Tak, ale… Nie wprowadzajmy kierowców w błąd, nie narażajmy ich na utratę gwarancji



Pobieranie 13.15 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar13.15 Kb.


TAK, ALE…

Nie wprowadzajmy kierowców w błąd, nie narażajmy ich na utratę gwarancji

Informacja prasowa z 2 sierpnia 2011 roku


W ostatnich dniach przez media przetoczyła się fala nieprecyzyjnych i wprowadzających kierowców w błąd informacji dotyczących utrzymania gwarancji przy serwisowania samochodów w nieautoryzowanych stacjach obsługi. Choćby takich jak na portalu motofakty.pl:

Jak informuje Aleksandra Frączek, wiceprezes Federacji Konsumentów i ekspert forum „Motoryzacja dla Wszystkich”, w kwestii wymiany części obowiązuje jedno kryterium - legalnie produkowane i zakupione.


- Uważamy, że kierowcy powinni mieć prawo wyboru i samodzielnie decydować, czy  montowana w samochodzie cześć będzie oznakowana logo producenta auta, czy też logo producenta części. W takiej sytuacji zmienia się jedynie to, że ta konkretna część jest objęta gwarancją producenta części, a nie całego auta, ale z pewnością właściciel nie traci wtedy gwarancji na samochód – mówi Frączek.”

Zastosowanie się do tych i wielu innych „rewelacyjnych” informacji i zaleceń mogłoby narazić klientów na utratę gwarancji producenta. Wyjaśnijmy więc jasno i do końca rzeczywisty stan prawny.

Na początku należy odpowiedzieć na pytanie co to są naprawy w okresie gwarancyjnym? To wszystkie płatne przez klienta przeglądy serwisowe i wymiany części eksploatacyjnych (np. klocków hamulcowych), w okresie trwania gwarancji producenta. Napraw w okresie gwarancyjnym nie należy mylić z naprawami gwarancyjnymi, które są bezpłatne dla klienta i mogą być wykonywane jedynie w autoryzowanych serwisach producenta samochodu.

A teraz do rzeczy.



PRAWDĄ JEST, że od roku 2003 a więc od czasu wprowadzenia nowych zasad prawa motoryzacyjnego tzw. GVO konsument ma prawo naprawiać i serwisować samochód w okresie gwarancyjnym poza autoryzowana siecią warsztatów. I nic się tu przy ostatnich zmianach tego prawa, w roku 2010, nie zmieniło.

ALE prawo to jest jednak obwarowane przez kilka istotnych warunków, których nieprzestrzeganie może spowodować utratę gwarancji.

PO PIERWSZE do naprawy lub przeglądu samochodu w okresie gwarancji, przeprowadzonego poza autoryzowaną siecią serwisową muszą być użyte części zamienne oryginalne lub porównywalnej jakości, a nie jak wspomina wiceprezes Federacji Konsumentów „legalnie produkowane i zakupione”. Nieautoryzowany warsztat powinien posiadać oświadczenia producenta części, że spełniają one takie wymogi jakościowe i prawne. Autoryzowany warsztat lub producent samochodów mogą poprosić klienta o okazanie takich dokumentów, w momencie zgłoszenia się klienta do darmowej naprawy gwarancyjnej. Prawem klienta jest otrzymanie kopii takich dokumentów od warsztatu nieautoryzowanego.

PO DRUGIE naprawy i przeglądy samochodu w okresie gwarancji przeprowadzone poza autoryzowaną siecią serwisową muszą być wykonane zgodnie z warunkami i zaleceniami technicznymi oraz specyfikacjami ustalonymi przez producenta samochodu. W wielu przypadkach zwłaszcza przy najnowszych wypełnionych elektroniką samochodach, aby spełnić te warunki trzeba posiadać nowoczesne i kosztowne oprzyrządowanie i oprogramowanie. Posiada je bardzo niewielka ilość warsztatów nieautoryzowanych. Autoryzowany warsztat lub producent samochodów mogą poprosić klienta o okazanie takich dokumentów, w momencie zgłoszenia się klienta do darmowej naprawy gwarancyjnej, np. wydruku z testera, do którego trzeba podłączyć samochód w czasie przeglądu serwisowego. Prawem klienta jest otrzymanie kopii takich dokumentów od warsztatu nieautoryzowanego.

W przypadku nie przestrzegania tych warunków i braku możliwości wykazania, że do przeglądu serwisowego w okresie gwarancyjnym zostały użyte odpowiednie części i został on przeprowadzony zgodnie ze specyfikacją producenta, autoryzowana stacja obsługi w imieniu producenta samochodu może zgodnie z prawem odmówić uznania gwarancji.

„Jesteśmy bardzo zdziwieni, że powołane do ochrony interesu klientów instytucje typu Federacja Konsumentów, tak łatwo ulegają sugestiom i naciskom ze strony lobbistów i zamiast dbać o rzeczywiste interesy klientów, wpisują się w marketingowe akcje finansowane przez producentów i dystrybutorów części zamiennych” – mówi Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów. „Na szczęście wiedza prawna i rozsądek kierowców jest coraz większa, o czym świadczy choćby znaleziony w Internecie wpis ~Jakuba, komentujący ogłaszane w mediach „rewelacje”. Pozwolę go sobie zacytować w całości” – dodaje Konieczny.

chcecie robić przeglądy poza ASO to róbcie! samochód jest Wasz nie dealera, czy gwaranta. kupiłeś i rób co chcesz, ale jeśli chcesz gwarancje to wywiązuj sie z tego co podpisałeś! przegląd co 30 tys km (powiedzmy) części o odpowiedniej specyfikacji, usługa dokonana określonym sprzętem. Jeśli jest jakikolwiek prywatny warsztat, który ma narzędzia serwisowe potrzebne do wykonania przeglądu to nie ma problemu. Na każdym przeglądzie samochód podłączany jest do examinera (tzw. komputer). Który prywaciarz ma taki sprzęt? Jeśli nawet ma i otrzymacie pełną specyfikacje części jakie zostały użyte, klasy oleju, filtrów itd. jakimi narzędziami przegląd poza ASO był wykonany i wszystko będzie tak jak macie napisane w instrukcji obsługi to nikt Wam nie powie że straciliście gwarancje! Tylko jeśli warsztat ma sie wyposażyć w sprzęt diagnostyczny taki jak wszystkie ASO to wyobrażacie sobie koszty i ceny za usługi w tym warsztacie?” ~Jakub



__________________________________________________________________________________________

W sprawie dodatkowych informacji prosimy o kontakt z Markiem Koniecznym

Związek Dealerów Samochodów, ul. Podchorążych 83, 02-722 Warszawa

Tel. 0-600 00 32 38, e-mail: m.konieczny@zds.org.pl

Związek Dealerów Samochodów (ZDS) jest organizacją pracodawców reprezentującą interesy dealerów i autoryzowanych stacji serwisowych w Polsce. Polska branża dealerska ta to ponad tysiąc przedsiębiorstw, w przeważającej większości firm rodzinnych o polskim kapitale, zatrudniających ponad 40 tysięcy pracowników.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna