Zad. 1 Zad. 2 Ruch białych – remis Ruch białych – wygrana Nazwij manewr wykonany przez białe. Zad. 3 Za



Pobieranie 36.28 Kb.
Data28.04.2016
Rozmiar36.28 Kb.
Test sprawdzający podstawową wiedzę z zakresu gry końcowej – końcówki pionkowe

Zad. 1 Zad. 2




Ruch białych – remis Ruch białych – wygrana

Nazwij manewr wykonany

przez białe.


Zad. 3 Zad. 4






Ruch białych – wygrana; Co wykorzystują białe? Ruch białych – wygrana




Zad. 5 Zad. 6




Ruch białych – remis Ruch białych – remis


Z
ad.7 Zad. 8

Ruch białych – wygrana Ruch białych – wygrana


Z
ad. 9 Zad. 10



Ruch białych – wygrana Ruch białych – wygrana


Z
ad. 11 Zad. 12


Ruch białych – remis Ruch białych - wygrana

Z

ad. 13 Zad. 14

Ruch białych – wygrana Ruch białych – wygrana


Z

ad. 15 Zad. 16

Ruch białych – remis Ruch białych – wygrana


Z
ad. 17

Ruch białych – wygrana



Odpowiedzi

Zad. 1 1. e5 a4 2. d4 a3 3. c3 a2 4. b2 i pionek złapany 1pkt.

Za wskazanie i wyjaśnienie pojęcia „kwadratu” w szachach dodatkowo 1 pkt.

Razem 2 pkt.

Zad. 2 1. d4! d8 2. c4! c8 3. d5 d8 4. d6 c8 5. c7 1pkt. Za wskazanie i

wyjaśnienie pojęcia „trójkąta” (oddania ruchu) w szachach dodatkowo 1 pkt.

Razem 2 pkt.

Zad. 3 1. e6 e8 2. d6 d8 3. d7 1 pkt. Wyjaśnienie pojęcia „opozycja” dodatkowo



1 pkt. Razem 2 pkt.
Zad. 4 1. b6! a:b 2. c6! albo 1...c:b 2. a6! 1 pkt. Za wyjaśnienie „przełomów”

1 pkt. Razem 2pkt.
Zad. 5 1.a5 b5 2. a6 d5 3. b4 c6 4. a5 c5pat – remis 1 pkt Wyjaśnienie pojęcia

pata 1pkt. Razem 2pkt.


Zad. 6 1.b7 a5 2.c6 a4 3. d5a3 (3...b2 4. c4a2 5.c3 ) 4. e4b2 5. d3a2 6.

c2 remis 1pkt

Udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jaką zasadę wykorzystują białe, aby

zremisować – zasada obejścia – dodatkowa 1 pkt



Razem 2pkt

Zad. 7 1. d2 d8 2. e3 e7 3. e4 e6 Czarne zajęły opozycję, ale białe maja

Dodatkowy ruch ( tempo )

4. e3 d6 5. f5 Za pełne rozwiązanie 2 pkt

Zad. 8 1. a4 d5 2. b5 ab 3. ab c5 4. e4 b5 5. f5 w przypadku 2...a5 białe wygrywają

tak: 3.b6 c6 2 pkt

4. e4 b6 5. d5 pada pionek a5

za podanie - w pozycji wyjściowej – planu gry prowadzącego do wygranej –

dodatkowa 1 pkt

Razem 3 pkt

Zad. 9 1. a4e5 2. a: b: c :b 3. c4 b:c 4. c4 1 pkt

Zad.10 1. g1! Jedyne! Czarne są w pozycji przymusowej tzw zugzwangu; białe swoim

królem zatrzymują czarne pionki.

Z kolei czarny król nie jest w stanie poradzić sobie z białymi pionkami 1...a7

2.b8! 3. a6 i np.3...f3 4. f2 h3 5. g3 – 2 pkt

Zad. 11 1. h5f6 2. h7f7 3. h6f8 4. g6g8 5. f6h7 – czarne zdążą do zbawiennego

dla nich pola c8 – 1 pkt

Zad. 12 1. e6c3 2. d5!b4 3. c6c4 4. b7c5 5. a7c6b8 1 pkt

Do remisu wiedzie 2. Nie zdążą obejść białego króla i zdążą do pola c7

2...c6e5 3. c6e5 4. b7d6 5. a7c7 remis

za wyjaśnienie pojęcia „odepchnięcie barkiem” 1 pkt – Razem 2 pkt

zad. 13 1.g6a8 2.f5h5 3. e6h4 4. d7b7 5. a8!a8 6. c7 1 pkt

Zad.14 1. g4! Fiksacja – utrwalenie – białe unieruchamiają czarne pionki na skrzydle

królewskim, które staną

się za chwilę łatwym łupem. Czarne nie mogą przybyć na pomoc, bo muszą

pilnować wolnego podpartego pionka a5 1 pkt
Zad. 15 a) 1. g7h4 2. f6h3 3. e7b6 4. d7

b) ...............2...e6 3. e5!c6 4. f4 3 pkt

c) 1...b6 2. f6h4 3. e5h3 4. d6h2 5. c7

Scharakteryzuj trzecie posunięcie białych w wariancie b)

Posunięcie widłowe - podwójne uderzenie, dwie groźby:

1 – promocja piona c 1 pkt

2 – złapanie piona ( czarnego ) h

Razem 4 pkt

Zad. 16 1. h5 z wygraniem pionków czarnych f5, e4 1 pkt

Zad. 17 1. h4!f5 2. a5g6 3. f4! ( groziło 3...h5 ) h5 4. f5h4 5. a6g7 6. h5f6 7.

h6f7 8. b6f6



9. c6f7 10. d7f6 11. h7g7 12. e7 Przykład na temat ruchliwości pionów –

2 pkt

Ocena:

Do zdobycia jest 31 pkt

25 – 31 bardzo dobra

15 – 24 dobra

poniżej 15 słaba





©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna