Wprowadzenie do filmu



Pobieranie 16.98 Kb.
Data09.05.2016
Rozmiar16.98 Kb.
„Ida” wprowadzenie do filmu
"Wybitne kino, które ogląda się ze ściśniętym gardłem. Bezapelacyjnie polski film roku. To ascetyczny, czarno-biały, porażający portret czasów, z których ktoś wydestylował nadzieję, stawiając bohaterów przed wyborem: albo się ubrudzisz (i ubrudzisz innych), albo możesz próbować uciekać. Tylko gdzie?" - pisał Paweł Felis w "Gazecie Wyborczej".
Film Pawła Pawlikowskiego wyprodukowany przez łódzki Opus Film został doceniony na najważniejszych festiwalach filmowych. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni przyniósł "Idzie" Złote Lwy - pierwsze dla łódzkiego studia Opus Film jako głównego producenta filmu. Wyróżniona została także Agata Kulesza, odtwórczyni roli Wandy ciotki Anny - nagrodzona za pierwszoplanową rolę kobiecą.

Nagrodą Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej uhonorowano obraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto, a na Warszawskim Festiwalu Filmowym - Grand Prix za "rewelacyjne połączenie scenariusza, reżyserii, zdjęć, gry aktorskiej i muzyki, z którego powstał piękny i delikatny film, portretujący polskie powojenne społeczeństwo lat sześćdziesiątych, zmagające się z własnymi demonami". Londyński Festiwal Filmowy również należał do "Idy" - wróciła z nagrodą główną. Jury było "głęboko poruszone odważnym filmem, który z subtelnością i wnikliwością odkrywa bolesną sytuację historyczną". 

Z Camerimage autorzy zdjęć Ryszard Lenczewski i Łukasz Żal przywieźli Złotą Żabę - nagrodę dla najlepszych operatorów.„Ida” nie przez przypadek wygrała festiwal filmowy w Gdyni, Warszawie i Londynie oraz zachwyciła krytyków najważniejszych amerykańskich gazet. Mieszkający w Anglii Paweł Pawlikowski ( „Lato miłości”) wraca do Polski, by opowiedzieć historię nowicjuszki Anny, która została ukryta w zakonie, w czasie wojny, przed Niemcami. Anna (Agata Trzebuchowska) jest żydowskim dzieckiem, które dowiaduje się o swojej przeszłości od ciotki Wandy (Agata Kulesza). Obie wyruszają w podróż, która ma im pomóc nie tylko w poznaniu tragicznej historii ich rodziny, ale i prawdy o ich tożsamości. 
Kobiety są swoimi przeciwnościami. Wanda to komunistyczna sędzina, z prokuratorską przeszłością w okresie stalinizmu (Krwawa Wanda), która topi wyrzuty sumienia i nieumiejętność poradzenia sobie z przeszłością w alkoholu i przelotnym seksie z nieznajomymi mężczyznami. Anna jest wychowaną z dala od zewnętrznego świata dziewczyną, która wszelkie odpowiedzi znajduje w Piśmie Świętym. O ile Wanda potrafi zrozumieć świat młodej dziewczyny, pamiętając o głębokiej religijności matki Anny, o tyle będąca pierwszy raz poza klasztorem Anna jest zszokowana stylem życia ciotki. Łączy je jeden cel-chcą dowiedzieć się, gdzie pochowano ich bliskich, którzy zostali wydani zamordowani podczas wojny. Czy wspólna podróż odmieni ich sposób patrzenia na świat? Odtwórczyni roli Idy nie jest zawodową aktorką. Jest to jej debiut. Została ona zauważona i zaproponowana reżyserowi przez Małgorzatę Szumowską.  
Produkcja: Polska, Dania ,

Film czarno-biały

Czas: 80 min,

Gatunek dramat

Reżyseria Paweł Pawlikowski

Dystrybutor Solopan

Premiery kinowe Polska 25 październik 2013, Świat 07 wrzesień 2013

Obsada


Aktorzy pierwszoplanowi

Agata Kulesza – Wanda

Agata Trzebuchowska – Ida

Dawid Ogrodnik – saksofonista, autostopowicz

Pozostali

Joanna Kulig – wokalistka

Adam Szyszkowski – Feliks Skiba

Jerzy Trela –Szymon Skiba

Tekst audiodeskrypcji – Agnieszka Walczak

Czytał – Jacek Sobieszczański


Film jest obciążony historyczną zawiłością stosunków polsko- żydowskich.

Reżyser nie ocenia żadnej ze stron.

Prokurator Helena Wolińska-Brus „była Żydówką”.

Ciotka Wanda Gruz jest na wspomnianej postaci wzorowana, obciążona dodatkowo nałogiem i niezbyt ciężkimi obyczajami. Ida nie robi tajemnicy z dopiero co odkrytego pochodzenia, z wyjątkiem zaparcia się powiązań z Lebensteinami wobec księdza. Św. Piotr też się zaparł i to trzy razy.

Nie nam oceniać postępowania Wandy Gruz, która w konfrontacji z rodzinną przeszłością jawi się człowiekiem, a nie cyniczną sędziną o „kamiennej twarzy”. Może to nadzieja na ochronienie bliskich pchnęła Wandę do służby elitom walczącym z „wrogami ludu”? Powstał problem, kto ma być obecny przy pochowaniu szczątków zamordowanych bliskich, ksiądz czy rabin? Szczątki zostały zakopane na cmentarzu żydowskim pośród macew, przeżegnane przez Idę.

Powstaje wątpliwość, czy Ida po odkryciu swojej żydowskiej tożsamości nie powinna opuścić klasztoru? Miała taką możliwość. Wybrała. Poszła własną drogą.

Film „Ida” obok filmów: „W ciemności”, Układ zamknięty” i „Pokłosie” podejmuje problematykę polsko-żydowską. U Pawlikowskiego jest propozycja pojednania, które ze swojej natury odrzuca mierzenie zła, które jest ciężarem przeszłości i które nie dotyczy samych krzywdzicieli i pokrzywdzonych, ale kolejnych generacji, które wspólnie w tę przeszłość spoglądają.

„Ida” to kolejny film drogi. Drogi, która wcale się nie dłuży. Czas trwania filmu jest jednym z najkrótszych. Cel wędrówki zostaje przez bohaterki osiągnięty. Poznanie prawdy o śmierci najbliższych porusza w obu wędrujących najgłębsze warstwy uczuć.

Wśród zamordowanych bliskich znajduje się dziecko o imieniu Tadzio. Jest on na zdjęciu, które Wanda pokazuje Idzie na pierwszym spotkaniu. Pytanie Idy czy ma brata, Wanda zbywa. Załamanie się Wandy w czasie rozmowy z Szymonem pozwala domyślać się Idzie, że to był Wandy syn. Dzień później Ida dowiaduje się dlaczego jedno z dwojga dzieci zginęło.

Warto zwrócić uwagę na dwie postacie męskie. Filipa i Szymona oraz na sceny w szpitalu i w lesie.

Czas na pytania, które pomogą oglądającym ten wspaniały film dokonać analizy własnych odczuć i poglądów na fabułę filmu.

1.Czy wspólna podróż obu Pań wpłynęła na zmianę ich poglądów na życie?

2. Czy można porównać prokuratora Kostrzewę z filmu „Układ zamknięty”

z prokurator Gruz?

3. Jak oceniasz audiodeskrypcję i ścieżkę dźwiękową filmu. Czy pomogły Tobie

zrozumieć to co działo się na ekranie poza słowem?

4. Czy Agata Kulesza zasłużyła na nagrodę za swoją rolę?

5. Jakie, charakterystyczne przedmioty oddawały klimat lat sześćdziesiątych XX wieku?

6. Jaką rolę odegrała muzyka w tym filmie?

7. Czy Filip Skiba odkupił swoją winę?

8. Dlaczego, twoim zdaniem, Wanda popełniła samobójstwo?

Zapraszam do dzielenia się swoimi odczuciami na temat filmu. W dniach od 3 do 16 marca można nadsyłać opinie na adres email: ikfon@defacto.org.pl



lub pisząc na forum www.ikfon.defacto.org.pl w zakładce pociąg do dyskusji
Życzę oglądającym ten film aby dotarli do jego piękna
Moderator

Antoni Szczuciński


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna