Wersja skrócona Programy ogólnopolskie Badanie zrealizowane na zlecenie: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, 2015 Zespół koordynujący i przygotowujący raport



Pobieranie 0.98 Mb.
Strona1/13
Data08.05.2016
Rozmiar0.98 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13


Monitoring wyborczy
telewizyjnych audycji publicystycznych


Wybory parlamentarne 2015

Raport podsumowujący

(wersja skrócona)

Programy ogólnopolskie

Badanie zrealizowane na zlecenie:



©Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, 2015

Zespół koordynujący i przygotowujący raport:

Dr Tomasz Gackowski, mgr Marcin Łączyński



Zespół badawczy realizujący projekt:

Dr Karolina Brylska, dr Tomasz Gackowski, mgr Anna Krawczyk, mgr Marcin Łączyński oraz zespół badawczy:

Aleksandra Beczek, Justyna Dąbrowska, Paweł Dąbkowski, Ewa Domańska, Elżbieta Gawryś, Milena Kalinowska, Marlena Kołek, Katarzyna Kotarska, Grzegorz Kowalczyk, Łukasz Krawczyński, Olga Łęcka, Mariola Machalska, Michał Mijalski, Anita Mycak, Mateusz Patera, Radosław Prachnio, Maria Rajchert, Katarzyna Rosiak, Dagmara Sidyk, Amanda Siwek, Iwona Sołtys, Martyna Strzelczyk, Marlena Sztyber, Kamila Węclewska, Ewelina Woike, Ksenia Wróblewska, Katarzyna Zawodnik oraz zespół rekodujący

Redakcja raportu:

Mgr Anna Krawczyk


Spis treści


Spis treści 3

1. Wprowadzenie do raportu 6

1.1. Zakres czasowy i medialny monitoringu 7

1.2. Nota metodologiczna – matryca analityczna (operacjonalizacja art. 21 Ustawy o radiofonii i telewizji) 9

2. Część porównawcza 11

2.1. Liczba materiałów publicystycznych według stacji 12

2.2. Tematy poruszane w audycjach 14

2.2.1. Ekspozycja tematów 16

2.3. Goście audycji 20

2.3.1. Ekspozycja czasowa w podziale na stacje telewizyjne – publiczne vs komercyjne 25

2.3.2. Przynależność partyjna gości według stacji 28

2.3.3. Goście niepolitycy według stacji 32

2.4. Prowadzący audycje 36

2.4.1. Poziom nacechowania wypowiedzi prowadzących według stacji 38

2.4.2. Trudność języka wypowiedzi prowadzących według stacji 41

2.4.3. Poziom nacechowania zachowań niewerbalnych prowadzących według stacji 43

2.4.4. Strategie zadawania pytań i przerywania przez dziennikarzy według stacji 43

2.5. Strona edytorska audycji 47

3. Część analityczna 52

3.1.1. TV Trwam – Polski punkt widzenia 53

3.1.2. TV Trwam – Rozmowy niedokończone 55

3.1.3. TV Trwam – Westerplatte młodych 57

3.2.1. TVN 24 – Czas decyzji. Debata 58

3.2.2. TVN 24 – Fakty po Faktach 59

3.2.3. TVN 24 – Jeden na jeden 61

3.2.4. TVN 24 – Kawa na ławę 63

3.2.5. TVN 24 – Kropka nad i 64

3.2.6. TVN 24 – Po debacie 66

3.2.7. TVN 24 – Piaskiem po oczach 68

3.2.8. TVN 24 – Tak jest 70

3.3.1. Polsat News – Debata o debacie 72

3.3.2. Polsat News – Daję słowo 74

3.3.3. Polsat News – Gość Wydarzeń 75

3.3.4. Polsat News – Graffiti 77

3.3.5. Polsat News – Państwo to MY 79

3.3.7. Polsat News – Rzeczpospolita od rana 83

3.3.8. Polsat News – Tak czy nie 84

3.3.9. Polsat News – To był dzień 86

3.3.10. Polsat News – Rozmowa Wydarzeń 88

3.4.1. TVP 1 – Polityka przy kawie 91

3.5.1. TVP Info – Barwy kampanii 93

3.5.2. TVP Info – Bez retuszu 95

3.5.3. TVP Info – Debata TVP Info 97

3.5.4. TVP Info – Dziś wieczorem 98

3.5.5. TVP Info – Finał kampanii 100

3.5.6. TVP Info – Forum 102

3.5.7. TVP Info – Gość poranka 103

3.5.8. TVP Info – INFOrozmowa 105

3.5.9. TVP Info – Jan Pospieszalski: Bliżej 107

3.5.10. TVP Info – Minęła dwudziesta 108

3.5.11. TVP Info – Ostatnie chwile kampanii 110

3.5.12. TVP Info – Po debacie 111

3.5.13. TVP Info – Po przecinku 112

3.5.14. TVP Info – Przed debatą 115

3.5.15. TVP Info – Puenta 117

3.5.16. TVP Info – Woronicza 17 118

3.5.17. TVP Info – Wybory Polaków 119

3.6.1. TVP 2 – Tomasz Lis na żywo 121

4. Podsumowanie 122

4.1. Zestawienie porównawcze w oparciu o model wartości misyjnych


(art. 21 UoRiT) 123

4.1.1. Nota metodologiczna konstrukcji indeksów misyjności 124

4.1.1.1. Część opisowa 124

4.1.1.2. Wartości misyjne – pluralizm 125

4.1.1.3. Wartości misyjne – bezstronność 126

4.1.1.4. Wartości misyjne – wyważenie 128

4.1.1.5. Wartości misyjne – jakość warsztatowa 129

4.1.2. Wykaz zmian we wzorach do obliczania wskaźników 130

4.1.3. Łączny indeks realizacji misji 132

4.1.4. Analiza porównawcza programów pod kątem elementów misyjności 138

4.1.4.1. Pluralizm 139

4.1.4.2. Bezstronność 140

4.1.4.3. Wyważenie 141

4.1.4.4. Jakość warsztatowa 142

4.2. Rola i wizerunek kobiet w audycjach publicystycznych 143

4.2.1. Dobór według partii 146

4.2.2. Tematyka wypowiedzi i sposób uczestnictwa w dyskusji 149

4.3. Debaty parlamentarne w telewizji publicznej jako składowe dyskursu politycznego 151

4.3.1. Debata Beata Szydło-Ewa Kopacz. Rozmowa o Polsce – 19 października 2015 roku 151

4.3.1.1. Ekspozycja liderek partii w debacie 152

4.3.1.2. Zachowanie dziennikarzy w stosunku do liderek partii 153

4.3.1.3. Pasmo okołodebatowe na antenie TVP Info 154

4.3.2. Debata liderów ośmiu komitetów wyborczych – 20 października 2015 roku 158

4.3.2.1. Ekspozycja przedstawicieli partii w debacie 158

4.3.2.2. Zachowanie dziennikarzy w stosunku do przedstawicieli partii 159

4.3.2.3. Pasmo okołodebatowe na antenie TVP Info 161

4.4. Wnioski łączne i dyskusja 165

5. Spis audycji zakwalifikowanych do badania 170




1. Wprowadzenie do raportu


We wstępie do raportu prezentujemy najważniejsze informacje dotyczące organizacji procesu badawczego (doboru materiałów
i zakresu monitoringu), a także sygnalizujemy główny zamysł analityczny, jaki stał za konstrukcją wskaźników używanych
w badaniu ilościowym i doborem zagadnień do analizy jakościowej. Zastosowana na potrzeby tego badania matryca analityczna wywodzi się z art. 21 Ustawy o radiofonii i telewizji, który w pkt 1 określa główne postulaty dotyczące sposobu realizacji misji nadawców publicznych. Szczegółowy opis matrycy analitycznej i podsumowanie pod kątem wynikających z niej wskaźników ilościowych wraz z wykazem zmian i aktualizacji
w stosunku do poprzednich edycji badania znajduje się
w części czwartej niniejszego raportu.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna