W ciemności Tytuł alternatywny: in darkness



Pobieranie 53.34 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar53.34 Kb.

W ciemności

Tytuł alternatywny: IN DARKNESS


  • Film fabularny

  • Produkcja: Polska, Kanada, Niemcy (1989-

  • Rok produkcji: 2011

  • Premiera: 2012. 01. 05

  • Język: polski, niemiecki, jidysz, ukraiński

  • Dane techniczne: Barwny. 138 min.
    Okres zdjęciowy rozpoczął się w lutym 2010. Plenery: Berlin, Lipsk, Warszawa, Modlin, Łódź (ul. Włókiennicza, Nowomiejska, Księży Młyn), Piotrków Trybunalski (Stare Miasto).

    Film dedykowany pamięci Marka Edelmana.



  • Reżyseria: Agnieszka Holland

  • Asystent reżysera: David Forsyth, Aleksandra Wądołowska-Muczko,

  • Scenariusz: David F. Shamoon (na podstawie książki „W kanałach Lwowa” Roberta Marshalla)

  • Zdjęcia: Jolanta Dylewska

  • Operator kamery: Jakub Kijowski, Piotr Niemyjski

  • Operator zdjęć specjalnych: Jens Winkler (zdjęcia podwodne)

  • wietlenie: Jerzy Grzywacz (mistrz), Paweł Budzisz, Ryszard Kozak, Christian Müller, Michael Wähner, Robert Sieg, Stephan Schneider, Henrik Olk

  • Scenografia: Erwin Prib, Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński

  • Muzyka: Antoni Komasa-Łazarkiewicz

  • Wykonanie muzyki: Orkiestra Polskiego Radia, Filip Wojciechowski Produkcja muzyczna: Gina Project

  • Opracowanie audiodescrypcji: Urszula Butkiewicz, Izabela Künstler

  • Czyta: Stefan Knothe

  • Producent: Juliusz Machulski, Steffen Reuter, Patrick Knippel, Marc-Daniel Dichant, Leander Carell, Eric Jordan, Paul Stephens

  • Współproducent: David F. Shamoon, Carl Woebken, Christoph Fisser

  • Koproducent: Anna Maria Zündel

  • Produkcja: Schmidtz Katze Filmkollektiv GmbH, Studio Filmowe Zebra, The Film Works

  • Współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Urząd Miasta Łodzi, Canal+

  • telier: Łódzkie Centrum Filmowe, Studio Babelsberg, MCA Studio (Lipsk)

Obsada:

  • Robert WięckiewiczLeopold Socha

  • Kinga Preis − Wanda Socha

  • Agnieszka Grochowska − Klara Keller

  • Maria SchraderPaulina Chiger

  • Herbert Knaup − Ignacy Chiger

  • Marcin Bosak − Yanek Grossmann

  • Benno Fürmann − Mundek Margulies

  • Krzysztof Skonieczny – Szczepek Wróblewski

  • Julia Kijowska – Chaja

  • Michał Żurawski − Bortnik

  • Piotr Głowacki - Icek Frenkiel

  • Filip Garbacz - chłopak

  • Weronika Rosati − Kobieta z dzieckiem

  • Joachim Paul Assbock – Nowak

  • Milla Bankowicz − Krystyna Chiger

  • Oliwer Stańczak − Paweł Chiger

  • Alexandre Levit − Kovalev

  • Frank-Michael Köbe − Wilhaus

i inni

  • Obsada dubbingu: Małgorzata Hajewska-Krzysztofik (Paulina Chiger), Leszek Piskorz (Ignacy Chiger)

NAGRODY:


  • 2011 - Agnieszka Holland Valladolid (MFF)-Nagroda za reżyserię

  • 2011 - Mar Del Plata (MFF)-Nagroda Publiczności

  • 2011 - Chicago (Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce)-„Złote Zęby” dla najbardziej interesującego filmu fabularnego

  • 2011 - Robert Więckiewicz Chicago (Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce)-Nagroda „Geniusza” za objawienie aktorskie

  • 2011 - Saint Louis (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Publiczności

  • 2011 - Jolanta Dylewska Bydgoszcz (do 1999 Toruń; 2000-2009 Łódź) (Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych „Plus Camerimage”)-„Złota żaba” za zdjęcia

  • 2012 - David F. Shamoon Genie (Nagroda Academy of Canadian Cinema & Television)-Nominacja do nagrody w kategorii: najlepszy scenariusz adaptowany

  • 2012 - Michał Czarnecki Genie (Nagroda Academy of Canadian Cinema & Television)-Nominacja do nagrody w kategorii: najlepszy montaż

  • 2012 - Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej) nominacja w kategorii: Najlepszy film obcojęzyczny

  • 2012 - Jolanta Dylewska Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: Najlepsze zdjęcia

  • 2012 - Robert Więckiewicz Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: Najlepsza główna rola męska

  • 2012 - Kinga Preis Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca

  • 2012 - Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: Najlepszy film

  • 2012 - Agnieszka Holland Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: Najlepsza reżyseria

  • 2012 - David F. Shamoon Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: Najlepszy scenariusz

  • 2012 - Erwin Prib Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: Najlepsza scenografia

  • 2012 - Katarzyna Sobańska Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: Najlepsza scenografia

  • 2012 - Marcel Sławiński Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: Najlepsza scenografia

  • 2012 - Katarzyna Lewińska Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: Najlepsze kostiumy

  • 2012 - Jagna Janicka Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: Najlepsze kostiumy

  • 2012 - Antoni Komasa-Łazarkiewicz Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: Najlepsza muzyka

  • 2012 - Agnieszka Grochowska Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: Najlepsza główna rola kobieca

  • 2012 – (Gdynia Film Festival)-Grand Prix (Wielka Nagroda Jury „Złote Lwy”)

  • 2012 - Agnieszka Holland Gdynia ( Film Festival)-Nagroda za reżyserię

  • 2012 - Jolanta Dylewska Gdynia (Film Festival)-Nagroda za zdjęcia

  • 2012 - Erwin Prib Gdynia (Film Festival)-Nagroda za scenografię

  • 2012 - Katarzyna Sobańska Gdynia (Film Festival)-Nagroda za scenografię

  • 2012 - Marcel Sławiński Gdynia (Film Festival)-Nagroda za scenografię

  • 2012 - Katarzyna Lewińska Gdynia (Film Festival)-Nagroda za kostiumy

  • 2012 - Jagna Janicka Gdynia ( Film Festival)-Nagroda za kostiumy

  • 2012 - Michał Czarnecki Gdynia ( Film Festival)-Nagroda za montaż

  • 2012 - Janusz Kaleja Gdynia ( Film Festival)-Nagroda za charakteryzację

  • 2012 - Agnieszka Grochowska Gdynia ( Film Festival)-Nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą

  • 2012 - Robert Więckiewicz Gdynia ( Film Festival)-Nagroda za pierwszoplanową rolę męską

zgłoś poprawkę

    • zgłoś do usunięcia

    • /film/W+ciemno%C5%9Bci-2011-525620/descs?contribLinks=true zgłoś kilka poprawek

zgłoś poprawkę

    • zgłoś do usunięcia

    • /film/W+ciemno%C5%9Bci-2011-525620/descs?contribLinks=true zgłoś kilka poprawek

Najnowsze dzieło Agnieszki Holland „W ciemności” to laureat nominacji do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Obraz zachwycił krytykę filmową na całym świecie swoją odwagą, wymową, warsztatem i wspaniałymi kreacjami aktorów (wybitna rola Roberta Więckiewicza). Poruszający film autorki „Tajemniczego ogrodu” i nominowanego do Oscara dzieła „Europa, EuropaTrans Europa Express” został uhonorowany trzema statuetkami Polskich Nagród Filmowych – Orły oraz jest laureatem Złotej Żaby, Festiwalu Plus Camerimage.



Agnieszka Holland stworzyła w swoim najnowszym, opartym na faktach filmie bezkompromisowy portret realiów panujących we Lwowie po likwidacji getta oraz stosunków panujących pomiędzy Polakami, Ukraińcami, Żydami i Niemcami.
”W ciemności” nie można jednak nazwać dziełem, to tylko i aż dobry film, który prawdopodobnie zachwyci osoby żywo zainteresowane podejmowanym tematem, lecz może także jeszcze bardziej zniechęcić widzów mających dość ciągłego wracania do przeszłości w polskim kinie.


  • Premiera „Wałęsy” w styczniu 2013

  • Jeśli nie blockbustery, to co?

  • [zwiastun] Dustin Hoffman debiutuje

  • Ich życie to sprawne wykonywanie rozkazów

  • Smarzowski jednak adaptuje Pilcha!

  • Rzeź”, Asterix i Johnny Depp na świeżym powietrzu

  • Burza przed „1920 Bitwą warszawską”

  • Wajda finiszuje z „Wałęsą”

  • Dawno, dawno temu” i „Dochodzenie 2” od lipca w Polsce

  • Seigner i Polański w lipcu w Łodzi

mniej (zwiń) »

Największą zaletą „W ciemności” jest nieustępliwość Holland w ukazywaniu ówczesnego świata, zarówno jego pozytywnych, jak i negatywnych aspektów. Rzeczywistość ekranowa nie została przefiltrowana przez mentalną martyrologię bądź polską mitologię narodową; nie ma się poczucia, że Holland chce wybielać czy też ukazywać jedynie wybrane atrybuty złożonej rzeczywistości. Naziści tępią Żydów z nieskrywaną radością, nie pozostawiając żadnych złudzeń co do końcowego celu ich morderczego planu. Polska reżyserka przedstawia bez wahania sceny całkowitej dehumanizacji, siłą rażenia przypominające niektóre sekwencje z „Pianisty” Romana Polańskiego. Polacy i Ukraińcy natomiast Niemcom nie ustępują, bowiem nawet jeśli sami nie naciskają spustu, gromadnie przyczyniają się do masowego rozlewu krwi, choćby poprzez takie „drobnostki” jak zgłoszenie władzom, że z kanałów dochodzi zapach gotowanej cebuli. Nawet Leopold Socha (świetny Robert Więckiewicz , który nauczył się na potrzeby roli pięknego lwowskiego akcentu) odnosi się początkowo obojętnie do ukrywających się w jego kanałach Żydów. A sami Żydzi nienawidzą obu nacji, gdyż nie wiedzą, komu mają ufać. Ten fakt nie ulega zresztą zmianie aż do napisów końcowych, bowiem u Holland kilka osób nie może tak nagle zmienić rzeczywistości. Akt miłosierdzia, który w pewnym momencie sprawia, iż Socha zaczyna myśleć inaczej, jest jednostkowym wyczynem, funkcjonującym jedynie w pamięci tych, którzy go doświadczyli.

I wśród Niemców, i wśród Polaków znajdują się ludzie, którzy nie zgadzają się na takie bezczeszczenie ludzkiego życia, lecz muszą się skrywać przed wzrokiem ogółu.
I właśnie dlatego Agnieszka Holland operuje doświadczeniem jednostkowym, przedstawiając Holocaust w skali mikro. Poza Sochą reżyserka obserwuje jeszcze punkty widzenia jego żony, córki i przyjaciela, ale żadna z tych postaci nie jest jednoznacznie pozytywna, częściowo ze względu na wpajane przez lata przesądy i uprzedzenia, a częściowo poprzez własne doświadczenia. To czyni ich wiarygodnymi, tak jak wszystkie kłótnie, rozłamy i zdrady w grupie ukrywających się w kanałach Żydów sprawiają, iż „W ciemności” skutecznie odpiera ewentualne zarzuty o wybielanie którejś z nacji.

„W ciemności” to film, który może spodobać się Akademii przyznającej nominacje do Oscarów, gdyż pod względem warsztatowym jest to produkcja niezwykle solidna. Na pochwałę zasługują w szczególności zdjęcia Jolanty Dylewskiej, która z równie dobrym skutkiem opisuje przestrzeń Lwowa w różnych stadiach wojennej okupacji, jak i klaustrofobiczne kanały, w których nadzieja na przetrwanie niknie wraz ze światłem słonecznym. Zarówno reżyseria, jak i scenariusz stoją na wysokim poziomie. W realiach sprzed kilku dekad, Agnieszka Holland przekazuje z wielką subtelnością kilka wartościowych refleksji. Bohaterstwo w jej filmie to rzecz względna, bowiem jedna uratowana osoba może pociągnąć za sobą kilkudziesięciu zamordowanych, a przecież każde ludzkie życie jest cenne - komu decydować o jego odebraniu? Odwaga nie może oznaczać efektownej brawury, lecz świadomość odpowiedzialności za własne czyny oraz dzielność w sytuacjach stricte życiowych - ot, w porzuceniu dumy i pozostaniu przy boku męża, który potrzebuje wsparcia.

Warto o tego typu wartościach pamiętać, oceniając „W ciemności” Agnieszki Holland, bowiem to one stanowią sedno filmu; to właśnie o nie tak naprawdę wszyscy walczą, choć jedynie niektórzy na końcu cel osiągają.

Proponuję przed obejrzeniem filmu przeczytanie książki „W kanałach Lwowa”, będącej podstawą do nakręcenia filmu. Pomoże to nie tylko lepiej rozumieć akcję dziejącą się w kanałach, ale pozwoli również na pełniejsze rozeznanie o stopniu zróżnicowania akcji książki i akcji filmu.

Oglądanie filmu bez audiodeskrypcji przez osobę niewidomą nie wiele daje. Pan Stefan Knothe po mistrzowsku radzi sobie, czytając tekst audiodeskrypcji, zarówno z opisami jak i z tłumaczeniem wcale nie rzadkich wypowiedzi w językach: niemieckim, ukraińskim i w jidisz. Jak w filmie „Pociąg” stukot kół stanowił coś w rodzaju muzyki, tak i w filmie „Ciemności” taką „muzykę stanowią plusk wody i pisk szczurów.

Zapraszam do dyskusji o filmie.



    1. Pan Stefan Knothe na zakończenie filmu przytacza końcowy fragment książki pt. „W kanałach Lwowa” wypowiedziane przez przygodnego uczestnika pogrzebu Leopolda Sochy: - To kara boska za pomaganie Żydom. Czy Poldek zasłużył na karę?

    2. Czy filmie można odnaleźć dobrych ludzi?

    3. Czy brawurowe akcje Korsarza godne były ofiar, które spowodowały?

    4. Czy audiodeskrypcja spełniła swoją rolę?

    5. Które z ludzkich uczuć są w stanie przetrwać dramat i okrucieństwo wojny?

    6. Jak odbieraliście muzykę do tego filmu?

Gorąco zachęcam Klubowiczów IKF ON „Pociąg” do obejrzenia filmu i podzielenia się swoimi opiniami pisząc na adres: ikfon@defacto.org.pl do dnia 10 lutego 2013 roku jak również wypowiadania się na forum” Pociąg do dyskusji.

Z wyrazami szacunku



Antoni Szczuciński moderator



©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna