Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych
1. Rekreacja ruchowa w rodzinie
2. Rekreacja w działalności współczesnej szkoły
3. Rekreacja ruchowa osób trzeciego wieku
4. Rekreacja ruchowa w środowisku osób niepełnosprawnych
Aktywność ruchowa stała się obecnie jednym z obowiązków współczesnego człowieka w ochronie jego zdrowia fizycznego i psychicznego.
I. Rekreacja ruchowa w rodzinie
Wszechstronny rozwój młodego człowieka od narodzin do dojrzałości odbywa się w kolejnych etapach będących ze sobą w ścisłym powiązaniu. Istotne znaczenie we wspieraniu tego rozwoju ma rodzina, która stanowi środowisko biologiczne, społeczne, kulturowe, ekonomiczne i wychowawcze.
Ważnym elementem stanu dojrzałości jest aktywność ruchowa przejawiająca się od pierwszej chwili życia dziecka. Zadaniem rodziny jest stymulowanie tej aktywności mającej ogromne znaczenie w całej ontogenezie(rozwoju osobniczym). Drogę do realizacji zakreślonych celów stanowi najpierw zabawa – pojawiająca się od najwcześniejszych lat życia dziecka. W aktywności wszystkim zabawom bez względu na ich rodzaj towarzyszy ruch. W starszym wieku – w wieku szkolnym obok rodziny do wdrażania do aktywności ruchowej włączają się rówieśnicy, szkoła i inne instytucje oferując swoje propozycje, zabezpieczając rosnące i zmieniające się potrzeby dziecka w zakresie rekreacji ruchowej. Zmieniają się w tym okresie formy aktywności, które przestają być tylko zabawą.
Sport w rodzinie (rekreacja ruchowa) to zajęcia ruchowo-sportowe, którym oddaje się rodzina, ze względów rekreacyjnych, wypoczynkowych, a także opiekuńczo – wychowawczych.
Członków rodziny uczestniczących w aktywności ruchowej określa się mianem rodziny usportowionej. Wśród zadań rodziny w zakresie wychowania do rekreacji wymienić należy między innymi:
-
umiejętne kierowanie zainteresowaniami i aktywnością rekreacyjną,
-
czuwanie nad doborem przez dziecko towarzystwa będącego czynnikiem pobudzającym do pożądanych zachowań w zakresie rekreacji,
-
ochranianie przed niekorzystnym wpływem popularnych w środowisku młodzieży wzorów i postaw biernych, a często nawet destrukcyjnych.
Obecnie wyróżnia się następujące wartości rekreacji rodzinnej:
-
ogólno – wychowawcze wynikające ze wspólnego udziału w różnych formach rekreacji dzięki czemu rodzice mogą wywierać wpływ wychowawczy, przekazywać normy moralne a także kształtować osobowość dziecka;
-
grupotwórcze – gdyż w czasie wspólnego uczestnictwa w sporcie dla wszystkich zachodzą w rodzinie procesy scalające ją, integrujące jako grupę;
-
zdrowotne gdyż dzięki udziałowi w ćwiczeniach podnosi się stan zdrowotny rodziny a także sprawność, wydolność fizyczna oraz aktywna postawa wobec tych procesów jak również utrwala w młodym pokoleniu świadomy stosunek do higienicznego życia i racjonalnego wypoczynku;
-
poznawcze i kształcące ponieważ stwarza możliwości poznania i opanowania różnych technik i przepisów sportowych i turystycznych, korzystania ze środowiska i kontaktu z przyrodą. Dzięki wspólnemu uczestnictwu w zajęciach rekreacyjno – turystycznych rodzina ma szansę poznania różnych regionów kraju, przez co wzbogaca swoją wiedzę, kontakt z kulturą i historią;
-
wychowujące w kulturze fizycznej co ma na celu przygotowanie do ustawicznego uczestnictwa w niej przez stwarzanie przychylnej atmosfery w domu rodzinnym.
Słabymi stronami „sportu dla wszystkich w rodzinie są:
-
trudności programowe,
-
brak odpowiednio przygotowanych kadr do prowadzenia rekreacji rodzinnej,
-
małą dyspozycyjność czasową grupy rodzinnej.
Dokonuje się różnych podziałów form uczestnictwa rodzinnego w rekreacji ruchowej przyjmując za postawę różne kryteria.
Z punktu widzenia potrzeb metodycznych i wychowawczych w rekreacji rodzinnej kryterium podziału jest wiek dzieci:
-
z małymi dziećmi do lat siedmiu,
-
z dziećmi w wieku szkolnym,
-
z nastolatkami, z dorosłymi dziećmi,
-
w rodzinach trzypokoleniowych (dziadkowie, rodzice, dzieci).
Do form sportu dla wszystkich, z których może korzystać rodzina, należy zaliczyć między innymi:
-
gry i zabawy ruchowe,
-
marsze, spacery, biegi po zdrowie,
-
pływanie,
-
żeglarstwo, windsurfing, wioślarstwo, kajakarstwo,
-
narciarstwo zjazdowe i biegowe,
-
saneczkarstwo, łyżwiarstwo,
-
jazda na rowerach,
-
uczestnictwo w festynach i imprezach sportowo – rekreacyjnych,
-
turystyka.
2. Rekreacja w działalności współczesnej szkoły
W warunkach współczesnej szkoły rekreacja spełnia na rzecz młodzieży rozmaite zadania. Najczęściej wymieniane są:
-
profilaktyka i wzmacnianie potencjału biologicznego,
-
edukacja,
-
kształtowanie charakteru,
-
socjalizacja i uspołecznienie.
W młodszym wieku szkolnym (klasy I-III), za cele rekreacji, w kontekście wspomagania celów kształcenia i wychowania fizycznego w młodszym wieku szkolnym, przyjmuje się:
-
stwarzanie szerokich możliwości ruchowego „wyżycia się”,
-
zaspokajanie biologicznej potrzeby zwiększonej aktywności ruchowej,
-
przygotowanie do indywidualnej i zespołowej aktywności fizycznej,
-
doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu gier i zabaw ruchowych, minigier sportowych, ekspresyjnych form ruchowych z podkładem muzycznym, a także podstaw gimnastyki, lekkoatletyki, pływania, łyżwiarstwa i narciarstwa,
-
utrzymywanie prawidłowej postawy ciała, nauczanie zasad higienicznego trybu życia i postrzegania znaczenia środowiska naturalnego.
W średnim wieku szkolnym (klasy IV-VI) rekreacja wspomaga kształcenie i wychowanie fizyczne w zakresie przygotowania uczniów do stopniowego przejmowania na siebie odpowiedzialności za własny rozwój, sprawność fizyczną i zachowanie zdrowia.
Pod koniec tego etapu nauki w szkole uczniowie powinni osiągnąć w ramach przygotowania do uczestnictwa w rekreacji następujące cele:
-
opanować podstawowe techniki mniej i bardziej złożonych czynności rekreacyjnych w wybranej dyscyplinie,
-
mieć rozbudzoną wewnętrzną potrzebę uprawiania rekreacji, znać i rozumieć cele jej uprawiania.
Starszy wiek szkolny (szkoła ponadpodstawowa) W tym okresie upowszechnia się „sporty całego życia” z wyraźnym zróżnicowaniem ze względu na płeć. Dominują zajęcia o charakterze sportowym (zawierające elementy współzawodnictwa i bardziej intensywny wysiłek fizyczny) oraz relaksacyjnym z nastawieniem na samousprawnianie się, z przyswajaniem wzorców, jak dziś i w przyszłości dbać o sprawność i zdrowie.
Rekreacja we współczesnej szkole jest zjawiskiem dynamicznie rozwijającym się, które znajduje odzwierciedlenie w różnych sferach życia dzieci i młodzieży., dzięki temu spełnia szereg funkcji wzajemnie przenikających się, z których najważniejsze to:
-
funkcja wychowawcza,
-
funkcja kształcąca,
-
funkcja wypoczynkowa,
-
funkcja zdrowotna.
Funkcja wychowawcza
Założenia wychowawcze rekreacji w stosunku do dzieci i młodzieży w szkole to:
-
rozwój osobowości i uzdolnień,
-
przygotowanie do życia społecznego,
-
przygotowanie do pracy,
-
przygotowanie do wypoczynku.
Źródła możliwości wychowawczych rekreacji to budzenie i kształtowanie przez nią takich cech, jak: zaradność i samodzielność, silna wola, przedsiębiorczość, wytrwałość, umiejętność pokonywania trudności i przeciwieństw, solidarność grupowa, sprawiedliwość, samodyscyplina i samokontrola, sumienność, otwartość, dzielność, obowiązkowość, życzliwość, punktualność, umiejętność współżycia w zespole i uznawania woli większości.
Funkcja kształcąca
W działalności rekreacyjnej ma miejsce przekaz określonych zasobów wiadomości i umiejętności. Ponieważ przekaz ten dzieje się poza ławką szkolną wyróżniają go: brak sformalizowania, werbalizmu, zachowawczości, mechanicznego uczenia się na pamięć.
Funkcja wypoczynkowa
Rekreacja i turystyka są powszechnymi formami wypoczynku ucznia od nauki i innych obowiązków. Są też czynnikami obrony przed ujemnymi dla niego skutkami współczesnej cywilizacji.
Funkcja zdrowotna
Funkcja zdrowotna rekreacji w warunkach szkolnych polega na pobudzaniu i ułatwianiu rozwoju fizycznego młodych organizmów przez dawkowanie i dobór form ruchu.
Należy zwrócić również uwagę na zdrowotne oddziaływanie środowiska naturalnego w toku działalności rekreacyjnej, które wyraża się poprzez dotlenienie organizmów a także ich hartowanie pod wpływem słońca, wiatru i zmian temperatury, co ma ogromne znaczenie profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.
Warunki optymalne umożliwiające szkole realizację zadań w zakresie przygotowania uczniów do uczestnictwa w rekreacji i turystyce to m.in.:
-
nastawienie na szeroki zakres oddziaływań pozadydaktycznych,
-
różnorodność oferty mogącej rozbudzić zainteresowania,
-
dobry stan organizacji przestrzennej, wyposażenie w urządzenia i sprzęt,
-
sprawna organizacja pracy szkoły.
3. Rekreacja ruchowa osób trzeciego wieku
Starość jest naturalną fazą życia, która następuje po młodości i dojrzałości, jest ona ostatnim okresem w ontogenezie człowieka.
Badaniami nad procesem starzenia się oraz oddziaływaniem na te procesy zajmuje się gerontologia – nauka wielodyscyplinowa łącząca medycynę, fizjologię, biologię, psychologię, socjologię, pedagogikę, ekonomię i prawo.
Charakterystyka okresu starości
W gerontologii spotkać można różne podziały okresu starości. Jednym z nich jest podział według wieku kalendarzowego:
-
60 – 75 lat wczesna starość, powyżej 75 lat – późna starość
-
65 – 79 lat mężczyźni i 60 – 79 lat kobiety – starość, powyżej 80. roku życia – sędziwa starość
-
trzy okresy: 60 – 75 lat – wiek podeszły, 76 – 90 lat – wiek starczy, powyżej 90 lat – długowieczność.
Statystycy i demografowie ONZ za próg starości przyjęli 65 rok życia. Powszechnie ten okres utożsamia się z przejściem na emeryturę, której wyznacznikiem w Polsce jest obecnie wiek 60 lat dla kobiet i 65 dla mężczyzn.
Starość z punktu widzenia biologii oznacza postępującą degradację funkcji organizmu, najprościej rozumianą jako obniżenie poziomu czynności organizmu które obejmują zmiany zachodzące we wszystkich układach narządów – szkieletowym, mięśniowym, trawiennym, oddechowym, moczowopłciowym, naczyniowym, nerwowym – oraz w narządach zmysłów i skórze.
Czynniki zagrażające zdrowiu osób starszych:
-
siedzący tryb życia,
-
spożycie ponad miarę szczególnie tłuszczów zwierzęcych i węglowodanów,
-
nadmierne obciążenie emocjonalne (stres)
Prozdrowotne funkcje:
-
funkcja stymulacyjna – polegającą na wzmacnianiu procesów życiowych, wspomaganiu naturalnych, genetycznych możliwości człowieka bodźcami fizycznymi lub sytuacyjnymi;
-
funkcja adaptacyjna – polegającą na przygotowaniu i adaptowaniu człowieka do czekających go zadań życiowych. Szczególnie w starszym wieku następować powinna adaptacja organizmu do zmieniającej się aktywności, sprawności czy możliwości i do zmiennych wpływów środowiska, zarówno fizycznego jak społecznego;
-
funkcja korektywna – polegającą na likwidowaniu i ograniczaniu odchyleń w funkcjonowaniu człowieka wykraczających poza przyjęte normy;
-
funkcja kompensacyjna – polegającą na wyrównaniu obiektywnie istniejących lub subiektywnie odczuwanych braków w jednej dziedzinie działalności człowieka, przez wzmożoną aktywność w innej.
W okresie starości (w różnych jej momentach) podczas działań rekreacyjnych funkcje te mogą występować z różnym nasileniem, równocześnie lub osobno.
W profilaktyce starzenia, kategoryzując czynniki ryzyka, które wpływają na tempo procesu starzenia, można wyróżnić:
-
czynniki biologiczne, zaliczając do nich:
-
zmniejszenie aktywności ruchowej, której brak powoduje głębokie zmiany patologiczne ustroju;
-
przeciążenie układu nerwowego, m.in. przez nadmiar szkodliwych bodźców związanych z rozwojem urbanizacji i cywilizacji technicznej (hałas, zanieczyszczenie powietrza, nadmiar informacji, stres psychiczny);
-
niewłaściwe odżywianie: niedobór białka, witamin, żelaza itp. lub częściej spotykane przekarmienie, przyjmowanie nadmiaru kalorii w stosunku do zapotrzebowania;
-
nadużywanie alkoholu, nikotynizm, lekomania.
-
czynniki społeczne:
-
nagła zmiana warunków środowiskowych i pogarszanie się sytuacji materialnej związane z przejściem na emeryturę;
-
izolacja społeczna i psychiczna;
-
brak odpowiednio zorganizowanych form rekreacji i czynnego wypoczynku;
-
niewłaściwe nastawienie do starości i do ludzi starych;
-
niedostateczne uświadomienie w zakresie geriohigieny;
-
brak przygotowania do starości.
Zmiany potrzeb, postaw, motywów i barier w okresie starości
Motywacja podejmowania aktywności ruchowej ma złożony charakter. Wśród kategorii motywów występujących najczęściej w grupie osób starszych można wymienić:
-
motywy zdrowotne – najczęściej zdrowie postrzegane jest przez osoby starsze jako przeciwwaga choroby, która występując częściej w tym wieku skłania do działań rewitalizacyjnych i profilaktycznych, kiedy odpowiednia aktywność ruchowa jest szczególnie zalecana;
-
motywy utylitarne – mające na celu korzyści praktyczne dotyczące poprawy lub podtrzymania czynności lokomocyjnych i funkcjonalnych organizmu, co ma ogromny wpływ na samodzielność i niezależność osób starszych;
-
motywy społeczne – to chęć przebywania z ludźmi, ucieczka przed samotnością;
-
motywy ludyczne – dotyczą wypełniania dużych zasobów czasu wolnego, przeciwdziałania monotonii dnia codziennego;
-
motywy poznawcze – dotyczą zarówno otaczającej rzeczywistości (przyrody, środowiska), jak również samopoznania i uczenia się nowych umiejętności.
Andragogika wieku podeszłego proponuje podjęcie działań w kierunku:
-
rozwijanie takich zainteresowań, które mogą być zaspokajane w okresie emerytalnym;
-
przygotowanie do wydłużonego okresu czynności zawodowej;
-
przygotowanie emerytów do wartościowego spędzania czasu wolnego, służącego utrzymaniu dobrego stanu zdrowia oraz dobrego samopoczucia;
-
działalności społecznej, w której mogą realizować swoje ideały, marzenia;
-
orientacji w rzeczywistości, gdyż orientacja ta jest warunkiem zachowania równowagi psychicznej i stwarza chęć brania udziału w tej rzeczywistości.
4. Rekreacja ruchowa w środowisku osób niepełnosprawnych
Definicja ogólna: niepełnosprawną jest osoba, której stan fizyczny lub (i) psychiczny trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia wypełnianie zadań życiowych i ról społecznych zgodnie z normami prawnymi i społecznymi.
Osoby niepełnosprawne można podzielić według różnych kryteriów, np. według rodzajów (kategorii) niepełnosprawności, okresu życia, w którym ona wystąpiła, stopnia niepełnosprawności itp.
Niepełnosprawność może być następująca:
-
niepełnosprawność sensoryczna (zmysłowa), w tym niepełnosprawność słuchowa, wzrokowa, dotykowa;
-
niepełnosprawność fizyczna, w tym niepełnosprawność motoryczna;
-
niepełnosprawność psychiczna, w tym niepełnosprawność intelektualna, umysłowa określana również jako upośledzenie umysłowe lub niedorozwój umysłowy.
Podstawowe znaczenie mają klasyfikacje Światowej Organizacji Zdrowia, gdzie wyróżnia się osoby:
-
z upośledzeniem lokomocyjnym,
-
z upośledzeniem widzenia,
-
z upośledzeniem w zakresie środków komunikowania się (mowa, pismo),
-
z niepełnosprawnościami natury organicznej,
-
z niepełnosprawnościami intelektualnymi
-
z niepełnosprawnościami emocjalnymi,
-
z wadami skrytymi (niewidocznymi dla oka)
-
z upośledzeniami związanymi z procesem starzenia się.
W Polsce wyodrębnia się trzy stopnie niepełnosprawności:
-
lekki – do którego zalicza się osobę o naruszonej sprawności organizmu zdolną do wykonywania zatrudnienia, nie wymagającą pomocy innej osoby w celu pełnienia ról społecznych;
-
umiarkowany – do którego zalicza się osobę o naruszonej sprawności organizmu zdolną do wykonywania zatrudnienia na stanowisku pracy przystosowanym do potrzeb i możliwości wynikających z niepełnosprawności, wymagającą w celu pełnienia ról społecznych częściowej lub okresowej pomocy innej osoby w związku z ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji;
-
znaczny – do którego zalicza się osobę mającą naruszoną sprawność organizmu, niezdolną do podjęcia zatrudnienia, zdolną do wykonywania zatrudnienia w zakładzie pracy chronionej albo w zakładzie aktywizacji zawodowej, wymagającą niezbędnej w celu pełnienia ról społecznych stałej lub długofalowej opieki lub pomocy w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji.
Rola rekreacji i turystyki w rewalidacji osób niepełnosprawnych
Warunkiem prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego jest zarówno utrzymanie dynamicznej równowagi wewnętrznej (homeostazy), jak też równowagi w relacji człowiek – środowisko zewnętrzne (heterostazy).
Istnieje wiele czynników mogących zaburzyć równowagę organizmu – z punktu widzenia teorii rekreacji na szczególną uwagę zasługują dwa. Są to hipokinezja, czyli zbyt mała ilość ruchu w stosunku do potrzeb oraz przeciążenie psychiczne, wywołujące często reakcję stresową.
Zwiększenie aktywności ruchowej ludzi niepełnosprawnych stwarza naturalny bodziec przyspieszający i wspomagający procesy odnowy, regeneracji, a nawet kompensacji funkcji uszkodzonego organizmu.
Ruch jest bodźcem o szerokim, korzystnym oddziaływaniu na organizm człowieka i – jak dotąd – nie można zastąpić go niczym innym. Rekreacyjna aktywność ruchowa może stanowić wartościowy element w rehabilitacji osób niepełnosprawnych, której celem jest przywrócenie choremu utraconej sprawności lub wyrobienie – w miarę możliwości – sprawności zastępczych, wyrównujących ubytki funkcjonalne.
Przez odpowiedni dobór form rekreacji i turystyki można:
-
poprawić – naruszoną przez inwalidztwo – samoocenę i poczucie własnej wartości,
-
zmniejszyć poczucie zagrożenia i rozładować napięcia emocjonalne,
-
ułatwić akceptację swojego inwalidztwa i przystosowanie się do nowej sytuacji życiowej.
Cele uprawiania rekreacji i turystyki przez osoby niepełnosprawne
Do zasadniczych celów spełnianych przez rekreację i turystykę można zaliczyć:
Cel leczniczy. Rekreacja i turystyka powinny być w miarę możliwości kontynuacją programu leczenia i usprawniania pacjenta.
Cel biologiczny. Ruch jest stymulatorem niezbędnym do życia. Ruch jako środek terapeutyczny może zastąpić każdy lek, natomiast żaden środek leczniczy nie może zastąpić ruchu.
Cel anatomiczno – fizjologiczny. Najczęściej bezpośrednim celem postępowania usprawniającego jest utrzymanie właściwych stosunków anatomicznych w obrębie stawów, zapobieganie przykurczom i zanikom mięśni.
Cel higieniczno – zdrowotny. Codzienna dawka wysiłku fizycznego jest dla każdego zdrowego człowieka wskazaniem, a dla ludzi niepełnosprawnych jest zaś obowiązkiem.
Cel wychowawczo – psychologiczny. Dzieci niepełnosprawne powinny jak najwcześniej uczestniczyć w zajęciach z zakresu kultury fizycznej i turystyki. Przemawia za tym duża potrzeba biologiczna stosowania ruchu do prawidłowego rozwoju, większa niż u dzieci zdrowych. Drugą przesłanką jest możliwość kształtowania przez sport, rekreację i turystykę cech charakteru i woli oraz oddziaływania na psychikę.
Cel hedonistyczny. Udział w kulturze fizycznej i turystyce musi dawać radość i zadowolenia. Rekreacja i turystyka pozwalają nawiązać kontakty towarzyskie, opuszczać mieszkania, otworzyć zamknięte drzwi na świat.
Cel społeczny. Cel ten wynika z głęboko humanitarnych pobudek. Nowoczesne koncepcje rehabilitacji zakładają nie tylko powrót do zdrowia przez przywrócenie funkcji ruchowych, które pozwoliły by na podjęcie pracy zawodowej, włączenie się w całokształt życia społecznego czy kulturalnego. Jednym z przejawów aktywności społecznej jest udział w rekreacji i turystyce.
Rekreację i turystykę osób niepełnosprawnych traktować należy nie tylko jako rozrywkę, relaks, ale również jako środek terapeutyczno – wychowawczy, łagodzący skutki kalectwa.
Systematyczne uprawianie rekreacji i turystyki odzwierciedla się w:
-
łatwiejszym wykonywaniu codziennych czynności samoobsługowych i zawodowych lub szkolnych,
-
szybszym uzyskaniu gotowości do podejmowania kolejnych obciążeń wysiłkowych,
-
mniejszej podatności na sytuacje stresowe i lepszym znoszeniu w przypadku ich pojawienia się,
-
wzroście ogólnej odporności na trudy życia i zmniejszeniu się podatności na zachorowania.
Sumując doświadczenia wynikające z badań nad niepełnosprawnością stwierdzić można, że aby ludzie niepełnosprawni mogli uprawiać rekreację należy:
-
zapewnić odpowiednio przygotowaną kadrę instruktorską,
-
udostępnić sprzęt do zajęć rekreacyjnych dostosowany do rodzaju inwalidztwa,
-
przygotować i udostępnić bazę do zajęć rekreacyjnych,
-
odpowiednio dostosować protezy, wózki i inny sprzęt pomocniczy,
-
uczestników przygotować kondycyjnie i psychicznie,
-
dbać o to, aby uczestnicy przez udział w zajęciach rekreacyjnych ćwiczący odzyskali wiarę w swe możliwości uczestniczenia w życiu ludzi pełnosprawnych.
Aby rekreacja stała się rzeczywiście czynnikiem przywracania sprawności psychofizycznej osób niepełnosprawnych, należy przestrzegać podstawowych zasad uczestniczenia w niej. W wyniku dotychczasowych doświadczeń ustalić można następujące zasady:
-
Rodzaj zajęć rekreacyjnych powinien być właściwie dobrany do rodzaju niesprawności i zgodny z wytyczonym programem rehabilitacji. Należy przy tym uwzględnić, poza możliwościami funkcjonalnymi osoby niepełnosprawnej, jej zainteresowani, osobowość, możliwości finansowe oraz potrzeby wynikające z celów rehabilitacji.
-
Charakter podejmowanych zajęć rekreacyjne musi być zgodny z zaleceniami lekarza i nie może stwarzać zagrożeń dla zdrowia.
-
Podejmowane ćwiczenia i inne zajęcia rekreacyjne mają pozwolić odzyskać wiarę w swoje możliwości psychofizyczne.
-
Środowisko nie powinno stwarzać barier psychicznych, utrudniających uczestniczenia w rekreacji, lecz pomagać w przezwyciężaniu kompleksów, lęków i zahamowań ograniczających dostęp do zajęć rekreacyjnych.
-
Uprawianie wybranych form rekreacji zmierzać powinno do uzyskania sprawności fizycznej i odporności psychicznej na trudy, przeciwności oraz hartować przeciw bodźcom pogodowym.
-
Rekreacja powinna być czynnikiem profilaktyki i psychoterapii oraz radością życia, a nie dodatkowym stresem.
-
Rekreacja poprzez swe różnorodne formy powinna wyrwać niepełnosprawnych z nużącego osamotnienia.
-
Formy działalności rekreacyjnej powinny być zindywidualizowane.
-
W zajęciach rekreacyjnych ludzi niepełnosprawnych należy odpowiednio dawkować obciążenia wysiłkowe.
Realizacja tych zasad uprawiania różnych form rekreacji przez osoby niepełnosprawne pozwoli wykorzystać tę działalność dla rehabilitacji, dla przywrócenia możliwie najwyższej sprawności i wydolności fizycznej, psychicznej i aktywności społecznej. Rekreacja może przyspieszyć proces przystosowania osób niepełnosprawnych do normalnego życia.
|