Zespoły wokalne
Cele lekcji Wiadomości
Zapoznanie uczniów z pojęciem zespołów wokalnych. Omówienie rodzajów zespołów wokalnych i ich budowy. Wyjaśnienie pojęć - chór amatorski i chór zawodowy. Wskazanie sposobów prowadzenia głosów i chórów. Omówienie głosów śpiewających w chórach. Wskazanie ich wysokości i barwy. Chóralne zaśpiewanie piosenki „Hej sokoły” z akompaniamentem nauczyciela oraz a capella.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
-
Wyjaśnić pojęcie zespołu wokalnego.
-
Wskazać rodzaje zespołów wokalnych.
-
Wskazać rodzaje głosów śpiewających w chórze.
-
Omówić czym się różni chór amatorski od zawodowego.
-
Zaśpiewać z akompaniamentem nauczyciela oraz a capella piosenkę „Hej sokoły”.
Metoda pracy
Metoda opisu z elementami pogadanki. Aktywna metoda pracy – indywidualne i wspólne zaśpiewanie piosenki „Hej sokoły”.
-
-
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4-6.
-
Stanowisko do odtwarzania muzyki.
-
Nagrania utworów:
-
W.A. Mozart – Czarodziejski flet, aria Królowej Nocy.
-
Verdi – Chór niewolników żydowskich..
-
Instrumenty muzyczne: gitara lub pianino potrzebne do akompaniamentu piosenki.
-
Tekst piosenki Hej sokoły.
-
Karta pracy ucznia.
4. Przebieg lekcji -
-
Sprawdzenie obecności.
-
Sprawdzenie zadania domowego.
-
Zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
-
Podanie tematu lekcji.
(10 min)
Faza realizacyjna -
Zapoznanie uczniów - metodą pogadanki - z pojęciem zespołów wokalnych. Wskazanie przez uczniów znanych im rodzajów zespołów wokalnych.
-
Wysłuchanie i percepcja utworu Verdiego „Chór niewolników żydowskich”. Metodą pogadanki, wskazanie najważniejszych cech charakterystycznych dla chórów związanych z elementami dzieła muzycznego.
-
Wyjaśnienie - metodą pogadanki - jakie głosy śpiewają w chórach; omówienie na podstawie chórów zawodowych. Omówienie barwy głosów żeńskich i męskich oraz dokonanie ich charakterystyki. Przedstawienie podziału na chóry: dziecięce np. chłopięce, dziewczęce, męskie lub chóry mieszane. W zależności od ilości osób występujących w chórach, możemy również przedstawić kolejny podział zespołów wokalnych.
-
Objaśnienie - metodą pogadanki - czym charakteryzują się zespoły wokalne i jakie rodzaje utworów są dla nich przeznaczone. Wyjaśnienie pojęcia śpiewu a capella.
-
Wysłuchanie Arii Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta. Metodą pogadanki, wskazanie cech charakterystycznych dla tego utworu. Omówienie rodzaju głosu solowego w tym utworze. Omówienie charakterystycznej barwy sopranu i jego rodzajów.
-
Zapoznanie uczniów z piosenką „Hej sokoły”. Wykonanie piosenki najpierw a capella, a potem z akompaniamentem nauczyciela.
(25 min)
Faza podsumowująca
Zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.
Głos ludzki jest naturalnym instrumentem dętym – aerofonem. Każdy głos będzie się różnił barwą, skalą, siłą.
Mamy trzy rodzaje głosów: męskie, żeńskie, dziecięce.
Podział głosów: żeńskich – na sopran, mezzosopran, alt, kontralt.
męskich – na kontratenor, tenor, baryton, bas.
dziecięce - na soprany, alty.
Zespoły wokalne tworzone przez wokalistów mogą składać się od kilku do kilkunastu osób. Wykonują one dowolną muzykę z akompaniamentem instrumentów muzycznych lub bez akompaniamentu, czyli a capella. Podobnie jak głosy, chóry dzielą się na: męskie, żeńskie i mieszane. Możemy również chóry podzielić na zawodowe i amatorskie. Nazwa tych chórów pochodzi od wyszkolenia głosów osób śpiewających w chórze.
(10 min)
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4-6.
Załączniki -
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Zespoły wokalne.
Zadanie domowe |