Tuning samochodów osobowych” Wstęp znaczenie słowa tuning Tuning



Pobieranie 87.54 Kb.
Data01.05.2016
Rozmiar87.54 Kb.


mgr inż. Janusz Wiśniewski

,,TUNING SAMOCHODÓW OSOBOWYCH”

1. Wstęp.

- znaczenie słowa tuning

Tuning – z języka angielskiego regulacja, usprawnianie, wyszukiwanie czegoś nowego lub strojenie jako czynność dopasowania systemu do warunków jego użytkowania. W języku motoryzacyjnym jest to dążenie do nadania indywidualizmu samochodowi we wszystkich jego aspektach, od silnika poprzez wnętrze pojazdu do nadwozia włącznie. Temat tuningu jest bardzo obszerny i nie zbadany do końca, a nawet najwięksi znawcy nie mogą powiedzieć o nim wszystkiego. Na bazie powyższego określenia powstało słowo ,,Tuner”, co wiąże się z osobą lub firmą specjalistyczną zajmującą się profesjonalnie stylizacją samochodów. W zależności od przeprowadzanych innowacji (przeróbek) tuning rozważa się w dwóch zasadniczych nurtach, jako:


  • tuning mechaniczny ( techniczny )




  • tuning optyczny ( zewnętrzny i wewnętrzny )


- historia tuningu
Tuning jest najmłodszą i najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią motoryzacji. Wg nieoficjalnych danych kolebką tuningu były Stany Zjednoczone. Oficjalnie prekursorem tej dziedziny był jednak niemiecki entuzjasta motoryzacji Karl Meier, który w 1952 roku założył firmę - ,,Kamei ”

(nazwa pochodzi od imienia i nazwiska założyciela ). W tym samym roku Meier

zaprezentował publicznie VW Garbusa z pierwszym na świecie spoilerem -zamontowanym zamiast zderzaka aluminiowym skrzydłem. Okazało się, że ta innowacja znacznie ułatwia prowadzenie samochodu z silnikiem z tyłu i tylnym napędem. Przeprowadzone badania i testy potwierdziły, że w przypadku dociążenia przodu poprawia się zachowanie auta w jeździe na wprost. Sukces ten sprowokował innych do modyfikacji samochodów. Powstawały nowe europejskie firmy tuningowe: ,, Oetinger ”, ,,Irmscher ”, ,, Zender ” itd. Zaistniała przez to konkurencja wprowadziła profesjonalizm na światowym rynku motoryzacyjnym. Z biegiem czasu firmy zaczęły specjalizować się w różnych dziedzinach tuningu i wybierając przy tym ulubione marki samochodów. Popularność i coraz większe rzesze zwolenników upiększania samochodów, wymogła na znanych koncernach czynne włączenie się do produkcji i montażu oryginalnych, firmowych akcesoriów przydatnych do tuningu. Fabryczne działy tuningu zaczęły powstawać w BMW, Volkswagenie, Oplu a następnie w firmach francuskich i japońskich. Znane firmy europejskie zaistniały na światowych rynkach motoryzacyjnych poprzez swoje filie zakładane niemal na wszystkich kontynentach. W Polsce, ze względu na panujące warunki społeczno-polityczne ten dział motoryzacji zaczął rozwijać się dopiero w połowie lat siedemdziesiątych. Wprawdzie istniały już wcześniej firmy produkujące drobne akcesoria do modernizacji wizualnej samochodów ale większość z nich pracowała dla potrzeb sportów wyścigowych. Prawdziwy rozkwit tunerów przypada na lata dziewięćdziesiąte. W tym okresie powstało bardzo dużo profesjonalnych firm tuningowych pracujących w kooperacji z tunerami zachodnimi. Współpraca taka jest bardzo owocna ze względu na praktykę i doświadczenie firm europejskich, co się przekłada w jakości akcesoriów.


2. Tuning mechaniczny ( techniczny ).
Dla wielu osób interesujących się tą dziedziną motoryzacji prawdziwy tuning to tylko i wyłącznie modyfikacje mechaniczne zwłaszcza te, które podwyższają moc silnika. Tuningowi puryści zmiany stylistyczne traktują z najwyższą pogardą, również przeróbki w rodzaju wymiany filtra powietrza, świec czy tłumika nie znajdują w ich oczach uznania. Natomiast, według fachowców zajmujących się tuningiem mechanicznym ( technicznym ), każdy element wnosi swój wkład w podniesienie mocy i osiągnięcie lepszych osiągów.

Wyśrubowane technologie, zaplecza badawcze i lata doświadczeń pozwalają firmą tunerskim wprowadzać sprawdzone zmiany techniczne podnoszące w znacznym stopniu walory silnika, układu wydechowego czy zawieszenia. Przy tych modyfikacjach pamiętać jednak należy aby zmiany nie pociągały za sobą zbytniego wzrostu hałasu, wszak komfort podróżowania jest priorytetem.


- tuning silnika – obejmuje następujące modyfikacje:

  1. montaż turbosprężarek lub kompresorów – sprężarka połączona z turbiną napędzaną gazami spalinowymi wtłaczająca do cylindrów powietrze pod wysokim ciśnieniem.

  2. doładowanie podtlenkiem azotu – (nitro, dopalacz) podtlenek azotu wtryskiwany do kolektora ssącego tuż przed przepustnicą i razem z powietrzem dostaje się do cylindrów.

  3. zwiększenie pojemności skokowej – rozwiercanie tulei cylindrów do większej średnicy i montaż tłoków nad wymiarowych o zmienionych kształtach denek

  4. wymiana silników na większe i mocniejsze – w przypadku dużych wymogów celem osiągnięcia maksymalnej mocy silnika, taniej i bezpieczniej jest wymienić jednostkę napędowa.

  5. zwiększenie mocy silnika ( chiptuning ) – modyfikacja chipa, urządzenia sterującego silnikiem, która kształtuje takie parametry, jak ilość wtryskiwanego paliwa, kąt wyprzedzenia zapłonu, prędkość biegu jałowego i wiele innych.

  6. wymiana wałków rozrządu na wyczynowe – wałki typu GT podnoszące moc oraz elastyczność silnika.

  7. montaż osprzętu silnika : stożkowe filtry powietrza, magnetyzery, świece o charakterystyce sportowej (Brisk), innowacyjne wersje urządzeń dolotowych wykorzystujących zjawisko doładowania dynamicznego.

Po tak wykonanym tuningu silnika można uzyskać wzrost mocy oscylujący w granicach 25-30%, co oznacza znaczną poprawę osiągów samochodu.

- tuning układu wydechowego
To drugi po silniku element poddany tuningowi mający zasadniczy wpływ na podniesienie mocy i osiągów auta. W tym celu fabryczny układ wydechowy zostaje wymieniony na sportowy, gdzie przelot spalin odbywa się bez zawirowań. Sportowy tłumik dzieli się na trzy zasadnicze części:

  1. kolektor wydechowy – stosowany tak zwany kolektor rurowy o idealnej gładzi ścianek wewnętrznych oraz specjalnej owalizacji przy dolotach

  2. tłumik środkowy – zastępuje strumienica ( turbo power system ), która dynamizuje przepływ spalin nawet o 80 %

c. tłumik końcowy – wg nazwy nadaje końcowe brzmienie całego układu wydechowego. Wszystkie elementy wykonane są z wysokiej jakości stali nierdzewnej ( wypolerowanej ) o nienagannej geometrii przepływu spalin, wyrafinowanym systemie tłumienia hałasu oraz z bardzo efektownymi końcówkami.
W dalszej kolejności sportowe układy wydechowe można podzielić według producentów: zachodnie - najbardziej znane firmy to : ,,Supersprint”, ,,Remus” ,,Sebring”, ,,Bosal”, ,,Walker” oraz polskie - ,,Ulter”, ,,El-Tec”, czy ,,KM”.

- tuning zawieszenia

Tu zachodzą również bardzo istotne zmiany. Podniesienie mocy samochodu wymusza na użytkowniku obniżenie i utwardzenie zawieszenia. Powoduje to, że w czasie jazdy odczuwa się niezwykłą pewność pokonywania szybkich łuków bez względu na stan nawierzchni. Przy modernizowaniu stosuje się kilka metod :



  • w miejsce seryjnych sprężyn zakłada się krótkie i twarde, samopoziomujące się elementy, które obniżają auto nawet o 40mm. Tunerzy w tym przypadku sięgają głównie po markowe sprężyny firmy ,,H&R”, czy ,,VOGTLAND”. Są to firmy sprawdzone, posiadające własne biura konstrukcyjne oraz specjalne tory na których przeprowadza się długotrwałe próby badawcze aut wyposażonych w sztywne zawieszenie. Takie doświadczenia procentują, a ich wyroby wpływają na bezpieczny tuning.



  • j w wymieniane są sprężyny oraz zamiast standardowych amortyzatorów montuje się elementy o charakterystyce sportowej. Prym na rynku światowym wiodą firmy: ,,Koni”, ,,Eibach”, ,,Sachs”, czy ,,Bilstein”.

  • nowość na rynek wprowadziła polska firma ,, Jacky”- klamry służące do skracania długości fabrycznych sprężyn. Pozwalają one obniżyć zawieszenie nawet o 30 mm, dzięki czemu samochód wygląda znacznie atrakcyjniej, a dodatkowo obniżenie środka ciężkości zapewnia lepsze prowadzenie się auta.

  • niezależnie do wyżej opisanych metod istnieje możliwość poszerzenia rozstawu zawieszenia poprzez montaż odpowiednich dystansów. Taka modyfikacja zwiększa rozstaw kół od 10-40 mm

Wszystkie te zmiany muszą spełniać ostre standardy bezpieczeństwa. Światowy producent sprężyn firma H&R otrzymała jako pierwsza w 1981 roku certyfikat TUV.




2. Tuning nadwozia ( optyczny ).

Zgodnie z filozofią firm uszlachetniających auta, tuning nadwozia zwany inaczej tuningiem optycznym lub chirurgią plastyczną samochodu, dzieli się na zewnętrzny i wewnętrzny.





  • tuning zewnętrzny

Stylizacja nadwozia wywołuje upragniony efekt każdego tunera, wyróżniając auto z tłumu i to w pozytywnym sensie. Powiedzenie, pokaż mi swój samochód a powiem ci kim jesteś zdaje się potwierdzać na konkurencyjnym rynku tunerskim. Główne elementy tuningu zewnętrznego:




  • spoilery – to szeroki dział w tuningu. Nadają one sportowy i indywidualny styl danego auta odróżniając go od seryjnego modelu. Oferta na rynku jest bardzo szeroka. Firmy oferują do wielu samochodów gotowe komplety ospoilerowania, ale najciekawszy efekt można uzyskać po własnym wyborze części.

Najczęściej zestaw spoilerów składa się z:

1 – progów, które nadają autu ciekawszy wygląd, a zarazem optycznie

obniżają go. Ciekawym zabiegiem stylistycznym jest lakierowanie

tych elementów na inny kolor niż kolor nadwozia.

2 – spoilerów zderzaka przedniego,tylnego (przód,tył pod zderzak) lub

nowych zderzaków. Dobrze dobrane z progami zmieniają dobitnie

bryłę auta. Powyższe elementy mogą być malowane tak w kolorze

nadwozia jak i innym.

3 – spoilera na pokrywie bagażnika lub spoilera zakładanego w górnej

części tylnej szyby (daszek). W pierwszym przypadku montowane

są głównie w pojazdach typu sedan, coupe. Daszki na tylnej szybie

preferowane są do aut typu hatchback i kombi. Wymienione lotki

mogą być malowane w kolorze nadwozia lub innym stonowanym.

4 – okularów lub brewek zakładanych na przednich i tylnych lampach.

Kolorystyka jak w powyższych elementach.

5 – nowej atrapy chłodnicy- grilla bez seryjnego znaczka, z zabudową

podobnie jak zderzak aluminiową siatką. Montuje się także grille

z chromowanymi obwódkami i czarnymi siatkami. Taki element i

dopasowanie stylistyczne nadaje autu sportowy charakter.

6 – dyfuzorów, których dobry montaż poprawi docisk auta do podłoża

oraz dba o chłodzenie hamulców tylnej osi. Lepszy efekt docisku

uzyskuje się po zamontowaniu całego kompletu dyfuzorów , które

montuje się także na zderzakach. Kolorystyka dyfuzorów zależnie



od upodobania pozostaje w tonacji nadwozia lub zderzaków.
Dobierając wszelkie dodatkowe elementy wyposażenia auta (spoilery), firmy tuningowe robią to w sposób zawierający kompromis spełniający oczekiwania klienta. Oznacza to, że zależnie od przeznaczenia samochodu, siła oporu i siła podnosząca muszą być odpowiednio zrównoważone. Samochód, który generuje dużą siłę dociskającą i dzięki temu doskonale jeździ w zakrętach, będzie narażony na większy opór powietrza na prostych. Tak samo system aerodynamiczny pozwalający osiągać duże prędkości na prostych nie sprawdzi się na zakrętach, gdzie będzie potrzebna większa siła dociskająca. Wobec powyższego ugruntowane zostały modele praktycznego zastosowania aerodynamiki:
Do podstawowego ospoilerowania samochodu producenci elementów tuningowych zalecają wiele innowacji, które w zdecydowany sposób pasują do naszego auta i portfela. Aby podnieść prestiż pojazdu należy ponadto dodatkowo zamontować:

  • oświetlenie zewnętrzne – zmiana oświetlenia zewnętrznego samochodu stanowi doskonały sposób na to aby auto nie tylko w dzień odróżniało się od innych. Dbają o to światowe firmy ,,HELLA”, ,,Bosch”, ,,In. Pro”, ,,Altezz”, ,, Cibie”, których produkty gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa.



  1. przednie – reflektory główne stanowią ważny element bezpieczeństwa. Tunerzy początkowo przyciemniali lampy czarnymi, specjalnymi farbami transparentnymi przepuszczającymi światło lecz nie znalazło to uznania w oczach służb zajmujących się bezpieczeństwem na naszych drogach. W sukurs fanom tuningu przyszła firma ,,HELLA”, która produkuje czarne reflektory główne do wielu marek samochodów najczęściej poddawanych tego typu modyfikacją. Nowość na rynku są reflektory zintegrowane z kierunkowskazami wykonane w technologii halogenowej, xenonowej oraz mieszanej. Wszystkie wymienione elementy nie tylko wpływają na nowy dynamiczny wygląd przedniej części auta ale przede wszystkim dzięki użyciu najnowocześniejszych materiałów, poprawiają oświetlenie drogi. Ważny element dodatkowego wyposażenia stanowią reflektory halogenowe ( przeciwmgielne ) lub dalekosiężne wyposażone w żarówki halogenowe jak i xenonowe. Znacznie zwiększają one widoczność przy złych warunkach atmosferycznych ( mgły, śnieżyce , deszcz ). Reflektory te montowane są jako dodatkowe, dopasowane do karoserii lub zintegrowane z lampami głównymi.



  1. tylne – podobnie jak w reflektorach przednich malowanie oraz oklejanie folią świateł tylnych nie zostało zaakceptowane. Stąd wymienione wyżej firmy kompleksowo zabrały się do modyfikacji oświetlenia zewnętrznego. Na rynku ukazały się do wielu modeli tylne lampy zespolone. ,,HELLA” produkuje lampy o brylantowej optyce w kolorystykach : niebiesko-białej, zielono-białej, czerwono-białej, czarnej, srebrnej. Nowoczesną stylizację stanowią lampy zespolone z diodami wykonane w różnej kolorystyce. W ubiegłym roku szaleństwo ogarnęło tunerów za sprawą lamp a la Lexus. Przezroczyste tylne lampy wykonywane przez firmę ,,In. Pro” do różnych modeli na bazie Lexusa IS200 to prawdziwe tunerskie arcydzieło. Mówiąc o tylnym oświetleniu nie można pominąć dodatkowego światła stopu. Styliści wkomponowują go głównie w spoilery oraz w pokrywy bagażnika.



  1. boczne –do tego typu oświetlenia zaliczają się kierunkowskazy oraz modne

ostatnio światła obrysowe. Z myślą o tunerach firma ,,HELLA” dostarcza na

rynek lampki kierunkowskazów oraz obrysowe w różnej kolorystyce lecz o

barwie światła zgodnej z przepisami. ,,Obrysy” montowane są w spoilerach

lub w zderzakach.




  • pozostałe elementy nadwozia – tunerzy prześcigają się w nowych pomysłach

mających na celu podkreślić swoją inność oraz pokazać się na rynku. Dlatego

niektóre zmiany w stylizacji szokują zwykłego użytkownika. Do zmian tych

tych należą:

- poszerzanie nadkoli błotników pod większy rozstaw kół

- przedłużenie przedniej maski silnika

- wymiana tylnej pokrywy na całkowicie gładką


- likwidacja klamek i zamków we wszystkich drzwiach
- wymiana lusterek zewnętrznych na lusterka sportowe
- w przypadku pozostawienia lusterek i klamek-oklejanie starych elementów
nakładkami z prawdziwego carbonu
- oklejanie szyb folią termokurczliwą w różnych kolorach
- montaż na pokrywie silnika dodatkowych wlotów powietrza
- montaż aluminiowego wlewu paliwa lub naklejanie dobranej nalepki na
klapkę wlewu imitującej aluminium
- demontaż oznaczeń firmowych
- w przypadku braku tłumika sportowego- montaż ozdobnych końcówek
- montaż naklejki nad końcówki tłumików

- montaż aluminiowych nakładek na progi


- montaż imitacji tarcz hamulcowych (zakładanych na bębny)
- zakładanie zestawów stroboskopowych (przydatnych tylko na zlotach)
- naklejanie logo firm tuningowych


  • obręcze kół – obręcze ze stopów lekkich są nieodzownym elementem tuningu. Na rynku istnieje bardzo dużo znanych producentów alufelg , gdzie prym wiodą : ,,OZ”, ,,BBS”, ,,Enzo”, ,,Alessio”, ,,AEZ”, ,,Zender”, ,,Cupra”, ,,Hamann”, ,,Carlsson”, ,,Mohag”, ,,Brabus”, ,,Ronal” oraz firmy fabryczne.

Wiosna jest zawsze okresem, w którym wszyscy producenci aluminiowych obręczy przedstawiają swoje najnowsze wzory, wykonywane metodą tradycyjną. Nowość na rynek wprowadziła firma ,,OZ”, która dzięki zastosowaniu dodatków tytanu przy produkcji stopu obniżyła znacznie ciężar i tak już lekkich obręczy. Marzeniem każdego fana tuningu jest posiadać piękne, szerokie alufelgi i opony niskoprofilowe. W chwili obecnej w sprzedaży znajduje się pełen asortyment o różnych rozmiarach od 6 x 14” do 7 x 18” i polecany jest do małych i średnich aut osobowych. Ekstremalne wymiary felg to 8,5 x 18”, 10 x 18”, 9,5 x 19” oraz 9,5 x 21” – do dużych i sportowych aut. Na takie cacka tunerzy zakładają opony niskoprofilowe ( laczki ) o niezwykłych rozmiarach od 195/60 do rekordowo niskich i szerokich 265/30 ( Dunlop SP 9000 ). Felgi posiadają różne kształty lecz najczęściej kupowane są tak zwane klasyczne pięcioramienne, których dynamika i agresywna stylizacja ramion wyróżnia je na tle konkurencji. W kolorystyce dominują barwy srebrne oraz czarne, rzadziej malowane są w kolorze nadwozia lub chromowane ( tak zwana wersja amerykańska ). Nowinką zaprezentowaną na naszym rynku są obręcze dwu i trzy częściowe polecane głównie do aut ekskluzywnych. Na szczególną uwagę zasługuje podejście tunerów do użytkowników pojazdów. Wprowadzili do użytku i na potrzeby klienta - konfigurator (program komputerowy), który pozwala zademonstrować zainteresowanemu na ekranie monitora dowolny samochód na wybranych felgach. Można dobrać wzór felgi, średnicę oraz zobaczyć jak pasuje do kolorystyki auta. Łatwo wtedy przekonać się, że większe felgi wyglądają atrakcyjniej niż ich mniejsze odpowiedniki.

- tuning wewnętrzny
Stylizowanie wnętrza w dużej mierze zależy od marki i klasy tuningowanego samochodu. Przy autach firmowych takich jak np. BMW czy Mercedes nie ma za wielkiego pola do popisu. Tuningowcy twierdzą, że w tego typu pojazdach producent zepsuł całą zabawę. Dlatego w przeprowadzeniu tuningu wewnętrznego najwięcej do powiedzenia mają styliści aut średniej klasy i aut kompaktowych, gdzie zmiany można przeprowadzać z rozmachem nie mniejszym niż miało to miejsce w przypadku stylizacji nadwozia. Do głównych modyfikacji wnętrz samochodów należą:


  • założenie skórkowej tapicerki – dopasowanej do kolorystyki nadwozia oraz pozostałego wyposażenia samochodu. Zakres obejmuje siedziska, tapicerkę, deskę rozdzielczą, kierownicę, mieszek oraz gałkę zmiany biegów.




  • wymiana przednich siedzeń na siedzenia typu sportowego (kubełkowe)

typu Recaro lub Sparco z szelkowymi pasami bezpieczeństwa.

Obszyta kierownica skórą poprawia przyczepność rąk do koła. W żadnym przypadku nie należy pokrywać kierownicy futrem czy innym pokrowcem o małej przyczepności.



  • montaż elementów aluminiowych:

  • pedały i podpórka pod lewą nogę kierowcy, alu dywaniki z tzw blachy ryflowanej, gałka zmiany biegów, nakładka na hamulec ręczny, rygielki drzwi oraz okleiny kokpitu i deski rozdzielczej ( różna kolorystyka )

  • inne zmiany: białe lub kolorowe okleiny zegarów, dodatkowe wskaźniki mocowane w konsoli centralnej (w tonacji zegarów głównych), wnętrze

  • podświetlone jarzeniówkami ultrafioletowymi

  • sprzęt audio – w myśl powiedzenia tunerów ,, Odpowiednie brzmienie podrasowanego tłumika musi współgrać z dźwiękiem wewnątrz auta ” rozpoczął się wyścig z mocą. Nagłaśniane samochody przeistoczyły się w prawdziwe monstra a bagażniki straciły swoją pierwotną funkcję. Powstały prawdziwe ,, Kliniki Dźwięku ”, które w profesjonalny sposób zajmują się samochodowymi systemami audio. W skład rozbudowanego zestawu wchodzą:

  • jednostka sterująca z odtwarzaczem (dużej mocy )

  • wzmacniacze dużej mocy

  • zmieniarki płyt CD

  • zestawy głośników nisko i wysokotonowych

  • subwoofery ( najczęściej mocowane w bagażniku )

  • cewki i kondensatory

  • procesory i korektory

  • wysokiej klasy okablowanie i złącza

Tunerzy przygotowują zestawy audio w oparciu o światowe firmy specjalizujące się w produkcji sprzętu samochodowego. Prym w tej dziedzinie wiodą następujące marki: ,,Pioneer”, ,,Alpine”, ,,Clarion”, ,,Sony”, ,,Blaupunkt”, ,,JVC”, ,,Kenwood”, ,,Philips”, ,,Panasonic” czy ,,Grundig”.


Profesjonalny tuning nadwozia to nienagannie skrojony strój, niezwykle delikatny i subtelny, nie ingerujący w linie nadwozia. Spoilery winny podkreślać zamiłowanie do tuningu a wykończenie wnętrza uwieńczać dzieło fachowców. Wszystkie takie przeróbki muszą kosztować – nawet w granicach 30-50 tysięcy marek niemieckich. Kto jednak decyduje się na S- lub M- klasę i decyduje się na tuning, zwykle nie musi liczyć się z kosztami. W polskim tuningu, wciąż najpopularniejszym pozostaje tuning nadwozia, gdyż każdy za w miarę nieduże pieniądze może zmienić swój seryjny samochód nadając mu charakteru, nawet jeśli jest to podstawowa wersja, która nie zadziwia osiągami czy sportowym wyposażeniem.

4. Tuning a bezpieczeństwo.
Obserwujemy modę na tuning. Na naszych ulicach pojawia się coraz więcej samochodów posiadających poszerzone koła, sportowe tłumiki, spoilery i inne usprawnienia. To wszystko sprawiło, że zaczęto przyglądać się problemowi tuningu od strony bezpieczeństwa jazdy. Nie chodzi tu oczywiście o zmiany estetyki nadwozia, gdyż te podlegają indywidualnym gustom. Uwagę zwracają te przeróbki tuningowe, które ingerują w układy jezdne samochodu czy są związane bezpośrednio z bezpieczeństwem jazdy. Z tego powodu w 1988 roku powstał VDAT ( niemieckie stowarzyszenie firm tuningowych ) zrzeszający firmy tuningowe, które dobrowolnie poddają swoje wyroby ostrym badaniom technicznym TUV, gwarantując najwyższą jakość oraz zapewniając swoim klientom serwis gwarancyjny. Od 1998 roku VDAT przyznaje swój własny znak jakości, umieszczany na wyrobach zrzeszonych firm. Wszystkie auta otrzymują certyfikaty dopuszczenia ich do ruchu drogowego. W Polsce, gdzie młoda dyscyplina motoryzacji prężnie się rozwija powstała ,, Akademia tuningu ”, omawiająca prawne granice tuningu. Na dzień dzisiejszy są to rozważania czysto teoretyczne, które odwołują się do kodeksu drogowego oraz do zdrowego rozsądku. Istotne novum pojawi się w 2003 roku, gdy rejestrowane po raz pierwszy pojazdy, gdzie zamieniono części w trakcie eksploatacji będą musiały posiadać świadectwo oryginalności.

5. Firmy tuningowe.
Na światowym rynku motoryzacyjnym powstało wiele firm, które profesjonalnie zajmują się przebudową seryjnych modeli aut. Prym w tej stale rozwijającej się dziedzinie masowej motoryzacji wiodą firmy niemieckie, które wyznaczają nowe trendy dla zmotoryzowanych indywidualistów. Na terenie naszego kraju powstało wiele firm zajmujących się tuningiem ale tylko nieliczne z nich nadążają za panującą modą.

- firmy zagraniczne



  • Tunerzy samochodów marek VW i Audi

,, Kamei ” – najstarsza na świecie firma tuningowa zajmująca się zgodnie z


tradycją stylizacją samochodów marki Volkswagen. Przedstawia całą
gamę popularnych akcesoriów do tuningu.
,, Volkswagen ” – dział zajmujący się tuningiem samochodów przeznaczonych
do udziału w wyścigach aut turystycznych oraz wyścigach w
specjalnym pucharze New Beetle Cup. Firma przygotowuje także
samochody rajdowe VW Golfa IV Kitcar oferowany prywatnym
teamom.
,, Projektzwo ” – ta firma zajmuje się przerabianiem samochodów VW oraz
Audi. Dla pojazdów już nie produkowanych oferuje się jedynie
tuning optyczny. Pozostała część oferty jest znacznie bogatsza.
W tym przypadku można dostarczyć do wykonania tuningu własne
auto lub zamówić gotowy produkt bezpośrednio z katalogu
Projektzwo. Do każdego modelu firma proponuje chipy podnoszące
moc silników oraz cały szereg estetycznych gadżetów. Mowa tu
głównie o oryginalnych spoilerach, progach, nadkolach itp. Poza
tym każdy model jest wyposażany w nisko profilowe opony i koła
z lekkich stopów.
,, Oetinger ” – jako bezpośrednia konkurencja firmy Projektzwo (zajmuje się
bowiem tuningiem tych samych pojazdów VW oraz Audi). Oetinger
może poszczycić się znacznie większymi osiągnięciami w
dziedzinie zwiększania mocy silników. Firma istnieje na rynku od
ponad 40 lat. Stylistyka nadwozi jest podyktowana chęcią dotarcia
do młodych odbiorców.
,, Abt ” - firma tuningowa należąca do kierowcy wyścigowego Christiana Abta.

Specjalizuje się w uszlachetnianiu aut przede wszystkim koncernu VW

(Volkswagena) w pełnym zakresie.


  • Tunerzy samochodów marki Mercedes

,, AMG ” - firma zajmująca się tylko tuningiem optycznym. Stylizuje z bardzo


dużym powodzeniem samochody marki Mercedes (wszystkie klasy)

,, Brabus ”- znany od ponad dwudziestu lat jako tuner największych i drogich

Mercedesów. Obecnie firma zmienia klasyczne sylwetki swoich
produktów zaczynając od Smarta a kończąc na S- klasie. Tuning
Brabusa charakteryzuje się subtelnością i ogranicza się do
niewielkich lecz ekskluzywnych zmian optycznych nadwozi i
wnętrza pojazdów.
,, Carlsson ” – kolejna firma specjalizująca się w tuningu Mercedesa. W
pakiecie tuningu wyróżnia się obniżone zawieszenie i wzmocnione
hamulce. Tuning optyczny podkreśla sportową sylwetkę auta.
,, Opera Design ” – nowa marka utworzona przez firmę Hamann Motorsport.
Firma powstała jako specjalna linia tuningu nowych modeli
Mercedesa. Jako pierwsze osiągnięcie przedstawiono pełny pakiet
tuningu modelu CLK Cabrio. Składa się on z tuningu optycznego,
obniżenia zawieszenia oraz tuningu technicznego (zmiana
ustawienia turbosprężarki).

,, Lorinser ” – specjalizujący się w Mercedesach niemiecki tuner oferuje


pełen pakiet tuningu optycznego do samochodów S-Klasse, zaś
technicznie ograniczono się do zwiększenia momentu obrotowego.
Przy E-Klasse oraz silnikach Diesla zmianie podlega elektronika
sterująca, powodująca wzrost mocy, poprawę osiągów a zarazem
zmniejszenie zużycia paliwa.


  • Tunerzy samochodów marki BMW

,, BMW ”- firma specjalizująca się w tuningu samochodów seryjnych BMW


a szczególnie w wyścigowej wersji nowej ,, trójki ” przeznaczonej
dla prywatnych teamów startujących w grupie ,,N”.
,, Kelleners ” – firma oferuje szereg akcesoriów do wszystkich modeli BMW.
Począwszy od delikatnych zmian stylistycznych nadwozia ( stylowe
,,okulary” przednich reflektorów), aż po elementy tuningu silnika,
zwiększające jego moc.
,, Hamman ” – o prestiżu tej firmy niech świadczy to, że zajmuje się ona
polepszaniem walorów użytkowych BMW oraz... Ferrari. Oferta
obejmuje wiele elementów wystroju nadwozia ( spoilery, lotki,
owiewki itp.) ciekawe stylistycznie obręcze kół, zmianę zawieszenia,
poprawienie jakości hamulców oraz zwiększenie mocy i tak już
potężnych silników montowanych w samochodach seryjnych.

  • Tunerzy samochodów marki Porsche

,, Porsche ”- firma przygotowująca samochody marki Porsche 911 GT 3 Cup


do pucharu Porsche Carrera Cup. Jest to oferta tylko dla zamożnych
fanów wyścigów samochodowych.

,, Tech Art ” - tuner zajmujący się podrasowywaniem prestiżowych i znanych


samochodów na świecie do jakich należy Porsche. Największą
atrakcją firmy jest model Wideboy oparty o model 996. Całkowicie
auto zostało poszerzone o kilka centymetrów za pomocą dużych i
pokaźnych kół jak również wymieniono wszystkie błotniki. Zmiany
obejmują zarówno wygląd zewnętrzny jak i wnętrze samochodu
(ze specjalnie opracowanym zestawem audio) oraz poddawane są
tuningowi mechanicznemu (zwiększenie mocy silnika).


  • Tunerzy samochodów marki Opel

,, Irmscher ” - firma ze stażem ponad trzydziestoletnim zajmująca się tuningiem


samochodów marki Opel. Oferuje pakiety tuningu optycznego, jak i
obniżenie zawieszenia oraz zmianę elektroniki sterującej, która w
pewnym stopniu zapewnia wzrost mocy silnika.

,, Lexmaul ” – zajmuje się od ponad dwudziestu pięciu lat przerabianiem


samochodów Opel. Firma oferuje zarówno tuning optyczny jak i
mechaniczny. Zakres obejmuje najprostsze elementy wystroju
wewnętrznego i zewnętrznego po kolektory wylotowe, sprężyny,
układy wydechowe oraz najbardziej skomplikowane sprężarki
podnoszące moc samych silników.
,,Opel ” – firma stara się jak najbardziej ,,usportowić” swoje modele, aby
stworzyć im nieco ekskluzywny ,,image” i przyciągnąć nową grupę
klientów. Wyposażenie stanowi pakiet aerodynamiczny, obniżone
zawieszenie, alufelgi oraz wzmocnienie silnika.
,, MLK Tuning ” – niemiecka firma zajmująca się przeróbkami wszystkich aut
marki Opel. Oferta obejmuje całą gamę elementów zewnętrznych,
zmianę zawieszenia, wymianę całego układu wydechowego,
wzmocnienie hamulców oraz układy podnoszące moc silników.
,, Steinmetz ” - firma zajmująca się kompletnym tuningiem samochodów marki
Opel a głównie Astrą GT/C. Jest to samochód przygotowany nie tylko
do udziału w wyścigach ale również do użytku codziennego. Istnieje
zatem alternatywa dla przeciętnego fana tej dyscypliny motoryzacji.


  • Tunerzy samochodów marki Ford

,, Wolf Concept ” – ten niemiecki tuner zajmuje się przerabianiem fabrycznych


modeli Forda. Podstawą zmian jest tuning optyczny, polegający na
zastosowaniu spoilerów, progów, alufelg oraz szeregu przeróżnych
akcesoriów. Firma ingeruje w nadwozie jak i w wnętrze pojazdów.
Wolf stylizuje swoje wyroby na wozy sportowe. Obniża i utwardza
zawieszenia za pomocą wzmocnionych i krótszych sprężyn.
Istnieje też możliwość wzmocnienia silnika specjalnym chipem.
,, Mohag ” – drugi co do wielkości niemiecki dealer Forda. Aby zwiększyć
swoją ofertę i przyciągnąć więcej klientów, od pewnego czasu firma
ta oferuje samochody poddane dość delikatnej kuracji tuningowej
(spoilery, lekkie alufelgi, sportowe końcówki rur wydechowych).
Jest to metoda oryginalna- najpierw kupuje się samochód, a potem
dopiero oddaje do warsztatu tunera.



  • Tunerzy samochodów marki Renault

,, Renault ” – fabryczny tuner przygotowujący samochody Renault Clio Sport


do rajdów samochodowych oraz do wyścigów w swojej własnej
formule ,,Clio Sport Trophy”. Dla sympatyków szybkiej jazdy
tuner przedstawia cywilną wersję wyścigówki z potężnym
silnikiem umieszczonym centralnie (za fotelami kierowcy i
pasażera).

,, Elia ” - chociaż to niemiecka firma, zajmuje się przerabianiem samochodów


Renault. W ofercie znajdują się podstawowe akcesoria do tuningu
wielu modeli jak i kompleksowe przeróbki aut. Ciekawostką jest to,
że akcesoria są dobierane tylko w kolorystyce nadwozia.



  • Tunerzy samochodów marki Peugeot

,, Peugeot ” – dział przy fabryce przygotowujący produkowane samochody typu


WRC do udziału w rajdowych mistrzostwach świata. Nowa
konstrukcja – Peugeot 206 WRC święci triumfy na trasach
rajdowych całego świata.


  • Tunerzy samochodów różnych marek

,, FUN COMPANY ” – już sama nazwa firmy kojarzy się z pewnego rodzaju


zabawą. Poważnie Fun Company zajmuje się jedynie tuningiem
optycznym do czterech popularnych marek: Opla, Toyoty, Renault
i Mazdy. Śmiała stylizacja pokazuje, że można z przeciętnej w sumie
konstrukcji zrobić całkiem indywidualny produkt.
,, MS Design ” – największa austriacka firma tuningowa. W ofercie są głównie
elementy poprawiające ,,optykę” samochodu ( począwszy od
prostych naklejek poprzez różnego rodzaju nakładki, aż po całe
elementy błotników, zmieniające wygląd auta). Tutaj można
zamówić także całe auto poddane znacznie poważniejszym
przeróbkom. Zakres tuningu obejmuje kilka tysięcy artykułów do
80 modeli aut z 28 firm.

,, Rieger ” – firma zajmująca się tuningiem optycznym niemal wszystkich marek


oraz produkcją wszelkiego rodzaju akcesoriów. Co roku Rieger
wydaje katalog w którym przedstawia swoją ofertę. Zestaw taki
zawiera około 400 stron, na których jest umieszczonych ponad
2000 różnego rodzaju gadżetów. Wszystkie pokazane w roczniku
części można zamówić do domu lub zlecić firmie bardziej
skomplikowane przeróbki.

,, Postert ” - ,,Ekskluzywne akcesoria od Audi po Volvo”. W ten sposób firma


reklamuje się na rynku ,,tunerskim”. Jest to reklama nieco
przesadzona, gdyż kompleksowo Postert przerabia głównie
niemieckie marki, lecz także znajdą się akcesoria do całej gamy
europejskich aut. Firma całkowicie potrafi zmienić samochód
poczynając od warstwy zewnętrznej, poprzez wnętrze, zawieszenie
aż po jednostkę napędową.

,, Zender ” – to największa niemiecka firma tuningowa, mogąca się także


poszczycić bogatymi tradycjami- istnieje już od ponad 25 lat.
Marki które podlegają tu przeróbkom to: Alfa Romeo, Audi, BMW
Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi,
Nissan, Opel, Renault, Rover, Seat, Suzuki, Toyota i VW.
Działalność jest prowadzona w szeregu firm, które tworzą ogólny
holding. W katalogach wydawanych przez firmę znajduje się około
1500 pozycji różnego rodzaju dodatków do ponad stu modeli.
Zender zajmuje się profesjonalnie pełnym tuningiem, zarówno
optycznym jak i mechanicznym. Ciekawostką jest to, że firma ma
bardzo duży udział na polskim rynku w sprzedaży akcesoriów ze
względu na wysoką jakość swoich produktów i w miarę niskie ceny.

- firmy polskie
,, Biernacki Tuning System ” – firma zajmująca się kompletnym tuningiem
samochodów marki Nissan oraz bierze udział w zespołowym
tuningu mechanicznym Fiata CC/S.C. 1100.
,, Car Tuning Centrum ” – tuner współpracujący z firmą Kamei w dziedzinie
ospoilerowania. Prowadzi usługi w zakresie przyciemniania szyb,
obniżania zawieszeń oraz montażu sportowych układów
wydechowych w samochodach marki Ford, Fiat, Opel, Renault.
,,Chojnacki Motor Sport ” – firma zajmująca się tuningiem elektronicznym we
współpracy z firmą V-tech. Efekty pracy sprawdzane są na
profesjonalnej hamowni podwoziowej ,,Schenck”.
,,EBA Car Spoiler ” – firma zajmująca się tuningiem zewnętrznym, tj.
kompletnym ospoilerowaniem własnej produkcji do samochodów
Peugeot 206, Renault Clio II RS, Skoda Oktawia, Ford Focus
oraz Mercedes ML i BMW E46. Rozpoczęto cykl starań o
przyznanie certyfikatu ISO.

,, Godula Moto Sport ” – firma tuningowa szczycąca się profesjonalizmem i


doświadczeniem wielokrotnego Mistrza Polski w rajdach
samochodowych. Specjalizuje się w wykonywaniu programów
chiptuningu na indywidualne zamówienie klienta.
,, Kocar ” – przedstawicielstwo znanego niemieckiego tunera –Oetingera. Firma
w profesjonalny i kompletny sposób przerabia samochody marki
Audi/VW, biorąc na siebie pełną odpowiedzialność, udzielając na
wprowadzone modyfikację gwarancję.
,,MTM ” – firma specjalizuje się w tuningu mechanicznym aut marki Audi,
VW. MTM wykonał chiptuning między innymi w samochodzie
Audi A4 mistrza świata w skokach narciarskich Adama Małysza.
,, Noedesign ” – zajmuje się tuningiem zewnętrznym a konkretnie kompletami
ospoilerowania. Firma posiada swoje przedstawicielstwa w
kilkunastu krajach całego świata a także jest podwykonawcą
spoilerów dla kilku znanych niemieckich tunerów.
,, Prince ” – firma skoncentrowała się na tworzeniu szerokiej oferty tuningowej
dla fanów motoryzacji-od Daewoo Matiz czy Fiat Seicento, a
skończywszy na Mercedesach. Prince obniża zawieszenia oraz
wykonuje kompleksowo tuning samochodów różnych marek.
,,Revoltec ” – znana firma tuningowa, jako pierwsza w naszym kraju
wprowadziła zestawy montażowe filtrów stożkowych,
dostosowanych do konkretnych modeli samochodów.
,, Świątek ” – zajmuje się zwiększeniem mocy silników oraz produkcją i
montażem sportowych wałków rozrządu. Przy firmie powstała
Szkoła Tuningu, gdzie szkoli się mechaników w zakresie tuningu
i układu rozrządu.
,,Tuning Centrum” – w roku ubiegłym firma uruchomiła Studio Stylizacji
Nadwozia i Wnętrza. Dzięki temu jest w stanie poddać
kompleksowemu tuningowi optycznemu każdy pojazd, według
projektu klienta lub własnemu. Firma wydaje własny katalog
tuningowy, gdzie znajdują się wszystkie akcesoria dodatkowego
wyposażenia wewnętrznego i zewnętrznego samochodów. Katalog,
jak przystało na profesjonalną firmę jest uaktualniany co roku, dając

pełną satysfakcję stylistom i domorosłym fanatykom do przeróbek we własnym zakresie. Na ogół wszystkie dodatkowe elementy są

idealnie dopasowane do danego modelu samochodu.
,,GTP ” – Grupa Tunerów Polskich – powstała w celu wymiany doświadczeń, wspólnych prac badawczych, podnoszeniu poziomu usług oraz eliminacji nierzetelnych firm tuningowych. W skład GTP wchodzi siedmiu założycieli: Godula Moto Sport, Świątek Tuning, Biernacki Tuning System, V-Tech, Chiptronic, MTM oraz Almot Motorsport. Wymienieni tunerzy od lat należą do ścisłej, krajowej czołówki. Wspólnie przygotowują szczegółowo opracowane zestawy tuningowe, które otrzymują certyfikaty firm samochodowych.

Poza wymienionymi firmami tuningowymi zajmującymi się bezpośrednio stylizacją samochodów, powstało wielu producentów oraz dystrybutorów akcesoriów do stylizacji optycznej i mechanicznej, którzy współpracują z największymi tunerami w Polsce. Produkowane przez nich akcesoria trafiają także na rynki zachodnie. Najbardziej znani producenci gadżetów tuningowch:

,,Jacky Auto Sport”, ,,Astro Tuning Centrum”, ,,Alcar”, ,,Carrera”, ,,KM”, ,,Fosab Polska”, ,,Maksor”, ,,Michael”, ,,MplusM Motorsport”, ,,Ulter”, ,,V-Tech”, ,,Grabowski”, ,,Musketier Exclusiv Tuning”, ,,Bimarc”, ,,Folia Tec”.


6. Tuningowe szaleństwo.
Ta prężnie i w żywiołowy sposób rozwijająca się najmłodsza gałąź motoryzacji robi zawrotną karierę wśród posiadaczy pojazdów. Młodzi ludzie po otrzymaniu prawa jazdy i zakupie upragnionego samochodu szukają czegoś innego, niepowtarzalnego, nie podobnego do siebie. Takie zainteresowania kilku zapaleńców, którzy uważają, że auto to coś więcej niż tylko kierownica i cztery kółka prowadzi do powstawania klubów zrzeszających miłośników tuningu.
- kluby miłośników tuningu
Kluby i stowarzyszenia zrzeszające auto maniaków stanowią wielkie rodziny, w których nie ma gorszych i lepszych. Wszyscy są równi i mogą zawsze liczyć na pomoc innych klubowiczów. Pierwszym klubem z prawdziwego zdarzenia, który powstał na terenie Polski był Volkswagen Golf GTI Polska, który jest najprężniej działającą organizacją tego typu. W ślad za miłośnikami Volkswagenów ruszyli użytkownicy innych marek, takich jak cała gama Fiatów, BMW, Opli, Hondy, Alfy Romeo, Rover, Audi, Forda oraz Mitsbishi. Spora część tych klubów jest jak na razie wirtualna i istnieje jedynie na witrynach internetowych, jednak nie przeszkadza to fanom w spotkaniu się na pustych placach czy parkingach w celu podziwiania swoich aut i wymiany doświadczeń między innymi z zakresu tuningu konkretnej marki. Jednak tak przygotowaniem jak i organizacją widowiskowych zlotów na wysokim poziomie poszczycić się mogą tylko ,,Golfiarze”. Opracowali sobie terminarz zlotów i spotkań na cały rok. Na zakończenie dwudniowych imprez odbywa się wybór najlepiej stuningowanego auta. Inną grupę stanowią kluby, których myślą przewodnią jest tuning. Pionierem takich organizacji była Małopolska, a powstały tam Krakowski Auto Tuning Klub zaczyna działać coraz prężniej. W notesach klubowych zaistniały także:


  • Górnośląski Tuning Klub

  • Łódzki Klub Tuningowy

  • Kujawsko-Pomorski Tuning Klub

  • Klub Tuning Polska – zawiązany przez uczestników strony internetowej

Wszystkie kluby organizują zarówno drobne spotkania członków jaki większe zloty. Najbardziej znane zloty tuningowców w Polsce to:



  • Auto Tuning Show w Toruniu

  • Tuningowisko we Wrocławiu

  • Ogólnopolski Zlot Samochodów po Tuningu w Gdyni

  • Zlot Miłośników Tuningu w Borkach koło Tomaszowa Mazowieckiego

  • Car Audio Piknik w Rzeszowie i w Warszawie

Adresy wszystkich klubów można znaleźć w internecie. Każdy miłośnik może zajrzeć na poświęconą zlotom i spotkaniom internetową stronę klubów motoryzacyjnych ,,Wszystko o...”, gdzie znajdują się sprawozdania z wielu imprez, które już się odbyły, jak i zapowiedzi spotkań w najbliższej przyszłości.

Ta ugruntowana już grupa społeczna operuje niejednokrotnie swoim językiem, którego się nie wstydzą, a wręcz przeciwnie powiększają zasób tych słów.

Oto niektóre żargonowe powiedzenia każdego tuningowca:

Shit – totalna porażka, kicz i dno.
Wypas – bryka stuningowana według naszego gustu, ogólnie podoba się nam ale jeszcze coś byśmy chętnie poprawili i dołożyli.
Full wypas – super stuningowana bryczka, która jest już zmodernizowana i nic więcej nie da się już przy niej zrobić.
Zawiechta (zawias) – zawieszenie.
Amor – amortyzator.
Buda na dwa bernardyny – prześwit seryjnego zawieszenia.
Noclegownia dla kotów – prześwit zmniejszony o 30mm.
Zaczyna to jakoś wyglądać – zawieszenie obniżone o 50-60mm.
Żyleta – między nadkolem a kołem wartość -80mm.
Konkretna zawiechta – bryka puszczona na glebę ponad 100mm.
Spychacz – samochód osobowy z przednim spoilerem (zderzako-spoilerem przypominającym spychacz).
Świstak – samochód z silnikiem, w którym zamontowana jest turbosprężarka.

- targi profesjonalnego tuningu ,,MOTOR SHOW”

Targi profesjonalne Auto Motor Show na stałe weszły do kalendarza obowiązkowych imprez każdego fana tuningu. W naszym kraju taka wystawa zorganizowana jest przy okazji targów Poznań Motor Show oraz Racing Show w Warszawie. Organizatorzy przygotowują w związku z tym wiele atrakcji i dbają o to, aby na wystawie był nie tylko racing i tuning, ale również show. Praktycznie na każdym stoisku znaleźć można usportowione i sportowe modele samochodów, bądź auta po tak zwanym tuningu fabrycznym. Wystawiane są oddzielne stoiska firm tuningowych, które prezentują wszelkiego rodzaju akcesoria polskich i zagranicznych producentów. Dla młodszych adeptów, stoiska prezentują miniatury wystawianych samochodów, które można kupić od ręki w przeciwieństwie do oryginałów. Podobne targi organizowane są w wielu krajach europejskich i na innych kontynentach. Do największych imprez tego typu o światowej renomie należą targi w Detroit, w Genewie i w Essen.

TARGI ESSEN MOTOR SHOW – największa impreza na świecie poświęcona bardzo szerokiej tematyce tuningu organizowana pod patronatem VDAT (niemieckie stowarzyszenie firm tuningowych ).
Targi w Essen to:


  • 90.000 m2 powierzchni wystawienniczej

  • 550 wystawców z 18 krajów

  • 400.000 zwiedzających

Rozległość pokazywanych nowości na tej imprezie przechodzi najśmielsze oczekiwania najbardziej wybrednych sympatyków tuningu. Podczas każdej edycji Essen Motor Show wszystkie firmy prezentują nową modę w dziedzinie wyrafinowanego tuningu, podkreślając przy tym indywidualność poszczególnych pojazdów. Stoiska z akcesoriami tuningowymi zawsze są oblężone niczym kioski ze świeżymi bułeczkami. Tuning optyczny i wewnętrzny jest zawsze popularny wśród zwiedzających, dlatego też przyciąga tłumy zwiedzających, dziennikarzy, fotoreporterów jak i osobistości z różnych dziedzin życia. Teren Targów zamienia się na dziesięć dni w małe miasteczko, gdzie można zwiedzać, nawiązywać kontakty, prowadzić interesy, posilić się w licznych barach i restauracjach oraz poczynić zakupy dla swojego ,, pupila”.



- prasa i serwis internetowy
W Polsce fani tuningu nie są już osamotnieni w swoich zainteresowaniach. Na dzień dzisiejszy mają do dyspozycji wiele materiałów, z których można dowiedzieć się o nowinkach i testach tuningowanych pojazdów oraz prowadzić korespondencję. Należą do nich:


  • fachowe miesięczniki motoryzacyjne

Na naszym rynku wydawanych jest dużo czasopism o tematyce motoryzacyjnej, jednak nie wszystkie poświęcają tyle miejsca aby usatysfakcjonować wygłodniałych tuningowców. W sukurs fanom tej młodej dziedziny motoryzacji przyszły miesięczniki:

,,Auto dziś i jutro ( obecnie w nowej szacie Auto Moto )

,,GT”


,,Auto Tuning”

,,Auto Tuning Świat”

które w profesjonalny sposób zajmują się tematem tuningu. Można tu znaleźć ciekawostki o tuningu fabrycznym i wykonywanym przez amatorów, rady i porady dla początkujących pasjonatów tuningu. W fachowy i jasny sposób przekazywane są opisy tuningu mechanicznego oraz sprawdzanie jego efektów na komercyjnych hamowniach podwoziowych. Miesięczniki podają adresy firm tuningowych oraz sklepów z akcesoriami do przeprowadzenia modyfikacji swojego samochodu. Prowadzona jest korespondencja z czytelnikami, gdzie na łamach pisma każdy może zadać pytanie lub podzielić się swoimi doświadczeniami. Publikowane są nazwy, adresy i strony internetowe klubów miłośników tuningu oraz terminy i miejsca zlotów. Co roku miesięcznik zmotoryzowanych Auto Moto organizuje konkurs ,,Tuning roku”, gdzie czytelnicy wybierają najlepiej stuningowane auta (tuning prywatny i tuning firmowy). Jednym słowem dla każdego coś miłego.


  • serwis internetowy

Obecnie na całym świecie wszystkie szanujące się firmy motoryzacyjne posiadają swoje strony internetowe. Producenci samochodów oraz akcesoriów przeznaczonych do tuningu prześcigają się pomysłowością swoich witryn. Zastosowanie najnowszych technologii internetowych pozwala na zwiększenie szybkości kontaktu ze stroną i udoskonalenie dźwięku. To z pewnością przyciąga fanów tuningu, biegających po stronach internetowych, które sukcesywnie zmieniają swój wygląd, dodając codziennie nowe elementy. Można dowiedzieć się o wszystkich nowościach na rynkach motoryzacyjnych, najmodniejszych akcesoriach do kompletnego tuningu. Na stronach www można znaleźć działające sklepy internetowe z dużą ilością artykułów oraz ciekawe forum, na którym można pisać o interesujących zagadnieniach dotyczących tuningu. Właśnie uczestnicy forum strony internetowej w. w. w. tuning. pl. stworzyli Klub Tuning Polska skupiającego ludzi dla których słowo ,,tuning” nie jest pustym frazesem lecz czymś znacznie więcej. Głównym celem powstania klubu jest stwarzanie możliwości kontaktu oraz wymiany doświadczeń i pomysłów wśród miłośników tuningu.






©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna