W ramach programu edukacyjnego fundacji abcxxi „szkoła z charakterem



Pobieranie 5.46 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar5.46 Kb.
NAUCZANIE WARTOŚCI

w ramach programu edukacyjnego FUNDACJI ABCXXI „SZKOŁA Z CHARAKTEREM”


U C Z C I W O Ś Ć
Jeśli chcemy nauczyć dzieci uczciwości, sami musimy postępować uczciwie. Dzieci, które słyszą tzw. „wygodne kłamstwa” i są w nie wciągane (np. „Jeśli zadzwoni ciocia to powiedz, że mnie nie ma”), lub które są świadkami nieuczciwych, nawet drobnych praktyk, szybko przyswoją sobie to, co widzą, a nie wygłaszane, wzniosłe nauki na temat uczciwości. Rodzice i wychowawcy muszą być wzorem uczciwości, aby mogli jej wymagać od dzieci.

W potocznym zrozumieniu uczciwość to mówienie prawdy i przestrzeganie zasady nienaruszalności cudzej własności.

Małe dzieci nie potrafią jeszcze zapanować nad impulsami (np. zabranie cudzej zabawki) i często nie umieją odróżnić fikcji od prawdy. Ich kłamstwa mogą być niewinna fantazją. Dzieci starsze kłamią intencjonalnie, robią to często ze strachu przed nami. Zastanówmy się, jak reagujemy na dziecięce informacje – czy z uwagą i życzliwością, czy krytycznie i wrogo. Od tego zależy, jaką strategię wybiera dziecko w przekazywaniu nam informacji – i do jakiej się przyzwyczai – czy do mówienia prawdy, czy do oszukiwania.

Gdy zauważymy, że dziecko nie mówi prawdy, dajmy mu szansę na poprawę. Przerwijmy mu taktownie mówiąc: „Proszę, pomyśl jeszcze raz. Czy na pewno tak było? To bardzo ważne, by mówić jak było naprawdę.” Jeśli dziecko przyznaje się do winy i wyraża skruchę, nie karzmy go, a doceńmy raczej jego odwagę i budzące się sumienie. Jeśli dziecko dopuściło się nieuczciwości, np. kradzieży, spokojnie porozmawiajmy z nim na osobności o konsekwencjach jego czynu dla innych ludzi i także dla niego samego. Spróbujmy wspólnie znaleźć sposób naprawienia zła. Pochwalmy jego gotowość przeproszenia, doceńmy odwagę. Nigdy, a zwłaszcza publicznie, nie upokarzajmy dziecka, nie rańmy jego godności. Pamiętajmy, że: istotą nauczania wartości jest wspieranie dzieci w procesie budowania przez nie własnego silnego systemu wartości oraz dążenie do tego, by praktykowały one w życiu wartości moralne nie ze strachu przed karą lub pod presją, lecz z wewnętrznego przekonania i potrzeby. Zadaniem rodziców i wychowawców jest nauczenie dzieci czerpania radości i dumy z własnej uczciwości i innych praktykowanych przez nie wartości.


Z „Kodeksu etycznego Fundacji ABCXXI”



wybrała: Barbara Skibicka-Nowakowska


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna