1. Rynek badań marketingowych w Polsce 1a. Źródło danych



Pobieranie 48.32 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar48.32 Kb.
1. Rynek badań marketingowych w Polsce
1a. Źródło danych

OFBOR (Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku) skupiająca obecnie 21 największych firm na polskim rynku, zapoczątkowała w 2000 roku audyt finansowy branży badań marketingowych w Polsce. Audyt ten jest corocznie przeprowadzany, przez wyselekcjonowanego przez Zarząd OFBOR niezależnego audytora, wg jednolitego standardu. Zapewnia to wiarygodność danych, ich porównywalność oraz pewność, że podawane obroty uwzględniają przepływy pieniężne między podmiotami zależnymi w ramach jednej grupy kapitałowej i pochodzą rzeczywiście z działalności badawczej. W audycie finansowym biorą udział także firmy niezrzeszone w OFBOR.

Oto dane dotyczące uczestnictwa w audytach finansowych organizowanych przez OFBOR:

- rok 1999 - 14 firm,

- rok 2000 - 17 firm,

- rok 2001 - 20 firm,

- rok 2002 - 20 firm,

- rok 2003 - 24 firmy,

- rok 2004 – 22 firmy,

- rok 2005 – 24 firmy


W bieżącym roku audytowi za rok 2006 poddało się 26 agencji badawczych. Z uwagi na fakt, że w poszczególnych latach lista firm biorących udział w audycie nieznacznie się od siebie różni, porównanie sum obrotów wszystkich firm w poszczególnych latach nie oddaje faktycznej skali wzrostu rynku. Mając to na uwadze dokonana została szacunkowa kalkulacja pozwalająca ocenić zachodzące zmiany w rynku badawczym. Jej wyniki podane są poniżej.

1b. Wielkość rynku
Począwszy od audytu za rok 2000 – OFBOR przyjął szacunkową wielkość całego rynku badawczego w poszczególnych latach na poziomie:
w roku 2000 - 306 000 000 PLN,

w roku 2001 - 322 000 000 PLN,

w roku 2002 - 330 000 000 PLN,

w roku 2003 - 389 000 000 PLN,

w roku 2004 - 415 000 000 PLN,

w roku 2005 – 481 000 000 PLN.

W roku 2006 całkowita szacunkowa wielkość rynku wyniosła około 534 000 000 PLN. Oznacza to, że obroty firm, które poddały się audytowi OFBOR za rok 2006 wyczerpują około 85% całego rynku.

Biorąc pod uwagę firmy, które poddały audytowi swe wyniki za 2005 rok możemy określić przyrost rynku badawczego w Polsce na poziomie 11%.



LISTA RANKINGOWA ZA 2006 ROK WG AUDYTU OFBOR

Lp.

Firma

Sprzedaż (PLN)

1

MillwardBrown SMG/KRC

84 501 272,33

2

ACNielsen Polska

59 801 150,87

3

GfK Polonia

53 149 247,60

4

Grupa PENTOR

39 555 771,13

5

Grupa IPSOS

38 738 515,34

6

TNS OBOP

36 694 392,81

7

Grupa IQS and QUANT

24 169 146,62

8

Synovate

17 191 551,98

9

PBS DGA

16 702 819,83

10

AGB Nielsen Media Research

14 163 549,27

11

MEMRB International Poland

12 728 658,66

12

4P research mix

8 623 532,43

13

ARC Rynek i Opinia

7 553 461,44

14

ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku

7 535 907,23

15

Expert-Monitor

7 504 790,95

16

IMAS International

4 643 972,27

17

ABR SESTA

4 376 309,85

18

CBM INDICATOR

3 575 898,79

19

Fundacja CBOS

2 690 704,80

20

Target Group

2 619 872,20

21

ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku

1 949 147,60

22

CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej

1 440 271,98

23

Agencja Badań Rynku OPINIA

1 405 356,21

24

MARECO Polska

1 078 642,54

25

Estymator

1 021 289,56

26

P & P Consulting

384 320,00

Zaudytowana suma obrotów

453 799 554,29

Szacowana wielkość rynku
Wzrost rynku w stosunku do roku 2005 (w oparciu o obroty 24 firm, które wzięły udział w obu audytach za 2005 i 2006 rok)


534 000 000

11%



5 największych instytutów badawczych według sprzedaży badań rynku i opinii publicznej w 2006 roku według audytu OFBOR (w PLN)


5 firm badawczych o największym wzroście sprzedaży badań rynku i opinii publicznej w 2006 (w stosunku do roku 2005) wg audytu OFBOR



Struktura polskiego rynku badawczego według koncentracji udziałów w rynku w roku 2006 na podstawie danych z audytu OFBOR

Pięć największych instytutów badawczych ma łącznie 61% udziałów w rynku badań marketingowych poddanym audytowi i około 52% udziałów w całym szacowanym rynku. Z kolei 10 największych instytutów ma udziały równe, odpowiednio, 85% i 72%.



2. SYGNATARIUSZE POROZUMIENIA

w sprawie udostępnienia i publikowania danych o obrotach firm badawczych (audyt za 2006 r.)

  1. 4P research mix

  2. ABM Agencja Badań Marketingowych - założyciel

  3. Agencja Badań Rynku OPINIA – założyciel

  4. ABR SESTA

  5. ACNielsen Polska

  6. AGB Nielsen Media Research - założyciel

  7. Agencja Badawczo – Informacyjna PASAD

  8. ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku - założyciel

  9. ARC Rynek i Opinia - założyciel

  10. ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku

  11. BSM Pracownia Badawcza

  12. Centrum Badań Marketingowych INDICATOR – założyciel

  13. Estymator

  14. Expert-Monitor

  15. Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej

  16. GfK Polonia - założyciel

  17. Grupa IPSOS –założyciel

  18. Grupa Pentor – założyciel

  19. IMAS International

  20. IQS and QUANT Group - założyciel

  21. MARECO Polska

  22. MEMRB International Poland

  23. P & P Consulting

  24. PBS DGA - założyciel

  25. MillwardBrown SMG/KRC - założyciel

  26. Synovate

  27. Target Group - założyciel

  28. TNS OBOP - założyciel

Więcej informacji udziela:

 

Biuro Zarządu Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku



ul. Szarotki 11

02-609 Warszawa



tel./fax 022 648 45 17

e-mail: biuro@ofbor.pl

www.ofbor.pl





: public -> File
File -> Konsultacje pracowników Katedry Eksploatacji Statku – semestr letni rok akademicki 2015/2016
File -> Ocena zachowania
File -> 7 Planimetria a korzystam ze związków miedzy kątem środkowym, kątem wpisanym i kątem między styczną a cięciwą okręgu
File -> Stowarzyszenie „Po Pierwsze Rodzina”
File -> Certyfikat I audytu pkjpa
File -> 1. Rynek badań marketingowych w Polsce 1a. Źródło danych
File -> Certyfikaty IV audytu pkjpa
File -> Zakończyła się II edycja audytu stosowania standardów Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (pkjpa)
File -> Akademią Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Zakładem – Osiedle Akademickie „Przyjaźń”
File -> Doradztwo zawodowe w rehabilitacji wspóŁczesne wyzwania doradztwa zawodowego I zatrudnienia osób z niepełnosprawnośCIĄ

Pobieranie 48.32 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna