Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wydział Filologiczny
Instytut Języka Angielskiego
Instytut Kultury i Literatury Brytyjskiej i Amerykańskiej
Filologia angielska
Program tłumaczeniowy z jęz. arabskim
Studia stacjonarne I stopnia (I, II i III rok)
Studia stacjonarne II stopnia (rok IV i V)
Opisy przedmiotów
Rok I
Opis kursu
Nazwa kursu: Praktyczna znajomość języka angielskiego
Forma zajęć:
Ćwiczenia
|
Zaliczenie:
Egzamin pisemny i ustny
|
Semestr:
1 i 2
|
Ilość godzin w roku:
180
|
Punkty ECTS:
13
|
Kod:
02-AAZD-GPR-02
|
Cel kursu: Doskonalenie praktycznej znajomości języka angielskiego (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie, pisanie), jak i rozwijanie podsystemów języka (wymowa, słownictwo, gramatyka).
Program kursu: Praktyczna nauka języka angielskiego jest kursem rozwijającym wszystkie podstawowe umiejętności językowe poprzez różnorakie ćwiczenia komunikacyjne oparte na autentycznych materiałach związanych z szeroką tematyką (medycyna, technika, ochrona środowiska, problemy natury etycznej, filozofia, historia, kultura i socjologia). Ponadto studenci doskonalą swą wymowę, utrwalają poznane wcześniej struktury gramatyczne oraz analizują znaczenie i funkcje form językowych w konkretnych kontekstach językowych. Poznają także podstawowe zasady dotyczące formułowania wypowiedzi pisemnej w języku angielskim, rozwijają umiejętności pisania oficjalnej korespondencji, opisywania ludzi, przedmiotów i zdarzeń, a także umiejętności tworzenia krótkich tekstów (akapitów) w języku angielskim.
Literatura:
Alexander, L.G. 1975. Essay and Letter Writing. London: Longman.
O'Connor, J.D. & Fletcher, J.F. 1991. Sounds English. London: Longman.
Orion, G.F. 1990. Pronouncing American English. Rowley, Mass.: Newbury House. Ladouse, G.P. 1993. Language Issues. London: Longman.
Thompson, A.J. & Martinet, A.V. 1986. A Practical English Grammar. Oxford: OUP.
Vince, M. 1994, 2003. Advanced Language Practice. Oxford: Heinemann.
Mańczak-Wohlfeld, E., Niżegorodcew, A. & Willim, E. 1996. A Practical Grammar of English. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Roach, P. 1991. English Phonetics and Phonology. Cambridge: CUP.
Graver, B.D. 1986. Advanced English Practice. Oxford: OUP.
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language (or A Grammar of Contemporary English). Longman.
Arabski, J. 1987. Wymowa amerykańska. Warszawa: Wiedza Powszechna.
O’Connor, J.D. 1980. Better English Pronunciation. Cambridge: CUP.
Harrison, M. & Kerr, R. 1994. CAE Practice Tests. Oxford: OUP.
Thomas, B.J. 1999. Intermediate Vocabulary and Idiom. Harlow: Longman.
Wymagania wstępne: nie ma Opis kursu
Nazwa kursu: Lektorat języka arabskiego
Forma zajęć:
Ćwiczenia
|
Zaliczenie:
Zaliczenie na podstawie pisemnych testów
|
Semestr:
1 i 2
|
Ilość godzin w roku :
120
|
Punkty ECTS :
10
|
Kod:
02-AAZD-LJA-02
|
Cel kursu: Studenci uczą się arabskiego języka literackiego (Modern Standard Arabic). Podczas pierwszego roku nauki kształcą takie umiejętności jak mówienie, pisanie, czytanie i rozumienie tekstu ze słuchu. Wiele uwagi poświęca się fonetyce i ortografii. Podczas kursu studenci zapoznają się z elementami kultury arabskiej. Celem kursu (I i II rok) jest opanowanie języka w stopniu zapewniającym komfort swobodnego komunikowania się (opanowanie podstawowych struktur gramatycznych i słownictwa z różnych zakresów tematycznych), a także przygotowanie studentów do podjęcia studów w ramach programu tłumaczeniowego po czwartym semestrze.
Program kursu: Podczas zajęć rozwijane są sprawności: rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania ze zrozumieniem, pisania oraz poprawnego użycia reguł gramatycznych. Materiał leksykalny i tekstowy ma również na celu przekazanie studentom wiedzy o krajach orientalnego obszaru językowego.
Literatura:
Brustad, K., al-Batal, M. & Abbas al-Tonsi Alif baa. 1995. Introduction to Arabic letters and sounds, Washington.
Wightwick, J. & Gaafar, M. 1990. Mastering Arabic, Basingstoke.
Zahija Al-Qafsi. 1998. Al-arabija al-muasir, Tunis.
Luc-Willy Deheuvels. 2002. Manuel d’arabe moderne t. I, Paris.
Abboud, P. (red.) 1971. Modern Standard Arabic. Intermediate level t.I, Michigan.
Kozłowska, J. 2001. Gramatyka języka arabskiego. Ćwiczenia, Warszawa.
Wymagania wstępne: nie ma
Opis kursu
Nazwa kursu: Przedmioty humanistyczne: Historia filozofii
Forma zajęć:
Wykład
|
Zaliczenie:
Egzamin
|
Semestr:
1
|
Ilość godzin w roku :
30
|
Punkty ECTS :
3 (łącznie z ćwiczeniami)
|
Kod:
02-AAZD-HFL-01
|
Cel kursu: Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami z zakresu filozofii oraz z różnorodnymi stanowiskami, jakie w istotnych kwestiach filozoficznych występowały w historii filozofii, a także pojawiają się w filozofii współczesnej.
Program kursu:
-
Przedmiot filozofii i jej tradycyjne działy.
-
Filozofia przedsokratejska.
-
Intelektualizm etyczny Sokratesa.
-
Idealizm obiektywny Platona.
-
Realizm umiarkowany Arystotelesa.
-
Szkoła epikurejska i szkoła stoicka.
-
Myśl chrześcijańska wobec tradycji platońskiej i arystotelesowskiej.
-
Filozofia Odrodzenia i początki filozofii nowożytnej.
-
Filozofia racjonalistyczna XVII wieku.
-
Tendencje naturalistyczne w filozofii francuskiego Oświecenia.
-
Empiryzm psychologiczny w tradycji angielskiego Oświecenia.
-
"Przewrót Kopernikański" I. Kanta.
-
Dialektyka i historiozofia Hegla.
-
Przegląd podstawowych stanowisk filozofii współczesnej.
Literatura:
Kuderowicz, Z. Filozofia nowożytnej Europy. Warszawa, 1989.
Kuderowicz, Z., Filozofia współczesna, tom 1-2, Warszawa, 1983.
Legowicz, J., Filozofia starożytna Grecji i Rzymu. Wybrane teksty z historii filozofii. Warszawa, 1970.
Reale, G., Historia filozofii starożytnej. Lublin, 1993.
Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, tom 1-3.
|