Scenariusz lekcji muzyki „Wycieczka do Afryki” w klasach iv–vi – Agnieszka Kostow, sp w Grzechyni Temat



Pobieranie 17.9 Kb.
Data09.05.2016
Rozmiar17.9 Kb.

  1. Scenariusz lekcji muzyki „Wycieczka do Afryki” w klasach IV–VI – Agnieszka Kostow, SP w Grzechyni



Temat: Wycieczka do Afryki

Treści programowe:

- pieśni, utwory instrumentalne

- muzyka , taniec, kultura innych narodów

- instrumenty – ich brzmienie, budowa, sposób grania

- ukazanie odmienności muzyki innych narodów

- słuchanie pieśni i tańców



Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna

Miejsce: Szkoła Podstawowa w Grzechyni (klasa)

Wstęp:

- poznawanie kultury Afryki

- nauka tolerancji

- zapoznanie ze światowym dziedzictwem muzycznym

- wzbogacenie wiedzy o kulturze

Cele:

- poznawanie kultury Afryki ( wybrane obrzędy, stroje )

- śpiewanie piosenki

- słuchanie muzyki

- charakterystyczne instrumenty

Forma zajęć: praca z całym zespołem klasowym

Metody: dyskusja, burza mózgów

Środki dydaktyczne: ilustracje, mapa, magnetofon

Materiały pomocnicze: informacje z Internetu

Termin realizacja scenariusza: 31 marca 2003 r.
Przebieg zajęć:


  1. Przywitaj się.

  2. Zapisz temat dzisiejszej lekcji: „Wycieczka do Afryki” (nauczyciel zapisuje temat na tablicy).

  3. Z czym Ci się kojarzy termin „Czarny Ląd”? (uczniowie zgodnie odpowiadają „Afryka”).

  4. Pokaż na mapie gdzie znajduje się kontynent Afryki! (wybrany uczeń pokazuje na mapie Afrykę).

5. Wybierzesz się dzisiaj na wycieczkę do Afryki tzn. zapoznasz się z kulturą i sztuką Czarnego Lądu! (nauczyciel opowiada o sztuce afrykańskiej i pokazuje ilustracje)
materiały z Internetu:

„Ubiór afrykański”: www.cyber.com.pl/archiwum/11/11.shtml

„Maskarady w południowej Nigerii”: http://the.arc.co.uk/sokari

„Warunki życia, historia i inne kultury – rozwój sztuki i regionów Afryki”: http://www.artnetweb.com/guggenheim/africa/

„Sztuka ludów Yoruba Akan”: http://www.fa.indiana.edu/~conner/af

„Sztuka współczesna”: http://www.iafrica.com/artthrob.




  1. Pokaż na mapie, gdzie znajduje się państwo Ghana? (wybrany uczeń pokazuje na mapie). Pojedziesz teraz do Ghany, gdzie wysłuchasz tańca afrykańskiego – taniec Dugu (nauczyciel włącza nagranie - płyta CD „Muzyka i my klasa V - utwory do słuchania” WSiP). Opisz swoje wrażenia po wysłuchaniu tańca afrykańskiego! Jak śpiewają Afrykańczycy? Powiedz w jakim tempie wykonywany jest ten taniec! Na jakich instrumentach grają Murzyni? (uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania, burza mózgów).

  2. Pokaż na mapie państwo Rwanda! (wybrany uczeń pokazuje na mapie). Pojedziesz teraz na wycieczkę do Rwandy, gdzie poznasz tradycyjne tańce afrykańskie! (nauczyciel opowiada o tańcach afrykańskich, pokazuje ilustracje). Zapisz notatkę do zeszytu! (nauczyciel pisze na tablicy nazwy tańców afrykańskich)

Intore

Imbyino


Ikininba

Rutibatinya

(informacje z Internetu: artykuł „My a Trzeci Świat”, „Taniec w Rwandzie”: http://maitri.diecezja.gda.pl/gazetka/my_64/html/taniec.htm)


  1. W muzyce afrykańskiej dominują instrumenty perkusyjne – różnego rodzaju bębny. Poznaj galerię instrumentów Czarnego Lądu! (nauczyciel omawia i pokazuje ilustracje instrumentów afrykańskich). Zapisz notatkę do zeszytu! (nauczyciel pisze na tablicy instrumenty afrykańskie)

Berimbau,

Atabaque, Conga, Bongosy,

Pandeiro,

flet glinany, flet z kory drzewnej, trąbka,

różnorodne grzechotki.

(informacje z Internetu: „Instrumenty – Galeria”: http://republika.pl/maximuseridius/nstrumenty-galeria.htm)




  1. Wysłuchaj piosenki! (nauczyciel prezentuje autorską piosenkę pt: „Marzenia o Afryce”)


Piosenka „Marzenia o Afryce”


  1. To żółty owoc

Niewielki o nie

Dlatego tak mówię

Bo zjem ich sto – czyż nie?

Jest jak bumerang

A gdy ich nie mam

Uciekam do sklepu

By kupić kiść lub dwie

Ref. Banany, kokosy

I wystające z buszu czarne nosy

To ląd który ciekawi mnie

A dlatego, dlatego że... 2x



  1. Na Safari

Chciał bym jechać

I nawet dnia dłużej

Z tym nie zwlekać

Pod palmą spać

Daktyle rwać

Po prostu zobaczyć

Afrykę!

Ref. Banany... 2x


  1. Zobaczyć Pigmeja

Po plaży pobiegać

Kąpać się w morzu

I tak co dzień

Przed wężem uciekać

Na upał narzekać

Opalić się na czarno

Tak jak on

Ref. Banany... 1x

Banany, kokosy

I wystające z buszu czarne nosy

To ląd który ciekawi mnie



I przyjaciół na nim mieć chcę! 1x

(wyuczenie piosenki i wspólny śpiew przy akompaniamencie keyboardowym).


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna