Temat lekcji Środki dydaktyczne



Pobieranie 126.04 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar126.04 Kb.

Temat lekcji

Środki dydaktyczne

Zagadnienia, materiał nauczania

Odniesienia do podstawy programowej

Wymagania podstawowe
Uczeń:


Liczba godzin




Temat lekcji

Środki dydaktyczne

Zagadnienia, materiał nauczania

Odniesienia do podstawy programowej

Wymagania podstawowe
Uczeń:


Liczba godzin

ROZDZIAŁ I: JA I MOJE OTOCZENIE

  1. Ja i moja rodzina

  • podręcznik, s. 8–11

  • zeszyt ćwiczeń

  • niepowtarzalność i wyjątkowość każdego człowieka

  • potrzeby ludzkie: naturalne, bezpieczeństwa, przynależności, uznania i szacunku, samorealizacji

  • społeczność jako środowisko funkcjonowania człowieka

  • rodzina jako pierwsza społeczność w życiu człowieka

  • rola rodziny w życiu człowieka

  • rodzina dawniej i dziś




1.1

1.2


1.3

  • określa, na czym polega wyjątkowość każdego człowieka

  • wymienia potrzeby człowieka

  • charakteryzuje rolę rodziny w życiu człowieka

  • wyjaśnia termin społeczność

  • tłumaczy, jakie przysługują mu prawa i jakie ma obowiązki w rodzinie

1

  1. Moja szkoła

  • podręcznik, s. 14–17

  • zeszyt ćwiczeń

  • szkoła jako społeczność

  • uprawnienia władz szkolnych

  • statut szkoły

  • prawa i obowiązki ucznia

  • sposób działania rady samorządu uczniowskiego

  • sposoby zapobiegania konfliktom

  • szkoła dawniej i dziś

1.5

1.6


1.7

1.8


1.9

  • opisuje szkolną społeczność

  • podaje prawa i obowiązki ucznia

  • określa, kto tworzy społeczność szkolną

  • omawia kompetencje dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców oraz rady szkoły

  • wyjaśnia, dlaczego do szkolnej społeczności zaliczamy także rodziców

  • tłumaczy, czym jest statut szkoły

  • określa, czym zajmuje się rada samorządu uczniowskiego

  • wskazuje przykłady działania rady samorządu uczniowskiego w swojej szkole

  • podaje przykład postępowania zgodnego z zasadami tolerancji i sprawiedliwości

  • wymienia przykłady konfliktów i sposoby ich rozwiązywania

  • przedstawia sposoby zapobiegania konfliktom

1

  1. Ojczyzna duża i mała

  • podręcznik, s. 18–21

    • zeszyt ćwiczeń

    • mapa Polski

    • mapa najbliższej okolicy lub plan miasta

    • herb miasta lub regionu

    • określenie ojczyzny jako duchowego i materialnego dorobku minionych pokoleń

    • „małe ojczyzny” i ich tradycje

    • patriotyzm jako przywiązanie do ojczyzny

    • definicja patriotyzmu lokalnego

    • herby jako symbole poszczególnych miast i regionów

II.

2.1


2.2

2.3


  • wyjaśnia terminy: ojczyzna i „mała ojczyzna”, patriotyzm, patriotyzm lokalny

  • tłumaczy, kim jest patriota

  • podaje nazwy miejsc związanych z historią swojej „małej ojczyzny”

  • wymienia postacie związane z historią swojej miejscowości, rodzinnego miasta lub regionu

  • opisuje problemy społeczno-gospodarcze swojej „małej ojczyzny”

  • wskazuje na mapie Polski swoją miejscowość

  • odnajduje na planie miejscowości siedzibę władz lokalnych




1

  1. Mieszkamy w Polsce

  • podręcznik, s. 22–28

(w tym tekst źródłowy,

s. 23)


    • zeszyt ćwiczeń

    • mapa Polski

    • pochodzenie słowa Polska

    • naród jako społeczność ludzi posługujących się tym samym językiem i związanych wspólną przeszłością

    • polskie symbole narodowe i ich pochodzenie

    • krainy historyczno-geograficzne Polski

    • mniejszości narodowe i etniczne na terenie współczesnej Polski

    • Polonia na świecie

    • mniejszości narodowe w przedwojennej Polsce




II.

3.1


3.2

3.3


  • objaśnia pochodzenie nazwy Polska

  • wymienia polskie symbole narodowe

  • podaje daty polskich świąt narodowych

  • wyjaśnia znaczenie słowa naród

  • zna słowa polskiego hymnu narodowego i wie, kto jest ich autorem

  • nazywa krainy historyczno-geograficzne Polski

  • wyjaśnia terminy: mniejszość narodowa, mniejszość etniczna

  • wymienia mniejszości narodowe i etniczne mieszkające na terenie Polski oraz na wybranych przykładach opisuje ich kulturę i tradycje

  • tłumaczy znaczenie słowa Polonia




1

POWTÓRZENIE MATERIAŁU I SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z ROZDZIAŁU I

2

ROZDZIAŁ II: Z HISTORIĄ NA TY

  1. Historia – nasza przeszłość

  • podręcznik, s. 32–35

    • zeszyt ćwiczeń




    • historia jako nauka o przeszłości

    • historia a baśnie i legendy

    • związki przyczynowo-skutkowe wydarzeń historycznych (przyczyna –dlaczego?, przebieg – w jaki sposób?, skutek – z jakim skutkiem?)

    • efekty pracy historyków

II.

8.1


8.2

  • wyjaśnia, czym jest historia i przeszłość

  • tłumaczy, kim jest historyk

  • określa różnice między legendą i baśnią

  • odróżnia postacie historyczne od postaci legendarnych

  • wskazuje przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń historycznych

  • podaje przykłady efektów prac historyków

1

  1. Źródła historyczne

  • podręcznik, s. 38–44

    • zeszyt ćwiczeń

    • źródła historyczne, np. kronika szkoły

    • źródła historyczne – ich podział i przykłady

    • archeologia jako ważna nauka pomocnicza historii

    • źródła historyczne i ich przechowywanie w muzeach, skansenach i archiwach

    • ochrona zabytków

    • metody badania wiarygodności źródeł historycznych

8.2

8.3


  • wyjaśnia terminy: źródło historyczne, archeologia

  • określa, czym zajmuje się archeolog

  • dokonuje podziału źródeł historycznych oraz podaje ich konkretne przykłady

  • wymienia informacje, jakie możemy zdobyć na podstawie źródeł historycznych

  • tłumaczy, na czym polega działalność archiwów, muzeów i skansenów

  • wskazuje podobieństwa i różnice między muzeum a skansenem

1

  1. Pamiątki i tradycje rodzinne

    • znaczenie pamiątek rodzinnych

    • pojęcie rodu

    • tradycje rodzinne jako czynnik łączący członków rodziny

    • sposoby podtrzymywania tradycji

    • genealogia jako nauka badająca historię rodziny

    • drzewo genealogiczne – sposób przedstawienia historii rodziny

1.4.


  • wskazuje na znaczenie pamiątek rodzinnych i podaje ich przykłady

  • wyjaśnia, czym jest ród

  • omawia, w jaki sposób kultywowanie tradycji umacnia poczucie wspólnoty w rodzinie

  • określa, czym zajmuje się genealogia

  • tłumaczy, czym jest drzewo genealogiczne

1

POWTÓRZENIE MATERIAŁU I SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z ROZDZIAŁU II


2

ROZDZIAŁ III: CZAS I MAPA W HISTORII

  1. Czas w historii

  • podręcznik, s. 52–58

  • zeszyt ćwiczeń

  • oś czasu

  • chronologia i przedmiot jej badań

  • kronika jako chronologiczny zapis wydarzeń

  • oś czasu i umieszczanie na niej dat

  • podział czasu na okresy p.n.e. i n.e.

  • cyfry rzymskie oraz ich arabskie odpowiedniki

  • terminy: data, era, epoka historyczna, tysiąclecie, wiek

  • epoki historyczne: starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność, oraz ich daty graniczne

  • inne sposoby rachuby czasu

I.

  • wyjaśnia termin chronologia

  • wskazuje narodziny Jezusa z Nazaretu jako początek naszej ery

  • odczytuje skróty: p.n.e. i n.e.

  • określa czas trwania wieku i tysiąclecia

  • zapisuje liczby arabskie cyframi rzymskimi

  • rysuje oś czasu i umieszcza na niej daty

  • porządkuje daty w sposób chronologiczny

  • posługuje się terminami: data, era, epoka historyczna, tysiąclecie, wiek, prehistoria

  • wymienia epoki historyczne

1

  1. Obliczanie czasu w historii

  • podręcznik, s. 59–63

    • zeszyt ćwiczeń

    • oś czasu

    • obliczanie upływu czasu między poszczególnymi wydarzeniami

    • określanie wieku wydarzeń

    • podział czasu na wieki i półwiecza

I.

  • oblicza, ile czasu upłynęło między poszczególnymi wydarzeniami

  • ustala, w którym wieku rozegrało się dane wydarzenie

  • wskazuje daty graniczne wieków i tysiącleci

  • określa datę danego wydarzenia, używając wyrażeń I połowa lub II połowa danego wieku

  • umieszcza daty na osi czasu




1

  1. Czytamy mapę i plan

  • podręcznik, s. 66–68

  • zeszyt ćwiczeń

  • mapa Polski

  • kartografia jako nauka

  • podobieństwa i różnice między mapą a planem

  • znaczenie mapy w pracy historyka

  • skala i legenda mapy

  • informacje, jakie można odczytać z mapy

  • podobieństwa i różnice między mapami historycznymi a geograficznymi

  • najstarsze mapy świata

II.

3.2


  • wyjaśnia termin kartografia

  • tłumaczy, czym są skala i legenda mapy

  • omawia, z jakich elementów składa się mapa historyczna

  • odróżnia mapę od planu

  • porównuje mapy geograficzne i historyczne

  • odczytuje z mapy podstawowe informacje

1

POWTÓRZENIE MATERIAŁU I SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z ROZDZIAŁU III


2

ROZDZIAŁ IV: Z NAJDAWNIEJSZYCH DZIEJÓW

  1. Życie pierwszych ludzi

  • podręcznik, s. 72–77

    • zeszyt ćwiczeń

    • oś czasu

    • mapa

    • pochodzenie człowieka

    • epoka kamienia, epoka brązu, epoka żelaza

    • życie człowieka pierwotnego

    • różnice między koczowniczym a osiadłym trybem życia

    • początki rolnictwa i udomowienie zwierząt

    • sposoby wytapiania żelaza dawniej i dziś

I.

II.




  • umieszcza na osi czasu przybliżone daty pojawienia się praludzi i homo sapiens

  • wskazuje na mapie tereny, na których pojawili się przodkowie człowieka, i określa kierunki ich wędrówki

  • omawia znaczenie umiejętności rozpalania ognia dla praludzi

  • wymienia narzędzia, którymi posługiwali się praludzie

  • porównuje koczowniczy i osiadły tryb życia

  • przedstawia dokonania, które umożliwiły człowiekowi przejście do osiadłego trybu życia

  • opowiada o początkach rolnictwa, pierwszych narzędziach rolniczych i udomowieniu zwierząt

  • wyjaśnia, czym była ziemianka

1

  1. Pierwsze cywilizacje

  • podręcznik, s. 78–83

(w tym tekst źródłowy,

s. 80)


  • zeszyt ćwiczeń

  • oś czasu

  • mapa

  • termin cywilizacja

  • pierwsze miasta-państwa

  • Egipt i Mezopotamia jako miejsca powstania najstarszych cywilizacji

  • życie w dolinach wielkich rzek

  • kultura i sztuka pierwszych cywilizacji

  • podział społeczeństwa w starożytnym Egipcie

  • terminy: mumia, sarkofag, piramida, faraon, kanał nawadniający

  • znaczenie odkrycia skarbu Tutenchamona dla historyków

I.

II.



  • umieszcza na osi czasu daty powstania pierwszych państw sumeryjskich

  • wskazuje na mapie rzeki Eufrat, Tygrys i Nil oraz miasto Babilon

  • wyjaśnia, kim byli Sumerowie

  • wymienia najważniejsze osiągnięcia pierwszych cywilizacji: system nawadniający, koło, koło garncarskie, szkło, cegłę, kalendarz

  • podaje nazwy warstw społecznych starożytnego Egiptu

  • tłumaczy terminy: mumia, sarkofag, piramida, faraon, Babilon, Mezopotamia

1

  1. Od hieroglifów do alfabetu

  • podręcznik, s. 86–90

    • zeszyt ćwiczeń

    • oś czasu

    • mapa

    • powstanie pisma i jego znaczenie

    • pismo obrazkowe i klinowe

    • hieroglify egipskie

    • pismo alfabetyczne

    • historia materiałów pisarskich

    • współczesne pismo obrazkowe

I.

II

III.



9.1

  • umieszcza na osi czasu przybliżone daty wynalezienia pisma i powstania pierwszego pisma alfabetycznego

  • odnajduje na mapie obszar, na którym po raz pierwszy zastosowano pismo

  • przedstawia różne rodzaje pisma: obrazkowe, klinowe i alfabetyczne

  • wyjaśnia, jakie znaczenie miało wynalezienie pisma dla rozwoju cywilizacyjnego człowieka

  • wskazuje egipskie pismo hieroglificzne jako przykład pisma obrazkowego

  • prezentuje charakterystykę i historię pisma klinowego

  • wskazuje Fenicjan jako twórców pisma alfabetycznego

  • tłumaczy, że alfabety grecki i łaciński stanowią podstawę, z której wywodzą się alfabety używane współcześnie w Europie

  • omawia ogólnie historię książki i piśmiennictwa – od glinianej tabliczki do czytnika książek elektronicznych

1

POWTÓRZENIE MATERIAŁU I SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z ROZDZIAŁU IV


2

ROZDZIAŁ V: W STAROŻYTNEJ GRECJI

  1. Demokratyczne Ateny




  • podręcznik, s. 94–100

(w tym tekst źródłowy,

s. 97)


    • zeszyt ćwiczeń

    • mapa starożytnej Grecji




  • antyczna Grecja jako kraj żeglarzy

  • położenie geograficzne Grecji

  • terminy: Hellada, Hellenowie, wielka kolonizacja, kolonia, Akropol, agora, demokracja, polis

  • Ateny jako przykład greckiej polis

  • Perykles – najwybitniejszy przywódca demokratycznych Aten

  • cechy charakterystyczne demokracji ateńskiej

  • porównanie demokracji ateńskiej i współczesnej demokracji przedstawicielskiej

  • działanie sądu skorupkowego

I.

II.


III.

9.2.


  • wskazuje na mapie starożytną Grecję i Ateny

  • omawia położenie geograficzne Grecji i jego wpływ na zajęcia ludności greckiej

  • wyjaśnia terminy: Hellada, Hellenowie, wielka kolonizacja, kolonia, Akropol, agora, demokracja, polis

  • wymienia cechy charakterystyczne demokracji ateńskiej

  • opowiada o osobie i rządach Peryklesa

  • tłumaczy, jaką rolę w Atenach odgrywał sąd skorupkowy

1

  1. Teatr w starożytnej Grecji

  • podręcznik, s. 101–104

(w tym tekst źródłowy,

s. 103)


  • zeszyt ćwiczeń

  • oś czasu




  • geneza teatru greckiego

  • najważniejsi tragedio- i komediopisarze greccy

  • przebieg konkursów teatralnych

  • budowa greckiego amfiteatru

  • teatr współcześnie

I.

II.


III.

9.2


  • umieszcza na osi czasu wiek, w którym narodził się teatr w antycznej Grecji

  • opowiada, w jaki sposób powstał starożytny teatr

  • tworzy krótką wypowiedź na temat Sofoklesa

  • omawia znaczenie teatru dla antycznych Greków

  • wymienia rodzaje sztuk granych w teatrze greckim (komedia, tragedia)

  • przedstawia cechy charakterystyczne teatru greckiego

  • opisuje przebieg konkursów teatralnych w starożytnej Grecji

1

  1. Bogowie, mity i uczeni

  • podręcznik, s. 105–111

(w tym tekst źródłowy,

s. 109)


  • zeszyt ćwiczeń




  • terminy: politeizm, mit, heros, filozofia

  • najważniejsi greccy bogowie: Zeus, Hera, Posejdon, Afrodyta, Atena, Hades, Hefajstos, Ares, Apollo, Hermes

  • dwanaście prac Heraklesa

  • Homer i przypisywane mu dzieła

  • starożytna Grecja ojczyzną filozofii

  • osiągnięcia starożytnych Greków




II.

III.


9.2

  • przedstawia wierzenia starożytnych Greków

  • opisuje, jak antyczni Grecy wyobrażali sobie bogów

  • wymienia najważniejszych greckich bogów (Zeus, Hera, Posejdon, Afrodyta, Atena, Hades, Hefajstos, Ares, Apollo, Hermes)

  • wyjaśnia terminy: politeizm, mit, heros, filozofia

  • opowiada o Homerze i jego dziełach

  • tłumaczy, czym zajmują się filozofowie

  • podaje najważniejsze osiągnięcia starożytnych Greków

1

  1. Na greckim stadionie

  • podręcznik, s. 114–116

  • zeszyt ćwiczeń

  • oś czasu

  • terminy: olimpiada, igrzyska olimpijskie

  • rola sportu w starożytnej Grecji

  • tradycje starożytnych igrzysk we współczesnych olimpiadach

I.

9.2


  • podaje rok i wiek pierwszych igrzysk olimpijskich oraz umieszcza tę datę na osi czasu

  • przedstawia przebieg antycznych igrzysk

  • dostrzega podobieństwa i różnice między igrzyskami w starożytnej Grecji a współczesnymi olimpiadami

  • omawia rolę sportu w życiu starożytnych Greków

  • wymienia dyscypliny pięcioboju olimpijskiego

  • określa, gdzie odbywały się najsłynniejsze igrzyska organizowane na cześć Zeusa

1

POWTÓRZENIE MATERIAŁU I SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z ROZDZIAŁU V


2

ROZDZIAŁ VI: W STAROŻYTNYM RZYMIE

  1. Rzym – droga do potęgi

  • podręcznik, s. 120–124

    • zeszyt ćwiczeń

    • oś czasu

    • mapa Imperium Rzymskiego




    • geneza państwa rzymskiego, legenda o Romulusie i Remusie

    • ustrój republiki rzymskiej

    • społeczeństwo starożytnego Rzymu

    • droga Rzymu do potęgi

    • postać Juliusza Cezara

    • Imperium Rzymskie i jego zasięg terytorialny

    • legionista jako żołnierz rzymskiej piechoty

    • ślady Imperium Rzymskiego zachowane do czasów współczesnych




I.

II.


III.

9.3


  • umieszcza na osi chronologicznej daty założenia Rzymu oraz zabójstwa Juliusza Cezara, a także określa, w którym wieku rozegrały się poszczególne wydarzenia

  • wskazuje na mapie Rzym, Kartaginę i Półwysep Apeniński oraz największy zasięg terytorialny Imperium Rzymskiego

  • przedstawia legendarne początki starożytnego Rzymu

  • omawia różne typy ustrojów państwa rzymskiego: królestwo, republikę, cesarstwo

  • wyjaśnia terminy: republika, zgromadzenie ludowe, senat, cesarz, prowincja

  • omawia zróżnicowanie społeczeństwa rzymskiego, zwracając szczególną uwagę na pozycję niewolników

  • na podstawie ilustracji wymienia elementy stroju i uzbrojenia rzymskiego legionisty

1

  1. Osiągnięcia starożytnych Rzymian

  • podręcznik, s. 125–129

  • zeszyt ćwiczeń

  • kultura i sztuka starożytnego Rzymu jako kontynuacja dokonań antycznych Greków

  • terminy: bazylika, gladiator, kodeks

  • prawo rzymskie i jego znaczenie dla współczesnego prawa europejskiego

  • osiągnięcia starożytnych Rzymian w dziedzinie architektury i budownictwa (Forum Romanum, Panteon, Koloseum, akwedukty, drogi, łuki triumfalne, termy)

I.

II.


III.

9.3


  • wyjaśnia, kim byli gladiatorzy

  • wymienia osiągnięcia antycznych Rzymian w architekturze i budownictwie: Forum Romanum, Panteon, Koloseum, akwedukty, drogi, łuki triumfalne, termy

  • odpowiada, dlaczego dla starożytnych Rzymian ważne było budowanie dróg

  • wskazuje prawo rzymskie jako podstawę współczesnego prawa

  • tłumaczy terminy: bazylika, kodeks

  • opowiada, czym były Prawo XII tablic i Kodeks Justyniana

1

  1. Początki chrześcijaństwa

  • podręcznik, s. 132–136

(w tym tekst źródłowy,

s. 133)


  • zeszyt ćwiczeń

  • oś czasu

  • mapa Imperium Rzymskiego




  • politeistyczne wierzenia starożytnych Rzymian

  • Jezus z Nazaretu jako twórca nowej religii monoteistycznej

  • przyczyny prześladowania chrześcijan w starożytnym Rzymie

  • rozwój chrześcijaństwa i zakończenie prześladowań

  • terminy: Ewangelia, Mesjasz, apostoł, poganin, Biblia, Stary i Nowy Testament

  • znaki pierwszych chrześcijan: chrystogram i ryba

  • różne odłamy chrześcijaństwa

  • Watykan jako siedziba głowy współczesnego Kościoła katolickiego




I.

II.


III.

9.4.


  • umieszcza na osi czasu rok zakończenia prześladowań chrześcijan w starożytnym Rzymie i ustala wiek tego wydarzenia

  • wskazuje na mapie Palestynę

  • przedstawia, kim byli Jezus z Nazaretu i Konstantyn Wielki

  • wyjaśnia terminy: Mesjasz, apostoł, poganin, Biblia, Stary i Nowy Testament

  • określa, kiedy i gdzie narodziło się chrześcijaństwo

  • opowiada o początkach chrześcijaństwa w Palestynie

  • wymienia najważniejsze zasady nauki Jezusa z Nazaretu

  • wylicza przyczyny prześladowań chrześcijan w starożytnym Rzymie

  • omawia proces rozprzestrzeniania się chrześcijaństwa w Imperium Rzymskim

1

POWTÓRZENIE MATERIAŁU I SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z ROZDZIAŁU VI

2

W planie zastosowano następujące uproszczenia:

- podręcznik – „Wczoraj i dziś 4”, podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy IV szkoły podstawowej;

- Zeszyt ucznia – „Wczoraj i dziś 4”, zeszyt ucznia do historii i społeczeństwa dla klasy IV szkoły podstawowej.


Autorem rocznego planu pracy jest dr Tomasz Maćkowski – doświadczony nauczyciel i wykładowca akademicki.


- -


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna