TreśĆ zadań załĄcznik 1



Pobieranie 53.14 Kb.
Data01.05.2016
Rozmiar53.14 Kb.




TREŚĆ ZADAŃ

ZAŁĄCZNIK 1.

OCZEKIWANIA

CO DO SPOSOBU WYKONANIA ZADAŃ


ZADANIE 1.

Akcja rozgrywa się: Dawno, dawno temu (…) w dużym mieście nad rzeką. Przedstawioną fabułę można odnieść
do wprowadzenia w Polsce stanu wojennego w 1981roku.

ZADANIE 2.

Rodzina:

- mama,


- tata,

- młodsza siostrzyczka,

- babcia,

- wujek Kazek.


Wygląd:

- czarne włosy,

- czerwona kurtka w kratkę, która ma oberwane pół kołnierza,

- niebieski szalik,

- buty nie do pary,

- sweter rozdarty na rękawie,

- czapeczka na głowie,

- pod ubraniami ma ubłoconą piżamkę.


Przykładowe cechy charakteru:

- odważny – szuka Wrońca, aby go pokonać i ocalić tatę,

- opiekuńczy – zajmuje się młodszą siostrzyczką, opowiada jej bajkę podczas wspólnej ucieczki, aby dodać jej otuchy,

- zdolny do poświęceń – wyrzeka się swojego talentu związanego z pisaniem, aby uratować rodzinę,

- inteligentny – zapisuje na kartce informacje o swojej rodzinie

i w ten sposób może spokojnie wchodzić do różnych miejsc,

- kochający – naraża się na niebezpieczeństwo, aby uratować babcię i siostrzyczkę.


ZADANIE 3.

Bohaterowie:

A)


Pomocnicy Wrońca:

- Bubeki, kruki, Złomot, Agenci, Tajniaki, wujek Kazek, Enesy, Członek, Milipanci, Szpicel, MOMO, Puchacze, Wojacy-Wroniacy.


Przeciwnicy Wrońca:

pan Jan Beton, tata Adasia, Pangłowcy, pan Oporny, ksiądz, Pozycjoniści, pan Oporniejszy, pan Najnajnajoporniejszy.


Osoby obojętne:

ludzie w kolejce, szarzy przechodnie.


B)

Postać przestawiona na rysunku to Jan Stanisław Wieńczysław Beton.

Cecha - przykład

silny - zniszczył posterunek milicji;

odważny -wyrusza z Adasiem, aby pomóc mu pokonać Wrońca;

pracowity - na ścianie w jego domu wiszą zdjęcia pokazujące pana Betona podczas pracy i przekraczającego wielokrotnie przyjętą normę;

pomocny - pomaga Adasiowi w poszukiwaniach ojca, często ratuje go z opresji;

poczciwy - opiekuje się Adasiem po porwaniu jego rodziny


Bohater zginął, gdy wyruszył z Adasiem na poszukiwanie Wrońca, został zadziobany przez kruki.
C) Czarne pióro znajdujące się w piersi wujka Kazka może być symbolem zdrady i podporządkowania się panującej dyktaturze Wrońca. Znalazło się ono w jego piersi w momencie, gdy zaczął służyć władzy i zdradził swoją rodzinę.
Po usunięciu pióra z piersi wujka Kazka przez Adasia, nastąpiło rozdarcie bohatera. Jego ciało opuściła część odpowiedzialna
za zdradę i służąca Wrońcowi, a pozostała ta dobra.
D) Pozycjoniści to osoby, które sprzeciwiają się Wrońcowi,
w kontekście historycznym to opozycja, osoby sprzeciwiające się władzy komunistycznej.
Jeden z pozycjonistów – Pan Najnajnajoporniejszy to Lech Wałęsa (d).

ZADANIE 4.

A) Ojciec Adasia został porwany, ponieważ zajmował się pisaniem tekstów niezgodnych z powszechnie panującą normą, był członkiem opozycji.
B)Wroniec jest ogromnym ptakiem o czarnych i lśniących piórach. Ma szponiaste łapy, długi na metr dziób, który jest bardzo ostry. Jego oczy są niezwykle ciemne, a spojrzenie martwe i lodowate – wzbudza strach.
C) Wroniec wzbudza w głównym bohaterze strach (b).
D) W kontekście historycznym Wroniec może być przywódcą stanu wojennego, komunistyczną władzą, uosobieniem stanu wojennego.
E) Przedstawiona scena ma charakter fantastyczny.

ZADANIE 5.

ILUSTRACJA

A) smutek, zafascynowanie, zamyślenie, radość, przygnębienie, bezsilność, oburzenie, strach, rozczarowanie, poczucie beznadziejności, uwielbienie, zazdrość, pustka, nadzieja, samotność


B) Ludzie są szarzy, ponieważ świat, w którym żyją jest szary, opanowany przez Wrońca i jego pomocników. Szarość rozsiewa Maszyna-Szarzyzna, do której Milipanci wkładają ludzi, zwłaszcza tych, którzy wyróżniają się jakimś kolorem. W ten sposób wszyscy są tacy sami – zastraszeni i pogrążeni
w marazmie.
TEKST I

A) Godzina Kruka to czas od 22:00 do 6:00, kiedy mieszkańcy powinni przebywać w swoich domach, inaczej zostaną zaatakowani przez kruki.


W rzeczywistości historycznej ten zakaz nazywany był godziną milicyjną (a).
B) Cinkciarz to określenie osoby, która w czasach PRL-u zajmowała się nielegalną wymianą walut (b).
TEKST II

A) W czasach PRL-u ludzie ustawiali się w kolejkach, ponieważ brakowało towarów w sklepach, a gdy się pojawił, było go mało i był przydzielany (tzw. kartki).


B) W czasach PRL-u staczami nazywano osoby, które w zamian za określone wynagrodzenie ustawiały się w kolejkach

i kupowały towar dla osoby, która ich wynajęła (c).


C) Stacze mają dwa razy większe stopy niż inni ludzie, a ręce obciążone torbami, stoją w milczeniu i tylko czasami przekazują sobie specjalne hasła. Mają przy sobie parasole na wypadek deszczu lub śniegu, a także prowiant. Sypiają na stojąco
i są wrośnięci w kolejkę.
D) Przedstawiona scena ma charakter groteskowy (c).
Przykładowe uzasadnienie:

W przedstawionym fragmencie następuje dość zabawne przejaskrawienie rzeczywistości – stacze są wrośnięci w płyty chodnikowe i nie wiadomo nawet, dlaczego stoją w kolejce. Mamy tutaj do czynienia z absurdalną sytuacją.


E) Zdanie Pantuniestał zostało zapisane w przedstawionym fragmencie łącznie, ponieważ jest do rodzaj zabawy językowej. Kolejka stanowi całość, nie można jej przerwać, wejść przed kogoś. Jest to też jednolity głos tłumu, który usłyszał Adaś, gdy przypadkiem dostał się do kolejki.
TEKST III

A) Pan Oporny – osoba, która sprzeciwiała się władzy komunistycznej, działała przeciwko niej, np. członkowie Solidarności.


Milipanci – prawdziwa nazwa Milicjanci – odpowiednik policji, której zadaniem było utrzymywanie ładu i porządku nierzadko

z użyciem siły.


MOMO – prawdziwa nazwa to ZOMO, czyli Zmotoryzowane Odwody Milicji Obywatelskiej lub Zorganizowane Oddziały Milicji Obywatelskiej – organ władzy, który miał zapewnić ład

i porządek w sytuacjach wyjątkowych w państwie, również

z użyciem siły.
Szpicel – osoba, która szpiegowała innych, donosiła władzy, tajny współpracownik milicji.
B) Nazwa Milipanci stworzona przez autora w odniesieniu
do kontekstu historycznego ma charakter ironiczny (a).
C) Pan Oporny został spałowany, ponieważ roznosił U-Lotki, czyli teksty zawierające elementy niezgodne z powszechnie panującą doktryną. Sprzeciwiał się w ten sposób władzy.

TEKST IV


A) Nazwy te zapisane są wielką literą, aby podkreślić ich wagę, jest to kolejny rodzaj gry językowej zastosowanej przez autora.
B) Przestrzeń urzędu, po którym porusza się Adaś przypomina labirynt, jest zamglona i mroczna, ale bohater nie czuje
w związku z tym strachu (c).
C) Według Adasia głównym zadaniem urzędników jest przenoszenie dokumentów – P.

Przedstawiony fragment oddaje w sposób rzeczywisty to,


co działo się w urzędach w czasach PRL-u – F.

Przedstawiony fragment ma charakter groteskowy – P.


PODSUMOWANIE

Miasto, w którym rządzi Wroniec jest ponure i smutne. Ludzie są szarzy i zastraszeni przez kruki, Milipantów, MOMO itp. Wolno im przebywać poza domem tylko w określonych godzinach, cały czas grozi im niebezpieczeństwo. Wszelkie przejawy buntu są tłumione w brutalny sposób (śmierć pana Betona, spałowanie pana Opornego, porwanie ojca Adasia).


Nie wiadomo, komu można zaufać, ponieważ w mieście roi się od podwójnych Agentów i Szpicli. W sklepach brakuje towarów,

a żeby załatwić jakąś sprawę w urzędzie, trzeba mieć znajomości. Jest to brutalny i pozbawiony marzeń świat.




ZADANIE 6.

Świat, w którym rozgrywa się akcja „Wrońca”, przedstawiony jest czytelnikowi z perspektywy Adasia (d).
Fakt, że świat Wrońca przedstawiony jest z perspektywy Adasia powoduje, że nie można go traktować jako odzwierciedlenia rzeczywistości. Adaś nie rozumie pewnych rzeczy, przeinacza nazwy, śni podczas choroby o uratowaniu ojca. Jest małym chłopcem z bujną wyobraźnią, który czyta wiele baśni
i opowieści o rycerzach i przenosi te wątki na zastaną rzeczywistość. Świat fantazji miesza się tutaj ze światem realnym.

ZADANIE 7.

A) Wroniec mówi o krainach wyobraźni, o magicznych opowieściach, bajkach, historiach, które kończą się dobrze. Adaś zrezygnuje ze swoich marzeń i talentu, aby uratować rodzinę.
B) Przykładowa odpowiedź:

Moim zdaniem Adaś podjął bardzo trudną, ale słuszną decyzję. Jego postępowanie jest godne podziwu, ponieważ poświęcił własne dobro, aby uratować rodzinę.


C) Zakończenie Wrońca można uznać za szczęśliwe, ponieważ rodzina Adasia została uratowana, a ostatnia scena sugeruje,
że wujek Kazek wyznał wszystko swojemu bratu i w ten sposób nie doszło do zdrady. Z drugiej strony jest to szczęście pozorne, ponieważ Adaś musiał wyrzec się swojego talentu, a zło
w postaci Wrońca nie zostało pokonane, bohaterowie cały czas żyją w szarym świecie.


ZADANIE 8.

Cechy baśni:

- zawiera elementy fantastyczne;

- pojawiają się uosobione zwierzęta;

- występują magiczne zdarzenia i przedmioty;

- dobro rywalizuje ze złem i najczęściej zwycięża.

Przykłady z lektury:

Adaś lata ponad miastem dzięki U-Lotce;

Wroniec mówi i rządzi miastem;

Ameryka, której używa Adaś, odmienia ludzi;

Adaś stara się uratować swoją rodzinę, ale nie udaje mu się pokonać Wrońca.



ZADANIE 9.

Brak jednej właściwej odpowiedzi, mogą się one różnić, ważne jest jednak uzasadnienie zdania.
Przykładowa odpowiedź:

Moim zdaniem można opowiadać w sposób, jaki zrobił to Jacek Dukaj w swojej książce, o ważnych wydarzeniach historycznych. Dzięki Wrońcowi można dowiedzieć się wielu rzeczy na temat stanu wojennego w Polsce i życia w czasach PRL-u. Całość przedstawiona jest w prosty sposób, a ilustracje sprawiają,


że lektura jest jeszcze przyjemniejsza. Taka forma sprawia,
że młodzi ludzie na pewno chętnie taką książkę przeczytają
i przy okazji zdobędą nową wiedzę. Istnieje jednak niebezpieczeństwo zbyt lekkiego potraktowania tematu
i można wtedy nie dostrzec tego, że pod pozornie błahą fabułą, kryją się poważne problemy i dramaty wielu ludzi.




ZADANIE 10.

Uczniowie opracowują recytacje utworów lub ich wykonanie muzyczne, a następnie prezentują podczas zajęć to, co udało im się przygotować.




©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna