3 wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju spis treśCI: I. Cele I zakres ewaluacji wewnętrznej



Pobieranie 141.15 Kb.
Data06.05.2016
Rozmiar141.15 Kb.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ PRZEDSZKOLA NR 192 „WESOŁY PĘDZELEK”

W WARSZAWIE W ROKU SZKOLNYM 2012/2013

OBSZAR III FUNKCJONOWANIE PRZEDSZKOLA W ŚRODOWISKU LOKALNYM

WYMAGANIE

3.1.WYKORZYSTYWANE SĄ ZASOBY ŚRODOWISKA NA RZECZ WZAJEMNEGO ROZWOJU

SPIS TREŚCI:

I. Cele i zakres ewaluacji wewnętrznej.

1. Cele ewaluacji wewnętrznej.

2. Zakres diagnozowania:

a) obszar;

b) wymaganie.

3. Pytania kluczowe.

4. Kryteria ewaluacji.

II. Informacje dotyczące organizacji ewaluacji.

1. Wskazanie źródeł informacji o jakości pracy w obszarach objętych ewaluacją.

2. Opis metod i narzędzi badawczych.

3. Kolejność przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych.



III. Opracowanie ankiet

1. Opracowanie w formie wykresów kołowych.

2. Opracowanie opisowe – podsumowanie.

IV. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy.


  1. Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe.

  2. Wnioski z badań w postaci określenia mocnych i słabych stron.

I.CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ:
1.Cele ewaluacji wewnętrznej:

Cel główny:



  • Doskonalenie systemu oświaty poprzez jakościowy rozwój placówki.

Cele szczegółowe:

  • zgromadzenie danych o formach współpracy nauczycieli ze środowiskiem,

  • pozyskanie informacji o angażowaniu się rodziców w działania przedszkola,

  • pozyskanie informacji o wpływie opinii rodziców na działalność przedszkola,

  • wskazanie mocnych i słabych stron działalności przedszkola w badanym obszarze.

  1. Zakres diagnozowania:

  • Obszar: „Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym”.

  • Wymaganie: Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju.

  1. Pytania kluczowe:

  • Czy w działaniach przedszkola są uwzględniane możliwości i potrzeby środowiska?

  • Czy współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku wpływa korzystnie na rozwój dzieci?

  • Czy przedszkole racjonalnie wykorzystuje zasoby środowiska lokalnego?

  1. Kryteria ewaluacji:

  • Zgodność z aktami prawnymi.

  • Dostępność.

  • Atrakcyjność.

  • Zgodność z potrzebami dzieci i środowiska.


II.INFORMACJE DOTYCZĄCE ORGANIZACJI EWALUACJI:

OPIS TEMATYKI EWALUACJI:

Zgodnie z opracowanym „Planem nadzoru pedagogicznego dyrektora Przedszkola Nr192 „Wesoły Pędzelek” w roku szkolnym 2012/2013” ewaluacja wewnętrzna prowadzona była w obszarze III określonym w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r.: „Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym”. Wymaganie: 3.1. Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju.

Ewaluacja była realizowana poprzez:
1.Wskazanie źródeł informacji o jakości pracy w obszarach objętych ewaluacją:


  • Instytucje, z którymi współpracuje placówka i korzyści wynikające ze współpracy.

  • Analiza dokumentów.

  • Badanie losów absolwentów.

  • Sposoby promowaniaplacówki w środowisku.

2. Opis metod i narzędzi badawczych.

3. Kolejność przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych.
III.OPRACOWANIE ANKIET:

1.Opracowanie formie wykresów kołowych.

2.Opracowanie opisowe – podsumowanie.
IV.OSTATECZNE REZULTATY EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ I WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY:

1.Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe.

2.Wnioski w postaci mocnych i słabych stron.

II.1. ŹRÓDŁA INFORMACJI O JAKOŚCI PRACY W OBSZARZE EWALUACJI:

Lista instytucji, z którymi współpracuje przedszkole. Podział instytucji ze względu na ich charakter i funkcje jakie spełniają w środowisku lokalnym.



Podział instytucji

Nazwa instytucji, z którą współpracuje przedszkole

Forma współpracy

Korzyści dla przedszkola

Korzyści dla instytucji

C

H

A



R

Y

T



A

T

Y



W

N

E



MOPS;

Straż dla zwierząt;

Hospicjum;


-zbiórka darów;

-udział w wideoklipie promocyjnym;

-konkurs na kartkę świąteczną;


-współpraca logistyczna, promocja przedszkola;

-kreowanie wśród dzieci postaw empatycznych;

-zaangażowanie dzieci oraz rodziców w akcje charytatywne


-pozyskiwanie różnego rodzaju akcesoriów dla potrzeb różnych instytucji;

- uatrakcyjnianie imprez;

-pozyskiwanie wolontariuszy;


K

U

L



T

U

R



A

L

N



O

-

O



Ś

W

I



A

T

O



W

E


Teatr;

Biblioteka;

Straż miejska;

BOS;


BOK;

Centrum Nauki Kopernik;

Radio Bajka;

„Folwark Bródno”;

Grupa AMS – szermierka;


-wycieczki i wyjścia;

-konkursy;

-współorganizacja imprez i konkursów;

-szkolenia;

-wykłady;

-pokazy;


-promocja placówki;

- realizacja zadań i założeń programu wychowawczego;

-realizacja ścieżek edukacyjnych takich jak: czytelnicza, ekologiczna, prozdrowotna;

-kreowanie pozytywnych postaw;

-rozwijanie zainteresowań dzieci;


-promowanie instytucji;

-umożliwianie instytucjom realizowanie ich zadań i projektów;



SZ

K

O



Ł

Y

-



P

RZ

E



D

SZ

K



O

L

A



U

Rz

Ę



D

Y


BOK;

BOS;


Przedszkola;

Szkoły dzielnicy Białołęka (SP nr 118, 154, 257, 314, 342, 344)

Przedszkola i szkoły zaangażowane w projekt e-twinning

ScuolaPrimaria Giovanni Pascoli –Włochy;



  • Kulupenu M. ValanciausPagrindineMokykla –Litwa;

  • Szkoła Podstawowa nr 1 w Piastowie;

  • ScoalaGimnazialaTraian –Rumunia;

  • FEDAC MONISTROL Carretera de Abrera a Manresa s/n

Hiszpania

  • Gimnazial School no. 29- Rumunia

  • Szkoła Podstawowa im. Orla Białego w Niedźwiadzie;

  • Kõpu Basic School– Estonia;

  • ManeaMihaela- Rumunia;

  • ÇAKABEY OKULLARI Turcja;

  • COLEGIO PURISIMA CONCEPCIÓN "LAS NIEVES"

- Hiszpania;

-współorganizacja festynów, konkursów, imprez;

-konkursy;

-wymiana informacji;

-umieszczanie prezentacji na stronie projektu e-twining;

-wymiana bajek i kartek świątecznych;


-promowanie placówki;

-rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci

-zagospodarowanie czasu, umożliwianie uczestnictwa w różnych formach aktywności i współpracy;

-realizacja zadań programu wychowawczego;

- tworzenie więzi społecznych;

-podnoszenie kwalifikacji nauczycieli;

- ułatwienie adaptacji w szkole (5 latki);


-promocja instytucji;

-umożliwianie instytucją realizowania ich zadań i projektów

-pomoc w organizacji i oprawa artystyczna imprez;

-integracja ze środowiskiem lokalnym;



P

R

O



F

I

L



A

K

T



Y

Cz

N



O

-

P



S

Y

C



H

O

L



O

G

I



Cz

N

E



Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna nr 21;

MOPS;


Straż Miejska;

Praktyki- Szkoła Wyższa im. B.Jańskiego;



- warsztaty i szkolenia;

- konsultacje;

-wymiana informacji;

- diagnozowanie;



-realizacja programów przedszkolnych;

-opiniowanie dzieci;

-wydawanie zaleceń do pracy z dziećmi;

-organizowanie spotkań edukacyjnych dla dzieci oraz rodziców;

-pierwsza pomoc przedmedyczna;

- podnoszenie umiejętności wychowawczych;



-uzyskiwanie informacji dotyczących dzieci;

-możliwość realizacji własnych celów i zadań statutowych;

-prawidłowe ustalenie planu pomocy dla dzieci i rodzin;



WNIOSKI:


  • Przedszkole współpracuje z wieloma instytucjami celem wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci.


PODSUMOWANIE ANALIZY DOKUMENTÓW:
WNIOSKI:


  • Placówka w roku szkolnym 2012/2013 podjęła lub kontynuowała współpracę z wieloma instytucjami działającymi na terenie miasta i poza nim.

  • Współpraca podejmowana przez nauczycielki i dyrekcję przyczyniła się znacznie do wzbogacenia wiedzy i umiejętności dzieci w wielu obszarach rozwoju dziecka, a szczególnie w obszarze środowiska przyrodniczego (poznawanie tego środowiska oraz umiejętności dbania o przyrodę), społecznego (nabywanie wiedzy i umiejętności dbania o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych w różnych sytuacjach dnia codziennego). Dzieci nabyły również umiejętności komunikacyjne związane z porozumiewaniem się z różnymi ludźmi. Mogły również rozwinąć własne zainteresowani przez kontakt z interesującymi osobami i poznawanie ich pasji lub zawodów.


BADANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW:
Zespół ds. badania losu absolwentów Przedszkola nr 192 przeprowadził badania w 6 szkołach podstawowych na terenie Białołęki (SP 118, 154, 257, 314, 342, 344). Zostały wytypowane umiejętności, które są podstawowe dla osiągania sukcesów w edukacji szkolnej. Uzgodniono, że do przeprowadzenia badania wykorzystane zostaną ankiety.

Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytanie na ile oferta edukacyjna naszego przedszkola przygotowuje dzieci do nauki w szkole. Poprzez analizowanie efektów podejmowanych działań nauczyciele mogą doskonalić jakość swojej pracy.

Ankiety wypełniło 17 nauczycieli klas „0” (39 absolwentów naszego przedszkola).

Nauczyciele odpowiadali na pytania w przygotowanej przez zespół ankiecie. Ocenili mocne i słabe strony absolwentów naszego przedszkola.

Odpowiedzi nauczycieli zawarte w 17 ankietach ilustruje tabelka.

Tab. 1.


lp.

Czy według Pani absolwenci Przedszkola 192

Zdecydowanie tak

Raczej tak

Raczej nie

Zdecydowanie nie

1.

- są przygotowani do podjęcia nauki w szkole?

2

13




1

2.

- są sprawni ruchowo?

8

8




1

3.

- osiągnęli poziom sprawności manualnej wystarczający do opanowania umiejętności pisania?

6

7

3

1

4.

- potrafią koncentrować się dostatecznie długo na wyznaczonym zadaniu?

1

13

4

1

5.

- dysponują dobrą analizą i syntezą słuchową?

1

12

3

1

6.

- w wystarczający sposób są przygotowani do podjęcia nauki pisania?

1

13

2

1

7.

- w wystarczający sposób są przygotowani do podjęcia nauki czytania?

2

11

3

1

8.

- posiadają wiedzę przyrodniczą?

7

8

2




9.

- dobrze sobie radzą w zakresie czynności samoobsługowych?

12

4




1

10.

- dbają o estetykę wykonywanych prac i o porządek w miejscu pracy?

7

7

3




11.

- samodzielnie wykonują wyznaczoną pracę?

10

6

1




12.

- potrafią współpracować z nauczycielami i rówieśnikami?

5

9

1

1

13.

- przestrzegają przyjętych zasad?

2

12

2

1

14.

- radzą sobie z emocjami w prawidłowy sposób?




13

2

2

15.

- potrafią podać podstawowe wiadomości o sobie i swojej rodzinie?

6

10

1




16.

- wypowiadają się prawidłowo pod względem gramatycznym; mają bogate słownictwo?

1

12

2

1

17.

- budują rozwinięte wypowiedzi?

2

9

6




18.

- łatwo zapamiętują teksty wierszy i piosenek?

3

11

2

1

19.

- są umuzykalnieni?




11

5

1

20.

- przejawiają zdolności twórcze?

Proszę wymienić: Plastyczne, rytmika, taniec, wymyślanie historyjek, ciekawe pomysły na wykonywanie prac plastycznych



1

9

6

1

WNIOSKI:


  • Absolwenci Przedszkola nr 192 są raczej dobrze przygotowani do nauki w szkole. Dobrze koncentrują się na wyznaczonych zadaniach, mają dobrą analizę i syntezę słuchową, w wystarczający sposób przygotowani są do podjęcia nauki czytania i pisania. Większość z nich jest sprawna fizycznie – dobrze oceniono zarówno motorykę dużą jak i sprawność manualną. Są samodzielni, zarówno w zakresie czynności samoobsługowych, jak i przy wykonywaniu zadań. Potrafią współdziałać i prawidłowo radzą sobie z emocjami.

  • Należy pracować nad budowaniem rozwiniętych wypowiedzi, prawidłowych pod względem gramatyczny, a także rozwijać zdolności twórcze dzieci.

PROMOWANIE PLACÓWKI:
Promowanie wartości wychowania przedszkolnego:


  • przedszkole posiada stronę internetową: www.przedszkole192.warszawa.pl

  • przedszkole ma opracowany folder i inne materiały reklamowe;

  • przedszkole publikuje informacje o bieżącej działalności w mediach;.

  • przedszkole posiada tablice informacyjne dla rodziców;

  • przedszkole prowadzi zajęcia otwarte, integracyjne, dni adaptacyjne, festyny, pikniki i inne uroczystości;

  • przedszkole bierze udział w imprezach środowiskowych;

Promowanie placówki w środowisku lokalnym:



  • logo przedszkola;

  • informator przedszkolny ;

  • broszurki promocyjne dla rodziców;

  • baner przedszkola;

  • stałe aktualizowanie strony internetowej przedszkola;

  • gazetka przedszkolna;

  • kronika;

  • pedagogizacja rodziców;

  • informacje o działaniach w obrębie grup(Internet, tablice grup);

  • informacje o imprezach, uroczystościach i zawodach, w których biorą udział dzieci na stronie dzielnicy;

  • galeria zdjęć z imprez i uroczystości przedszkolnych(szatnie grup, Internet, kronika);

  • organizacja pikniku rodzinnego;

  • udział w imprezach, konkursach, olimpiadach organizowanych na poziomie dzielnicy, miasta, ogólnopolskich, światowych;


II.2.OPIS METOD I NARZĘDZI BADAWCZYCH:
Metody:

  • ankiety;

  • analiza dokumentów;

  • zdjęcia z uroczystości i imprez.

Danych do badań dostarczyli:



  • Rodzice – ankieta;

  • Nauczyciele szkół – ankieta.


II.3.KOLEJNOŚĆ PRZEPROWADZANIA CZYNNOŚCI EWALUACYJNYCH:

  • opracowano projekt ewaluacji wewnętrznej;

  • opracowano harmonogram ewaluacji wewnętrznej;

  • przygotowano narzędzia badawcze;

  • przeprowadzono badania;

  • sporządzono raport końcowy z ewaluacji wewnętrznej;


III.OPRACOWANIE ANKIET

III.1. OPRACOWANIE W FORMIE WYKRESÓW
W celu uzyskania informacji na temat współpracy z rodzicami, przeprowadzono badania ankietowe wśród rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola. Badania przeprowadzono wśród rodziców ze wszystkich grup. Zebrano 65 ankiet.


















III.2.OPRACOWANIE OPISOWE - PODSUMOWANIE
Przy wyborze przedszkola rodzice kierowali się:

  • położeniem w pobliżu miejsca zamieszkania(44%);

  • pozytywną rekomendacją znajomych(36%).


Rodzice uważają, że naszą placówkę wyróżniają:

  • miła i dobrze przygotowana kadra(20%);

  • ładny ogród(18%);

  • sympatyczna i miła atmosfera(17%);

  • oferta edukacyjna przedszkola(13%);

  • duże sale, dobra lokalizacja(11%);

  • sposób współpracy z rodzicami(9%).


98% ankietowanych uważa, że w wystarczający sposób angażujemy rodziców w życie przedszkola.
100% ankietowanych uważa, że ilość organizowanych imprez jest wystarczająca.
Jako źródło informacji na temat imprez organizowanych w przedszkolu wskazywane są najczęściej:

  • ogłoszenia na tablicach informacyjnych (33%);

  • informacje zostawiane w półce dziecka (21%);

  • informacje od personelu przedszkola (19%);

  • ze strony internetowej (16%).


W imprezach organizowanych w przedszkolu:

  • zawsze uczestniczy 23% badanych;

  • w miarę możliwości 77% badanych.


Jako imprezy ważne i atrakcyjne wskazywane są najczęściej:

  • imprezy grupowe(28%);

  • zajęcia adaptacyjne(20%);

  • piknik(15%);

  • popołudniowe zajęcia integracyjne(11%).


Według ankietowanych najlepiej promują nasze przedszkole w środowisku:

  • pozytywna opinia innych rodziców(28%);

  • zadowolenie dziecka(26%);

  • bogata oferta edukacyjna(14%);

  • piknik integracyjny i udział dzieci w konkursach(9%).


73% ankietowanych wskazało, że raczej mają wpływna to, co się dzieje w przedszkolu.

20% wybrało odpowiedź raczej nie.

Na pytanie: „Jakie akcje charytatywne organizowane w naszym przedszkolu uważają państwo za potrzebne?” ankietowani odpowiedzieli wskazując następujące odpowiedzi:

  • „Okaż serce”;

  • „Góra grosza”;

  • Pomoc dla schroniska;

  • Zbiórka kasztanów;

  • Zbiórka makulatury.



Na pytanie: „Z jakimi instytucjami zewnętrznymi w Państwa opinii przedszkole powinno współpracować?” ankietowani rodzice wskazali następujące odpowiedzi:

  • BOŚ;

  • biblioteki;

  • szkoły podstawowe;

  • muzea;

  • teatry;

  • inne przedszkola;

  • BOK;

  • domy dziecka;

  • schronisko dla zwierząt;

  • Policja;

  • Straż pożarna;

  • Straż miejska.


W odpowiedzi na pytanie: „Czy mają Państwo wpływ na to, co się dzieje w przedszkolu?” ankietowani rodzice odpowiadali:

  • przedszkole jest otwarte na propozycje rodziców;

  • dobra współpraca z kadrą przedszkola;

  • sugestie rodziców są brane pod uwagę;

  • rodzice są informowani o wydarzeniach i ich opinia jest brana pod uwagę.

Na pytanie: „Co chcieliby państwo dodać na temat funkcjonowania przedszkola w środowisku” podawano następujące odpowiedzi:

  • „najlepsze przedszkole na Białołęce, a nawet w Warszawie”;

  • „nie rozdzielać co roku dzieci”;

  • „uprzątnąć teren wokół przedszkola”;

  • „remont budynku”;

  • „parking przed przedszkolem”.


IV. OSTATECZNE REZULTATY EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ I WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY:

IV.1. SFORMUŁOWANIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA KLUCZOWE:

1.Czy w działaniach przedszkola są uwzględniane możliwości i potrzeby środowiska?

Z analizy zebranych informacji wynika, że:


  • Przedszkole uwzględnia możliwości i potrzeby środowiska w celu wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci.

2.Czy współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku wpływa korzystnie na rozwój dzieci?

Analiza danych zebranych w tabeli(s.4) wskazuje że:


  • Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku korzystnie wpływa na wszechstronny rozwój jej wychowanków.

3.Czy przedszkole racjonalnie wykorzystuje zasoby środowiska lokalnego?

Na podstawie analizy ankiet dotyczących badania losów absolwentów przedszkola oraz z opinii rodziców zawartych w ankietach wynika, że:


  • Przedszkole w sposób racjonalny wykorzystuje zasoby środowiska lokalnego, placówka jest pozytywnie postrzegana w środowisku.



IV.2. WNIOSKI Z BADAŃ W POSTACI OKREŚLENIA MOCNYCH I SŁABYCH STRON:
PRZEDSZKOLE SPEŁNIA WYMAGANIA NA POZIOMIE: B

MOCNE STRONY:

  • Przedszkole podejmuje szereg inicjatyw na rzecz środowiska, z których mogą korzystać osoby, instytucje i organizacje środowiska lokalnego. Są to zarówno imprezy odbywające się na terenie przedszkola, skierowane do dzieci i rodziców(warsztaty, spotkania z psychologiem, logopedą, konkursy, występy dzieci, akcje charytatywne), jak i działania skierowane do społeczności lokalnej(piknik rodzinny, dni adaptacyjne, dni otwarte, praktyki studenckie).

  • Integracja placówki ze środowiskiem lokalnym polega na wykorzystaniu i zaangażowaniu możliwie szerokiego wachlarza instytucji, z którymi przedszkole podejmuje współpracę.

  • Podejmowane są różnorodne formy popularyzowania (promocji) przedszkola i jego dorobku w środowisku.

  • Nauczyciele dbają o rozwijanie postaw prospołecznych przedszkolaków poprzez zaangażowanie dzieci i rodziców w akcje charytatywne i prospołeczne.

  • Działania przedszkola uwzględniają możliwości i potrzeby środowiska lokalnego. Placówka wychodzi naprzeciw takim potrzebom. Informacje o tym, co się dzieje w przedszkolu są zamieszczane w mediach: internet, gazetka przedszkolna, informacje na stronie internetowej dzielnicy.

SŁABE STRONY:

  • 20% ankietowanych rodziców uważa, że „raczej nie ma wpływu na to, co się dzieje w przedszkolu;

  • słaba ściągalność ankiet od rodziców(65na 100 wydanych);

  • zdaniem ankietowanych należy poprawić wygląd budynku przedszkola i terenu wokół niego.

WNIOSKI:

  • Należy kontynuować współpracę z instytucjami lokalnymi w celu wzbogacania działalności przedszkola

  • Należy dołożyć starań, aby kontakty z instytucjami współpracującymi z przedszkolem oparte były na wzajemnej współpracy i zaangażowaniu obydwu stron.

  • Współpraca z rodzicami jest i powinna być w przyszłości priorytetem w działalności przedszkola.

  • Należy informować rodziców o formach i rodzajach współpracy oraz instytucjach z jakimi przedszkole współpracuje np. na stronie internetowej placówki

Raport opracował zespół ds. ewaluacji w składzie:

Monika Radkowska – Brudek

Tatiana Kłusek

Katarzyna Konik

Małgorzata Skolimowska

Iwona Mochocka



Anna Lewandowska

Pobieranie 141.15 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna