Xiii tydzień Filmu Polskiego 6-12 09 2013 Kina „Skalvija”, „Pasaka”, „Multikino” Przegląd programu głównego



Pobieranie 10.01 Kb.
Data07.05.2016
Rozmiar10.01 Kb.
XIII Tydzień Filmu Polskiego 6-12 09 2013

Kina „Skalvija”, „Pasaka”, „Multikino”
Przegląd programu głównego
W ostatnich latach w polskiej kinematografii wyodrębniły się dwa główne tematy. Pierwszy z nich, interesujący głównie młodych reżyserów, to przemiany polityczno-społeczne, jakie zaszły w Polsce w ostatnich dziesięcioleciach i ich wpływ na mentalność, wartości i styl życia Polaków. Drugi kierunek w polskiej kinematografii związany jest z historią, jednak coraz częściej nie tylko okresem II wojny światowej, Holokaustem czy latami powojennymi, ale także najnowszą historią Polski i jej bohaterami. Na najnowszy film Andrzeja Wajdy o twórcy „Solidarności“ Lechu Wałęsie, będziemy musieli jeszcze trochę poczekać – jego premiera przewidziana jest na rozpoczynającym się w ostatnim tygodniu września Festiwalu w Wenecji. Mimo tego, w tegorocznym, trzynastym już, Tygodniu Filmu Polskiego nie zabraknie filmów opowiadających o wydarzeniach z najnowszej historii Polski.

Sposób, w jaki te dwa główne wątki przedstawiają współcześni reżyserzy dowodzi, że polskie kino jest niezwykle żywą i wciąż poszukującą dziedziną sztuki. To kino, które formułuje ważne pytania, nadaje nowe sensy przemianom polityczno-społecznym, tak zresztą podobnym do tych, jakie zachodziły i zachodzą również na Litwie.

Termin tegorocznego TFP pokrywa się z terminem najważniejszego polskiego festiwalu filmowego – Gdynia Film Festiwal, na którym konkurują ze sobą najnowsze i najlepsze polskie filmy fabularne. W repertuarze XIII TFP są nie tylko filmy, które zdobyły już najważniejsze nagrody na tym festiwalu, ale także trzy filmy, które na tegorocznej „Gdyni“ dopiero powalczą o „Złote Lwy“. Pierwszy z nich to to „Drogówka“ (2012) Wojciecha Smarzowskiego – bodajże najoryginalniejszego polskiego twórcy ostatnich lat – autora „Wesela“, „Domu złego“ i „Róży“. To kryminalno-polityczna historia siedmiu warszawskich policjantów, którą w Polsce obejrzało już ponad milion widzów. Kolejny film to dzieło filozofa i poety kina Andrzeja Jakimowskiego „Imagine“ (2012). Ta nakręcona w Portugalii niezwykła opowieść o niewidomym Ianie, jest niejako przedłużeniem artystycznych poszukiwań reżysera, dążącego do odkrycia tego, co ukryte jest pod obrazem i pod słowami. Trzeci film TFP, który będzie w tym roku startować w Konkursie Głównym w Gdyni, to oparty na autentycznych faktach psychologiczny thriller Tadeusza Króla „Ostatnie piętro“ (2013), Film stawia ważne pytanie, czy zawsze i za każdą cenę warto bronić swych ideałów.

Dodatkowym atutem tych filmów jest plejada młodych talentów, zobaczymy w nich m.in. Marcina Dorocińskiego, Macieja Stuhra, Agatę Kuleszę, Julię Kijowską, Adama Woronowicza. Główną rolę w filmie Piotra Mularuka „Yuma“ (2012) stworzył również utalentowany aktor młodego pokolenia Jakub Gierszał, laureat „Shooting Star 2012“ na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. W „Yumie“ zagrał młodego chłopaka, który wraz ze znajomymi z przygranicznego miasteczka, zajmuje się drobnymi kradzieżami w Niemczech. Powodzi im się świetnie, dopóki nie wchodzą w drogę rosyjskiej mafii. W tym filmie, którego akcja rozgrywa się na początku lat 90-tych, niezwykle ważne jest zderzenie głównego bohatera z zachodnią kulturą i sposób w jaki zmienia się pod jej wpływem.

Film Anny Wieczór-BluszczByć jak Kazimierz Deyna“ (2012) również opowiada o dojrzewaniu i wyborze życiowego celu. Główny bohater Kazik rodzi się w dniu, w którym Kazimierz Deyna strzela swojego słynnego gola w meczu z Portugalią. Jego ojciec postanawia, że syn zostanie następcą słynnego piłkarza, jednak Kazik decyduje się szukać swej własnej drogi. Przed życiowym wyborem staje także bohaterka filmu Marii Sadowskiej „Dzień kobiet” (2012) – Halina, która pracuje w znanej sieci supermarketów. Niskie ceny, którymi sklep przyciąga klientów, to rezultat wyzysku pracowników. Halina awansując znajduje się pomiędzy przysłowiowym młotem i kowadłem – albo będzie bronić swych współpracowników, albo piąć się po szczeblach kariery. „Dzień kobiet“ – to film zaangażowany społecznie, opowiadający o najbardziej aktualnych kwestiach, ze świetną rolą Katarzyny Kwiatkowskiej.

Reżyser, którego kino określane jest mianem magicznego realizmu, Jan Jakub Kolski w filmie „Zabić bobra“ (2012), wraca ze swoim bohaterem do krainy swojego dzieciństwa – do wsi Popielawy. Tu zresztą rozgrywa się wiele filmów tego reżysera. Jednak tym razem – bohater filmu – uczestnik misji w Iraku i Afganistanie – Eryk (za tą rolę Eryk Lubos został nagrodzony na festiwalu w Karlovych Varach) w domu rodzinnym jedynie przygotowuje się do następnej wojennej misji.

Jeden z najczęściej nagradzanych polskich filmów ostatnich lat – „Obława“ (2012) Marcina Krzyształowicza, jest kontynuacją bardzo wyraźnej tendencji w polskim kinie w ostatnich latach – demitologizacji historii. Reżyser oparł swoją historię na autentycznych doświadczeniach swego ojca –żołnierza Armii Krajowej. Film nie jest jednak tylko próbą odtworzenia dramatycznej historii z czasów II wojny światowej. Marcin Krzyształowicz, próbuje przede wszystkim pokazać nam, że nie ma jednego właściwego punktu widzenia, że nie istnieje jedna uniwersalna prawda. Temu służyć ma skomplikowana struktura filmu. Reżyser powoli, ale konsekwentnie uzupełnia swą opowieść o drobne detale, tak, że na końcu filmu, widz, zmuszony jest zweryfikować swe osądy i „przeczytać“ całą opowieść od nowa.

Od stereotypowego ujęcia wydarzeń historycznych stara się również uciec w swym najnowszym filmie „Syberiada polska“ (2012) Janusz Zaorski. Film opowiada historię rodziny, która zimą 1940 r. razem z całą wsią zostaje zesłana na Sybir. Jan Dolina, jego żona i dwóch synów, zmagają się z przerażającym zimnem, głodem i okrucieństwem totalitarnego systemu. Film został nakręcony niedaleko Krasnojarska, nad Jenisejem, gdzie do dziś żyją potomkowie zesłańców.



Informacja własna


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna