Taneczną adaptację książki „Nowe legendy miejskie. Śląsk



Pobieranie 28.27 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar28.27 Kb.
Legendy”. Taneczną adaptację książki „Nowe legendy miejskie. Śląsk”, w choreografii Kai Kołodziejczyk, proponuje widzom od 10 roku życia Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK. Premiera 31 maja (sobota), godz. 18.00.
Pierwsza produkcja Teatru ROZBARK, miejsca otwartego na taniec, sztukę współczesną i artystów. Na deskach Teatru zatańczą znakomici tancerze, pracujący pod okiem wybitnej choreografki Kai Kołodziejczyk. Dramaturgiem w projekcie jest Rafał Urbacki. Muzykę do spektaklu skomponowali Ania Brachaczek & Hrabia Fochmann (BiFF), a partnerem całego przedsięwzięcia jest Fundacja Moma Film. Scenografię wykonała Margaret Krawecka, a kostiumy - Paulina Plizga.
„Legendy” to spektakl inspirowany książką „Nowe legendy miejskie. Śląsk”. Podsumowuje ona literacko-scenariuszowy etap projektu o tej samej nazwie, w którym wzięło udział blisko 1000 uczniów klas trzecich śląskich szkół podstawowych (z Bytomia, Katowic, Chorzowa, Zabrza, Rudy Śląskiej, Świętochłowic i Piekar Śląskich).
Napisane i zilustrowane przez dzieci i młodzież legendy – nowe opowieści o śląskich miastach, pozwalają spojrzeć na śląską przestrzeń przez pryzmat wrażliwości i wyobraźni młodych ludzi. I to właśnie ich wyobraźnia staje się podstawową inspiracją przedstawienia. Spektakl nawiązuje do wybranych przez choreografkę niesamowitych opowiadań zainspirowanych regionem Górnego Śląska (m.in. na nowo napisana historia osiedla Gwiazdy czy Spodka) i sytuacjami, jakie wydarzyły się lub wydarzyć się mogły na Śląsku.
Realizatorzy budują taneczną adaptację poszczególnych legend. Scena staje się miejscem, gdzie spotykają się bohaterowie barwnych opowiadań zasłyszanych w domu, w szkole lub wymyślonych przez dzieci. Na scenie wyląduje spodek, pojawią się kosmici, a duchy straszące w budynkach pokażą się w nowym wcieleniu. Taniec, muzyka, kolorowe kostiumy i scenografia przeniosą widza w świat dziecięcej wyobraźni. „Legendy” stają się zbiorem opowieści o współczesnej aglomeracji śląskiej. Zasłyszane historie, przytaczane anegdoty, pogłoski osiedlowe – wszystko to mogło zdarzyć się naprawdę… ale czy się zdarzyło?
Spektakl przeznaczony jest dla widzów w wieku od 10 lat.
Tańczą:

Ilona Gumowska / Agnieszka Doberska,

Tomasz Foltyn,

Aniela Kokosza,

Biały,

Barbara Bujakowska,



Sonia Egner,
Scenografia/Wideo:

Margaret Krawecka,

Aleksander Joachimiak,
Kostiumy:

Paulina Plizga,


Dramaturgia:

Rafał Urbacki,


Choreografia:

Kaya Kołodziejczyk,


Muzyka:

Ania Brachaczek (BiFF) & Fochman


Reżyseria światła:

Paweł Murlik,


Czas trwania:

60 minut (bez przerwy)


Producent:

Teatr ROZBARK


Partnerzy:

Fundacja Moma Film.


NOWE LEGENDY MIEJSKIE to ogólnopolski, edukacyjny projekt eksperymentalny trwający od 2006 roku, który łączył różne dziedziny sztuki – film, literaturę, plastykę i muzykę. Projekt polegał na współpracy z uczniami trzecich klas szkół podstawowych z danego regionu Polski, przed którymi stawiane były nowe wyzwania twórcze. Najważniejszym celem całego projektu „Nowe Legendy Miejskie” było uruchomienie kreatywności dzieci z ,,zapomnianych” dzielnic, miejsc z ubogą ofertą kulturalną. W czasie wspólnej pracy z dorosłymi młodzi artyści odkrywali swoje możliwości, tworząc historie, potem scenariusz, wreszcie film oraz słuchowisko.
NOWE LEGENDY MIEJSKIE. ŚLĄSK to przedsięwzięcie, którego pomysłodawczyniami są Marzena Popławska i Joanna Pawluśkiewicz z Fundacji Moma Film. W projekcie wzięło udział blisko 1000 uczniów klas trzecich szkół podstawowych z wybranych miast śląskich: Bytomia, Katowic, Chorzowa, Zabrza, Rudy Śląskiej, Świętochłowic i Piekar Śląskich. Projekt został zrealizowany wspólnie przez Kronikę | Centrum Sztuki Współczesnej, Fundację Moma Film oraz Korporację Ha!art. Efektem finalnym jest wydawnictwo będące unikatowym zbiorem opowieści śląskich napisanych przez dzieci. Historie te, nowe legendy, powstały w oparciu o wymyślone bądź usłyszane od rodziców, dziadków czy sąsiadów opowieści. Autorska odsłona legend ukazała zupełnie nowe oblicze rodzinnego Śląska, przefiltrowane przez dziecięcą wrażliwość i wyobraźnię. Każda historia została wzbogacona o kolorową ilustrację.
RAFAŁ URBACKI urodzony w 1984 r. na Górnym Śląsku. Studiował m.in. reżyserię dramatu w PWST im. L. Solskiego w Krakowie i kulturoznawstwo na UŚ w Katowicach. Reżyser/choreograf: „Mt 9,7 [On wstał i poszedł do domu]” (Stary Browar, Poznań 2010), „Mover”(Śląski Teatr Tańca, Bytom 2010), „rewind”(Instytut Teatralny, Warszawa 2011), „W Przechlapanem”(Instytut Teatralny, Warszawa 2012), „stypa” (Teatr Ósmego Dnia, Poznań 2012), „kto podskoczy jest pedałem, hej” (Inicjatywa Pomada, Warszawa 2012), „pod wielkim dachem nieba cz. 1” (Maat Festival, Lublin 2013). Współtwórca video-dance: „the lift” (z E. Szubstarską, Kraków 2009), „Przygody Żyrafcia i Foczki Czarodziejki” (z M. Przybysz, Kraków 2010) oraz projektów intermedialnych m.in. „Zrównywanie” (z K. Sokołowską, XIV MKTiFST, Bytom 2009), „Miłość i medycyna. Antologia” (z P. Orzechowską, Muzeum Śląskie, Katowice 2014). Choreograf w spektaklach duetu Strzępka/Demirski – „Tęczowa Trybuna 2012” (Teatr Polski, Wrocław 2011), musicalu „Położnice Szpitala Św. Zofii” (Teatr Rozrywki, Chorzów 2011), „W imię Jakuba S.” (Teatr Dramatyczny, Warszawa 2011), „Courtney Love” (Teatr Polski, Wrocław 2012) i in. Autor powieści „dobra książka” (2014). Bohater dokumentu biograficznego „Tancerz”, w reż. W. Klimali. Stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego. Od trzech lat porusza się bez użycia wózka inwalidzkiego dzięki opracowaniu autorskiej metody ruchu.
KAYA KOŁODZIEJCZYK tancerka i choreografka. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz szkoły tańca współczesnego P.A.R.T.S. w Brukseli (stypendium Unii Europejskiej i Rządu Flamandzkiego) oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main (MA). W latach 2004-2009 była tancerką renomowanego zespołu Rosas Anny Teresy de Keersmaeker. Obecnie działa jako artystka niezależna, realizując własne projekty i biorąc udział w spektaklach innych twórców w Polsce i na świecie (występuje m. in. w Belgii, Danii, Holandii). Współpracowała m. in. z Mette Ingvartsen, Krisem Verdonckiem, Szymonem Rogińskim, Rafałem Dziemidokiem, Mariuszem Trelińskim, Davidem Wampach, Iwoną Pasińską czy Aleksandrą Wasilkowską. Od kilku lat artystka realizuje własne projekty choreograficzne (m.in. „My Favourite Superhero”, 2004; „One for Francesca”, 2002; „Off Żak”, „TMTL” czy „Oh Noh”) pokazywane w Belgii, Francji, Niemczech, Holandii i Polsce.
BYTOMSKI TEATR TAŃCA I RUCHU ROZBRAK mieści się w budynku zabytkowej cechowni Kopalni Rozbark, którą założono w 1868 roku. Wydobycie węgla zakończono w 2004 roku, a trzy lata później część zabudowań Kopalni została wpisana do rejestru zabytków. Działalność Teatru ROZBARK opiera się na trzech pionach: działalności artystycznej, edukacyjnej i społecznej. Misją i założeniem Teatru ROZBARK jest tworzenie i propagowanie sztuki tańca współczesnego wzbogaconego o inne formy sztuki ruchu, z którymi chce docierać do dzieci, młodzieży i dorosłych. Kulminacją działań promujących taniec współczesny są kolejne edycje ROZBARK IN MOTION // Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej, której 21. edycja w tym roku odbędzie się w dniach od 28 czerwca do 6 lipca.
ILONA GUMOWSKA przez osiem lat uprawiała gimnastykę artystyczną. W wieku 15 lat zaczęła zajmować się tańcem. Szkoliła się w zakresie tańca współczesnego, jazzowego, klasycznego, form ulicznych, a także Kontakt Improwizacji i akrobatyki. Ukończyła kierunek Choreografia i Techniki tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Kurs „Profesjonalny tancerz tańca współczesnego” organizowany przez Akademię Sztuki Tańca w Łodzi. Swoje doświadczenie sceniczne zdobyła występując w różnych produkcjach i projektach taneczno-choreograficznych, w tym: w spektaklu „SIMG” grupy KIJO, na Festiwalu Dotknij Teatru w Łodzi, w prawykonaniu utworu „Exkurs” Szymona Brzóski (Baltic Neopolis Orchestra, w Trafostacji Sztuki w Szczecinie), w spektaklu Roberto Olivana „Enclave 4/7”, przy współpracy z Teatrem Dada von Bzdulow. Wzięła również udział w międzynarodowym projekcie artystycznym „Ciało w mieście”, organizowanym przez paryski zespół Héliotropion Company. Obecnie należy do grupy artystycznej KIJO pod przewodnictwem Michała Ratajskiego. Od 2010 roku współpracuje z choreografką Kayą Kołodziejczyk, a od trzech lat z wokalistą musicalowym Jakubem Wocialem.
AGNIESZKA MAZLIAH-DOBERSKA od roku 2014 tancerka w Teatrze Rozbark. W 2011 roku uczestniczka Gaga Intensive Summer Course w Izraelu oraz School of Dance Kathryn Irey w Kaliforni. W roku 2008 otrzymała dyplom Master of Arts w A. Bruckner Privatuniversität w Austrii oraz dyplom Bachelor of Arts z pedagogiki tańca. W 2006 roku słuchaczka w Dartington College of Arts w Wielkiej Brytanii. Stypendystka departamentu sztuki Kancelarii Federalnej Austrii. Instruktor w systemie GYROTONIC EXPANSION SYSTEM®. W latach 2009 – 2013 była tancerką Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Wcześniej brała udział w projekcie Trishy Brown Dance Company podczas wystawy sztuki współczesnej „dokumenta 12” w Niemczech. Ponadto występowała w spektaklach

takich twórców jak: Kuik Swee Boon (Singapur), Jacek Łumiński, Idan Cohen (Izrael), Sigríđur Soffía Níelsdóttir (Islandia), Victor Ma (Hongkong), Rafał Urbacki (Polska), Mihai Mihalcea (Rumunia), Stefan Dreher (Niemcy), Anna Tenta (Austria), Witold Jurewicz. Od roku 2008 Agnieszka jest pedagogiem tańca współczesnego w wielu placówkach w Polsce,jak i za granicą, wśród nich: Wydział Teatru Tańca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego.


TOMASZ FOLTYN niezależny performer, mover, improwizujący twórca, antropolog. Absolwent szkoły Shahara Dor „Artness – Home and School for Movement and its Performance”, w Izraelu oraz Performers House w Danii. Zajmuje się improwizacją taneczną i działaniami performatywnymi. Napisał pracę magisterską „Kontakt improwizacja jako język ciała. Nieklasyczne studium z antropologii tańca” (Instytut Antropologii Kulturowej i Etnologii UJ). Studiował kontakt improwizację za granicą (Nancy Stark Smith, Adrian Russi, Angela Doniy, Yaniv Mintzer, Scott Wells). Od 2008 r. pracuje z teatrem Kud Ljud na Słowenii. Prace „Electric Invasion” oraz „Streetwalker – open air ready made gallery”, pokazywane były na festiwalach w Korei Południowej, Francji, Danii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Słowenii, Austrii. W 2011 wyjechał na stypendium przyznane przez Instytut Muzyki i Tańca do San Francisco, by studiować pod okiem Anny Halprin anatomię i filozofię tańca, performans i improwizację. Podczas tego pobytu wyreżyserował pełnometrażowy film dokumentalny „Tenderline” wraz z argentyńskim artystą Jadą Sirkin. Obecnie współpracuje z Iwoną Olszowską i Piotrem Skalskim w Krakowie przy projekcie „Obszar tańca”, w Teatrze Barakah oraz występując na Festiwalu Kroki i Festiwalu Spacer.
ANIELA KOKOSZA tancerka, choreograf, pedagog tańca, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu oraz 2-letniego kursu instruktorskiego z dziedziny tańca współczesnego organizowanego przez MKiDzN. Edukację taneczną rozpoczęła w kompanii LUZ. W okresie studenckim współpracowała z zespołem: Scena Tańca Współczesnego w Poznaniu. Na UM zajmowała się problematyką choreoterapii. Kształciła się, uczestniczyła w projektach tanecznych i festiwalach tańca w Polsce, Niemczech (Folkwang Universität der Künste, Essen), Czechach (ProArt Festiwal Brno), Austrii i Włoszech. Brała udział w przeglądach i konkursach tańca współczesnego jako tancerka i choreograf zdobywając liczne nagrody. Obecnie działa jako twórca niezależny. Pracuje nad projektami tanecznymi i performerskimi, prowadzi autorskie zajęcia taneczne, realizuje stypendium ImiT w ramach programu: „Myśl w ruchu”. Projekt „Legendy” to jej drugie spotkanie z choreografką Kayą Kołodziejczyk. Współpracowała m.in. z: Małgorztą Haduch, Agnieszką Noster, Januszem Orlikiem, Natalią Draganik, Joanną Leśnierowską, Henrikiem Kaalundem, Gabrielem Wongiem i grupami: Strange Lóóp, New Art Club.
BARBARA BUJAKOWSKA taniec studiowała na Anton Bruckner Privatuniversität w Linz w Austrii oraz w ramach programu przygotowawczego szkoły SEAD w Salzburgu, wcześniej była uczennicą Studia Baletowego przy Operze Krakowskiej, uprawiała też gimnastykę sportową. Była stypendystką MKiDN (2009). Była członkinią krakowskiej grupy Hoplaa, z którą stworzyła kilka niezależnych tanecznych produkcji wideo. Jej ironiczne solo „Swan_like”, czerpiące ze stylistyki niemieckiego Tanztheater, otrzymało nagrodę w organizowanym przez TVP konkursie „Dolina Kreatywna” (2008). W 2008 roku w ramach poznańskiego programu rezydencyjnego Solo Projekt, wespół z muzykiem Marcinem Janusem stworzyła „soloMovement Modular Synthesis”, inspirowane muzyką elektroniczną i działaniem analogowych syntezatorów dźwiękowych. W stronę formalnych poszukiwań na pograniczu ruchu i muzyki poszła również w spektaklu „3-Dance”, prezentowanym podczas Polskiej Platformy Tańca 2010. Bujakowska tańczyła również u Nigela Charnocka (w spektaklu Happy!), wyprodukowanym przez Art Stations Foundation oraz w produkcji towarzystwa gimnastycznego Nic. We wrześniu 2013 roku wzięła gościnny udział w etiudzie Magdaleny Przybysz do muzyki Witolda Lutosławskiego, przygotowanej w ramach rezydencji „Kilka kroków” do Lutosławskiego – ćwiczenia kompozycyjne dla młodych choreografów (projekt LUTOSFERY), realizowanej przez Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, FUNDACJĘ f.o.r.t.e. oraz Fundację Burdąg (opieka artystyczna: Maria Stokłosa). W tym samym roku wspólnie z Pauliną Wysocką zrealizowała spektakl Śniło mi się, że pozostał po nas pusty pokój. Na przełomie września i października 2013 roku w ramach „maat festival – border line 2013” w Lublinie zrealizowała spektakl „ID_ance”.
SONIA EGNER tancerka/choreograf. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu. Ukończyła studia na wydziale tańca w Codarts, Rotterdam Dance Academy w Holandii. Stypendystka programu Erasmus na wydziale choreografii w Institut del Teatre w Barcelonie. Brała udział w wielu festiwalach i warsztatach tanecznych, pobierała lekcje w Merce Cunningham Dance Studio w Nowym Jorku. Swój staż odbyła w zespole Introdans w Arnhem, Holandia. Współpracowała między innymi z: Michael Schumacher, Anouk van Dijk, Jack Gallagher, Jan Linkens, Lorand Zachar, Jannet Wong, Louis Frank, John Giskes, Jenifer Muller, Jiří Kylián, Ellen ten Damme & Scapino Ballet. Ostatnio stworzyła multidyscyplinarny film krótkometrażowy MIGRACJE III, będący częścią Projektu Migracje, którego jest pomysłodawczynią: https://www.facebook.com/migracje.projekt
PAULINA PLIZGA urodziła się w 1971 roku na Śląsku. Absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie oraz École Supérieure des Arts Appliqués Duperré w Paryżu. Od 1992 mieszka i pracuje w Paryżu jako niezależna projektantka i kostiumolog. Debiutowała w 1994 roku pokazem „Urban Crinoline”, w ogrodach Place des Vosges. Oprócz Europy i USA udała się do Japonii, gdzie w 2005 roku zaprezentowała happenig „trash factory”. Przedstawiła swoje prace na „Transit Station” w Berlinie i w Edynburg, na festiwalu „Ciało.Duch.Miasto” w Raciborzu, na wystawie „Nest” w galerii Korczyński w Paryżu, w BWA Wrocław „Gotyk Polski” i BWA Tarnów „Tajsa”. Regularnie prezentuje swoje kolekcje na polskim tygodniu mody w Łodzi. Otrzymała nagrodę magazynu „K Mag”, za kreatywność jako najlepszy projektant 2012 roku, w sekcji OFF Out of Schedule Fashion Philosophy Fashion Week Poland. W listopadzie 2013 roku zaprojektowała kostiumy i rekwizyty do opery „Architektura Światła” w Polskim Teatrze Tańca, w Poznaniu. Tworzy unikatowe tkaniny patchworki imitujące spękaną korę drzewa i „gniazda” ze splątanych nici. W swej twórczości odwołuje się do artystów, takich jak Abakanowicz, Hasior i Potworowski.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna