Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku



Pobieranie 97.31 Kb.
Data27.04.2016
Rozmiar97.31 Kb.

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina

Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku


Nazwa modułu:

Nauka akompaniamentu z grą a’vista



Kod modułu:





Nazwa jednostki prowadzącej moduł:

Wydział Instrumentalno – Pedagogiczny w Białymstoku



Rok akademicki:

2015/2016




Nazwa kierunku:

Instrumentalistyka






Forma studiów:

stacjonarne I/II st.



Profil kształcenia:

ogólnoakademicki (A)

Status modułu:

obowiązkowy




Specjalność:

Pedagogika instrumentalna - fortepian

Rok / semestr:

R II, s. III-IV




Język modułu:

polski

Forma zajęć:

ćwiczenia

Wymiar zajęć:

30 godzin




Koordynator modułu

Kierownik Zakładu Kameralistyki Wydziału Instrumentalno - Pedagogicznego




Prowadzący zajęcia

-




Cele modułu

1. wykształcenie wstępnych umiejętności współpracy z instrumentalistą i śpiewakiem;

2. nabycie podstawowych nawyków warunkujących prawidłową realizację partii akompaniamentu oraz wyciągu fortepianowego;

3. ukazanie roli pianisty – korepetytora we współpracy z drugim muzykiem;

4. wdrożenie nawyków i umiejętności, warunkujących płynne czytanie a’vista t.j.:

- wstępna analizy utworu muzycznego bez uprzedniego wykonania na instrumencie;

- przestrzenne wyczuwanie klawiatury przy równoczesnym patrzeniu w tekst nutowy;

- wzrokowe zapamiętywanie tekstu;

- śledzenie partii drugiego instrumentu przy jednoczesnej realizacji partii fortepianu;





Wymagania wstępne

wstępny egzamin konkursowy w procesie rekrutacji wydziałowej













Kod efektu

MODUŁOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA

Odniesienie do efektów specjalnościowych (kierunkowych)







w zakresie WIEDZY (W)







W011

jest zapoznany z elementarnym zakresem repertuaru z dziedziny akompaniamentu fortepianowego oraz z metodami nauki czytania a’vista

A1-W01




W02

zna elementy dzieła muzycznego i jest świadomy ich relacji w kontekście współwykonawstwa utworu wokalnego i instrumentalnego z towarzyszeniem fortepianu

A1-W02





W03

posiada wiedzę z zakresu muzycznych stylów i związanych z nimi tradycji wykonawczych

A1-W04







w zakresie UMIEJĘTNOŚCI (U)







U01

posiada umiejętność interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne

A1-U03




U02

posiada wstępne przygotowanie do współdziałania z innymi muzykami –instrumentalistami i wokalistami.

A1-U04




U03

opanował efektywne techniki ćwiczenia gry a’vista, umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę

A1-U05







w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH (K)







K01

jest zdolny do efektywnego wykorzystania wiedzy, wyobraźni, intuicji i zdolności twórczego myślenia oraz przeciwdziałania lękom i stresom związanym z występami publicznymi

A1-K03




K02

posiada umiejętność samooceny i podejmowania refleksji w aspekcie zagadnień naukowych i etycznych związanych z zawodem akompaniatora







K03

posiada umiejętność efektywnego komunikowania się w pracy zespołowej.

A1-K05









TREŚCI PROGRAMOWE MODUŁU




Semestr I

Liczba godzin




Student w każdym semestrze realizuje minimum:

1. trzy utwory na głos męski lub żeński z towarzyszeniem fortepianu (pieśni i arie);

2. utwór na instrument dęty/smyczkowy, z towarzyszeniem fortepianu;

3. realizację wyciągu fortepianowego;

4. ćwiczenia czytania a’vista t.j. utwory wokalne i instrumentalne z fortepianem oraz utwory na fortepian na cztery ręce, o zróżnicowanej fakturze, metrorytmice i stylistyce.


15

godzin w każdym semestrze












Metody kształcenia




1. wykłady;

2. ćwiczenia;

3. pokazy;

4. dyskusje dydaktyczne;












Weryfikacja efektów kształcenia




Metody weryfikacji

Nr efektu2




1. egzamin komisyjny

W01, W02, W03, U01, U02, U03, K01, K02, K03




2. audycja/ prezentacja / projekt

W01, W02, W03, U01, U02, U03, K01, K02, K03










Korelacja efektów kształcenia z treściami i metodami kształcenia oraz metodami ich weryfikacji3




Nr efektu kształcenia

Treści kształcenia

Metody kształcenia

Metody weryfikacji




W01

1, 2, 3, 4;

1, 2, 3, 4;

1,2;




W02

1,2, 3, 4;

1,2, 3, 4;

3,4;




W03

1, 2, 3, 4;

1, 2, 3, 4;

5,6;




U01

1, 2, 3;

1, 3, 4;

7,8;




U02

1, 2, 3, 4;

1, 2, 3, 4;

9,10;




U03

4;

1, 2, 3, 4;

11,12;




K01

1, 2, 3, 4;

1, 2, 4;

13,14;




K02

1, 2, 3, 4;

1, 2, 3, 4;

15;




K03

1, 2;

1, 2, 3, 4;

16,17;










Forma zaliczenia




semestr I– zaliczenie, semestr II – egzamin

Warunki zaliczenia semestru I:

1. osiągnięcie, w co najmniej 50%, wszystkich wymaganych efektów kształcenia.

Warunki zaliczenia semestru II:



  1. wykonanie programu egzaminacyjnego zawierającego:

- utwór na głos męski lub żeński z towarzyszeniem fortepianu;

- utwór na instrument smyczkowy lub dęty z towarzyszeniem fortepianu;

- czytanie a’vista


  1. osiągnięcie, w co najmniej 50, wszystkich wymaganych efektów kształcenia.

Ocena: wg. skali 25-cio pkt.









Literatura podstawowa



literatura z gatunku utworów wokalnych i instrumentalnych z towarzyszeniem fortepianu oraz utworów fortepianowych na cztery ręce, obejmująca jak najszerszy zakres epok i stylów















Literatura uzupełniająca



publikacje podejmujące tematykę z zakresu akompaniamentu i czytania a’vista min.:


R. Strokosz – Michalak –Gram a’ vista na fortepianie, Częstochowa 2001

J. Adamowski – Gra a’vista na fortepianie, Wrocław 1979

J. Hoffmann, A.Rieger – Sztuka czytania nut, Warszawa 1953

H. Neuhaus – Sztuka pianistyczna, Kraków 1972













Kalkulacja nakładu pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (w godz.)




Zajęcia dydaktyczne – godziny kontaktowe

30




Przygotowywanie się do zajęć

30




Praca z literaturą

30




Konsultacje

0




Przygotowywanie się do prezentacji/koncertu

20




Przygotowywanie się do egzaminu, zaliczenia

20




Inne

0




Łączny nakład pracy studenta w godz.

130




Liczba punktów ECTS

2







Rok

I

II

III

Semestr

I

II

III

IV

V

VI

Punkty ECTS







1

1







Ilość godzin w tygodniu







1

1







Rodzaj zaliczenia







zaliczenie

egzamin










Możliwości kariery zawodowej

Student po ukończeniu przedmiotu, w zakresie nauki akompaniamentu, posiada wstępne przygotowanie do współpracy estradowej z innymi artystami, zarówno pod względem merytorycznym (świadoma realizacja partii fortepianu w kontekście całości formalno – wyrazowej utworu), jak i społecznym (przejawiającym się w postawie otwartości, partnerstwa, szacunku i odpowiedzialności).



Student po ukończeniu przedmiotu, w zakresie czytania a’vista, posiada elementarne przygotowanie do wykonywania zawodu akompaniatora, poprzez przyswojenie podstaw specjalistycznej wiedzy i umiejętności oraz efektywnych technik ćwiczenia, umożliwiających dalszy rozwój poprzez samodzielną pracę.




Opracowanie:



ad. dr hab. Katarzyna Makal - Żmuda


1 Efekty kształcenia – definiowane w oparciu o kierunkowe (specjalnościowe) efekty kształcenia

2 odnosimy się do uprzednio sformułowanych przez nas efektów kształcenia

3 należy podać numer efektu kształcenia, numery odpowiednich zakresów treści kształcenia oraz przyporządkować im metody kształcenia i weryfikacji (podać numery)


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna