Trikke Raport Badania nad korzyściami dla zdrowia i zużyciem energi jakie pochałnia jazda na Trikke



Pobieranie 56.57 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar56.57 Kb.


Od ponad roku ciężko pracowaliśmy nad wykonaniem kompleksowych badań naukowych i zbadania jakie korzyści dla zdrowia i jakie zużycie energii pochłania jazda na TRIKKE


W kwietniu 2006 otrzymaliśmy zielone światło z Holenderskiego Ministerstwa Stanu nad Badaniami Innowacji. Ministerstwo częściowo opłaciło nasze badania ze swojego funduszu. Te badania zostały przeprowadzone w Centrum Specjalistycznej Wiedzy i Technologii Ruchu na Uniwersytecie w Hadze.
W zeszłym roku w sierpniu, zespół młodych badaczy przyjął to wyzwanie i ukierunkował tak badania aby otrzymać odpowiedzi na następujące pytania :
1. Jakich mięśni używa się, by wygenerować napęd Trikke i poruszać się do przodu?

2. Jakie jest zużycie energii kiedy jeździ się na Trikke?

3. Jakie skutki daje jazda na Trikke w porównaniu do innych "Fun" sportów?

4. Jak szybko można nauczyć się jeździć na Trikke?
Badanie zostały podzielona na dwie części:

Jedna część skupiająca się na pytaniu 1 i 4 i druga część na pytaniach 2 i 3.

Te dwa raporty z badań zostały napisane i dołączone do tego listu. Proszę zapoznać się z tym streszczeniem badań, które pokazuje jakie skutki przynosi jazda na Trikke i jakie są stąd wnioski.
Idąc za tym streszczeniem i sprawozdaniem z badań udowodniliśmy, że Trikke jest:
szybka w nauce,

bezpieczna,

łatwa w jeździe,

wspaniała, by tracić na wadze,

doskonała dla lepszej sprawności całego ciała

i bardzo uzależniająca
Wiosna jest już tutaj więc pomyśl o sobie i swoim zdrowiu!
Dalej, weź Trikke …… żyj zdrowiej i przyjemniej!!

Trikke Raport

Badania nad korzyściami dla zdrowia i zużyciem energi jakie pochałnia jazda na Trikke






Data: Marzec 12, 2007

Badane przez : The Expertise Centre of Movement Technology - The Hague
Clinical Human movement Science (IFKB) - Amsterdam

Dla: Trikke Europe - The Netherlands
Raport dla: Trikke Poland - Poland
Poparte przez Ministerstwo Badań nad Innowacjami z Holandii



Ten raport opiera się na:
Zbadaniu korzyści jakie przynosi dla zdrowia i jakie jest zużycie energii podczas jazdy na Trikke

zrobiony przez

Centrum Specjalistycznej Wiedzy i Technologii Ruchu na Uniwersytecie w Hadze (ECBT) wspólnie z Naukowym Instytutem Klinicznym Podstaw Ludzkiego Ruchu (IFKB) na Uniwersytecie w Amsterdamie.

Holandia, Marzec 2007

Wprowadzenie
Od czasu rewolucyjnego wprowadzenia Trikke w 2002 roku, wszyscy użytkownicy są świadomi, że jeżdżenie na Trikke jest zabawą i bardzo zdrowym sposobem by przejechać z punktu A do punktu B. Wszyscy jeżdżący na Trikke mają własną historię jak tracili na wadze, jak cieszyli się wspaniałą zabawą lub jak czuli, że wchodzą w zdrowy styl życia.

Jeżdżenie na Trikke odczuwa się jako trening. Po aktywnej jeździe możesz poczuć, że wszystkie główne partie mięśni w twoim ciele brały udział w twoim ruchu.


Obecnie coraz więcej uwagi w codziennym życiu poświęca się własnej kondycji i zdrowiu. Odkąd ludzie coraz mniej się ruszają, więcej jeżdżą samochodami i coraz mniej czasu spędzają na wolnym powietrzu, siedząc godzinami na kanapie przed telewizorem czy komputerem, poważnym problemem społecznym stała się epidemia otyłości. Dlatego właśnie jest rosnąca potrzeba na znalezienie skutecznego sposobu poprawienia swojej kondycji połączonego z zabawą.

Jeśli Trikke okaże się tym nowym fitessowym urządzeniem dla dzieci i dorosłych, możemy stać się wspaniałym uzupełnieniem dla tego rynku i tych potrzeb.


Badania i skutki

W kwietniu 2006 Trikke Europe przekazało do ECBT w Hadze zadanie zbadania jakie korzyści dla zdrowia daje jeżdżenie na Trikke.

ECBT jest to skrót Specjalistyczne Centrum Technologii Ruchu na Uniwersytecie w Hadze.

Razem z Uniwersytetem w Amsterdamie, ECBT rozpoczął w sierpniu 2006, badania nad fizycznymi korzyściami jakie daje jazda na Trikke jako carvingowym pojeździe.

Oto są rezultaty opublikowane przez naukowców.
Badacze zadali sobie następujące pytania, na które poszukali odpowiedzi:
1. Jakich mięśni używa się, by wygenerować napęd Trikke i poruszać się do przodu?
2. Jakie jest zużycie energii kiedy jeździ się na Trikke?
3. Jakie skutki daje jazda na Trikke w porównaniu do innych "Fun" sportów?
4. Jak szybko można nauczyć się jeździć na Trikke?

1. Jakich mięśni używa się, by wygenerować napęd Trikke i poruszać się do przodu?


Dla tej części badania, zespół analizował ruch Trikke; łuki ruchu Trikke w stosunku do użycia mocy. Te (bio)mechaniczne badanie zostało wykonane przez analizę jazdy na Trikke odnośnie przemieszczania się w stosunku do środka obrotu, momentu pędu, mocy impulsu ruchu, szybkości jazdy i zachowania się kół podczas jazdy.

Zespół podczas badań odkrył, że w jeździe na Trikke, używa się następujących partii mięśni:



  • Górne mięśnie nóg

  • Mięśnie pośladków

  • Mięśnie rąk

  • Mięśnie ramion, barków I łopatki

W swoim sprawozdaniu zespół naukowy podkreślił, że można trenować i wzmacniać swoje mięśnie podczas jazdy na Trikke, i że zaznaczone na rysunku obok na zielono stawy, nie są poddawane dużym naciskom bo nie ma żadnych obciążeń udarowych!


2. Jakie jest zużycie energii kiedy jeździ się na Trikke?



Po pierwsze, zespół badawczy musiał poznać współczynnik wydajności jeźdźca na Trikke. Następnie, określił jaka została użyta energia. I na końcu porównał te liczby w stosunku do innych rodzajów napędu.
Idąc za tymi pytaniami należałoby poznać następujące odpowiedzi:

  • ile zewnętrznej energii potrzeba, by jeździć na Trikke

  • ile energii metabolicznej jest potrzeba, którą należy dostarczyć z zewnątrz do Trikke. Jeśli te obie wartości są znane, to można określić wydajność jadącego na Trikke. Następnie można stwierdzić ile kalorii jest spalane podczas jazdy na Trikke..


Badania te były prowadzone na olbrzymim kieracie. To pas transmisyjny na dużych i szerokich walcach na wydziale Technologi Ruchu na Uniwersytecie w Amsterdamie. Stworzono idealne środowisko dla tego testu; wszystkie naturalne i zewnętrzne warunki jazdy mogą tu być idealnie symulowane. System koła pasowego z przeciwciężarem, działa jak naturalny opór powietrza lub dodatkowy silny wiatr.







Poprzez przymocowywanie Trikke do przetworników mocy, opór jazdy można było dokładnie zmierzyć.


Testowi jeźdźcy, między 20 i 50 rokiem życia, robili próby składające się z 4 jazd. Każda jazda trwała 5 minut. Wszyscy jeździli z 4 różnymi prędkościami, gdzie prędkość była ustalona przez odpowiednie obciążenie poprzez system koła pasowego z ciężarem. Aby zmierzyć ilość użytej energii, wydychane powietrze przez jeźdźca było analizowane. Podczas czterech, 5 minutowych jazd, maszyna Tlenowa obliczyła Wskaźnik Zmiany Oddechu (RER) i zużycie tlenu przez wszystkich jeźdźców. Brana była pod uwagę tylko średnia wartość dwóch końcowych minut każdej jazdy, od momentu kiedy ciało było najbardziej stabilne podczas jazdy. Aby przeliczyć te wartości na kilodżule należało tylko skorzystać z tabeli "Astrand ”.
Poniżej przedstawiamy rezultaty.


Prędkość

[km/h]

Prędkość

[m/s]

Dżule/metr

[j/m] (sd)

10

2.8

126,6 (13,3)

12,5

3.5

124,3 (12,5)

15

4.2

141,7 (20,6)

17,5

4.9

156,0 (22,5)


Sprawność

Sprawność jeżdżenia na Trikke, jest według rezultatów tego badania pomiędzy 8.1% a 11.4% podczas mierzonych prędkości.

W porównaniu z innymi sportami, sprawność jazdy na Trikke jest mniejsza niż jeżdżenie na rowerze czy biegu na nartach, sprawność tego urządzenie jest pomiędzy sprawnością jazdy na rolkach a pływaniem. Naukowcy zauważyli, że sprawność zwiększa się przy wyższych prędkościach.
Zużycie energii

Zużycie energii podczas jazdy na Trikke jest przedstawione na wykresie po prawej stronie. To są rezultaty testerów w kolejnych czterech, 5 minutowych próbach podczas 4 różnych prędkości.


Ten wykres pokazuje nam, że aby jeździć na Trikke z prędkością 15 km/h, średnie zapotrzebowanie jeźdźca na energię to 145 dżuli na każdy przejechany metr. Dla przejechania 1 kilometra potrzeba dostarczyć aż 145000 dżuli albo 145 kilodżuli.

.
Kiedy przeliczymy to na Kalorie widzimy te rezultaty poniżej w tabeli.




Trikke

km/h

KJ/m

 

metry

KJ

Kcal

10

125

1 godz

10000

1250

300

15

145

1 godz

15000

2175

520

17,5

160

1 godz

18000

2880

700

1 kCal = 4,1876 kJ
Te wartości są uśrednione dla mężczyzny o wzroście 1,75 m i 75 kilo wagi.

Proszę zatem spojrzeć na poniższy wykres.


Spalone kalorie przy szybkościach ponad 17.5 km/h są szacunkowe.


3. Jakie skutki daje jazda na Trikke w porównaniu do innych “fun” sportów?

Po zbadaniu jazdy na Trikke, porównano ją do innych sportów i aktywności. Z badań jasno wynika, że w czasie jazdy na Trikke z prędkością 15 km/h spala się 500 Kcal na jedną godzinę jazdy.




A tak to wygląda w porównaniu z innymi sportami i aktywnością fizyczną:




  • Jogging z prędkością 6-7 km/h, zużywa 350-400 Kcal na godzinę.

  • Klasyczny Aerobik spala około 450 Kcal na godzinę.

  • Spacer w normalnym tempie i gra w Golfa (bez wózka z kijami golfowymi) zużywa około 250 do 280 Kcal na godzinę.

  • Szybki spacer lub Nordic Walking można spalić 400 Kcal godzinę.

Podobne zużycie energii ma jazda na rowerze lub jazda na rowerze stacjonarnym.

  • Prace domowa mogą spalić od 100 do 200 Kcal na godzinę, w zależności od poziom aktywności.

  • Jazda na rolkach spala około 430 Kcal na godzinę.

  • Bieg narciarski spala około 560 Kcal na godzinę.

4. Jak szybko można nauczyć się jeździć na Trikke?

Ponieważ każdy użytkownik doświadczył, że można jeździć na Trikke natychmiast, ale wydaje mu się, że wymaga to trochę ciężkiej pracy.

Więc jaki jest czas nauki by sprawnie jeździć?


Dla zbadania czasu nauki jazdy na Trikke, 10 testowych jeźdźców ( ośmiu początkujących) jeździło tą samą trasą przez 10 dni, po 15 minut. Warunki były dla wszystkich całkowicie takie same. Pomiary skupiono na postępie nauki w czasie jazdy po torze.

Zespół badawczy dowiódł, że osoby początkujące mogą nazywać się "profesjonalistami" już po 2 godzinach jazdy! Wszystkie osoby uczestniczące w badaniu jeździły sprawnie natychmiast i bawiły się przy tym doskonale.
Dodać należy jeszcze, że czas nauki jazdy na Trikke jest o wiele krótszy niż nauka jazdy na rowerze, rolkach, łyżwach czy na deskorolce!

Wnioski


Według rezultatów badań nad korzyściami dla zdrowia i zużyciem energii podczas jazdy na Trikke możemy powiedzieć, że:


  • Podczas jazdy na Trikke używane są przede wszystkim następujące grupy mięśni:

  • Górne mięśnie nóg

  • Mięśnie pośladków

  • Mięśnie rąk

  • Mięśnie ramion, barków I łopatki

- Można więc trenować te partie mięśni i tym samym poprzez jazdę na Trikke harmonizować i rzeźbić swoje ciało..


- Przy jeździe na Trikke z prędkością 15 km/h, każda osoba spala średnio 500 Kcal na godzinę. Jadąc z prędkością w okolicach 17,5 km/h średnio każdy spala do 700 kcal na godzinę.
- Jeżeli chodzi o zużycie energii jazda na Trikke jest porównywalna z jazdą na rolkach, joggingiem czy biegami narciarskimi.
- Jest bardzo łatwo nauczyć się sprawnie jeździć na Trikke; każdy może wprawić w ruch Trikke i jeździć. Aby bardzo dobrze opanować jazdę na Trikke wystarczy najwyżej 2 godziny ćwiczeń..
Ponadto grupa naukowców badających Trikke mocno wierzy w to, że Trikke może odegrać wielką rolę w walce z otyłością dorosłych i dzieci na całym świecie.

~~~

Więc teraz wiemy że :

jazda na Trikke jest
szybka w nauce,
bezpieczna, łatwa dla twojej radości,
wspaniała, by tracić na wadze
i idealna dla doskonalenia całego ciała.

A testujący Trikke uznali, że jazda na Trikke jest bardzo uzależniająca!


Możemy teraz wysłać tę wiadomość dla wszystkich na świecie!


~~~

Trikke Europe składa podziękowania za umożliwienie tych badań dla::


  • Uniwersytetowi w Hadze, Specjalistycznemu Centrum Technologii Ruchu (Expertise Centre of Movement Technology. ECBT),

  • Uniwersytetowi w Amsterdamie, Naukowemu Instytutowi Klinicznemu Podstaw Ludzkiego Ruchu (the Institute for fundamental and Clinical Human movement Science (IFKB))

  • Holenderskiemu Ministerstwu Stanu nad Badaniami Innowacji (The Provincial State Department for Research On Innovation)

Trikke Europe

Holandia, Haga



12 Marzec 2007
Tłumaczył na j.polski: inż. Tomasz Dziedzic



©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna