Universal pictures



Pobieranie 106.15 Kb.
Data04.05.2016
Rozmiar106.15 Kb.
UNIVERSAL PICTURES

przedstawia film

TOŻSAMOŚĆ BOURNE’A


TYTUŁ ORYGINALNY........................................ THE BOURNE IDENTITY
TWÓRCY

REŻYSERIA................................................................ DOUG LIMAN

PRODUKCJA................................................................ DOUG LIMAN

.................................................................... PATRICK CROWLEY



................................................................RICHARD N. GLADSTEIN

PRODUCENT WYKONAWCZY.................................................. ROBERT LUDLUM



......................................................................FRANK MARSHALL

SCENARIUSZ.............................................................. TONY GILROY

................................................................WILLIAM BLAKE HERRON

ZDJĘCIA..................................................................OLIVER WOOD

MONTAŻ........................................................... SAAR KLEIN

SCENOGRAFIA......................................................... DAN WEIL

KOSTIUMY........................................................ PIERRE-YVES GAYRAUD

MUZYKA.................................................................. JOHN POWELL



OBSADA

Jason Bourne..................................................... MATT DAMON

Marie Kreutz................................................... FRANKA POTENTE

Ted Conklin .....................................................CHRIS COOPER

Ward Abbott ........................................................BRIAN COX

Nykwana Wombosi ........................................ADEWALE AKINNUOYE-AGBAJE

CZAS TRWANIA: min.

PREMIERA W POLSCE: 6.09.2002

DYSTRYBUCJA W POLSCE: UIP


TOŻSAMOŚĆ BOURNE’A

Jeden z najpopularniejszych i najbardziej trwałych gatunków filmowych, thriller szpiegowski, zyskał świeże i bardziej współczesne oblicze dzięki produkcji Universal Pictures Tożsamość Bourne’a. Reżyser Doug Liman, uznany na świecie dzięki pełnym wigoru filmom Swingers i Go, z niekonwencjonalną wrażliwością przeniósł na ekran szpiegowską historię autorstwa Roberta Ludluma (1980). W rolę filmowego agenta wcielił się zdobywca Oscara® Matt Damon (Buntownik z wyboru, Utalentowany pan Ripley, Ocean's Eleven: Ryzykowna gra).

Zdjęcia do filmu Tożsamość Bourne’a realizowane były głównie poza granicami Stanów Zjednoczonych - w Pradze, Paryżu i Włoszech, a międzynarodowa obsada obejmuje takie nazwiska jak Franke Potente (Biegnij, Lola, biegnij), Chris Cooper (American Beauty, October Sky), Brian Cox (Manhunter, L.I.E), Clive Owen (Croupier) oraz Adewale Akinnuoye-Agabaje (Powrót Mumii).Scenariusz został napisany przez Tony’ego Gilroya i Williama Blake Herrona.

Film został wyprodukowany przez Limana, Patricka Crowley (Aniołki Charliego 2) i Richarda N. Gladsteina (Wbrew regułom), a producentami wykonawczymi byli Frank Marshall - odpowiedzialny za sukcesy takich filmów jak Poszukiwacze zaginionej Arki (Raiders of the Lost Ark) czy Szósty zmysł (The Sixth Sense) oraz zmarły w zeszłym roku autor powieści Robert Ludlum.

Odpowiedzialnymi za ogólny, całkowicie odbiegający od tradycyjnego, wygląd filmu są - autor zdjęć Oliver Wood (U-571, Bez twarzy), scenograf Dan Weil (Leon Zawodowiec, Piąty element), kostiumograf Pierre-Yves Gayraud (Indochiny, East-West), nominowany do Oscara® montażysta Saar Klein (Cienka czerwona linia, U progu sławy) oraz kompozytor John Powell (Shrek, I Am Sam).

Cała historia zaczyna się w chwili, kiedy cierpiący na amnezję mężczyzna (Damon) zostaje uratowany przez załogę włoskiej łodzi rybackiej. Bliski śmierci, nie ma przy sobie nic oprócz kilku kul w boku oraz wszczepionego w biodro numeru konta w szwajcarskim banku. Chociaż nie posiada tożsamości i żadnych wspomnień, potrafi świetnie walczyć oraz dysponuje olbrzymim talentem językowym. Może świadczyć to o jego niebezpiecznej przeszłości. Mężczyzna jest zupełnie zdezorientowany i za wszelką cenę pragnie dowiedzieć się, kim jest i dlaczego jego życie przyjęło taki niebezpieczny obrót.

W Zurychu, w bankowym sejfie znajduje się kilka paszportów, spory zapas gotówki, broń oraz nazwisko... Jason Bourne… z paryskim adresem. Chociaż nie wie zupełnie, co to może oznaczać, Bourne zdaje sobie szybko sprawę z tego, że są ludzie, którzy mogą go rozpoznać i co więcej wcale mu dobrze nie życzą. Kiedy spotyka Marie Kreutz (Franka Potente), urodzoną w Niemczech podróżniczkę, podejmuje desperacką decyzję - 10,000 dolarów za wyjazd do Paryża. Mimo oporów, Marie przyjmuje gotówkę i rozpoczyna z Bourne’m podróż, która na zawsze zmieni jej życie.

Ślady przeszłości Jasona Bourne’a sięgają siedziby CIA w Langley, Virginia, gdzie została przygotowana tajna, kontrowersyjna operacja Treadstone. Ponieważ Bourne i Marie usiłują ukryć się we Francji, wszystkie siły Treadstone mają za zadanie wytropić ich i jak najszybciej zneutralizować Bourne’a.



O Produkcji...

Prawie cały świat zna już Jasona Bourne’a, tajemniczego bohatera trzech bestsellerów napisanych przez Roberta Ludluma. Aż do śmierci, wkrótce po zakończeniu produkcji Tożsamości Bourne’a, Ludlum był jednym z najpopularniejszych pisarzy na świecie. Napisał Tożsamość Bourne’a kiedy szalała jeszcze Zimna Wojna, a prawdziwy międzynarodowy terrorysta Carlos - główna postać powieści - zbierał w Europie krwawe żniwo. Dwadzieścia lat później, Liman podjął się zadania - mając błogosławieństwo Ludluma - zachowania ducha powieści umieszczając postać Bourne’a w kontekście, który byłby w stanie przemówić do nowego pokolenia widzów.

"Tożsamość Bourne’a to naprawdę świetna historia, a właśnie tego szukam we wszystkim, co robię," powiedział Liman, który jako świeżo upieczony pilot, przeleciał przez kraj, aby dostać się do posiadłości Ludluma w Glacier National Park i zabezpieczyć prawa do powieści. "To było naprawdę dramatyczne przeżycie,” kontynuuje. “Zainspirowało Ludluma do nadania mi przezwiska ‘Hollywood’, które jest ironiczne, gdyż jestem nowojorczykiem."

Po zabezpieczeniu praw, Liman przedstawił projekt wytwórni Universal. "Wybrałem pracę z Universalem, ponieważ było dla nich ważne, tak jak dla mnie, zrealizowanie filmu opartego na postaci głównego bohatera, a nie zwykłego filmu akcji," mówi reżyser. "Udowodnili poza tym, że potrafią zaryzykować dążąc do zrealizowania jak najlepszego filmu."


Szpiegowski Film XXI wieku …

Liman chciał zrobić film szpiegowski dla swojego pokolenia “Większość filmów szpiegowskich, jakie widziałem nie ma nic wspólnego z nikim, kogo znam,” stwierdza. “Spędziłem dużo czasu w Waszyngtonie, ponieważ mój ojciec zajmował się sprawami wywiadu w Iranie. Widziałem w akcji prawdziwych szpiegów.”

Liman i jego współpracownicy od początku wiedzieli, że oryginalność ich interpretacji - przede wszystkim odmłodzenie Bourne’a o jakieś 10 lat - wymagała utalentowanej gwiazdy, która potrafi wykorzystać swoją sprawność fizyczną. Matt Damon był pierwszym aktorem, którego reżyser wziął pod uwagę.

“Chciałem wziąć udział w realizacji Tożsamości Bourne’a z powodu Douga i jego wrażliwości,” mówi Damon. “Wiedziałem, że nie zrobi on standardowego hollywoodzkiego filmu akcji. Byłem także pewien, że jeśli kiedykolwiek będę chciał spróbować pracy w tego typu filmie, zrobię to z takim właśnie facetem.”

Damon był zadowolony, że związek Bourne’a i buntowniczej Marie Kreutz - postać zmieniona zasadniczo w stosunku do tej, jaką przedstawił Ludlum - zajmuje czołowe miejsce w scenariuszu. Pracując nad scenariuszem, Liman i Tony Gilroy modelowali postać Marie w oparciu o sylwetkę niemieckiej aktorki, którą podziwiali w filmie Biegnij, Lola, biegnij (Run Lola Run). Liman obsadził właśnie tę aktorkę - Frankę Potente - w roli partnerki Bourne’a.

“Obsadzenie Franki w roli Marie można uznać za ryzykowne,” przyznaje producent wykonawczy Frank Marshall, “ponieważ widzowie amerykańscy nie znają jej zbyt dobrze. Posiada ona jednak niezwykłą charyzmę i energię Marie jest silnym charakterem, nie tylko dodatkiem do głównego bohatera. Podobnie jak Matt, Franka potrafi wykonywać typowe dla kina akcji elementy, jest jednak także w stanie udźwignąć dramatyczną stronę filmu. Kiedy więc tych dwoje aktorów zostało zaangażowanych do ról Jasona Bourne’a i Marie Kreutz, otrzymaliśmy niekonwencjonalny, a nawet egzystencjalny film akcji.”

Damon docenił ten wybór. “Obsadzenie Franki było świetnym pomysłem,” powiedział, “szczególnie w sytuacji, kiedy akcja rozgrywa się w Europie. Ta niesamowita niemiecka aktorka wnosi do naszego filmu elementy odrębnej kultury i języka.”

Potente była wdzięczna Limanowi za to, że położył duży nacisk na przedstawienie bohaterów filmu i ich wiarygodność, a nie tylko na samą akcję. “Uważam, że ten film może przywrócić modę na thrillery szpiegowskie, trochę w stylu Hitchcocka. Pełne intensywnej akcji, ale także skupiające się na mocnych postaciach i stosunkach międzyludzkich,” powiedziała aktorka.

“Marie jest bardzo silną osobowością. Ze swoimi problemami jest normalną osobą, która angażuje się w związek z mężczyzną znajdującym się w olbrzymim niebezpieczeństwie. Chociaż zostaje wciągnięta w wir zagrażających jej życiu wydarzeń, wie, że jest z mężczyzną, który zdaje się wiedzieć, co robi.”

Damon i Potente musieli poddać się rygorowi uciążliwych fizycznie scen nadzorowanych przez koordynatora kaskaderów Nicholasa Powella i trenera Michaela Torchia. “Miałem trzy miesiące na to, aby nauczyć się wszelkiego rodzaju sztuk walki, boksu, władania bronią. Było to coś w rodzaju letniej szkoły sztuki zabijania,” stwierdza Damon.

Damon musiał rozbudować swoją masę mięśniową i ćwiczyć filipińską sztukę walki Kali. “To bardzo szybka technika walki. Trzema, czterema ruchami obezwładnia się przeciwnika,” wyjaśnia Nick Powell. “Nie jest ona popularna w filmach, co bardzo odpowiadało Dougowi. Ponieważ Jason Bourne jest wyszkoloną maszyną do zabijania, reżyser chciał, aby był mistrzem śmiertelnej techniki walki, różniącej się znacznie od tego, co widzowie mogli wcześniej zobaczyć na ekranie.”
Na Morzu ….

Liman rozpoczął kompletowanie ekipy wspólnie z producentem Patrickiem Crowley i producentem wykonawczym Frankiem Marshallem Obaj są doświadczonymi profesjonalistami, a Marshall jest także uznanym reżyserem.

Trzon produkcji znajdował się w Paryżu, co dało Limanowi możliwość zatrudnienia najbardziej utalentowanych filmowców i rzemieślników dostępnych we Francji. Stanowiło to, jednak, także spore wyzwanie gdyż właśnie Paryż jest dla ekip filmowych jednym z najtrudniejszych na świecie miast pod względem logistycznym i biurokratycznym.

“Zdobycie pozwoleń i autoryzacji jest w Paryżu niezwykle skomplikowane,” powiedział Crowley. “Trzeba przygotować szczegółową dokumentację każdego obiektu, który jest potrzebny do realizacji zdjęć. Należy dokładnie określić, gdzie będzie parkowała każda ciężarówka, gdzie będą zdjęcia, gdzie będą ustawione kamery. Takie dossier musi zostać przedstawione w ratuszu i prefekturze. Co więcej francuskie władze nigdy nie przekazują potrzebnych informacji osobom, które udzielają potrzebnych pozwoleń. Ruch uliczny jest tak wielki, że przeniesienie się z jednej lokalizacji na drugą w ciągu jednego dnia jest prawie niemożliwe. Jest to jednak jedno z najbardziej fotogenicznych miast na świecie. Obiekty zdjęciowe zostały wybrane w taki sposób, że większość widzów będzie zaskoczona.”

Chociaż autor zdjęć Oliver Wood, montażysta Saar Klein i drugi reżyser Alexander Witt na stałe pracują w Ameryce, scenograf Dan Weil i kostiumograf Pierre-Yves Gayraud, a także większość podstawowej ekipy byli Francuzami.

Producent Richard Gladstein stwierdza, "Naszą intencją było pojechanie do Europy i zrobienie amerykańskiego filmu z europejską ekipą i europejską wrażliwością. Nie miała to być ekipa składająca się z turystów.”

Przed wyzwaniem, jakie czekało na niego w Paryżu, Liman musiał nakręcić pierwszą sekwencję filmu rozgrywającą się na łodzi rybackiej, w typowej włoskiej. Filmowcy wybrali dwa bliźniacze miasta Imperia/Oneglia w północnej prowincji Włoch, które posiadały idealną zatokę i malowniczy port. W zatoce Imperia ekipa odkryła kuter - Aventura - który doskonale pasował do opisu łodzi, która ratuje Jasona Bourna, zawartego w scenariuszu. Przy współpracy lokalnych władz, Italian Riviera Alpi di Mare Film Commission i koordynatora ds. realizacji zdjęć na morzu Ransoma Walroda, ekipa przygotowała specjalną kamerę i oświetlenie potrzebne pierwszej nocy zdjęć na morzu.

“Usiłowaliśmy sfilmować Aventurę - z Mattem i aktorami grającymi włoskich rybaków - która znajdowała się około dwóch kilometrów od brzegu,” wspomina Crowley. Silny wiatr i deszcz zniweczyły ten plan. Ekipa musiała wrócić do zatoki i tam realizować zdjęcia Końcowy efekt zależał od specjalisty od efektów specjalnych Petera Donena, który ostatnio stworzył morskie tło w filmie U-571.

Dla mieszkańców Imperii, którzy spacerowali nad zatoką, niesamowity widok stanowiła oświetlona w nocy i otoczona tajemniczą mgłą Aventura, na którą spływała woda z sześciu zbiorników (oprócz deszczu, który padał przez kilka dni).

Scena, w której Jason Bourne schodzi z pokładu Aventury, została nakręcona w sąsiadującej zatoce Oneglia. Pewnego ranka deszcz przestał na chwilę padać i Liman mógł wyreżyserować Matta Damona, który jako Bourne, idzie w kierunku nieznanych wydarzeń jakie mogą go spotkać w uroczym, włoskim, nadmorskim miasteczku. Słońce na dobre zagościło na planie Tożsamości Bourne’a, kiedy ekipa przeniosła się do Paryża.


Od Hôtel Regina do 11th Arrondissement …

Zdjęcia do filmu realizowane były w licznych obiektach w Paryżu - mieszkanie Bourne’a znajdowało się na Avenue Kléber w pobliżu Łuku Triumfalnego, a inne lokalizacje to brzegi Sekwany z widoczną w tle katedrą Notre Dame; l’Ile St. Louis; futurystyczna dzielnica La Defense - kompleks rozrywkowo-biurowy na północy miasta; wnętrza hotelu Regina, a także ulice na Place des Pyramides i ogród Ludwika XIV. Wspaniała rezydencja na Place des Etats pełniła funkcję domu Wombosi, a na uroczym placu Marché Sainte Catherine znajdowała się paryska baza organizacji Treadstone.

Liman i jego ekipa poruszali się także po Belleville - jednej z mniej modnych obecnie dzielnic Paryża. “Belleville jest tak naprawdę najbardziej typowa dla prawdziwego Paryża,” mówi Liman, który przyznaje, że ta mroczna strona miasta dawała mu natchnienie, tak jak odległe dzielnice Los Angeles zainspirowały go do nakręcenia Swingers i Go.

“Życie ulicy w Belleville jest niezwykle ekscytujące - spotykamy tam mieszaninę wpływów chińskich, wietnamskich, żydowskich, muzułmańskich i zachodnioafrykańskich,” dodaje Crowley. “Autentyczne kantońskie potrawy można znaleźć w barze tuż obok koszernej tunezyjskiej restauracji. Dzięki temu zyskujemy zupełnie inny, nietypowy obraz Paryża.”

Scenograf Dan Weil, całe życie mieszkający w Paryżu zgadza się z tą opinią. “Belleville zawsze było skupiskiem imigrantów w całego świata,” wyjaśnia. “Od lat, w każdą niedzielę chodzę tam, aby zjeść coś w tunezyjskiej czy chińskiej restauracji. Dla turystów jednak, ta dzielnica jest czymś zakazanym tak jak pewne miejsca w Nowym Jorku czy Los Angeles, przed którymi ostrzegali mnie czasem Amerykanie. Oczywiście takie miejsca są najbardziej interesujące.”

Właśnie w Paryżu kręcono dwie z największych scen akcji w filmie: ucieczka Bourne'a i Marie - w jej czerwonym Austinie Mini Cooper (jednym z kilku, które ekipa nabyła dla potrzeb filmu) - przed francuską policją oraz walka Bourne'a w jego mieszkaniu z zabójcą nasłanym przez Treadstone.

“Robiliśmy zdjęcia w Paryżu przez około 10 dni. Nad brzegami Sekwany rozlegały się wtedy echa rozbijających się samochodów i eksplozji,” wspomina koordynator pracy kaskaderów Nick Powell. “Było naprawdę sporo kraks. Najważniejsze w tym pościgu było to, aby pokazać jak dobrym kierowcą jest Bourne. Nawet w chwili olbrzymiego zagrożenia jest w stanie tak manewrować małym Austinem Mini, aby wymknąć się pościgowi. Rozmiar to w zasadzie jedyny plus tego samochodu,” dodaje Powell, “silnik bowiem nie jest zbyt dobry Usiłowaliśmy zwrócić uwagę na to, że może on wjeżdżać tam, gdzie nie wciśnie się samochód policyjny.”

Podczas walki Bourne'a i zabójcy z Treadstone, Castela, granego przez francuskiego aktora/kaskadera Nicky Naude, wykorzystano wszystkie umiejętności Damona, jakich nauczył się na treningach sztuk walki i boksu. “Matt pokazuje w tej walce prawie wszystko,” mówi Powell. “Zaczęliśmy od stylu Kali, potem było trochę tajskiego boksu i karate. Aby podkreślić, że Bourne jest świetnie wyszkoloną maszyną do zabijanie i potrafi w walce wykorzystać każdy przedmiot, używa on m.in. długopisu przeciwko nożowi Castela!”

Każdy członek ekipy potwierdza, że Damon był w szczytowej formie. “Matt był w świetnej formie już przed rozpoczęciem szkolenia do filmu,” mówi Powell, “ale pracował naprawdę ciężko, aby być jeszcze lepszym. Wytrzymał olbrzymie tempo filmu. Przez 12 dni zdjęciowych walczył prawie przez cały czas. Matt i Nicky musieli naprawdę się uderzać - ramię o ramię, noga o nogę. Na koniec dnia byli więc trochę posiniaczeni. Matt jednak jest naprawdę twardy. Nie spotkałem wcześniej aktora, który w ogóle nie narzeka, a Matt właśnie taki jest.”

Damon był bardziej powściągliwy, jeżeli chodzi o swoje umiejętności walki. “Było sporo zabawy. Może wygląda to dosyć groźnie, ale naprawdę nikomu nic się nie stało. Aby nasze walki wyglądały tak realnie jak to jest tylko możliwe, opracowywana była specjalna choreografia. Nick Powell wspaniale przygotowywał wszystkie walki. Robił to wcześniej w Walecznym sercu (Braveheart) i Gladiatorze, a jak wiemy te filmy miały naprawdę niezwykłe sceny walki”

Gdybym był kamerą…

Styl Limana, który także często sam stawał za kamerą robił wrażenie na Damonie. “Reżyserzy, z którymi uwielbiam pracować, to ludzie, którzy dokładnie wiedzą czego chcą i starają się być w każdym miejscu na planie. Komuś takiemu jak Doug, który także obsługuje kamerę, nic nie umknie. Dokładnie widzi każde ujęcie. Wie co zostało nakręcone, co nie. Jaki moment kamera uchwyciła, a który trzeba powtórzyć.”

“Doug posiada prawdziwie wizualny styl,” zgadza się Frank Marshall. “Dokładnie to co widzi i czuje zostaje nakręcone przez kamerę.”

Inny bardzo ważny wizualnie element Tożsamości Bourne’a pozostawał w gestii francuskiego kostiumografa Pierre-Yves Gayrauda. Znany ze swoich eleganckich kostiumów do Indochin i East-West, projektant, ubierając Matta Damona i Frankę Potente, zdecydował się tym razem na prostotę.

“Ubrania Matta jako Jasona Bourne'a miały być bardzo proste,” mówi Gayraud. “Bohater filmu ubiera się początkowo w rzeczy pożyczone od rybaków, którzy go uratowali - bardzo stary, brudny, zniszczony sweter i kurtkę. Nosi praktyczne ubrania, takie jakie można kupić w sklepie z odzieżą wojskową - podkoszulki, dżinsy. Później, kiedy musi wchodzić do biur i hoteli, nosi prosty, długi, czarny płaszcz. Jako Marie, Franka w trakcie opowiadanej na ekranie historii zmienia całkowicie swój wygląd,” kontynuuje Gayraud. “Na początku wygląda jak artystka, bardzo cool. Dzięki naszemu styliście - Kay Georgiou - jej wielokolorowe włosy zyskały post-punkowy, bardzo atrakcyjny wygląd. Kontrastuje to z bardziej konserwatywnym wyglądem, na który Marie decyduje się później. Każda sztuka garderoby Franki została przez nas uszyta... nie kupiliśmy w sklepie absolutnie nic.”

Mundur Nykwana Wombosi (Adewale Akinnuoye-Agabaje) i jego cywilne stroje, Gayraud wzorował na ubraniach byłego dyktatora Zairu Mobutu Sese Seko oraz Idi Amin Dada z Ugandy. Liczne żony bohatera noszą piękne stroje będące mieszanką wzorów afrykańskich i bardzo współczesnych.

Zima w Pradze…

Stolica Czech, Praga, która ostatnio grała prawie każde miasto w Europie, w filmie Tożsamość Bourne’a jest Zurychem, Szwajcaria.

“Zurych nie jest zbyt atrakcyjnym wizualnie miastem,” mówi Crowley o mieście, które ekipa bardzo dobrze poznała zanim zdecydowała się na przyjazną filmowcom Pragę. “Wiedzieliśmy, że możemy znaleźć w Pradze takie miejsca, które będą nawet bardziej odpowiednie niż te w Zurychu.”

“Spodziewałem się, że Zurych będzie większy i bardziej przytłaczający z powodu ilości banków jakie posiada,” dodaje scenograf Weil, “Jest jednak bardziej prowincjonalny - schludny, czysty i słodki - coś pomiędzy Strasbourgiem i Berlinem.”

Jednak to co Weil i jego ekipa stworzyli w Pradze przy pomocy ekspertów d/s efektów specjalnych i wizualnych - Philippe Hubina i Petera Donena, znacznie przekroczyło pojęcia schludny, czysty i słodki. Praga została zamieniona w Zurych przy pomocy m.in. ton sztucznego śniegu leżących na chodnikach. Sztuczny śnieg mieszał się tutaj z prawdziwym, którego nie brakowało w zimowej, mroźnej Pradze. Ekipa Tożsamości Bourne’a, do której dołączyli utalentowani i doświadczeni filmowcy z Czech w pełni wykorzystała możliwości jakie miasto mogło oferować.

Oddział HypoBanku został całkowicie przekształcony przez Weila, dyrektora artystycznego Bettinę von den Steinen i dekoratora wnętrz Alexandrine Mauvezin w Amerykański Konsulat w Zurychu, jedno z najważniejszych miejsc w opowiadanej na ekranie historii. To właśnie tutaj Bourne, śledzony przez szwajcarską policję, przenika do oddziału Marines i kontaktuje się z Marie. Stworzono trzy piętra Konsulatu, łącznie z olbrzymim wydziałem wizowym i przestrzenią biurową.

Nawet zewnętrzna fasada budynku została przystosowana do sekwencji, w której Bourne spuszcza się w dół po wysokiej na około 20 metrów ścianie. Podczas kręcenia tej sceny Damon zawisł na ścianie zabezpieczony tylko specjalnym pasem, a światowej klasy mistrz wspinaczki Neil Bentley - który wszedł na El Capitan w Parku Yosemite bez zabezpieczenia - dublował go w bardziej niebezpiecznych ujęciach.

“Schodzenie z tego budynku było chyba najtrudniejszą rzeczą jaką musiałem wykonać,” wyznaje Damon. “Nie jestem doświadczonym alpinistą, chociaż w takich filmach jak Szalona odwaga (Courage Under Fire) i Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan), musiałem sporo biegać, rzucać się na ziemię i strzelać.”

“Musieliśmy tak przygotować tę scenę, aby schodzenie po ścianie budynku wyglądało jak najbardziej naturalnie. Bourne miał się poruszać prawie jak owad,” mówi Nick Powell. “Matt był niezwykły. Sam pokonał ostatnie 9 metrów, chociaż w gotowości oczekiwał jego dubler, Neil.”

Dokładna replika zewnętrznej fasady budynku, potrzebna do wykonania zbliżeń Damona, stała zaprojektowana i zbudowana przez Dana Weila i jego ekipę w Barrandov Studios.

Pod względem logistycznym, najbardziej skomplikowanymi scenami kręconymi w Pradze - Zurychu były te, w których Bourne chodzi po ulicach miasta. Pewnej niedzieli w połowie stycznia władze pozwoliły na zamknięcie ulicy Jindrisskiej - głównej ulicy wyjazdowej z zatłoczonego placu Wenceslas. Ekipa Weila zamieniła czeskie napisy na znakach drogowych na ich niemieckie odpowiedniki. Nawet olbrzymi napis na głównej poczcie w Pradze został zastąpiony wielkim białym krzyżem na czerwonym tle - symbolem flagi szwajcarskiej. Ekipa przemalowała także dwa praskie tramwaje i wykluczyła z ruchu linię tramwajową, aby mogły odbyć się zdjęcia.

Niektóre z praskich lokalizacji odgrywały nie tylko rolę Zurychu, ale także Paryża. Była to między innymi legendarna Imperial Cafe w stylu art nouveau, która przez cały czas jest jednym z najpopularniejszych miejsc w Pradze oraz Kampa Park, w którym Bourne walczy z dwoma szwajcarskimi policjantami. W słynnych Barrandov Studios, Weil zbudował modernistyczne biura Alliance Security, Gemeinschaft Bank w Zurychu oraz wnętrze francuskiej bazy Treadstone w Paryżu.

Filmowcy wyjeżdżali także poza miasto, na teren zwany czeską Syberią - “Cesky Sibir” - gdzie kręcono sceny podróży Bourne'a i Marie przez Alpy ze Szwajcarii do Francji. Dla potrzeb dramatycznej sceny na francuskiej farmie odkryto prawdziwą farmę w czeskiej wiosce Suchdol, niedaleko Ruzyne - praskiego międzynarodowego portu lotniczego. Aktorzy i ekipa byli tam narażeni na działanie olbrzymiego mrozu. Rankiem ziemia była zamarznięta na kość, a w ciągu dnia, szczególnie w słoneczne dni, zamieniała się w nieprzyjemne błoto.

Podczas kilku miesięcy realizacji filmu, Liman i jego aktorzy doszli do całkowitego porozumienia i często wykorzystywali nowe techniki gry, które każdy z nich miał w zanadrzu. “Praca z Mattem i Franką była wspaniałym doświadczeniem, ponieważ ani ja ani oni nie chcieliśmy zrobić konwencjonalnego filmu akcji,” mówi reżyser. “Nikt z nas nie chciał, aby w filmie pojawiły się jakieś fałszywe tony - to był nasz wspólny cel. Cały okres realizacji tego filmu był zarówno ekscytujący,” twierdzi Liman, “jak i bardzo trudny. Byłem jednak otoczony najlepszą ekipą o jakiej mógłbym tylko zamarzyć.”

O Obsadzie…

MATT DAMON (Jason Bourne) otrzymał w 1998 roku wspólnie z przyjacielem Benem Affleckiem nagrodę Akademii® jako autor Najlepszego Oryginalnego Scenariusza Buntownik z wyboru (Good Will Hunting), uniwersalnej historii o młodym geniuszu matematyczny, który nie zdaje sobie sprawy ze swojego potencjału. Damon otrzymał także nominację do Oscara® jako Najlepszy Aktor za tytułową rolę w w/w filmie. Dodatkowo, on i Affleck zostali uhonorowani za swój scenariusz nagrodą Złotego Globu, a sam Damon otrzymał nominację do tej nagrody za swoją rolę. Film wyreżyserowany przez Gusa Van Santa otrzymał siedem nominacji do Oskara®, łącznie z tą za Najlepszy. Nagrodę Akademii® zdobył Robin Williams jako Najlepszy Aktor w Roli Drugoplanowej.

Jeden z najbardziej poszukiwanych talentów aktorskich w Hollywood, Damon otrzymał nominację do Złotego Globu za rolę Amerykanina wynajętego we Włoszech po to, aby przekonał młodego, bogatego playboya do powrotu do kraju. Film Utalentowany pan Ripley (The Talented Mr. Ripley), w którym wystąpili także Gwyneth Paltrow i Jude Law zrealizował Anthony Miguella.

Inne filmy w dorobku Damona to Nazywał się Bagger Vance (The Legend of Bagger Vance) z Willem Smithem w reżyserii Roberta Redforda, Rącze konie (All the Pretty Horses) Billy’ego Boba Thorntona z Henrym Thomasem i Penelope Cruz - scenariusz na podstawie powieści Cormac McCarthy.

Damon i Affleck wystąpili jako para aniołów w filmie Kevina Smitha Dogma. W 1998, Damon wystąpił w tytułowej roli w dramacie z okresu II wojny światowej Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan) w reżyserii zdobywcy Oscara® Stevena Spielberga oraz w Hazardzistach (Rounders) Johna Dahla. W 1997, Damon pojawił się w filmie Kevina Smitha W pogoni za Amy (Chasing Amy), a także zagrał postać adwokata - idealisty w Zaklinaczu deszczu (The Rainmaker) Francisa Forda Coppoli - scenariusz oparty na bestsellerze Johna Grishama.

Damon po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę publiczności w 1996 roku rolą w filmie Szalona odwaga (Courage Under Fire) Edwarda Zwicka. Wcielił się w postać żołnierza biorącego udział w wojnie w Zatoce Perskiej, którego prześladuje wspomnienie incydentu, jaki zdarzył się podczas jednej z bitew. Utalentowany młody aktor zadebiutował w 1988 roku niewielką rolą w filmie Mystic Pizza, a następnie wystąpił u boku Briana Dennehy w Rising Son (1990, TNT) oraz w School Ties (1992).

Dorobek Matta Damona obejmuje także - Geronimo: An American Legend (1993) Waltera Hilla, The Good Old Boys (1995) w reżyserii Tommy Lee Jonesa dla TNT.

W 1998, Damon i Affleck wspólnie z jednym z producentów Buntownika z wyboru (Good Will Hunting) Chrisem Moore założyli Pearl Street Productions.

Damon, Affleck i Moore byli ostatnio producentami wykonawczymi filmu Stolen Summer, który powstał w związku ze zorganizowany przez firmę konkursem Project Greenlight mającym na celu wspieranie młodych talentów. Pierwszy taki konkurs rozpoczął się we wrześniu 2000 roku i miał zachęcić młodych ludzi do przesłania na stronę www.projectgreenlight.com napisanych przez siebie oryginalnych scenariuszy. Zwycięzca pierwszej edycji konkursu, były agent ubezpieczeniowy Pete Jones wyreżyserował Stolen Summer i otrzymał milion dolarów na jego produkcję. Składająca się z trzynastu odcinków seria Project Greenlight (HBO) dokumentuje pracę nad filmem.

Damon uczęszczał na uniwersytet Harvarda, a pierwsze doświadczenia aktorskie zdobywał w American Repertory Theatre oraz w licznych teatrach bostońskich. Obecnie występuje w londyńskiej produkcji sztuki Kennetha Lonergana, This Is Our Youth, wspólnie z Casey Affleck, z którą wystąpił także w filmie Gerry. Gerry w reżyserii Gusa Van Santa wejdzie na ekrany amerykańskich kin jesienią.
FRANKA POTENTE (Marie Kreutz) zrobiła olbrzymie wrażenie na widzach z całego świata rolą w filmie Toma Tykwera Biegnij, Lola Biegnij (Run Lola Run, 1999). Realizowana w rzeczywistym czasie historia pokazuje Lolę biegnącą ulicami niemieckiego miasta, po to, aby w ciągu 20 zapierających dech w piersiach minut zdobyć 20,000 USD i ocalić życie swojego chłopaka. Film Biegnij, Lola Biegnij (Run Lola Run) zdobył w 1999 roku nagrodę publiczności na festiwalu Sundance, nagrodę 2000 Independent Spirit dla Najlepszego Filmu Zagranicznego, a także był nominowany jako Najlepszy Film Nie-anglojęzyczny do nagrody BAFTA (British Academy of Film & Television Arts).

W zeszłym roku, Potente zagrała u boku Johnny’ego Deppa i Penelope Cruz w filmie Teda Demme'a Blow. Także w 2001, aktorka wystąpiła w romantycznym thrillerze The Princess and the Warrior - historii dwojga wyjętych spod prawa kochanków - w reżyserii Tykwera.

Potente ukończyła ostatnio zdjęcia do filmu Try Seventeen z Elijahem Woodem i Mandy Moore. Jej niemiecki dorobek obejmuje takie pozycje jak Nach funf im Urwald (1995), Coming In (1996), Rennlauf (1997), Opernbail (1997), Bin ich schon (1997), Schlaraffenland (1998) i Anatomy (1999) - horror, który w 1999 roku był największym przebojem kinowym w Niemczech.

Urodzona w Munster w Niemczech, Potente uczęszczała do Otto Falckenberg School w Monachium w Lee Strasberg Institute w Nowym Jorku.


CHRIS COOPER (Ted Conklin) w 1999 roku był nominowany do nagrody Screen Actors Guild i zdobył spore uznanie rolą u boku Kevina Spacey i Annette Bening w nagrodzonym Oscarem® filmie American Beauty.

Cooper zagrał ostatnio pułkownika Burwell w filmie z Melem Gibsonem w roli głównej Patriota (The Patriot) w reżyserii Rolanda Emmericha. Także w 2000 roku, Cooper pojawił się u boku Jima Carreya w komedii Ja, Irena i ja (Me, Myself and Irene) autorstwa braci Petera i Bobby’ego Farrelly.

Filmografia Coopera obejmuje ponadto dramat October Sky, który był prezentowany na festiwalach filmowych w Wenecji i Deauville w 1999 roku; Lone Star Johna Sayles’a - nominacja do nagrody Independent Spirit (1997) dla Najlepszego Aktora; Matewan Saylesa - debiut aktora na dużym ekranie; Zaklinacz koni (The Horse Whisperer), Wielkie nadzieje (Great Expectations), Czas zabijania (A Time to Kill), Pociąg z forsą (Money Train), Chłopięcy świat (This Boy’s Life), Guilty By Suspicion oraz City of Hope Sayles’a.

Wkrótce będzie można oglądać Coopera w roli Laroche’a w filmie Adaptation, przy realizacji którego ponownie spotkają się scenarzysta (Charlie Kaufman) i reżyser (Spike Jonze) komedii Być jak John Malkovich (Being John Malkovich) Scenariusz został luźno oparty na powieści Susan Orlean The Orchid Thief, a opowiada historię seksualnie sfrustrowanego scenarzysty, który usiłuje przenieść na ekran anegdotyczną powieść Orlean.

Na małym ekranie Cooper wystąpił w następujących filmach i mini-seriach Lonesome Dove, Return to Lonesome Dove, Breast Men (HBO), Alone, One More Mountain, Ned Blessing, Bed of Lies, Darrow, In Broad Daylight, A Little Piece of Sunshine, Law and Order oraz Journey to Genius.

Urodzony w Kansas City, Missouri, Cooper uczęszczał na University of Missouri School of Drama, a swoją profesjonalną karierę rozpoczął na deskach teatralnych Nowego Jorku - Of the Fields Lately na Broadwayu, The Ballad of Soapy Smith i A Different Moon.


Rolą w filmie Mike’a Hodgesa Croupier, CLIVE OWEN (Profesor) zyskał licznych fanów na całym świecie. Urodzony w Coventry, Warwickshire, Anglia, Owen ma w swoim dorobku sporą liczbę filmów - Vroom, Close My Eyes, Century, The Rich Man’s Wife, Bent, The Echo, Green Fingers, Gosford Park Roberta Altmana

Imponująca filmografia telewizyjna Owena - pracował po obu stronach Atlantyku - obejmuje między innymi główne role w Chancer, Sharman, Split Second, przeboju BBC Second Sight, Lorna Doone, Class of ‘61, The Magician, Nobody’s Children, An Evening With Gary Lineker, The Return of the Native oraz Doomsday Gun.

Będąc jeszcze zaangażowanym w zdjęcia do Tożsamości Bourne’a, Owen rozpoczął pracę nad serią unikalnych „mini-filmów” dla Internetowej strony www.BMWfilms.com Producentem wykonawczym serii był David Fincher, a poszczególne filmy wyreżyserowali tacy artyści jak Ang Lee, John Frankenheimer, Guy Ritchie i Wong Kar-Wai.
BRIAN COX (Ward Abbott) rozpoczął profesjonalną karierę aktorską już jako niespełna 15-letni chłopiec odbywając staż w Dundee Repertory Theatre w rodzinnej Szkocji. Dwa lata później dostał się do prestiżowej London Academy of Music and Dramatic Arts i od tego czasu jego pełna sukcesów kariera teatralna trwa. Produkcje teatralne, w których wystąpił na londyńskim West Endzie oraz w licznych brytyjskich i Szkockich teatrach to m.in. Jak wam się podoba, Peer Gynt, Romeo i Julia, Otello, When We Dead Awaken, In Celebration, Hedda Gabler, Cromwell, Juliusz Cezar, Herod, Makbet, Danton’s Death, Moby Dick, The Danton Affair, Misalliance, Trzy siostry, Poskromienie złośnicy (nagroda British Theatre Association Drama Award dla Najlepszego Aktora), Frankie & Johnny in the Claire de Lune oraz Ryszard III.

W 1985 roku, Cox zagrał z Glendą Jackson w Strange Interlude na Broadwayu oraz w Londynie, zdobywając drugą już w dorobku nagrodę British Theatre Association Drama. Nieco później jego kreacja w Rat in the Skull, sztuce wystawianej zarówno w Nowym Jorku jak i w Londynie, przyniosła nagrodę Oliviera.

Występ w Królu Lirze podczas światowego tourne Royal National Theatre Company był inspiracją do napisania przez aktora jego pierwszej książki The Lear Diaries. Drugą nagrodę Oliviera, Cox otrzymał za rolę w sztuce Titus Adronicus na deskach Royal Shakespeare Company. W Stanach Zjednoczonych aktor występował w takich produkcjach jak Skylight, St. Nicholas, Art (nagroda Tony). Ostatnio powrócił na londyńską scenę entuzjastycznie przyjętą Dublin Carol. W Wielkiej Brytanii wyreżyserował I Love My Life, Mrs. Warren’s Profession, The Philanderer, The Master Builder i Ryszarda III.

Cox zadebiutował na dużym ekranie rolą Trockiego w filmie Nicholas and Alexandra. Niedługo później jego teatralna kreacja została przeniesiona na ekran - In Celebration Lindsaya Andersona, a pierwszym amerykańskim filmem była rola doktora Hannibala Lectera w Manhunter. Kolejne filmy, w których Cox wystąpił zarówno w Wielkiej Brytanii jak i w Stanach Zjednoczonych to m.in. Hidden Agenda, Iron Will, Rob Roy, Waleczne serce (Braveheart), Długi pocałunek na dobranoc (The Long Kiss Goodnight), Reakcja łańcuchowa (Chain Reaction), The Glimmer Man, Kolekcjoner (Kiss the Girls), Desperate Measures, The Boxer, Rushmore, The Corrupter, The Minus Man, For Love of the Game, oraz ostatnio, The Cup, a także Super Troopers, L.I.E., i Affair of the Necklace - bardzo popularne na Festiwalu Filmowym Sundance 2001.

Na małym ekranie, Cox pojawił się w następujących produkcjach The Year of the Sex Olympics, Z Cars, Minder, Bach Cantatas, Churchill’s People, Therese Raquin, The Lost Language of Cranes, The Cloning of Joanna May, Six Characters in Search of an Author oraz mini-seriach The Devil’s Crown, Grushko i Longitude. W Stanach Zjednoczonych, Cox wystąpił wspólnie z Alekiem Baldwinem w filmie TNT Nuremberg, a ostatnio zadebiutował jako reżyser dramatem więziennym HBO Oz.
ADEWALE AKINNUOYE-AGBAJE (Nykwana Wombosi) w 2000 roku otrzymał nominację do nagrody Image Award za rolę więźnia #93A234, Simona Adebisi, w serii HBO Oz. Pojawiał się także regularnie w serii telewizji Showtime Linc’s.

W dorobku Akinnuoye-Agbaje znajdują się następujące filmy Delta of Venus, Kongo (Congo), Ace Ventura: Zew Natury (Ace Ventura: When Nature Calls), Legionnaire, Kat & Allison, oraz Powrót mumii (The Mummy Returns). Produkcje telewizyjne, w których można było oglądać Akinnuoye-Agbaje to m.in. New York Undercover, Pensacola, Cracker, 20,000 Leagues Under the Sea, film Showtime Enslavement: The True Story of Fanny Kemble i film HBO Deadly Voyage.

Akinnuoye-Agbaje ukończył prawo na Uniwersytecie w Londynie.

Ludzie za Kamerą…


DOUG LIMAN (Reżyser/Producent) zapewnił sobie pozycję jednego z najbardziej oryginalnych, młodych głosów amerykańskiego kina filmami Swingers i Go.

Urodzony w Nowym Jorku, Liman będąc jeszcze studentem uczęszczał do Międzynarodowego Centrum Fotografii. Uczęszczał na Brown University w Providence, Rhode Island, gdzie pomagał założyć prowadzoną przez studentów kablową stację telewizyjną. Liman rozpoczął realizowanie krótkich filmów już w wieku 7 lat. Swój pierwszy film pełnometrażowy komedię Getting In (a.k.a. Student Body) ze Stephenem Mailerem, Matthew Perry, Andrew McCarthy i Christine Baranski w rolach głównych wyreżyserował będąc słuchaczem programu dla absolwentów School of Cinema and Television na Uniwersytecie Południowej Kalifornii.

Liman zwrócił na siebie uwagę niezależnie wyprodukowanym przebojem Swingers. Reżyser zrealizował film - za 250,000 USD - przy pomocy ojca Arthura Limana, który obsługiwał produkcję od strony prawnej. Liman nabył scenariusz od jego autora Jona Favreau i obsadził go w jednej z głównych ról u boku Vince’a Vaughn’a, Rona Livingstone i Patricka Van Horne. Film opowiada o poszukiwaniu miłości w retro barach w Los Angeles i okolicach.

Następnym projektem Limana był pełen adrenaliny film Go Składał się z trzech odrębnych, ale w pewien sposób powiązanych ze sobą części. Każda z nich poświęcona była innym osobom z bardzo utalentowanego zespołu aktorów zaangażowanych do filmu - Sarah Polley, Katie Holmes, Taye Diggs, William Fichtner, Jane Karakowski, Breckin Meyer i Jay Mohr. Charakteryzujący się bardzo świeżym spojrzeniem na świat, Go miał premierę na Festiwalu Filmowym Sundance, gdzie spotkał się z pozytywnym przyjęciem. Podczas realizacji obu swoich filmów - Swingers i Go, Liman pełnił funkcję operatora zdjęć. Po ukończeniu Go, Liman wyprodukował film Sary Thorp’s See Jane Run, z Clea DuVall i Kevinem Corriganem, a także brał udział w produkcji świetnie przyjętego przez krytyków filmu Kissing Jessica Stein.

Projekty filmowe Limana udowodniły, że ma on olbrzymią pasję i zdolności do odkrywania nowych talentów aktorskich i pisarskich. Gwiazdy Swingers, Go i Kissing Jessica Stein ustabilizowały swoje aktorskie kariery i mają także sporo do powiedzenia w dziedzinie pisania scenariuszy.

Liman wyreżyserował popularne reklamy telewizyjne, m.in. reklamę Nike Golf, w której wystąpił Tiger Woods, a która stała się narodowym fenomenem.

Reżyser jest partnerem założycielskim firmy produkcyjnej Hypnotic zajmującej się produkcją, marketingiem i dystrybucją niezależnych produktów filmowych i telewizyjnych. Hypnotic pełni funkcję bazy produkcyjnej wszystkich projektów filmowych, telewizyjnych i reklamowych Limana.

Poza reżyserskie zainteresowania Limana obejmują pracę dla LEGAL ACTION CENTER, która zapewnia usługi prawnicze ludziom z uzależnieniami, HIV oraz dla SAFE SPACE - fundacji pomagającej bezdomnym nastolatkom w Nowym Jorku. Reżyser pracował nad kampaniami nowojorskich polityków, a także wspierał młodych artystów poprzez wystawianie ich prac w swoim mieszkaniu w TriBeCa. Liman jest ponadto olbrzymim entuzjastą natury - wspina się, chodzi po górach, jest utalentowanym pilotem.


TONY GILROY (Scenariusz) jest autorem lub współautorem scenariuszy do kilku znanych filmów m.in. Dolores Claiborne czy Adwokat diabła (The Devil’s Advocate) - oba wyreżyserował Taylor Hackford. Gilroy napisał także The Cutting Edge, For Better and For Worse, Extreme Measures, Bait oraz pracował nad scenariuszem do filmu Armageddon. Ostatnim projektem Gilroya był film akcji Dowód życia (Proof of Life), także w reżyserii Hackforda z Meg Ryan, Russellem Crowe i Davidem Morse w rolach głównych.

Gilroy urodził się na Manhattanie w Nowym Jorku. Jest synem zdobywcy nagrody Pulitzera dramaturga/reżysera/scenarzysty Franka D. Gilroya (The Subject Was Roses).



WILLIAM BLAKE HERRON (Scenariusz) napisał scenariusze i wyreżyserował niezależne filmy Skin Art i A Texas Funeral - w rolach głównych Martin Sheen, Isaiah Washington, Joanne Whalley i Robert Patrick. Herron jest także autorem scenariusza filmu Hard Country z Clintem Eastwoodem. Jego dorobek obejmuje takie filmy jak Fake, Liar, Cheat, Fast Forward, Aerospace Thriller, Timber i Mayhem. Jego autorstwa są także dwa odcinki serii Lazarus Man.
PATRICK CROWLEY (Producent) wspinał się po drabinie kariery zaczynając karierę jako asystent reżysera. Obecnie jest jednym z najbardziej znanych producentów filmowych.

Urodzony w Orange, Kalifornia, Crowley ukończył Uniwersytet Kalifornijski w Berkley na wydziale Nauk Politycznych oraz Uniwersytet Stanford na wydziale Komunikacji, gdzie w latach 1972-75 także prowadził wykłady. Po odejściu z pracy na uniwersytecie, Crowley zaczął realizować filmy dokumentalne i prowadził własną firmę zajmującą się produkcją wideo w San Francisco.

Po przeniesieniu się do Los Angeles w 1980 roku, Crowley wyprodukował kilka reklam telewizyjnych, których reżyserem był wielokrotny zdobywca nagrody Akademii®, Conrad Hall. Wkrótce potem, Crowley dołączył do Gildii Reżyserów Amerykańskich jako pierwszy asystent reżysera, pracując z takimi filmowcami jak Curtis Hanson Losin’ It, Roger Spottiswoode Pod ostrzałem (Under Fire), Barry Levinson The Natural, Karel Reisz Sweet Dreams i John Schlesinger Sokół i koka (The Falcon and the Snowman) oraz The Believers.

Crowley pełnił funkcję koproducenta podczas realizacji True Believer. Producentami tego filmu byli - Walter Parkes (jeden z jego studentów na Uniwersytecie Stanford) i Lawrence Lasker. Kolejne tytuły w jego dorobku to Revenge, w reżyserii Tony’ego Scotta, thriller science-fiction RoboCop 2 (producent wykonawczy), przebój Bezsenność w Seattle (Sleepless in Seattle) Nory Ephron, Wichry namiętności (Legends of the Fall) w reżyserii Edwarda Zwicka oraz RoboCop 3.

W 1994 roku Crowley został jednym z szefów produkcji w New Regency Productions, gdzie przez sześć lat nadzorował pracę nad następującymi filmami Tajemnice Los Angeles (L.A. Confidential), Czas zabijania (A Time to Kill), Entrapment, Podziemny krąg (Fight Club), Adwokat diabła (The Devil’s Advocate), Miasto aniołów (City of Angels), Negocjator (The Negotiator), Gorączka (Heat), Tin Cup, Cobb, Chłopaki na bok (Boys on the Side), Under Siege 2: Dark Territory i wiele innych. Obecnie zasiada w zarządzie eStudio Network - firmy Internetowej dostarczającej danych dla potrzeb produkcji filmowej.

Crowley jest obecnie producentem wykonawczym będącego w trakcie realizacji filmu Aniołki Charliego 2 (Charlie’s Angels 2).


RICHARD N. GLADSTEIN (Producent) jest szefem firmy produkcyjnej FilmColony, Ltd. z siedzibą w Los Angeles. Założona przez Gladsteina w maju 1995 roku, firma FilmColony współpracuje z wieloma znanymi filmowcami, których filmy opowiadają niezwykłe historie.

Gladstein przygotowuje się obecnie do produkcji filmu Never Land, z Johnny’m Deppem w roli głównej. Reżyserowany przez Marca Forstera, film opowiada o autorze Piotrusia Pana J.M. Barrie, którego inspiracją do napisania sztuki był związek z matką pięciu chłopców w Londynie pod koniec XX-ego wieku. Zdjęcia rozpoczną się w tym roku w Londynie.

W Los Angeles, Gladstein zajmuje się właśnie produkcją filmu Danny’ego Devito Duplex, satyrycznej czarnej komedii o parze młodych ludzi (Ben Stiller i Drew Barrymore), którzy kupują mieszkanie na Brooklynie i są torturowani przez starszego lokatora.

Na etapie post-produkcji jest kolejny film Levity - dramatyczna historia człowieka pragnącego zrzucić z siebie ciężar mrocznej przeszłości. W rolach głównych występują Billy Bob Thornton, Morgan Freeman, Holly Hunter i Kirstin Dunst, scenariuszem i reżyserią zajął się Ed Solomon, a producentem jest Gladstein.

W dorobku Gladsteina znajdują się ponadto - Wbrew regułom (The Cider House Rules) w reżyserii Lasse Hallströma z Tobey Maguire, Charlize Theron, Delroyem Lindo, Paulem Rudd i Michaelem Caine w rolach głównych (nominacje do siedmiu Oscarów® 2000, łącznie z tym dla Najlepszego Filmu - Michael Caine otrzymał Oscara® dla Najlepszego Aktora w Roli Drugoplanowej, a John Irving został uhonorowany za scenariusz będący adaptacją jego powieści); She’s All That (1999), komedia romantyczna w reżyserii Roberta Iscove z Freddiem Prinze, Jr., Rachael Leigh Cook, Anną Paquin i Matthew Lillardem; Hurlyburly (1998), z Seanem Pennem, Kevinem Spacey, Robin Wright-Penn, Chazzem Palminteri, Garry’m Shandling, Anną Paquin i Meg Ryan; 54 Marka Christophera, Jackie Brown Quentina Tarrantino.

Przed założeniem w 1995 roku FilmColony, Gladstein pracował jako szef produkcji Miramax Films, gdzie przez dwa lata nadzorował rozwój i produkcję następujących filmów - Pulp Fiction Quentina Tarantino, The Crossing Guard Seana Penna, The Journey of August King Johna Duigana, Pret-A-Porter (Ready to Wear) Roberta Altmana, Rzeczy, które robisz w Denver będąc martwym (Things To Do in Denver When You’re Dead) Wayne’a Fledera, Cztery pokoje (Four Rooms) autorstwa Alison Anders, Alexa Rockwella, Roberta Rodrigueza i Tarantino.

Wcześniej Gladstein był wice-prezydentem produkcji i zakupów LIVE Entertainment. Podczas tych lat był zaangażowany w produkcję takich tytułów jak Bob Roberts, Król Nowego Jorku (King of New York), Light Sleeper, Zły porucznik (The Bad Lieutenant), Wściekłe psy (Reservoir Dogs).

Gladstein pracował także dla Angelika Films w Nowym Jorku oraz nad wieloma projektami filmowymi i telewizyjnymi także w Nowym Jorku.

Gladstein i jego żona Lauri, która jest muzykiem, mieszkają obecnie z Los Angeles z synem Milo.
Mając olbrzymi dorobek jako producent, FRANK MARSHALL (Producent wykonawczy) pracuje także jako reżyser oraz poświęca sporo czasu działalności publicznej i sportowi. Marshall wyprodukował ponad 50 filmów, m.in. Poszukiwacze zaginionej arki (Raiders of the Lost Ark; nominacja do Oscara® 1982), Indiana Jones i Światynia Przeznaczenia (Indiana Jones and the Temple of Doom), Indiana Jones i ostatnia krucjata (Indiana Jones and the Last Crusade), Duch (Poltergeist), Gremlins, The Goonies, Kolor purpury (The Color Purple; nominacja do Oscara® wraz ze Stevenem Spielbergiem, Quincy Jonesem i Kathleen Kennedy), An American Tail, Imperium słońca (Empire of the Sun), Kto wrobił królika Rogera (Who Framed Roger Rabbit), The Land Before Time, trylogia Powrót do przyszłości (Back to the Future), Przylądek strachu (Cape Fear) i Szósty zmysł (The Sixth Sense) w reżyserii M. Night Shyamalana, który był w 1999 roku nominowany do sześciu nagród Akademii®.

Jako reżyser Marshall zrealizował przebój lata 1995 Congo, którego scenariusz został oparty na bestsellerze Michaela Crichtona; dramat Alive, na podstawie wspomnień Piersa Paula Reada; thriller Arachnophobia; oraz jeden z odcinków nagrodzonej Emmy® mini-serii HBO From the Earth to the Moon.

Marshall rozpoczął karierę w przemyśle filmowym jako asystent Petera Bogdanovicha podczas realizacji kultowego filmu Target. Wkrótce został poproszony przez Bogdanovicha, aby zajął się lokalizacjami w Ostatnim seansie filmowym (The Last Picture Show) i What’s Up, Doc?. Współpraca z Bogdanovichem trwała jeszcze przez długi czas, gdyż Marshall był producentem stowarzyszonym pięciu kolejnych filmów reżysera, łącznie z Papierowym księżycem (Paper Moon) i Nickelodeon.

Filmografia Marshalla jako producenta obejmuje także The Last Waltz Martina Scorsese (producent liniowy) - dokument muzyczny; The Driver (producent stowarzyszony) i The Warriors (producent wykonawczy) - oba filmy w reżyserii Waltera Hilla; The Other Side of the Wind Orsona Wellesa (producent liniowy) - legendarny, nieukończony film, do którego reżyser wracał na przestrzeni lat 1971 - 1976.

Filmem Poszukiwacze zaginionej arki (Raiders of the Lost Ark) rozpoczęła się współpraca Marshalla ze Stevenem Spielbergiem, George Lucasem i Kathleen Kennedy. Po zakończeniu produkcji E.T. The Extra-Terrestrial i Poltergeist, w 1981 roku założył wspólnie ze Spielbergiem i Kennedy firmę Amblin. Podczas pracy w Amblin Entertainment, Marshall wyprodukował Fandango, Young Sherlock Holmes, Innerspace, *batteries not included, Tato (Dad), The Money Pit, Noises Off, Always i Hook, a także swój debiut reżyserski Arachnophobia.

Marshall opuścił Amblin jesienią 1991 roku, aby zająć się karierą reżyserską. Wspólnie z Kathleen Kennedy, założył The Kennedy/Marshall Company, której pierwszym filmem było Alive W 1995 roku wyreżyserował Congo i wyprodukował świetnie przyjęty przez krytykę film The Indian in the Cupboard z Kennedy i Jane Startz. W 1997 roku Marshall wyreżyserował jeden odcinek From the Earth to the Moon, który przedstawiał lądowanie statku kosmicznego Apollo 11 na Księżycu.

Ostatnimi produkcjami The Kennedy/Marshall Company były Snow Falling on Cedars, A Map of the World, Szósty zmysł (The Sixth Sense) i Olympic Glory, pierwszy oficjalny film poswięcony Igrzyskom Olimpijskim. Wkrótce na ekrany wejdą - Signs, w reżyserii M. Night Shyamalana oraz The Young Black Stallion, Simona Wincera, które Marshall produkuje.
ROBERT LUDLUM (Pisarz/Producent wykonawczy), autor ponad dwudziestu powieści przetłumaczonych na 32 języki i wydanych w 40 krajach, uznawany jest za mistrza suspensu i międzynarodowych intryg. Swoją karierę rozpoczął w 1971 roku zwracając na siebie uwagę milionów czytelników na całym świecie powieścią The Scarlatti Inheritance. Kolejne jego powieści The Rhinemann Exchange (1974), The Aquitaine Progression (1984), The Icarus Agenda (1988) oraz trylogia opowiadająca o przygodach szpiega Jasona Bourne - Tożsamość Bourne’a (1980), The Bourne Supremacy (1986) i The Bourne Ultimatum (1990).

Urodzony w Nowym Jorku i dorastający w Short Hills, New Jersey, Ludlum służył podczas II wojny światowej w Marines - Południowy Pacyfik. Zanim rozpoczął karierę pisarską pracował jako aktor i producent. Ludlum pracował nad kolejnymi powieściami kiedy 12 marca 2001 zmarł na atak serca w wieku 73 lat. The Paris Option, powieść napisana wspólnie z Gayle Lyndsem została wydana po jego śmierci.



OLIVER WOOD (Zdjęcia) jest autorem zdjęć do tak różnych filmów jak zakrojone na wielką skalę filmy akcji, intymne dramaty oraz komedie. Rozpoczynając swoją karierę czarno-białym filmem Leonarda Kastles The Honeymoon Killers - jeden z najważniejszych niezależnych filmów ostatnich trzydziestu lat - Wood fotografował takie niskobudżetowe filmy jak Don’t Go in the House i Alphabet City Amosa Poe. Wkrótce potem zmienił na zawsze wygląd telewizji serialowej realizując zdjęcia do przebojowej serii Michaela Manna Miami Vice. Praca Wooda nad Miami Vice została zauważona przez reżysera Renny’ego Harlina, który zatrudnił go jako autora zdjęć w Szklanej pułapce 2 (Die Hard 2).

Dorobek Wooda obejmuje następujące tytuły - Bill and Ted’s Bogus Journey, Rudy, Sister Act 2: Back in the Habit, Terminal Velocity, Mr. Holland’s Opus, Celtic Pride, 2 Days in the Valley, Bez twarzy (Face/Off) Johna Woo, Switchback, Mighty Joe Young, U-571 oraz wkrótce wchodzącą na ekrany komedię z Eddiem Murphy Pluto Nash.


DAN WEIL (Scenografia) pokazał swój talent w kilku najważniejszych filmach francuskich ostatniej dekady. Pracował z reżyserem Lukiem Bessonem nad Wielkim błękitem (The Big Blue), Nikitą (La Femme Nikita), Leon (The Professional) oraz Piąty element (The Fifth Element).

Filmografia Weila obejmuje także Black Mic Moc, Moitie-Moitie, Hors La Vie, Belle Maman, Le Libertin, The Dancer, a także kontrowersyjny angielskojęzyczny film Agnieszki Holland Całkowite zaćmienie (Total Eclipse) - opowiadający historię związku dwóch dziewiętnastowiecznych poetów Arthura Rimbaud (Leonardo DiCaprio) i Paula Verlaine (David Thewlis).


PIERRE-YVES GAYRAUD (Kostiumy) jest jednym z czołowych artystów francuskich znanym w Stanach Zjednoczonych z dwóch epickich filmów Regisa Wargniera, Indochiny (Indochine) i East-West, oraz Całkowite zaćmienie (Total Eclipse) Agnieszki Holland.

W nagrodzonych Oscarem® dla Najlepszego Filmu Zagranicznego Indochinach (Indochine), którego akcja rozgrywa się podczas francuskiej okupacji Wietnamu, wystąpili Catherine Deneuve i Vincent Perez. Film przyniósł Gayraudowi i jego współpracownicy Gabrielli Pescucci nominacje do nagrody Cezara. East-West, z Deneuve, Sandrine Bonnaire i Olegiem Menchikowem, był nominowany do Oscara® jako Najlepszy Film Zagraniczny i został uhonorowany nominacją do nagrody Cezara.

Francuski dorobek Gayrauda obejmuje Le Brasier, Le Batard de Dieu, Les Amoureux, Le Peril Jeune, Rosine, Rai, When the Cat’s Away..., Clubbed to Death, Love, Etc..., Tenue Correcte Exigee, Docteur Chance, The Red Dwarf, Lila Lili, Monde Parallele, Mais Qui Donc La-Haut Plume La Lune? i Belphegor, z Sophie Marceau i Julie Christie.

Po ukończeniu zdjęć do Tożsamości Bourne’a, Gayraud zaprojektował kostiumy do filmu kostiumowego 24 Hours in a Woman’s Life z Agnès Jaoui i Frances Barber. Obecnie pracuje z reżyserem Josée Dayan nad Dangerous Liaisons z Catherine Deneuve, Nastassia Kinski, Leelee Sobieski i Rupertem Everettem.


SAAR KLEIN (Montaż) został dwukrotnie nominowany do nagrody Akademii® - Cienka czerwona linia (The Thin Red Line) Terrence’a Malicka (współpracował z Leslie Jones i Billy’m Weber) oraz U progu sławy (Almost Famous) Camerona Crowe (współpraca z Joe Hutshingiem). Jego autorstwa jest także montaż filmu Endurance, dokumentu poświęconego życiu olimpijskiego biegacza Haile Gebreselassie.

Klein urodził się w Izraelu i wyjechał z rodzicami do Nowego Jorku w wieku 10 lat. Ukończył Vassar College (na wydziale psychologii) w 1989 roku, a w 1992 roku przeniósł się do Los Angeles. Poza montaże, Klein zajmuje się także reżyserią. Ostatnio wyreżyserował społeczną reklamę dla Project Open Hand - niedochodowej fundacji zajmującej się rozdawaniem posiłków w San Francisco Zamierza kontynuować zarówno pracę montażysty jak i reżysera.


JOHN POWELL (Kompozytor) od czasu przyjazdu do Ameryki cztery lata temu skomponował muzykę do serii świetnie przyjętych filmów - Bez twarzy (Face/Off, 1997) Johna Woo, animowane - Mrówka Z (Antz, 1998), Droga do El Dorado (The Road To El Dorado, 1999), Uciekające kurczaki (Chicken Run, 2000) oraz Shrek (2001). Powell jest także autorem eksperymentalnej ścieżki muzycznej do filmów Podróż przedślubna (Forces Of Nature, 1999) i Endurance (1999) - ścieżka łączyła w sobie Afrykańską, Arabską i nowoczesną muzykę, aby ukazać historię najszybszego lekkoatlety biegacza świata. W 2001 roku kompozytor pracował nad muzyką do Ewolucji (Evolution), Wyścigu szczurów (Rat Race) i I Am Sam.

Powell studiował kompozycje w londyńskim Trinity College of Music, gdzie zdobył nagrody Johna Halforda, Boosey i Hawkes Music College oraz dołączył do grupy artystycznej Media Arts. Wspólnie z długoletnim współpracownikiem Gavinem Greenawayem, skomponował muzykę do wszystkich przedstawień grupy. Chociaż po ukończeniu koledżu w 1986 roku, duet opuścił zespół, kontynuował prace nad instalacjami muzycznymi wspólnie z artystą Michaelem Petry.

Powell po raz pierwszy wziął udział w pracy nad muzyką filmową w 1989 roku w londyńskim Air-Edel Music. Pracował tam z kompozytorami tej klasy co Hans Zimmer czy Patrick Doyle asystując Doyle’owi w pracy nad Into The West, a także pełniąc funkcję programisty muzyki elektronicznej dla Zimmera - Biały kieł (White Fang).

W 1994 roku Powell odszedł z Air-Edel, aby założyć wspólnie z Greenawayem, firmę Independently Thinking Music (ITM) z siedzibą w Londynie. Są autorami muzyki do ponad stu europejskich kampanii reklamowych. Po przyjeździe do Stanów Zjednoczonych w 1997, Powell natychmiast zajął się pracą nad dwoma projektami telewizyjnymi - High Incident Spielberga i pilotażowy odcinek serii For The People. Zaaranżował także piosenki skomponowane przez Stephena Schwartza do filmu Książę Egiptu (Prince Of Egypt, 1998).



Filmografia Powella obejmuje ponadto With Friends Like These (1998), Goście, goście III (Just Visiting, 2001), Eye See You (2002) oraz wkrótce wchodzący na ekrany Pluto Nash.





©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna