1. Rynek badań marketingowych w Polsce
1a. Źródło danych
OFBOR (Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku) skupiająca obecnie 21 największych firm na polskim rynku, zapoczątkowała w 2000 roku audyt finansowy branży badań marketingowych w Polsce. Audyt ten jest corocznie przeprowadzany, przez wyselekcjonowanego przez Zarząd OFBOR niezależnego audytora, wg jednolitego standardu. Zapewnia to wiarygodność danych, ich porównywalność oraz pewność, że podawane obroty uwzględniają przepływy pieniężne między podmiotami zależnymi w ramach jednej grupy kapitałowej i pochodzą rzeczywiście z działalności badawczej. W audycie finansowym biorą udział także firmy niezrzeszone w OFBOR.
Oto dane dotyczące uczestnictwa w audytach finansowych organizowanych przez OFBOR:
- rok 1999 - 14 firm,
- rok 2000 - 17 firm,
- rok 2001 - 20 firm,
- rok 2002 - 20 firm,
- rok 2003 - 24 firmy,
- rok 2004 – 22 firmy,
- rok 2005 – 24 firmy
W bieżącym roku audytowi za rok 2006 poddało się 26 agencji badawczych. Z uwagi na fakt, że w poszczególnych latach lista firm biorących udział w audycie nieznacznie się od siebie różni, porównanie sum obrotów wszystkich firm w poszczególnych latach nie oddaje faktycznej skali wzrostu rynku. Mając to na uwadze dokonana została szacunkowa kalkulacja pozwalająca ocenić zachodzące zmiany w rynku badawczym. Jej wyniki podane są poniżej.
1b. Wielkość rynku
Począwszy od audytu za rok 2000 – OFBOR przyjął szacunkową wielkość całego rynku badawczego w poszczególnych latach na poziomie:
w roku 2000 - 306 000 000 PLN,
w roku 2001 - 322 000 000 PLN,
w roku 2002 - 330 000 000 PLN,
w roku 2003 - 389 000 000 PLN,
w roku 2004 - 415 000 000 PLN,
w roku 2005 – 481 000 000 PLN.
W roku 2006 całkowita szacunkowa wielkość rynku wyniosła około 534 000 000 PLN. Oznacza to, że obroty firm, które poddały się audytowi OFBOR za rok 2006 wyczerpują około 85% całego rynku.
Biorąc pod uwagę firmy, które poddały audytowi swe wyniki za 2005 rok możemy określić przyrost rynku badawczego w Polsce na poziomie 11%.
LISTA RANKINGOWA ZA 2006 ROK WG AUDYTU OFBOR
Lp.
|
Firma
|
Sprzedaż (PLN)
|
1
|
MillwardBrown SMG/KRC
|
84 501 272,33
|
2
|
ACNielsen Polska
|
59 801 150,87
|
3
|
GfK Polonia
|
53 149 247,60
|
4
|
Grupa PENTOR
|
39 555 771,13
|
5
|
Grupa IPSOS
|
38 738 515,34
|
6
|
TNS OBOP
|
36 694 392,81
|
7
|
Grupa IQS and QUANT
|
24 169 146,62
|
8
|
Synovate
|
17 191 551,98
|
9
|
PBS DGA
|
16 702 819,83
|
10
|
AGB Nielsen Media Research
|
14 163 549,27
|
11
|
MEMRB International Poland
|
12 728 658,66
|
12
|
4P research mix
|
8 623 532,43
|
13
|
ARC Rynek i Opinia
|
7 553 461,44
|
14
|
ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku
|
7 535 907,23
|
15
|
Expert-Monitor
|
7 504 790,95
|
16
|
IMAS International
|
4 643 972,27
|
17
|
ABR SESTA
|
4 376 309,85
|
18
|
CBM INDICATOR
|
3 575 898,79
|
19
|
Fundacja CBOS
|
2 690 704,80
|
20
|
Target Group
|
2 619 872,20
|
21
|
ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku
|
1 949 147,60
|
22
|
CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej
|
1 440 271,98
|
23
|
Agencja Badań Rynku OPINIA
|
1 405 356,21
|
24
|
MARECO Polska
|
1 078 642,54
|
25
|
Estymator
|
1 021 289,56
|
26
|
P & P Consulting
|
384 320,00
|
Zaudytowana suma obrotów
|
453 799 554,29
|
Szacowana wielkość rynku
Wzrost rynku w stosunku do roku 2005 (w oparciu o obroty 24 firm, które wzięły udział w obu audytach za 2005 i 2006 rok)
|
534 000 000
11%
|
5 największych instytutów badawczych według sprzedaży badań rynku i opinii publicznej w 2006 roku według audytu OFBOR (w PLN)
5 firm badawczych o największym wzroście sprzedaży badań rynku i opinii publicznej w 2006 (w stosunku do roku 2005) wg audytu OFBOR
Struktura polskiego rynku badawczego według koncentracji udziałów w rynku w roku 2006 na podstawie danych z audytu OFBOR
Pięć największych instytutów badawczych ma łącznie 61% udziałów w rynku badań marketingowych poddanym audytowi i około 52% udziałów w całym szacowanym rynku. Z kolei 10 największych instytutów ma udziały równe, odpowiednio, 85% i 72%.
2. SYGNATARIUSZE POROZUMIENIA
w sprawie udostępnienia i publikowania danych o obrotach firm badawczych (audyt za 2006 r.)
-
4P research mix
-
ABM Agencja Badań Marketingowych - założyciel
-
Agencja Badań Rynku OPINIA – założyciel
-
ABR SESTA
-
ACNielsen Polska
-
AGB Nielsen Media Research - założyciel
-
Agencja Badawczo – Informacyjna PASAD
-
ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku - założyciel
-
ARC Rynek i Opinia - założyciel
-
ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku
-
BSM Pracownia Badawcza
-
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR – założyciel
-
Estymator
-
Expert-Monitor
-
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
-
GfK Polonia - założyciel
-
Grupa IPSOS –założyciel
-
Grupa Pentor – założyciel
-
IMAS International
-
IQS and QUANT Group - założyciel
-
MARECO Polska
-
MEMRB International Poland
-
P & P Consulting
-
PBS DGA - założyciel
-
MillwardBrown SMG/KRC - założyciel
-
Synovate
-
Target Group - założyciel
-
TNS OBOP - założyciel
Więcej informacji udziela:
Biuro Zarządu Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku
ul. Szarotki 11
02-609 Warszawa
tel./fax 022 648 45 17
e-mail: biuro@ofbor.pl
www.ofbor.pl
|