Temat: przedstaw motyw zbrodni doskonałej na podstawie tekstów literackich róŻnych epok



Pobieranie 8.3 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar8.3 Kb.
Krzysztof Rus Częstochowa, 30.03.2008r.

LO im. C. K. Norwida w Częstochowie

Kl. IIIa
Temat: PRZEDSTAW MOTYW ZBRODNI DOSKONAŁEJ NA PODSTAWIE TEKSTÓW LITERACKICH RÓŻNYCH EPOK
I Literatura podmiotu:


  1. Biblia, fragment: Księga Judyty, Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1983.

  2. Dostojewski Fiodor, Zbrodnia i kara, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1987.

  3. Eco Umberto, Imię róży, Noir sur Blanc,Warszawa 2007.

  4. Mickiewicz Adam, Lilje [w:] Wiersze, Czytelnik, Warszawa 1982.

  5. Parandowski Jan, Narodziny Świata [w:] Mitologia, Czytelnik, Warszawa 1962.

  6. Słowacki Juliusz, Balladyna [w:] Dramaty, PIW, Warszawa 1976.

II Literatura Przedmiotu:




  1. Browning W.R.F., Słownik Biblii, hasło: Judyta, Salome, Świat Książki, Warszawa 2005.

  2. Drabarek Barbara, Falkowski Jacek, Stachowicz Aleksandra, Język polski. 100 bohaterów lektur, hasło: Raskolnikow, wyd. Kram, Warszawa 2003.

  3. Smaga Józef, Wstęp do Zbrodni i kary – Biblioteka Narodowa nr 220, seria II, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1987.

III Ramowy plan prezentacji.


-Wstęp:
Motyw zbrodni towarzyszy ludzkości od najdawniejszych czasów. Określenie zbrodnia doskonała ma zabarwienie oksymoroniczne i trudno znaleźć w literaturze przykłady potwierdzające jego zasadność. Słownikowa definicja pojęcia zbrodnia.
-Kolejność prezentowanych treści:

1.Archetypy zbrodniarzy w Biblii i w mitologii:

a) chęć zachowania władzy na wieki przyczyną zbrodni Kronosa,

b) szlachetne pobudki przyczyną zbrodni Judyty,

c) zemsta zdradzonej kobiety – Salome.

2. Historia zbrodni pozbawionej wszelkich hamulców w balladzie A. Mickiewicza Lilie. 3. Mistrzowska kreacja zbrodniarki w Balladynie Juliusza Słowackiego.



4. Zbrodnia Raskolnikowa w utworze Fiodora Dostojewskiego próbą odnalezienia odpowiedzi na pytanie, czy w imię szlachetnych idei wolno zabić?

5. Zbrodnia prawie doskonała w postmodernistycznej powieści Umberta Eco Imię Róży.
-Wnioski:

Zbrodnia prawie doskonała w czystej, idealnej formie jest niemożliwa. Analiza sylwetek zbrodniarzy pozwala pokazać, jakie spustoszenie w psychice samego zbrodniarza powoduje akt zbrodni.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna