PROJEKT OPINII
Komisji Polityki Gospodarczej i Społecznej (ECOS)
„EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ ZAPOBIEGANIA
PRACY NIEREJESTROWANEJ”
_____________
Sprawozdawca: Dainis TURLAIS (LV/ALDE) przewodniczący Komisji ds. bezpieczeństwa, zapobiegania korupcji
oraz do spraw porządku publicznego w Radzie Miasta Rygi
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 1 Zmienić
TRUSKOLASKI Tadeusz
Projekt opinii
Poprawka
Pozytywnie odnosi się do wniosku Komisji Europejskiej dotyczącego utworzenia europejskiej platformy na rzecz zwalczania pracy nierejestrowanej. Przyznaje, że zjawisko to należy wspólnie zwalczać w sposób skoordynowany w trosce o to, by w Unii Europejskiej utrzymać wysokie standardy pod względem jakości zatrudnienia, uniknąć poważnych skutków społecznych i gospodarczych oraz rozwiązać problemy dotyczące mobilności pracowników.
Pozytywnie odnosi się do wniosku Komisji Europejskiej dotyczącego utworzenia europejskiej platformy na rzecz zwalczania pracy nierejestrowanej. Przyznaje, że zjawisko to należy wspólnie zwalczać w sposób skoordynowany w trosce o to, by w Unii Europejskiej utrzymać wysokie standardy pod względem jakości zatrudnienia, uniknąć poważnych , negatywnych skutków społecznych i gospodarczych oraz rozwiązać problemy dotyczące mobilności pracowników . Ostatecznie ma to się przełożyć na bardziej efektywne i możliwie pełne wykorzystanie kapitału ludzkiego.
Uzasadnienie
Praca nierejestrowana przyczynia się do sztucznego zaburzania polityk względem zatrudnionych i bezrobotnych co obniża ich efektywność. Prowadzi ona również do marnotrawstwa wiedzy i umiejętności zgromadzonych w społeczeństwie.
PL,EN
POPRAWKA 2
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 3 Dodać nowy punkt po punkcie 3
ROUILLON Christophe
Projekt opinii
Poprawka
Podkreśla, że w niedawnym sprawozdaniu Eurofound stwierdzono, iż: „istnieje silne powiązanie między szeroko rozumianymi programami oszczędnościowymi a skalą i rozwojem gospodarki nierejestrowanej”. Ubolewa zatem nad dysproporcją między niewielkimi oszczędnościami poczynionymi dzięki środkom dotyczącym demokracji społecznej a potencjalnymi oszczędnościami możliwymi do uzyskania dzięki zwalczaniu pracy nierejestrowanej.
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 5 Zmienić
TRUSKOLASKI Tadeusz
Projekt opinii
Poprawka
Podkreśla, że elementy te odgrywają szczególną rolę w funkcjonowaniu społeczności lokalnych i regionalnych. Zmniejszenie dochodów podatkowych wywiera bowiem negatywny wpływ na przychody do budżetów tych samorządów a jednocześnie zwiększa ich wydatki na sprostanie podstawowym potrzebom obywateli, którzy otrzymują niewielkie wynagrodzenia za pracę i pobierają skromne emerytury. W związku z tym społeczności te mają mniejsze możliwości poszerzenia wachlarza usług, które świadczą obywatelom, i trwałego podniesienia ich jakości.
Podkreśla, że elementy te odgrywają szczególną rolę w funkcjonowaniu społeczności lokalnych i regionalnych. Zmniejszenie dochodów podatkowych wywiera bowiem negatywny wpływ na przychody do budżetów tych samorządów a jednocześnie zwiększa ich wydatki na sprostanie podstawowym potrzebom obywateli , którzy otrzymują niewielkie wynagrodzenia za pracę. Efektami krótko- i pobierają skromne emeryturydługookresowymi pracy nierejestrowanej są m. W związku z tym społeczności tein. niższe wynagrodzenia na danym rynku pracy , a bezpośrednio dla osób podejmujących się takiej pracy: brak opieki zdrowotnej, zabezpieczenia socjalnego, czy odczuwalnie niższa emerytura niż w przypadku osób legalnie zatrudnionych. Samorządy, które dotyka problem pracy nierejestrowanej mają mniejsze możliwości poszerzenia wachlarza usług , które świadcząświadczonych obywatelom , i trwałego podniesienia ich jakości.
Uzasadnienie
Należy wyraźnie zaakcentować negatywne skutki tolerowania niewłaściwych zachowań na rynku pracy.
PL,EN
POPRAWKA 4
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 7 Zmienić
GOMES Luís
Projekt opinii
Poprawka
W tym kontekście wzywa Komisję do uznania, że samorządy lokalne i regionalne mają ważną rolę do odegrania w przeciwdziałaniu pracy nierejestrowanej, biorąc pod uwagę współpracę nawiązaną już między organami terytorialnymi i organizacjami pracodawców, pracowników czy też organami do spraw zatrudnienia, jak i sprawdzone rozwiązania w tej dziedzinie opracowane na poziomie lokalnym i regionalnym.
W tym kontekście wzywa Komisję do uznania, że samorządy lokalne i regionalne mają ważną rolę do odegrania w przeciwdziałaniu pracy nierejestrowanej, biorąc pod uwagę współpracę nawiązaną już między organami terytorialnymi i organizacjami pracodawców, pracowników czy też organami do spraw zatrudnienia, jak i sprawdzone rozwiązania w tej dziedzinie opracowane na poziomie lokalnym i regionalnym. Działania władz lokalnych mają decydujące znaczenie dla powodzenia platformy, gdyż to one najlepiej orientują się w codziennym życiu obywateli. Można by także, na wzór sieci EURES, uwzględnić partnerów społeczeństwa obywatelskiego, aby poszerzyć zakres działalności platformy.
Uzasadnienie
Podkreślenie i uznanie działalności partnerów publicznych i prywatnych.
PT
POPRAWKA 5
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 8 Dodać nowy punkt po punkcie 8
TRUSKOLASKI Tadeusz
Projekt opinii
Poprawka
Platforma oraz powstała w wyniku jej funkcjonowania współpraca mogłaby służyć również do koordynacji działań edukacyjnych z zakresu przeciwdziałania pracy nierejestrowanej. Obserwowana jest zbyt niska świadomość pracowników w zakresie zagrożeń związanych z podejmowaniem tej pracy.
Uzasadnienie
Należy podjąć działania zmierzające do podniesienia świadomości społeczeństwa w zakresie skali problemu pracy nierejestrowanej.
PL,EN
POPRAWKA 6
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 9 Zmienić
ROUILLON Christophe
Projekt opinii
Poprawka
Zachęca Komisję do bardziej szczegółowego przeanalizowania stosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności w odniesieniu do wykonywania zadań i wywiązywania się ze zobowiązań przez platformę.
Podchodzi podejrzliwie do faktu, że Komisja nie uzasadniła bardziej wyczerpująco zgodności między propozycją obowiązkowego udziału państw członkowskich w pracach platformy a faktem, że podstawa prawna wniosku, czyli art. 153 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zezwala wyłącznie na środki mające na celu zachęcenie państw członkowskich do współpracy.Zachęca Komisję do bardziej szczegółowego przeanalizowania stosowania zasady Podkreśla jednocześnie, że analiza Komisji dotycząca zgodności wniosku z zasadami pomocniczości i proporcjonalności w odniesieniu doogranicza się do uzasadnienia wyboruwykonywania zadań i wywiązywania się ze zobowiązań przez platformęinstrumentu prawnego (decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady) i wartości dodanej całego wniosku, a nie do obowiązku udziału w pracach platformy. Wreszcie, zaskakujący jest fakt, że udział w pracach platformy jest obowiązkowy, a współpraca w ramach działalności transgranicznej – nie. KR zgłasza zatem poważne zastrzeżenia co do zgodności między obowiązkowym charakterem wniosku a zasadą pomocniczości.
Uzasadnienie
Komisja przedstawiła wniosek. Nie jest to zatem odpowiedni moment, by dokonała jego bardziej szczegółowej analizy, jeżeli nie zamierza go wycofać lub zmienić. KR powinien wywiązać się z zapisanego w Traktatach zadania, które polega na kontroli zgodności z zasadą pomocniczości.
FR
POPRAWKA 7
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 10 Zmienić
TRUSKOLASKI Tadeusz
Projekt opinii
Poprawka
Podkreśla, że nie należy zwlekać z wdrażaniem skutecznych środków realizowanych synergicznie przez wszystkie państwa członkowskie w celu przeciwdziałania pracy nierejestrowanej i fałszywemu samozatrudnieniu.
Podkreśla, że nie należy zwlekać z wdrażaniem dostępnych i skutecznych środków realizowanych synergicznie przez wszystkie państwa członkowskie w celu przeciwdziałania pracy nierejestrowanej i fałszywemu samozatrudnieniu.
PL,EN
POPRAWKA 8
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 11 Skreślić punkt
ROUILLON Christophe
Projekt opinii
Poprawka
Ostrzega, że obowiązkowy charakter uczestnictwa w pracach platformy wiąże się z zagrożeniem, że spowoduje to nadmierne obciążenie administracyjne i finansowe państw członkowskich i zainteresowanych stron. W związku z tym wzywa Komisję do koordynowania prac tejże platformy w możliwie najprostszy sposób.
Ostrzega, że obowiązkowy charakter uczestnictwa w pracach platformy wiąże się z zagrożeniem, że spowoduje to nadmierne obciążenie administracyjne i finansowe państw członkowskich i zainteresowanych stron. W związku z tym wzywa Komisję do koordynowania prac tejże platformy w możliwie najprostszy sposób.
Uzasadnienie
Krytyczne uwagi na temat obowiązkowego charakteru uczestnictwa przedstawiono w poprawce do punktu 9. Ponadto obowiązek ten nastręcza problemów związanych z pomocniczością, a nie z obciążeniami administracyjnymi. Poza tym prace platformy umożliwią zysk netto dzięki zwiększeniu dochodów podatkowych.
FR
POPRAWKA 9
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 13 Zmienić
TRUSKOLASKI Tadeusz
Projekt opinii
Poprawka
Podkreśla, że w chwili przyjmowania regionalnych lub europejskich strategii mających na celu uczulenie na problemy pracy nierejestrowanej, platforma musi się skonsultować z przedstawicielami samorządów lokalnych lub regionalnych, by strategie te nie były sprzeczne ze strategiami społeczności terytorialnych i nie wprowadzały dodatkowych obciążeń finansowych i administracyjnych.
Podkreśla, że w chwili przyjmowania regionalnych lub europejskich strategii mających na celu uczulenie na problemy pracy nierejestrowanej, platforma musi się skonsultować z przedstawicielami samorządów lokalnych lub regionalnych, by strategie te nie były sprzeczne ze strategiami społeczności terytorialnych i nie wprowadzały dodatkowych obciążeń finansowych i administracyjnych . Dlatego powinna być zagwarantowana większa swoboda władzom lokalnym i regionalnym w zakresie charakteru uczestnictwa w działaniach podejmowanych na platformie.
Uzasadnienie
Zróżnicowane problemów lokalnych rynków pracy wymaga znacznej elastyczności a nie administracyjnego i odgórnego przykazu.
PL,EN
POPRAWKA 10
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 15 Dodać nowy punkt po punkcie 15
GOMES Luís
Projekt opinii
Poprawka
Jest zdania, że kampanie informacyjne i uświadamiające powinny być również skierowane do szkół w ramach edukacji obywatelskiej młodych ludzi, tak aby przyczynić się do kształtowania postaw bardziej odpowiedzialnych społecznie. W krótszej perspektywie audiowizualne kampanie reklamowe pokazujące osoby, które pracują bez umów i które były ofiarami wypadków w pracy oraz wskazujące na konsekwencje i uboczne skutki takiej sytuacji mogłyby mieć interesujący wpływ, zgodnie z pożądanymi celami, na pracodawców i ogólnie całe społeczeństwo.
Uzasadnienie
Włączenie młodzieży w te zagadnienia i uwrażliwienie jej na sytuację.
PT
POPRAWKA 11
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 17 Zmienić
TRUSKOLASKI Tadeusz
Projekt opinii
Poprawka
Zauważa, że trzeba nie tylko zwalczać pracę nierejestrowaną, lecz także zmniejszać atrakcyjność takiej działalności i promować zatrudnienie legalne. Można do tego doprowadzić także poprzez obniżenie w razie potrzeby obciążeń podatkowych i administracyjnych tych pracodawców, którzy zatrudniają pracowników o niskich zarobkach i kwalifikacjach.
Zauważa, że trzeba nie tylko zwalczać pracę nierejestrowaną, lecz także zmniejszać atrakcyjność takiej działalności i promować zatrudnienie legalne . Można do tego doprowadzić także poprzez obniżenie w razie potrzeby obciążeń podatkowych i administracyjnych tych pracodawców, którzy zatrudniają pracowników o niskich zarobkach i kwalifikacjach.
Uzasadnienie
Klasyfikowanie pracodawców w ten sposób może doprowadzić do wypaczenia rynku pracy, np. obniżenia stawek za już wykonywaną przez pracowników pracę celem uzyskania dodatkowej pomocy władz. Wskazane jest ostrożne korzystanie z tego typu instrumentów, tak aby nie naruszać zasad konkurencji.
PL,EN
POPRAWKA 12
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 25 Dodać nowy punkt po punkcie 25
GOMES Luís
Projekt opinii
Poprawka
Podkreśla znaczenie promowania wewnątrz państw członkowskich i pomiędzy nimi projektów wymiany danych między organami publicznymi działającymi w obszarze zatrudnienia i pomocy socjalnej, tak aby zwiększyć poziom wiedzy na temat tego problemu i łatwiej wyłapywać oszustwa.
Uzasadnienie
Promowanie projektów wymiany danych między różnymi organami.
PT
POPRAWKA 13
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 27 Zmienić
TRUSKOLASKI Tadeusz
Projekt opinii
Poprawka
Podkreśla, że ważne jest zagwarantowanie, by opracowanie narzędzi oceny, wskaźników i wspólnych analiz porównawczych nie miało na celu oceny sytuacji poszczególnych państwach członkowskich w formie klasyfikacji, wystawiając je na współzawodnictwo, lecz by inicjatywy te były środkiem umożliwiającym wykrywanie pracy nierejestrowanej, formułowanie zaleceń i poprawy stanu wiedzy na temat tego zjawiska na rynku pracy.
Podkreśla, że ważne jest zagwarantowanie, by opracowanie narzędzi oceny, wskaźników i wspólnych analiz porównawczych nie miało na celu oceny sytuacji poszczególnych państwachpaństw członkowskich w formie klasyfikacji, wystawiając je na współzawodnictwo, lecz by inicjatywy te były środkiem umożliwiającym wykrywanie pracy nierejestrowanej, formułowanie zaleceń i poprawy stanu wiedzy na temat tego zjawiska na unijnym rynku pracy.
PL,EN
POPRAWKA 14
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 27 Dodać nowy punkt po punkcie 27
ROUILLON Christophe
Projekt opinii
Poprawka
Dołącza się do postulatu skierowanego przez Parlament Europejski do Komisji w rezolucji z 14 stycznia 2014 r., by zbadała korzyści wprowadzenia oraz – w stosownym przypadku – udostępnienia europejskiej karty ubezpieczenia społecznego, w której mogłyby być zapisywane dane konieczne do sprawdzenia stosunku pracy, takie jak np. szczegóły dotyczące ubezpieczenia społecznego i czasu pracy.
Uzasadnienie
Poprawka nawiązuje do rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 14 stycznia 2014 r. w sprawie skutecznych inspekcji pracy jako strategii na rzecz poprawy warunków pracy w Europie.
FR
POPRAWKA 15
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 27 Dodać nowy punkt po punkcie 27
ROUILLON Christophe
Projekt opinii
Poprawka
Podkreśla, że istotne jest, by państwa członkowskie zwiększyły zasoby swych organów inspekcji pracy i by, zgodnie z zaleceniami MOP, na 10 tys. pracowników przypadał jeden inspektor. Należy to osiągnąć dzięki krajowym planom działania w zakresie wzmocnienia mechanizmów inspekcji pracy, które mogą być w razie potrzeby współfinansowane z europejskich funduszy strukturalnych.
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
FR
POPRAWKA 16
EUROPEJSKA PLATFORMA NA RZECZ USPRAWNIENIA WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRACY NIEREJESTROWANEJ I ZNIECHĘCANIA DO NIEJ ECOS-V-060 Punkt 27 Dodać nowy punkt po punkcie 27
ROUILLON Christophe
Projekt opinii
Poprawka
Zwraca się do Komisji o zaproponowanie dyrektywy ustanawiającej minimalne normy inspekcji pracy, które byłyby stosowane w państwach członkowskich na mocy konwencji MOP nr 81. W dyrektywie trzeba określić funkcjonowanie systemu inspekcji pracy, transgraniczne szkolenia inspektorów pracy, a także ich uprawnienia i obowiązki.