Teatr dionizosa w atenach



Pobieranie 23.82 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar23.82 Kb.
WIEDZA O TEATRZE: ZIMA 2007
15.10. GRECJA

CHÓR

1.Przygotowanie chóru

2.Liczebność chóru.

3.Trójjedyna choreja.

4.Muzyka chóru.

5.Funkcje chóru



AKTOR

1.Podstawowe terminy.

2.Liczba aktorów.

3.Gra aktorska


22.10. GRECJA

TEATR DIONIZOSA W ATENACH

1.Orchestra.

2.Skene.

3.Proskenion.

4.Maszyneria teatralna.

5.Kostium.

6.Maska

PRZEDSTAWIENIE

1.Wielkie Dionizje 8-10 Elafeboliona (dzień pierwszy).

2.Wielkie Dionizje 11-16 Elafeboliona (dni następne).

INSCENIZOWANIE ANTYKU
29.10. GRECJA

Ajschylos, Oresteja:

Agamemnon

Ofiarnice

Eumenidy

Eurypides, Bachantki

Arystofanes, Rycerze
5.11. GRECJA

DIONYSUS IN 69 by Performance Group (dir. R. Schechner)
12.11. RZYM

1.RZYM JAKO TEATR

1.1.Teatr uliczny.

1.2.Maska.

1.3.Teatr polityczny.

1.4.Forum Romanum jako scena.

1.5.Tryumf artysty.



2.TEATR ŚMIERCI

2.1.Populus bellicosus.

2.2.Gladiatorzy.

2.3.Teatr zwierząt.

2.4.Teatralne egzekucje.

2.5.Bitwy morskie.

2.6.Teatr Seneki.
19.11. RZYM

3.IGRZYSKA

3.1.Ludi jako obrzęd.

3.2.Święta procesja.

3.3.Składanie ofiar.

3.4.Ludi publici.

3.5.Ludi Romani.

3.6.Ludi plebeii.

3.7.Ludi Apollinares.

3.8.Ludi Megalenses.

3.9.Ludi Florales.

3.10.Ludi Ceriales.

3.11.Ludi Victoriae Sullanae

3.12.Ludi Victoriae Cesaris

3.13.Ludi seculares

3.14.Ludi privati.

3.15.Agon.

3.16.Dygresja. Liberalia.

4.TEATR JAKO RZYM

4.1.Teatr bez teatru.

4.2.Teatr Pompejusza.

4.3.Teatr Marcellusa

4.4.Discrimina ordinium

4.5.Theatralis licentia

4.6.Aklamacje

26.11. RZYM



5.DRAMAT:

5.1.Historia.

5.2.Rzemiosło.

5.3.Przedstawienie

Plaut, Żołnierz Samochwał, Amfitrion, Jeńcy.

Terencjusz, Eunuch


3.12. RZYM
6.ATELLANA:

6.1.Historia.

6.2.Rzemiosło.

6.3.Przedstawienie.



7.MIM

7.1.Historia.

7.2.Mim jako aktor

7.3.Mim jako przedstawienie.


10.12. RZYM

8.PANTOMIMA:

8.1.Historia.

8.2.Rzemiosło.

8.3.Przedstawienie.



9.STATUS AKTORA

9.1.Nobiles.

9.2.Zdrowy początek.

9.3.Collegium scribarum histrionumque.

9.4.Dawne prawo.

9.5.Infamia w praktyce.

9.6.Teatromania.

9.7.Sankcje.

9.8.Kobieta jako aktor.

9.9Aktor jako obcy.

9.10.Niewolnik jako aktor.

9.11.Ochrona prawna aktora.

9.12.Zarobki.
17.12. JAPONIA

TEATR NO: IZUTSU film

1. Traktaty Mistrza Zeamiego

2. Maska


3. Dramat: Łódź do płoszenia ptaków

TAKARAZUKA film


7.01. JAPONIA

BUTOH The Dance of Darkness (butoh) film



  • Butoh Chronology: 1959-1984, TDR 30.2 (1986).

  • Hijikata Tatsumi Chronology, TDR 44.1 (2000).

  • Min Tanaka: Farmer/Dancer or Dancer/Farmer (wywiad), TDR 30.2 (1986).

  • B.S. Stein, Butoh: “Twenty Years Ago We Were Crazy, Dirty, and Mad”, TDR 30.2 (1986).

  • Kazuo Ohno Doesn’t Commute (wywiad R. Schechnera), TDR 30.2 (1986).

  • K. Nanako, Hijikata Tatsumi: The Words of Butoh, TDR 44.1 (2000).

  • Hijikata Tatsumi, Inner Material, TDR 44.1 (2000).

  • Hijikata Tatsumi, To Prison, TDR 44.1 (2000).

  • Hijikata Tatsumi: Plucking off the Darkness of the Flesh (wywiad), TDR 44.1 (2000).

  • Hijikata Tatsumi, From Being Jealous of a Dog’s Vein, TDR 44.1 (2000).

  • Hijikata Tatsumi, Wind Daruma, TDR 44.1 (2000).

  • Fragments of Glass: rozmawiają Hijikata i Suzuki Tadashi, TDR 44.1 (2000).

  • S. Fraleigh, Tańcząc w stronę zmroku. Butoh, zen, Kraków 2004.

14.01. GROTOWSKI


BIBLIOGRAFIA


GRECJA
M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001 (www.kocur.art.pl/teksty/antyk.html)


  • J.G.Landels, Muzyka starozytnej Grecji i Rzymu, Homini Kraków 2003.

  • O.Taplin, Tragedia grecka w działaniu, Homini Kraków 2004.

  • M.L.West, Muzyka starożytnej Grecji, Homini Kraków 2003.




  • Ajschylos, Oresteja (przeł. Stefan Srebrny).

  • Eurypides, Alkestis (przeł. Jerzy Łanowski).

  • Arystofanes, Kobiety na Tesmoforiach (przeł. Janina Ławińska-Tyszkowska).

  • Arystofanes, Poetyka (przeł. Henryk Przedbielski).


RZYM
M. Kocur, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2004


  • E.Skwara, Historia komedii rzymskiej, Prószyński i S-ka Warszawa 2001.

  • P.Zanker, August i potęga obrazów, rozdz. IV. Program odnowy kulturalnej (s. 107-170), Poznań 1999.




  • Plaut, Żołnierz Samochwał, Amfitrion, Jeńcy (przeł. Ewa Skwara).

  • Terencjusz, Eunuch (przeł. Ewa Skwara).

  • Witruwiusz, O architekturze księga 5 (przeł. Kazimierz Kumaniecki).

  • Horacy, Sztuka poetycka (przeł. Jan Sękowski).



JAPONIA: NO


  • J.M. Rodowicz, Aktor doskonały. Traktaty Zeamiego o sztuce nō, Gdańsk 2000.

  • E. Żeromska, Maska na japońskiej scenie. Od pradziejów do powstania teatru nō, Warszawa 2003.

  • I. Umięcka-Zelek, OGISAI wielkie święto teatru nō w japońskiej wiosce Kurosawa (dramat: Łódź do płoszenia ptaków), TRIO Warszawa 2002.

  • E.C. Rath, REMEMBRING ZEAMI The Kanze School and Its Patriarch, „Asian Theatre Journal” (ATJ) 20.2 (2003).

  • Sh. Kagaya, No Performances in Gaichi (Overseas), ATJ 18.2 (2001).


JAPONIA: BUTOH/TAKARAZUKA


  • Butoh Chronology: 1959-1984, TDR 30.2 (1986).

  • Hijikata Tatsumi Chronology, TDR 44.1 (2000).

  • Min Tanaka: Farmer/Dancer or Dancer/Farmer (wywiad), TDR 30.2 (1986).

  • B.S. Stein, Butoh: “Twenty Years Ago We Were Crazy, Dirty, and Mad”, TDR 30.2 (1986).

  • Kazuo Ohno Doesn’t Commute (wywiad R. Schechnera), TDR 30.2 (1986).

  • K. Nanako, Hijikata Tatsumi: The Words of Butoh, TDR 44.1 (2000).

  • Hijikata Tatsumi, Inner Material, TDR 44.1 (2000).

  • Hijikata Tatsumi, To Prison, TDR 44.1 (2000).

  • Hijikata Tatsumi: Plucking off the Darkness of the Flesh (wywiad), TDR 44.1 (2000).

  • Hijikata Tatsumi, From Being Jealous of a Dog’s Vein, TDR 44.1 (2000).

  • Hijikata Tatsumi, Wind Daruma, TDR 44.1 (2000).

  • Fragments of Glass: rozmawiają Hijikata i Suzuki Tadashi, TDR 44.1 (2000).

  • S. Fraleigh, Tańcząc w stronę zmroku. Butoh, zen, Kraków 2004.

  • L. Brau, The Women’s Theatre of Takarazuka, TDR 34.4 (Winter 1990).


GROTOWSKI


  • J. Grotowski, Ku teatrowi ubogiemu, Instytut Grotowskiego, Wrocław 2006.

  • Z. Osiński, Grotowski i jego Laboratorium, Warszawa 1980.

  • APOCALYPSIS CUM FIGURIS Polish Laboratory Theatre, TDR 14.1 (1969).

  • L. Kolankiwicz (red.), Na drodze do kultury czynnej. Działalności instytutu Grotowskiego, Teatr Laboratorium w latach 1970-1977, Wrocław 1978.

  • R. Findlay, H. Filipowicz, Grotowski’s Laboratory Theatre: Dissolution and Diaspora, TDR 30.3 (1986).

  • „Pamiętnik Teatralny” 1-4 (193-196), 2000; 1-2 (197-198), 2001.

  • M. Kocur, Ku teatrowi źródeł, „Notatnik Teatralny” 22-23, 2001, s. 186-203 (www.kocur.art.pl/teksty.html)


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna