Demontaż chłodnicy. Zdejmujemy opaski ze wszystkich końcówek chłodnicy. Pierwsza od przodu to chłodnica klimatyzacji. Odkręcamy kluczem 19 przewody od klimatyzacji. Po odkręceniu przewodów chłodnice można zdemontować (stoi na gumowych nóżka na belce poprzecznej.

Fot.6 Widok po zdjęciu chłodnicy klimy i wody. Widoczna chłodnica oleju automatycznej skrzyni biegów.


9. Demontaż chłodnicy oleju skrzyni automatycznej. Odkręcamy przewody od góry chłodnicy, klucz 19. Odkręcamy chłodnicę, 2 śruby 13 wkręcane od góry w belkę poprzeczną.

Fot. 7 Po demontażu chłodnicy oleju skrzyni mamy łatwy dostęp do sfery akumulatorowej i konżektora.


10. Demontaż konżektora. Odkręcamy 2 długie śruby 11, jedną pod spodem przykręconą do obudowy skrzyni biegów, zdejmujemy przewód powrotu, odkręcamy 2 przewody z prawej strony konżektora. (klucz 6 i 7 ??).
11. Demontaż kolanka wydechowego łączącego kolektor przedni i tylny. Sruby mają tendencję do zapiekania się. Gwint śrub – M10. Klucz 16 lub 17. Po odkręceniu śrub kolanko jest zdemontowane. Między częściami nie występują uszczelki.
12. Demontaż półosi. Podnosimy auto z przodu, zabezpieczamy, zdejmujemy koło. Wybijamy zawleczkę i zdejmujemy zabezpieczenie piasty. Odkręcamy nasadką 36 nakrętki piasty. Obie strony mają gwint prawoskrętny. Po odkręceniu nakrętek odkręcamy kluczem nr. 20 wahacz. Zbijamy wahacz, uważając aby nie zniszczyć gumowej osłony przegubu kulowego. Odchylamy piastę do tyłu, skręcenie kierownicy w stronę zdejmowanej półosi ułatwia demontaż, i dość mocno odciągamy półoś. Półoś lewa (od strony kierowcy) zamocowana jest bez żadnych zabezpieczeń, najnormalniej wyciągamy ją. Półoś prawa jest dłuższa i jest zamontowana w podporze łożyska. Przykręcona jest dwoma śrubami z nakrętką 11. Możliwe jest też odkręcenie całej podpory, ale dostęp do śrub na samochodzie jest fatalny. Po odkręceniu dwóch 11 półoś demontuje się identycznie jak lewa strona. Po wyjęciu półosi, składamy spowrotem wahacze i zakładamy koła.
13. Demontaż linki prędkościomierza. Po zdjęciu kolanka łączącego kolektory można odkręcić linkę napędu prędkościomierza. Klucz nr. 10 jedna śruba.
!4. Odkręcenie konwertera(sprzęgła hydrokinetycznego). Odkręcamy blaszaną osłonę zamocowaną do skrzyni biegów 3-ma śrubami nr 10. Po zdjęciu osłony kluczem nr 15 odkręcamy 3 śruby mocujące konwerter do wieńca zębatego. Należy to robić solidną nasadką, i uważać, gdyż śruby te mają bardzo niskie łebki. Konwerter po odkręceniu skrzyni od silnika powinien zejść razem ze skrzynią, inaczej może dojść do uszkodzenia uszczelniacza i trudności podczas pasowania skrzyni i silnika w trakcie montażu.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna