Warsztaty Food Design pokazały, że słowo projektowanie ma znacznie szerszy wymiar, niż projektowanie wnętrz i przedmiotów codziennego użytku



Pobieranie 8.72 Kb.
Data05.05.2016
Rozmiar8.72 Kb.
Warsztaty Food Design pokazały, że słowo projektowanie ma znacznie szerszy wymiar, niż projektowanie wnętrz i przedmiotów codziennego użytku.

FOOD DESIGN jest specjalnością dedykowaną między innymi przyszłym szefom kuchni i kreatorom kulinarnym, osobom o wysokiej wrażliwości degustacyjnej i estetycznej, chcącym pracować w ekskluzywnych restauracjach oraz wszędzie tam, gdzie tworzy się propozycje nowych dań i kreuje nowe trendy. Food Design to także innowacyjne projektowanie żywności, diety, doświadczenia związanego z przygotowywaniem żywności i jej konsumpcją. To też projektowanie produkcji i usług dla branży spożywczej. Dotyczy całego procesu od świadomego wyboru surowców, jakości składników, logistyki, przechowywania, projektów opakowań, oraz ekspozycji i sprzedaży. Food Design to projektowanie oparte na trendach, wykorzystujących badania rynkowe. Obserwując zmieniający się styl życia i potrzeby różnych grup społecznych, np. rodzin z dziećmi, singli, seniorów, osób spożywających posiłki poza domem, można zaprojektować dla nich idealnie dopasowaną żywność i dietę.

W warsztatach Food design wzięli udział projektanci, specjaliści od reklamy, kreowania wizerunku, studenci kierunków artystycznych i dietetycy, pracujący na Uniwersytecie Przyrodniczym - Anna Kudlak, Marta Kozior, Marta Pawlak i Marta Dudek. Owocem współpracy tych kreatywnych umysłów stał się prototyp opakowań dla produktów żywnościowych o zaprogramowanych właściwościach zdrowotnych. Jako materiał do pracy uczestnikom warsztatów posłużyła tzw. bioaktywna żywność, która została stworzona podczas realizowanego na uczelni projektu, powstałego w związku z szybkim wzrostem zachorowalności społeczeństwa na choroby cywilizacyjne (cukrzycę, nadciśnienie, nadwagę czy niedokrwistość). Badania prowadzone na Uniwersytecie mają na celu opracowanie technologii i wprowadzenie na rynek zupełnie nowej żywności, która byłaby zaprojektowana pod kątem określonego działania prozdrowotnego.

Dwudniowe (2 i 3 czerwca) warsztaty Food Designu odbywały się w Skalar Office Center w Poznaniu, przy ulicy Góreckiej. Uczestnicy pracowali w zespołach, mających za zadanie stworzyć projekty opakowań dla produktów spożywczych: musli z morwą - produkt o właściwościach prozdrowotnych, przeznaczonych dla pacjentów z nadwagą i otyłością, chrupki kukurydziane z kiełkami soi dla chorych z anemią, sok z aronii z lnem dla zmagających się z nadciśnieniem oraz ciastka owsiane dla cukrzyków.

Jak się okazało, projektowanie tzw. komunikacji, związanej nie tylko z opakowaniem żywności jest wieloetapowe i można je realizować na wiele sposobów. Pierwszym etapem współpracy projektantów i dietetyków było stworzenie profilu potencjalnego konsumenta, zainteresowanego kupnem produktu żywnościowego o określonych właściwościach prozdrowotnych. Dietetycy, pracujący w Ośrodku Badań Żywieniowych UP, udzielali wyczerpujących odpowiedzi na pytania zadawane przez grafików, nakreślali profil pacjentów, przybliżając nie tylko preferencje pacjentów, ale także dolegliwości z jakimi się zmagają.
W kolejnym etapie projektanci przeprowadzali wywiady telefoniczne z pacjentami, konsumującymi wspomniane produkty spożywcze. Następny dzień zmagań z food designem zaowocował w konkretne projekty, przedstawiające gotowe opakowania. Designerzy, przy wsparciu dietetyków, używając najprostszych artykułów, takich jak flamastry, papier kolorowy, bibuła czy plastelina, stworzyli kilka prototypów opakowań dla każdego produktu. Powstała także nazwa dla całej linii produktów bioaktywnych - DOBRY SKŁAD - prosta w interpretacji, a jednocześnie posiadająca istotny przekaz dla potencjalnego nabywcy, pośrednio informujący o zawartości i technologii produkcji żywności bioaktywnej. Działania te, za sprawą jawnej komunikacji, licznych dyskusji oraz tak zwanej „burzy mózgów” przyczyniły się do powstania wielu propozycji na wykreowanie opakowań dla produktów.

Warsztaty prowadziła Katarzyna Gliszczyńska (Cloud Design) specjalistka do spraw zarządzania designem, a także projektantka warsztatów  i konferencji Food Design. Koordynatorem z ramienia Uniwersytetu Przyrodniczego


w ramach festiwalu była dr Magdalena Człapka-Matyasik - pracownik Katedry Higieny i Żywienia Człowieka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
Wielogodzinna praca zaowocowała w liczne i ciekawe pomysły, mogące z powodzeniem zostać wykorzystane w przyszłości. Wiedza i umiejętności wszystkich uczestników wzajemnie się uzupełniały, co zapewniło płynność przebiegu spotkania oraz pozwoliło stworzyć wiele kreatywnych koncepcji, zarówno na opakowania produktów bioaktywnych, jak i na nazwę całej ich linii. Działania wszystkich uczestników opierały się na wzajemnej ciągłej komunikacji, która była hasłem przewodnim festiwalu.

Rezultaty dwudniowych warsztatów zostały podsumowane i zaprezentowane podczas tzw. Bałaku Designu, w Galerii Miejski Arsenał przez prowadzące: dr Magdalenę Człapkę- Matyasik oraz Katarzynę Gliszczyńską.


Marta Pawlak, Marta Dudek


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna