Wielka Wojna. 100. rocznica Czterdziestu czterech



Pobieranie 22.57 Kb.
Data09.05.2016
Rozmiar22.57 Kb.
Wielka Wojna. 100. rocznica
Czterdziestu czterech

(Styridsatstyri) Czechosłowacja 1957

reż. i scen.: Pal’o Bielik; zdj.: František Lukeš; wyk.: Juraj Sarvaš, Samuel Adamčík, Dušan Blaškovič, Andrej Chmelko, Július Vašek
Żołnierze, przesiąknięci myślami rewolucyjnymi, zmęczeni rozłąką z rodzinami, czasem spędzonym w okopach na froncie i zniechęceni złym traktowaniem przez swoich zwierzchników, zbuntowali się przeciwko bezsensowi kontynuowania wojny. Za swój bunt czterdziestu czterech z nich zostało skazanych na karę śmierci. Film ma budowę ramową. Akcja rozpoczyna się od końca – czyli drogą żołnierzy na egzekucję. O poprzedzających to wydarzeniach widz dowiaduje się dzięki narracji głównego bohatera – Viktora Kubilca.

Bunt poprzedzają epizody z życia Viktora Kubilca. Po poznaniu ukochanej Julki otrzymuje powołanie do wojska – tuż po tym jak ukochana oznajmia mu, że zostanie ojcem. W filmie zaskakują, jak na tamte czasy, niezwykle przekonująco nakręcone sceny walki na froncie i okrucieństwa wojennego. Z niewoli rosyjskiej Viktor wraca ranny i tylko na krótko ma szansę spotkać się ze swoją rodziną, ponieważ ponownie zostaje wysłany na front. Wraz z każdym kolejnym epizodem filmu w bohaterze wzrasta coraz silniejszy sprzeciw wobec wojny.

2 (mcz)

Żyła sobie baba

(Zhila-byla odna baba) 150 min., Rosja 2011

reż. i scen.: Andriej Smirnow; zdj.: Nikołaj Iwasiw, Jurij Szajgardanow; wyk.: Daria Jekamasowa, Władyslaw Abaszyn, Maksim Awierin, Aleksiej Sieriebriakow, Aleksiej Szewczenkow
Akcja filmu rozgrywa się w latach 1909–1921. Rosyjska wioska przeżywa ciężkie chwile – wojnę światową, rewolucję, wojnę ojczyźnianą. Film opowiada historię Baby, zupełnie przeciętnej wiejskiej dziewczyny. Przez pryzmat jej życia i miłości zostają ukazane losy państwa i krwawe karty historii. Poprzez jej postać poznajemy również skomplikowane relacje międzyludzkie panujące w wiosce, niepisane reguły, które definiują tę społeczność. Naczelną zasadą nie jest przyzwoitość, lecz ślepe posłuszeństwo tradycji i nie wybieganie przed szereg. A Baba łamie regułę za regułą. Nie jest to wynikiem jej złej woli, a raczej nieporadności czy naiwności. Schyłek caratu, wojna, rewolucja październikowa, walki rojalistów z komunistami (gubernia tambowska była bastionem sił walczących z komunistami i mieszkańców tego regionu spotkały masowe represje) – wszystkie te wydarzenia odzierają ludzi z godności. Pozbawiają człowieka nie tylko wolności, ale przede wszystkim człowieczeństwa. Film Smirnowa jest dziełem, które powstawało przez lata. Reżyser długo poznawał obyczaje mieszkańców obwodu tambowskiego, spędził wiele godzin w archiwach. Wszystko to ma swoje odzwierciedlenie w obrazie.

3 (mcz)


Afrykańska królowa

(The African Queen) 103 min., Wielka Brytania/USA 1951

reż.: John Huston; scen.: James Agee, J. Huston; zdj.: Jack Cardiff; wyk.: Humphrey Bogart, Katharine Hepburn, Robert Morley, Peter Bull, Theodore Bikel
Opowieść o losach dwojga ludzi, których przypadek zetknął w sercu afrykańskiej dżungli. On – obieżyświat i poszukiwacz przygód, decyduje się przewieźć w bezpieczne miejsce swoją rozsypującą się łodzią siostrę zamordowanego przez Niemców pastora. Ona – zasadnicza stara panna, w mniej ekstremalnych warunkach nie zdołałaby pokonać swojej niechęci do nieokrzesanego kapitana. Oboje rzuceni w wir wydarzeń I wojny światowej, odnajdują nie tylko wspólny cel, ale także wzajemne uczucie. Film Hustona był chwalony przede wszystkim za wspaniałe, dojrzałe aktorstwo i urzekające zdjęcia afrykańskich plenerów. Za rolę w filmie Bogart uhonorowany został statuetką Oscara – jedyną w całej jego filmowej karierze.

7 (mcz)


Kobieta i obcy 

(Die Frau und der Fremde) 98 min., NRD 1984

reż. i scen.: Rainer Simon; zdj.: Roland Dressel; wyk.: Peter Zimmermann, Kathrin Waligura, Christine Schorn, Joachim Lätsch, Katrin Knappe
Jest to ekranizacja opowiadania „Karl i Anna” Leonharda Franka, a także remake filmu z 1928 roku. Daleko od ojczyzny, na rosyjskim stepie, dwaj niemieccy jeńcy, Karl i Richard kopią długi okop, ciągnący się kilka kilometrów. Nie docierają do nich wieści z frontu, zaczynają tracić nadzieję na powrót do domu. Richard żyje wspomnieniami o swojej pięknej żonie, Annie, którymi dzieli się ze swoim towarzyszem. Karl, wtajemniczony w życie Richarda dzięki jego długim opowieściom, ma wrażenie jakby znał jego żonę, ich rodzinę i znajomych. W konsekwencji jest w stanie podać najmniejszy szczegół z ich życia. Ta sytuacja sprawia, że w wyniku udanej ucieczki staje w progu domu Anny i podaje się za jej męża. Z czasem Anna akceptuje przybysza i postanawia ułożyć sobie z nim życie. Film rozpoczyna się obrazami z rosyjskiego stepu, przypominając absurdalny dramat, natomiast kończy się niemal jak antyczna tragedia, w której bohaterowie w niezawiniony sposób stają się uwikłani w winę. „To wina okoliczności“, wojny, przekonuje film. W 1985 roku film otrzymał Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie.

9 (mcz)


Łuk Erosa 108 min., Polska 1986

reż.: Jerzy Domaradzki; scen.: Jacek Kondracki, J. Domaradzki; zdj.: Jacek Bławut; wyk.: Grażyna Trela, Jerzy Stuhr, Henryk Bista, Olaf Lubaszenko, Piotr Machalica


Mieszkająca w Krakowie Marysia Miechowska, z początkiem I wojny światowej żegna wyruszającego na front męża. Wraz z synem zostają pozbawieni opieki i środków do życia. Marysia początkowo pracuje jako sanitariuszka i wspomaga ofiary wojny. Gdy jednak otrzymuje wiadomość o śmierci męża, czuje się jeszcze bardziej zagubiona i osamotniona. Próbuje znaleźć swój sposób na życie, szukając pocieszenia w ramionach kolejnych kochanków. W końcu trafia na deski sceny kabaretowej i zostaje tancerką.

11 (mcz)


Dodek na froncie 85 min., Polska 1936

reż.: Michał Waszyński; scen.: Napoleon Sądek; zdj.: Albert Wywerka; wyk.: Adolf Dymsza, Alicja Halama, Mieczysław Cybulski, Helena Grossówna, Michał Znicz


Podczas meczu piłkarskiego Kraków – Moskwa, Dodek fauluje rosyjskiego zawodnika. Wybucha I wojna światowa. W opuszczonej chacie Dodek – żołnierz armii C.K. – przykrywa się płaszczem oficera rosyjskiego i jako taki zostaje odbity przez wojska rosyjskie, które przeszły do natarcia. Wzięty za oficera rosyjskiego kwateruje w polskim dworze. Jego ordynansem jest ów sfaulowany piłkarz. Dodek leczy chorych żołnierzy rosyjskich, zaleca się do pokojówki Zuzi, zdobywa względy pani pułkownikowej, doprowadza do fałszywego alarmu, wywołuje skandal w czasie wizyty Wielkiego Księcia. Zdemaskowany i wzięty za szpiega salwuje się ucieczką. Z opresji ratuje go atak legionistów, którzy przerywają front. Dodek wraca do swoich.

14 (mcz)


Piękna nieznajoma 87 min., Polska 1992

reż.: Jerzy Hoffman; scen.: Władymir Żeleznikow, J. Hoffman; zdj.: Jerzy Gościk; wyk.: Wojciech Malajkat, Grażyna Szapołowska, Beata Tyszkiewicz, Edward Żentara, Nikita Michałkow


Rok 1916, trwa I wojna światowa. Grupa młodych oficerów przypatruje się, jak Rasputin zabawia się, obrażając przy tym jedną z obecnych kobiet. Jeden z mężczyzn, 23-letni Obozow, wdaje się w awanturę z Rasputinem, stając w jej obronie. Zyskuje sobie tym sympatię pułkownika, który powierza mu ważną tajną misję. Obozow ma przewieźć pociągiem dokumenty do Sztokholmu. W trakcie podróży poznaje piękną, starszą od siebie damę, z którą wdaje się w romans. Nie wie jednak, że kobieta nie znalazła się w tym samym pociągu przypadkowo.

15 (s)


Wiedeń w czasie wojny

(Wien im Krieg) Austria 1916

reż.: Fritz Kreisler, Heinz Hanus; scen.: F. Kreisler, H. Hanus, Edmund Pordes; wyk.: Georg Kunert, Paul Olmühl, Eva Karina, Therese Frank, Frl. Bringolf
Pierwszy film fabularny koprodukcji Sascha-Messter ukazuje codzienne życie wiedeńczyków w czasie wojny. Fabuła filmu jest realistyczna, zgodna z duchem czasu, nosi ślady przeżyć odnoszących się do najpiękniejszych doznań poetyckich. Film pozwala również widzowi spojrzeć na to, co się dzieje na froncie. Główny wątek daleki jest jednak od konkretnych wydarzeń historycznych. Jego bohaterem jest plutonowy Ferdinand Wamperl, który nawiązuje romans z trzema damami jednocześnie, wraca z wojny odznaczony medalem i ostatecznie poślubia jedną z kobiet. Film „Wiedeń w czasie wojny” prezentuje ówczesny obraz codziennego życia w Wiedniu, przedstawia sceny wojenne i charakterystyczne typy jowialnych i pełnych poczucia humoru mieszkańców Wiednia. Sceny filmu mają swoje źródło w życiu codziennym i skonstruowane są tak naturalnie, że widz ma wrażenie, że spogląda na znajome osoby i miejsca. To, co wyraźnie promieniuje z tych obrazów, to miłość wiedeńczyków do ojczyzny, ich jowialność i pogoda ducha, która nie opuszcza ich w żadnej sytuacji życiowej.

18 (s)
seans z muzyką na żywo w wykonaniu Andrzej Seroczyńskiego



Bohaterska walka na lodzie i w śniegu

(Ein Heldenkampf in Schnee und Eis) Austria 1917

Produkcja: Sascha-Film, czas trwania zestawu: 60 min.
Dwuczęściowy film dokumentalny pokazuje w imponujących obrazach górską wojnę między oddziałami niemieckimi i włoskimi.

18 (s)



Austeria 106 min., Polska 1982

reż.: Jerzy Kawalerowicz; scen.: Tadeusz Konwicki, J. Kawalerowicz, Julian Stryjkowski; zdj.: Zygmunt Samosiuk; wyk.: Franciszek Pieczka, Wojciech Pszoniak, Jan Szurmiej, Ewa Domańska, Wojciech Standełło


Akcja filmu rozgrywa się w pierwszym dniu wojny 1914 roku. Do karczmy starego Taga przybywają z pobliskich miejscowości grupy uciekinierów żydowskich. Pojawia się także grupa chasydów, ze swym cadykiem na czele. Wśród zebranych rozpoczynają się zagorzałe spory polityczne i religijne. Wszyscy jednak co jakiś czas jednoczą się w ekstatycznym śpiewie i tańcu, którym chwalą Pana. Film Kawalerowicza jest adaptacją książki Juliana Stryjkowskiego pod tym samym tytułem. Autorom obrazu znakomicie udało się oddać klimat i atmosferę powieści oraz opisaną w niej przeszłość − nieistniejący już świat i odległą kulturę. Film otrzymał Złote Lwy Gdańskie w 1984 roku.

19 (s)


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna