Uczenie się przez całe życie - Działanie kluczowe 1, 2 i 3
30 kwietnia 2007 r. upływa termin składania wniosków w ramach Programu Międzysektorowego w unijnym programie „Uczenie się przez całe życie” (Lifelong Learning Programme).
Wnioski rozpatruje Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Audiovisual and Culture Executive Agency - EACEA).
Program Międzysektorowy obejmuje:
-
Działanie kluczowe 1: Współpraca polityczna i innowacje w zakresie uczenia się przez całe życie;
-
Działanie kluczowe 2: Języki;
-
Działanie kluczowe 3: Rozwijanie innowacyjnych i opartych na ICT treści, usług, metodologii nauczania oraz praktyk w zakresie uczenia się przez całe życie.
Program Międzysektorowy uzupełnia programy sektorowe programu „Uczenie się przez całe życie”: Erasmus, Comenius, Grundtvig i Leonardo da Vinci:
-
Działanie kluczowe 1 ma na celu zapewnienie odpowiedniej ilości porównywalnych danych, danych statystycznych i analiz, monitorowanie postępu w realizacji celów, a także określanie obszarów wymagających szczególnej uwagi.
-
Działanie kluczowe 2 skupia się na współpracy politycznej, językach, technologiach informacyjno-komunikacyjnych i rozpowszechnianiu efektów programu. Jego celem jest promowanie nauki języków oraz wspieranie różnorodności językowej w krajach członkowskich.
-
Działanie kluczowe 3 wspiera działania dotyczące potrzeb oświatowych z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych związanych z jedną lub kilkoma dziedzinami objętymi programami sektorowymi programu „Uczenie się przez całe życie”.
Działanie kluczowe 1
Wsparciem mogą być objęte następujące działania:
-
Indywidualna mobilność - obejmuje wizyty robocze ekspertów i urzędników wyznaczonych przez władze krajowe, regionalne bądź lokalne, dyrektorów placówek oświatowych i szkoleniowych oraz świadczących usługi w zakresie poradnictwa i poświadczania doświadczenia zawodowego, a także partnerów społecznych. Wizyty mają służyć wymianie informacji i doświadczeń z zakresu oświaty przedszkolnej, szkolnictwa podstawowego i średniego (ogólnego, technicznego i zawodowego).
-
Projekty wielostronne - mają na celu przygotowywanie i testowanie propozycji w zakresie polityki na poziomie Wspólnoty i innowacyjności w uczeniu się przez całe życie.
-
Wielostronne sieci współpracy pomiędzy ekspertami i/lub instytucjami pracującymi wspólnie nad kwestiami politycznymi.
Sieci mogą obejmować:
sieci tematyczne zajmujące się kwestiami związanymi z treścią uczenia się przez całe życie bądź metodologią i polityką uczenia się przez całe życie;
fora na temat strategicznych zagadnień w zakresie uczenia się przez całe życie.
-
Obserwacja i analiza strategii i systemów w dziedzinie uczenia się przez całe życie:
analizy i badania porównawcze;
opracowywanie wskaźników i ankiet statystycznych, w tym wsparcie dla prac podejmowanych w dziedzinie uczenia się przez całe życie we współpracy z Eurostatem;
wsparcie dla funkcjonowania sieci Eurydice.
-
Działania na rzecz wsparcia przejrzystości i uznawalności kwalifikacji i kompetencji, w tym nabytych w drodze kształcenia nieformalnego i incydentalnego, informacji i poradnictwa w dziedzinie oświaty, a także współpracy w zakresie zapewniania jakości, co może obejmować:
sieci organizacji ułatwiających mobilność i uznawalność, takie jak ośrodki informacji o uznawalności dyplomów i okresów studiów (NARIC);
wsparcie dla międzynarodowych portali internetowych, takich jak Ploteus;
działania podejmowane w ramach inicjatywy Europass.
-
Inne działania, w tym wzajemne uczenie się mające na celu promowanie priorytety Działania kluczowego.
Grupy docelowe:
-
kilka działań skierowanych jest do konkretnych placówek, instytucji i organizacji;
-
mobilność: szefowie placówek, inspektorzy, doradcy, personel administracyjny na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym (w tym ministerstwa i departamenty rządowe), nauczyciele, trenerzy;
-
analizy i badania porównawcze: organizacje naukowe i badawcze, decydenci, uniwersytety.
Wnioski mogą nadsyłać:
-
mobilność: osoby indywidualne;
-
analizy i badania porównawcze: organizacje legitymujące się odpowiednimi zdolnościami i doświadczeniem.
Wnioski należy przesyłać do Agencji Wykonawczej poprzez Agencję Narodową (mobilność) lub bezpośrednio do Agencji Wykonawczej (analizy i badania porównawcze).
W programie mogą uczestniczyć kraje członkowskie UE, kraje należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego: Islandia, Liechtenstein i Norwegia, a także Turcja.
Narodową Agencją Programu „Uczenie się przez całe życie” w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Więcej informacji można znaleźć na stronie Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury oraz na stronie europejskiego programu informacyjnego Eurodesk.
Działanie kluczowe 2
Typy działań:
1. Projekty wielostronne:
opracowywanie nowych materiałów do nauki języków, w tym kursów internetowych oraz instrumentów do sprawdzania znajomości języka;
opracowywanie narzędzi i kursów szkolenia nauczycieli języków, instruktorów zawodu i pozostałego personelu;
promowanie świadomości językowej i dostępu do zasobów.
Czas trwania: maksymalnie 2 lata. Wysokość dofinansowania: maksymalnie 250 tys. euro na rok, maksymalnie 75% całkowitego zaakceptowanego budżetu.
2. Sieci wielostronne w dziedzinie nauki języków obcych i różnorodności językowej, które:
przyczyniają się do rozwoju polityki językowej;
promują naukę języków obcych i różnorodność językową;
wspierają wymianę innowacyjnych metod i dobrych praktyk;
rozpowszechniają rezultaty poprzednich projektów.
Czas trwania: maksymalnie 3 lata. Wysokość dofinansowania: maksymalnie 150 tys. euro na rok, maksymalnie 75% całkowitego zaakceptowanego budżetu.
3. Działania towarzyszące:
Działania na rzecz uatrakcyjnienia nauki języków poprzez wykorzystanie środków masowego przekazu lub kampanii marketingowych, promocyjnych bądź informacyjnych, a także konferencje, badania oraz opracowanie wskaźników statystycznych z zakresu nauki języków obcych i różnorodności językowej.
Czas trwania: 1 rok. Wysokość dofinansowania: maksymalnie 150 tys. euro na rok, maksymalnie 75% całkowitego zaakceptowanego budżetu.
Grupy docelowe:
-
szkoły, uniwersytety, placówki kształcenia dorosłych;
-
szkoły językowe, biblioteki, centra kształcenia otwartego i na odległość;
-
centra kształcenia wstępnego lub ustawicznego dla nauczycieli;
-
centra badań nad językiem;
-
placówki opracowujące programy nauczania;
-
władze lokalne i regionalne;
-
lokalne, regionalne, krajowe lub europejskie stowarzyszenia zajmujące się nauką języków;
-
stowarzyszenia kulturalne;
-
radio, telewizja i media obecne w Internecie;
-
wydawnictwa i producenci lub dystrybutorzy oprogramowania;
-
agencje reklamowe lub marketingowe;
-
organizacje sportowe, muzea i galerie, firmy transport publicznego i biura turystyczne (projekty wielostronne).
Wnioski mogą nadsyłać:
-
organizacje koordynujące w imieniu konsorcjum;
-
co najmniej 3 partnerów z 3 różnych państw lub co najmniej 10 partnerów z 10 różnych państw (w przypadku sieci).
W programie mogą uczestniczyć kraje członkowskie UE, kraje należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego: Islandia, Liechtenstein i Norwegia, a także Turcja.
Narodową Agencją Programu „Uczenie się przez całe życie” w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Więcej informacji można znaleźć na stronie Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury oraz na stronie europejskiego programu informacyjnego Eurodesk.
Działanie kluczowe 3
Finansowane typy działań:
-
Projekty wielostronne mające na celu opracowanie i rozpowszechnianie innowacyjnych metod, treści, usług i środowisk;
-
Sieci, których celem jest udostępnianie i wymiana wiedzy, doświadczeń oraz dobrych praktyk;
-
Inne działania mające na celu poprawę polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia ustawicznego, co może obejmować mechanizmy oceny, obserwacji, analizy porównawczej, poprawy jakości oraz analizy tendencji w zakresie technologii i pedagogiki.
Grupy docelowe:
-
centra informacji i inne organizacje mające doświadczenie w dziedzinie ICT w oświacie (w tym poradnictwo i doradztwo, biblioteki multimedialne, centra badawcze itp.);
-
wszystkie typy instytucji oświatowych;
-
instytucje kształcenia na odległość (w tym otwarte uniwersytety);
-
placówki kształcenia nauczycieli;
-
stowarzyszenia oświatowe;
-
zespoły badawcze zajmujące się ICT w oświacie;
-
naukowe/ oświatowe stowarzyszenia lub konsorcja działające na poziomie krajowym lub europejskim;
-
organizacje/ instytucje zajmujące się innowacją w oświacie;
-
publiczni i prywatni producenci/ dystrybutorzy/ nadawcy i inne podmioty z dziedziny ICT.
Wnioski mogą nadsyłać organizacje koordynujące w imieniu konsorcjum. W programie mogą uczestniczyć kraje członkowskie UE, kraje należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego: Islandia, Liechtenstein i Norwegia, a także Turcja.
Narodową Agencją Programu „Uczenie się przez całe życie” w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Więcej informacji można znaleźć na stronie Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury oraz na stronie europejskiego programu informacyjnego Eurodesk |