Scenariusz zajęĆ w klasie pierwszej ośrodek tematyczny: Boże Narodzenie



Pobieranie 31.78 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar31.78 Kb.
Opracowanie: Marzena Sidyk
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE PIERWSZEJ



  1. Ośrodek tematyczny: Boże Narodzenie.




  1. Zapis w dzienniku: Rozmowa z dziećmi na temat obrzędów i zwyczajów świątecznych na

podstawie doświadczeń oraz wybranych wierszy. Próba udzielenia odpowiedzi

na pytanie: „Który zwyczaj jest najważniejszy?”.


  1. Dzień prowadzenia zajęć: ........................




  1. Klasa I




  1. Czas trwania zajęć: 60 minut




  1. Cele zajęć:


Uczeń:






    • potrafi uważnie słuchać czytany tekst,




    • potrafi porozumiewać się w grupie,




    • rozumie znaczenie kultywowania w rodzinie tradycji świątecznych,







    • rozpoznaje „gwiazdę betlejemską” po kształcie liści,




    • potrafi zaśpiewać kolędę.




  1. Metody pracy: rozmowa, metoda hierarchizacji – piramida priorytetów (metoda ta zachęca do

dyskusji, porozumienie osiąga się drogą negocjacji i kompromisu), pogadanka.




  1. Formy pracy: indywidualna, grupowa.




  1. Środki dydaktyczne: kwiat „gwiazda betlejemska”, wiersze: „Wigilia” Jadwigi Hockuby,

„Gwiazda” Anny Szydłowskiej – Szczecińskiej, kasety z kolędami


„Tradycyjne polskie kolędy” – śpiewają Anna German, Irena Santor,
Jerzy Połomski, Adam Zwierz, „Arka Noego”, kartoniki samoprzylepne

z wypisanymi świątecznymi zwyczajami, plakat z piramida dla każdej


grupy, przeskakiwanka literowa dla każdego ucznia.

PRZEBIEG ZAJĘĆ (SYTUACJE DYDAKTYCZNE)

 Wprowadzenie do tematu zajęć.


Rozwiązanie przeskakiwanki literowej: hasło Obrzędy i zwyczaje Świąt Bożego Narodzenia.

A O B B C R D Z E Ę F D GY H I J Z K W L Y M
C N Z O A PJ R E S Ś T W U I W Ą Y T Z B A O B
Ż C E D G E O F N G A H R I O J D K Z L E M N
N I O A P
Polecenie dla ucznia: Rozwiąż hasło zajęć przeskakując co jedną literę!

 Dzieci opowiadają o znanych im zwyczajach świątecznych ze szczególnym uwzględnieniem tych,

które kultywuje się w ich domach.
 Uzupełnienie wiadomości na temat zwyczajów i obrzędów świątecznych przez nauczyciela.
Chrześcijanie, na pamiątkę przyjścia na świat Jezusa Chrystusa, obchodzą Święta
Bożego Narodzenia.
Adwent, to okres oczyszczania i rozmyślań nad sobą. Rozpoczyna się na cztery niedziele przed świętami. Jest duchowym przygotowaniem na przyjście Zbawiciela. „Adwent” pochodzi z łacińskiego słowa „Advenio”, co w naszym języku znaczy przychodzę, przybywam.

Biały obrus, puste nakrycie... Kiedy nadchodzą święta, wtedy najmłodsi od rana ubierają choinkę, wieszają na niej różnokolorowe ozdoby i lampki. Mama krząta się po kuchni i przygotowuje tradycyjne potrawy: karpia w galarecie, pierogi z kapustą i grzybami, barszcz czerwony lub zupę grzybową, makiełki lub kutię. Kompot z suszonych owoców, makowce, serniki. Potraw na stole powinno być 12, tyle ilu jest apostołów. Każdej należy spróbować. Na stole przykrytym białym obrusem powinno znaleźć się jedno puste nakrycie. Jedni twierdzą, że jest ono dla zmarłych, inni, że dla zbłąkanego wędrowca, który może zastukać do drzwi.
Podczas łamania się opłatkiem domownicy składają sobie życzenia.


Kolędy

Zwyczaj kolędowania znany był już w XVII wieku. Przebrani krakowscy studenci zdobyli sobie sławę najlepszych kolędowników. Nieodłącznym atrybutem śpiewaków była różnokolorowa gwiazda i turoń. We wszystkich rejonach Polski grupki wędrowały od drugiego dnia Bożego Narodzenia do święta Trzech Króli. Najbardziej znane nasze kolędy to „Lulajże Jezuniu”, „Przybieżeli do Betlejem pasterze”, „Bóg się rodzi”.

Pasterka

Po tradycyjnej kolacji, wizycie Mikołaja i odśpiewaniu kolęd przychodził czas na Pasterkę. Jest to msza święta, na której o północy gromadzą się wierni. Nazwana jest ona pasterką, gdyż to właśnie pasterze jako pierwsi oddali pokłon nowo narodzonemu Jezusowi.

Jasełka

Okres jasełek, czyli przedstawień o tematyce religijnej ukazującej narodziny Pana Jezusa rozpoczyna się w drugim dniu świat i trwa aż do 02 lutego.

 Boże Narodzenie w innych krajach – opowiadanie nauczyciela.



Szwecja

W wigilijny wieczór piecze się w domach słodki chleb i je się wysuszoną na powietrzu rybę. Przysmakiem jest również namoczony w wodzie po ugotowanej szynce chleb. Choinkę ubiera się z chwilą rozpoczęcia adwentu. Podobnie jak w Polsce obchodzone są w szkołach mikołajki, tam zwane „Julkappem”. Dzieci przygotowują losy ze swoim imieniem i wkładają je do pudełka, a następnie losują osobę, której mogą kupić prezent.


Węgry

Zupa rybna, ryba smażona, a także bejgły (ciasto z makiem i orzechami), jak również gołąbki to tradycyjne potrawy wigilijne Węgrów. Obrus posypany jest soczewicą – symbolem dostatku, a pod nim, tak jak w Polsce, powinno leżeć sianko. W pierwszy dzień świąt jada się indyka nadziewanego kasztanami.


Włochy

Już na początku grudnia można kupić szopki czy figurki Dzieciątka Bożego w żłóbku. Raczej nie stroi się choinek, na stole nie ma opłatka ani nie śpiewa się kolęd. Na północy Włoch nie ma Wigilii. W innych regionach Włoch w wigilijny wieczór jada się indyka, pierożki z mięsem oraz korzenne ciasto drożdżowe.


Stany Zjednoczone

We wszystkie grudniowe weekendy Amerykanie chętnie goszczą znajomych. Jednak 25 grudnia przyjmują tylko rodzinę. Wszyscy otrzymują prezenty. Drzwi domów są pięknie udekorowane, a na stole stoi czerwony, znany także u nas kwiat pinsettia. I tu także królują indyk i wędliny. Ryb się nie jada.
 Czytanie na głos (przez dzieci dobrze potrafiące czytać) wiersze o zwyczajach wigilijnych. Zadaniem

dzieci jest zapamiętanie jak największej liczby zwyczajów (dzieci mogą liczyć wymieniane zwyczaje).


Gwiazda

Jest taka tylko jedna

- jedna jedyna –

co radosnym mrugnięciem

Wigilię zaczyna.

A kiedy wreszcie ta gwiazdka

uśmiechnie się wesoło –

zapalimy świeczki na choince.

Zasiądziemy do wspólnego stołu!
Wigilia (fragment)
{...} A teraz

czka na nas stół

nakryty obrusem świeżym,

i skrzypią krzesła niecierpliwie –

już czas,

już czas,

siadajcie do wieczerzy.
A na stole opłatek

barszcz, chleb i ryba.

Nad opłatkiem białym,

Naszej mamy ciepły uśmiech.

Szkoda, że nie wszyscy są z nami,

że jedno miejsce puste.


 Zabawa „Lustro”.
 Podział klasy na grupy 3 – osobowe.
 Dzieci w grupach próbują ustalić, który ze zwyczajów jest najważniejszy. Każda z grup otrzymuje

po 12 przylepnych kartoników z wypisanymi zwyczajami świątecznymi. Zadaniem poszczególnych

grup jest przedyskutowanie podanych zwyczajów świątecznych w określonym czasie podanym

przez nauczyciela:




  1. Dzielenie się opłatkiem. 7. Śpiewanie kolęd.

  2. Sianko pod obrusem. 8. Ozdoby choinkowe.

  3. Ubieranie choinki. 9. Potrawy wigilijne.

  4. Puste miejsce przy stole. 10. Jemioła.

  5. Wieczerza Wigilijna. 11. Gwiazda Betlejemska.

  6. Pasterka. 12. Jasełka.

 Po przedyskutowaniu zwyczajów, dzieci uzgadniają ich ważność i szeregują według podanego przez

nauczyciela wzoru.


Najważniejszy

Mniej


Ważny

 Prezentacja przez przedstawicieli poszczególnych grup zwyczajów według ważności i uzasadnienie

swojego wyboru.

 Porównanie poszczególnych decyzji grupowych.


 Zaprezentowanie przyniesionego do klasy kwiatka „gwiazdy betlejemskiej”.
Zwrócenie uwagi na kształt liści i sposób pielęgnacji. Wyznaczenie osób do opieki nad „gwiazdą”.
 Nauka wybranej kolędy. Słuchanie kolęd z kasety.
 Podsumowanie zajęć.
 Ocena aktywności dzieci i pracy poszczególnych grup.
 Zadanie pracy domowej: Wyszukanie informacji o H. Ch. Andersenie.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna