KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ADAMA MICKIEWICZA W UDANINIE NA LATA
2009-2014
PRZYJĘTA UCHWAŁĄ RADY PEDAGOGICZNEJ Z DNIA 05.05 2010r
Nowelizacja wrzesień 2012
Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:
1. Ustawę o systemie oświaty z dn. 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r.
nr 256, poz. 2572 z późn. zm. )
2. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. nr 4, poz. 17).
3. Kartę Nauczyciela z dn. 26 stycznia 1982r. ( Dz. U. z 2006r.
nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
4. Konwencję o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989r.
Uwzględnia priorytety określone w :
Statucie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Udaninie
Programie wychowawczym
Program profilaktycznym
Spis treści:
Rozdział I
Opis i diagnoza stanu wyjściowego ..............................................str.3
Rozdział II
Misja i wizja szkoły ……………………………………………str. 7
Rozdział III
Analiza i ocena sytuacji ............................................................. str. 10
Rozdział IV
Cele strategiczne......................................................................... str. 14
Rozdział V
Plan działania i sposoby realizacji...............................................str. 17
Rozdział I
Opis i diagnoza stanu wyjściowego
Środowisko
Gmina Udanin leży w powiecie średzkim, województwie dolnośląskim. Obejmuje obszar 11,070 ha i liczy niespełna 6 tys. mieszkańców. Centralnie położoną miejscowością i ośrodkiem administracyjnym jest Udanin Teren gminy jest atrakcyjny pod względem turystyczno – rekreacyjnym: lasy, stawy, boiska sportowe, trasy rowerowe sprzyjają wypoczynkowi.
Gmina ma charakter rolniczy, choć ludność pracuje głównie poza rolnictwem. Wskaźnik bezrobocia jest bardzo wysoki, stąd duża liczba rodzin objęta jest pomocą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Są Wielu mieszkańców podejmuje się prac sezonowych oraz wyjeżdża za granicę w celach zarobkowych. Niestety, wiąże się to z dłuższą nieobecnością osób dorosłych (rodziców) w domu. Jest to zjawisko szczególnie niekorzystne dla pozostających w domu dzieci.
Dominującą rolę w życiu społecznym i gospodarczym odgrywają miejscowości Udanin i Ujazd Górny. W tych miejscowościach znajdują się szkoły: gimnazjum w Ujeździe Górnym i Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Udaninie .
Początki szkolnictwa w sięgają odległych czasów. Pierwsza szkoła powstała w 1945r. W 1995 roku oddano do użytku wybudowaną, nową szkołę.
Baza szkoły
Szkoła funkcjonuje od 1995roku. Baza szkoły to 16 sal lekcyjnych, 2 pracownie komputerowe z podłączeniem do Internetu, pełnowymiarowa sala gimnastyczna, biblioteka z centrum multimedialnym, świetlica, kuchnia, stołówka, gabinet pielęgniarski. Przy szkole znajduje się zespół boisk do piłki siatkowej, ręcznej, koszykowej i nożnej.
W ostatnich latach w budynku dokonuje się remontów. Wymieniono częściowo okna, dokonano uszczelnień dachu.. Sukcesywnie wymieniane jest oświetlenie sal, malowane są klasy i korytarze. Wykonuje się też szereg prac na placu przyszkolnym z uwzględnieniem bezpieczeństwa przebywających tam osób.
Jest jeszcze jednak wiele do zrobienia. Obecnie trwa kapitalny remont budynku szkolnego, który po remoncie będzie pełnił funkcję gminnego przedszkola, w miejscowości Ujazd Górny. Wymiany wymaga sprzęt szkolny i sportowy. Istnieje pilna potrzeba zakupu nowoczesnych pomocy dydaktycznych.
Remonty prowadzone są z funduszy organu prowadzącego szkołę, natomiast wyposażenie i pomoce zakupywane są z funduszy rady rodziców oraz pieniędzy wygospodarowanych przez pracowników szkoły, rodziców i przyjaciół szkoły w czasie loterii, kiermaszy i festynów.
Dobrze wyposażona jest biblioteka szkolna. Posiada ona lektury, książki dla dzieci, pozycje metodyczne dla nauczycieli, księgozbiór podręczny- encyklopedie, atlasy, słowniki. Zatrudniony jest nauczyciel bibliotekarz na pełnym etacie. Prowadzi on zajęcia edukacji czytelniczej, konkurs czytelniczy, pasowanie na czytelnika i inne działania mające na celu rozwój czytelnictwa. W bibliotece funkcjonuje też centrum multimedialne- 8 komputerów z dostępem do Internetu.
Gabinety przedmiotowe bloku matematyczno– przyrodniczego wyposażone są w zbiory pomocy dydaktycznych, niezbędnych do prowadzenia lekcji, ale są one dosyć zużyte i przestarzałe. Część klas jest dosyć liczna, co sprawia duży kłopot przy próbie prowadzenia zajęć w grupach i zespołach – szczególnie tych doświadczalnych. Wyposażenie w meble, stoliki, krzesełka jest standardowe, sprzęt jest zużyty i podlega sukcesywnej wymianie.
Szkoła dysponuje kilkoma telewizorami i odtwarzaczami DVD, dwoma rzutnikami multimedialnymi. Brakuje natomiast oprogramowania dydaktycznego do poszczególnych przedmiotów.
W szkole funkcjonuje świetlica czynna codziennie od godziny 7.15 do ostatnich odjazdów. Odbywają się w niej zajęcia opiekuńczo - wychowawcze dla młodzieży oczekującej na rozpoczęcie zajęć lub na odwozy.
Szkoła współpracuje z licznymi organizacjami i instytucjami z terenu gminy i powiatu. Są to OSP, Policja, Urząd Gminy, GOPS, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Środzie Śl, ZHP, Powiatowy Ośrodek Edukacji, Starostwo Powiatowe
Od lat współpracujemy ze szkołami z sąsiednich miejscowości. Daje to nam możliwość wymiany doświadczeń i organizowania wspólnych zawodów i konkursów. Uczniowie uczestniczą we wspólnych zajęciach, przedstawiciele szkół zapraszani są na szkolne uroczystości.
Kadra
Kadra pedagogiczna
|
Administracja
|
Obsługa
|
Stanowisko
|
Liczba osób
|
Stanowisko
|
Liczba osób
|
Stanowisko
|
Liczba osób
|
dyrektor
|
1
|
sekretarz szkoły
|
1
|
woźny
|
1
|
wicedyrektor
|
1
|
intendent
|
1
|
sprzątaczki
|
6
|
nauczyciele
|
26
|
pielęgniarka
|
1
|
konserwator
|
1
|
pedagog
|
1
|
księgowa
|
2
|
kucharki
|
3
|
logopeda
|
1
|
|
|
|
|
bibliotekarz
|
1
|
|
|
|
|
opiekun świetlicy
|
1
|
|
|
|
|
Razem
|
32
|
|
5
|
|
10
|
Kadrę szkoły tworzy zespół nauczycieli kreatywnych, chętnych do doskonalenia swoich umiejętności. Wszyscy nauczyciele posiadają pełne kwalifikacje do nauczanych przedmiotów, wielu posiada kwalifikacje do nauczanie dwóch i więcej przedmiotów.
Uczniowie
Staramy się dać szansę rozwoju wszystkim uczniom. Na miarę ich potrzeb i możliwości. Rozpoznawanie tych potrzeb rozpoczynamy już w oddziale przedszkolnym. Prowadzona jest tam wstępna diagnoza ryzyka dysleksji i diagnoza logopedyczna. Współpracujemy w tym zakresie z poradnią psychologiczno- pedagogiczną Środzie Śląskiej , pedagogiem szkolnym oraz logopedą, a nauczyciele ukończyli kurs doskonalący zakresie pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dzieci wymagające pomocy biorą udział w cyklicznych warsztatach, na których poznają ćwiczenia niwelujące zdiagnozowany problem. Następnie ćwiczenia te kontynuowane są w domu, co zwiększa ich efektywność. Dla uczniów z dysfunkcjami prowadzone są zajęcia terapii pedagogicznej. Ośmioro nauczycieli ukończyło w tym kierunku kursy kwalifikacyjne, do dyspozycji jest gabinet uzupełniany w nowe pomoce dydaktyczne. Dwóch nauczycieli ukończyło też kurs oligofrenopedagogiki i prowadzi zajęcia indywidualne z dziećmi z orzeczeniami o upośledzeniu.
Dla uczniów z trudnościami w nauce zorganizowane są zajęcia wyrównawcze, a dla uczniów z wadami postawy zajęcia gimnastyki korekcyjnej.
Po zajęciach lekcyjnych w szkole w Udaninie oraz niektórych miejscowościach funkcjonują świetlice finansowane ze środków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Dzieci mają tam opiekę, zagospodarowany czas wolny, pomoc w nauce .
Opracowany został program „ Pomoc uczniom z trudnościami w nauce”, który kompleksowo ujmuje zadania szkoły w tym zakresie. W roku szkolnym 2008/2009 realizowany był projekt „Szkoła dla wszystkich” pod auspicjami Ministerstwa Edukacji Narodowej realizowany przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie, którego głównym celem była realizacja nauczania włączającego w placówkach ogólnodostępnych.
Pamiętamy również o uczniach zdolnych. W szkole działa zespół ds. Wspierania uzdolnień i zainteresowań uczniów. Opracowany został program pracy w tym zakresie. Uczniowie mają możliwość uczestnictwa w licznych kołach zainteresowań. Działa koło matematyczne, polonistyczne, muzyczne, przyrodnicze, informatyczne ,sportowe oraz zajęcia rytmiczne. Prowadzony jest szkolny teatrzyk „Bajkowy zespół” ,Kółko taneczne, Klub Europejski .Ponieważ duża grupa uczniów dojeżdża do szkoły, istnieje problem dostępu do zajęć pozalekcyjnych dla tych uczniów. Wobec tego staramy się tak organizować zajęcia, aby przynajmniej część z nich odbywała się przed odjazdem uczniów. Liczba zajęć jak i ich różnorodność jest wystarczająca w stosunku do potrzeb. Wszyscy zainteresowani i potrzebujący uczniowie mogą więc z tych zajęć korzystać.
W szkole organizowane są konkursy w wielu dziedzinach, tak aby jak najwięcej uczniów miało szansę odnieść sukces. Są to konkursy : polonistyczny, matematyczny, przyrodniczy, znajomości zasad ruchu drogowego, udzielania pierwszej pomocy, konkursy literackie, plastyczne, zawody sportowe Uczniowie biorą też udział w licznych konkursach i zawodach pozaszkolnych. Odnoszą w nich znaczące sukcesy. Sukcesy uczniów są prezentowane na forum szkoły i w środowisku lokalnym. Od stycznia 2011r swoją działalność rozpoczęło Przedszkole Samorządowe w Ujeździe Górnym, w związku z powyższym dokonano połączenia placówek. Powstał Zespół Szkolno-Przedszkolny skład którego stanowi Przedszkole Samorządowe w Ujeździe Górnym oraz Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Udaninie.
W latach 2009 – 2014 liczba uczniów utrzyma się na podobnym poziomie i ilość oddziałów nie ulegnie zmianie.
Analiza demograficzna w latach 2010/2014 Szkoła Podstawowa
L.p
|
ANALIZA DEMOGRAFICZNA
|
Rok
szkolny
|
2010
2011
|
2011
2012
|
2012
2013
|
2014
2015
|
2015
2016
|
Liczba uczniów
|
325
|
335
|
336
|
340
|
347
|
Liczba oddziałów
|
16/+1oddz.
pięciolatków
|
16/ +2oddz
pięciolatków
|
16/+2 oddz.
pięciolatków
|
16/+3oddz.
pięciolatków
|
16/+3oddz.
pięciolatków
|
Oddziały
pięciolatków
|
1/25
|
2/ 51
|
2/43
|
3/64
|
3/61
|
Do szkoły uczęszcza ok. 330 dzieci z terenu gminy Udanin obejmującej 22 miejscowości. Duża grupa uczniów, bo aż ok.270 jest do szkoły dowożona. Stanowi to pewne utrudnienie w dostępie do zajęć pozalekcyjnych.
Rozdział II
MISJA SZKOŁY
Hasło przewodnie naszych działań brzmi: "Każdy jest odpowiedzialny za wszystkich,
A wszyscy są odpowiedzialni za każdego"
Jan Paweł II
Szkoła funkcjonuje w określonym miejscu i rzeczywistości, na które ma ograniczony wpływ. Zmiany i rozwój powinny się dokonywać wewnątrz szkoły. Dopiero szkoła, która osiąga wysoką jakość pracy, może oddziaływać pozytywnie na środowisko zewnętrzne.
Misję szkoły – zasadniczy cel naszej aktywności sprecyzowaliśmy, aby umożliwić wewnętrzną integrację programów nauczania, wszystkich programów i projektów edukacyjnych oraz postaw społeczności szkolnej i lokalnej, zgodnych przepisami prawa oświatowego, a także programem rozwoju naszej placówki i środkami finansowymi.
Mamy ambicję stworzyć warunki do rozwoju zainteresowań uczniów i samorealizacji nauczycieli oraz oczekiwań rodziców.
Nasza szkoła
-
Zapewnia każdemu uczniowi zdobywanie wiedzy i umiejętności, dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów
-
Zapewnia uczniom poczucie bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego, kształci postawy prozdrowotne i ekologiczne
-
Wspiera rozwój i awans zawodowy nauczycieli dzięki czemu zapewniają oni wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
-
Budzi świadomość lokalną, narodową i europejską.
-
Uczy dzieci demokracji ,tolerancji i samorządności.
-
Uwzględnia prawa dzieci do wychowania i opieki odpowiednio do wieku i osiągniętego rozwoju
-
Organizuje dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz specjalistyczne służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych
ABSOLWENT NASZEJ SZKOŁY
Model absolwenta I etapu:
1. Umie czytać, pisać i liczyć.
2. Zna i stosuje się do zasad ruchu drogowego.
3. Zna zasady dobrego zachowania się i umie zachować się w miejscach publicznych.
4. Prawidłowo ocenia sytuacje i rozróżnia dobro i zło w życiu codziennym.
5. Zna tradycje szkoły, miasta i regionu.
6. Dba o czystość i higienę własną i otoczenia.
7. Potrafi współdziałać w grupie.
8. Umie rozpoznać i zachować się w sytuacjach trudnych.
9. Jest wrażliwy na potrzeby innych.
Model absolwenta II etapu ( absolwenta szkoły podstawowej):
Efektem edukacji w szkole podstawowej ma być uczeń wykształcony, ciekawy świata, kulturalny, umiejący korzystać z dóbr kultury narodowej i dziedzictwa światowego.
Szkoła będzie dążyć do tego, aby absolwent:
- miał poczucie przynależności do swojego narodu, umiał się z nim identyfikować;
- był wrażliwy na problemy innego człowieka oraz na problemy otaczającego świata;
- rozumiał istotę współżycia w zespole i praw rządzących życiem grupy (prawa i obowiązki);
- wiedział, gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia swoich praw;
- był propagatorem zdrowego stylu życia (wolny od uzależnień, odrzucający przemoc jako sposób na rozwiązywanie problemów);
- dążył do samodoskonalenia;
- posiadał umiejętności praktyczne przydatne w codziennym życiu;
- wyznawał w życiu ideę tolerancji;
- był świadomy ekologicznie, żyjący w zgodzie ze środowiskiem;
- był przygotowany do podejmowania decyzji;
- rozumiał istotę integracji europejskiej.
WIZJA SZKOŁY
Szkoła Podstawowa
im. Adama Mickiewicza
w Udaninie
stawia sobie następujące cele:
-
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju każdego dziecka.
-
Wychowanie człowieka kreatywnego, otwartego na świat, świadomego swojej tożsamości narodowej i lokalnej.
-
Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych, dotyczących przyrody i społeczeństwa, czyli rozwijanie myślenia naukowego.
-
Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wszystkich uczniów.
-
Uwzględnienie praw dzieci do wychowania i opieki, odpowiednio do wieku i osiągniętego rozwoju.
-
Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie.
-
Stworzenie zespołu nauczycieli stale podnoszących poziom swojej wiedzy i umiejętności.
Rozdział III
Analiza i ocena sytuacji
Analiza SWOT
MOCNE STRONY
|
SŁABE STRONY
|
I. Baza szkoły
|
1.Miejsce na pracownię przyrodniczą z zapleczem na pomoce dydaktyczne
2. Spora ilość pomocy dydaktycznych, nauczania zintegrowanego
3. Dobrze wyposażone pracownie matematyczna i internetowa.
4. Centrum multimedialne w bibliotece szkolnej.
5. Dostęp do komputerów i Internetu poza szkołą- GCI, OSP.
6. Umiejscowienie szkoły na wsi, z dużym bezpiecznym otoczeniem, parkingiem na samochody
7.Szkoła wyposażona jest w zestaw materiałów edukacyjnych i powiększa swoje zasoby edukacyjne
8.Duże przestronne sale lekcyjne: nowy budynek szkoły
9. Pracownia do nauki języków obcych
10.Gabinet terapii pedagogicznej, logopedycznej
|
1. Zniszczone, zużyte meble i sprzęt szkolny, brak funduszy na zakup nowych.
2. Część pomocy przestarzała, uszkodzona, nieatrakcyjna dla uczniów.(oddziały przedszkolne)
3. Brak wyposażenia i warunków do przeprowadzania doświadczeń przez uczniów.
4. Mała ilość sprzętu multimedialnego w szkole, (rzutniki, tablice interaktywne) uczniowie muszą pracować „wymiennie”
|
II. Kadra i proces nauczania
|
1. Nauczyciele z pełnymi kwalifikacjami.
2. Część kadry uczestniczyła w szkoleniach w zakresie stosowania aktywizujących metod nauczania.
3. Duża ilość nauczycieli ukończyła: kursy posługiwania się komputerem i TI oraz kurs terapii pedagogicznej
4. Praca zespołów nauczycielskich przedmiotowych i zadaniowych.
- zatrudniony nauczyciel logopeda, pedagog,oligofrenopedagog
5. Działalność szkolnego zespołu ds. wspierania uzdolnień i zainteresowań uczniów oraz zespołu ds. wspierania uczniów z niepełnosprawnością i trudnościami w nauce (pomoc psychologiczno-pedagogiczna)
6. Realizacja programów i projektów dydaktyczno-wychowawczych o tematyce matematyczno-przyrodniczej.(Zrozumieć świat)
7. Indywidualizacja nauczania- dostosowanie wiedzy do możliwości ucznia-realizacja projektu unijnego kl. I-III
8.Stosowanie różnorodnych metod aktywizujących
9 Diagnozowanie i monitorowanie osiągnięć uczniów. Modyfikowanie planów wynikowych
|
1. Brak doradztwa metodycznego w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
2. Trudności organizacyjne i problemy ze współpracą
3. Brak funduszy na dokształcanie nauczycieli.
4. Słaba wymiana doświadczeń z innymi szkołami.
5.Większość uczniów jest dowożona do szkoły – utrudniony udział w zajęciach pozalekcyjnych.
|
III. Uczeń
|
1. W szkole podstawowej uczeń posiada naturalną ciekawość świata i radość z jego odkrywania.
2. Prowadzona jest indywidualizacja procesu nauczania, dostosowanie programów nauczania do możliwości uczniów
3. Metody aktywizujące zwiększają zaangażowanie ucznia i mobilizują do pracy.
4. Nowe wyposażenie, pomoce dydaktyczne przyczynią się do uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego i zwiększą zainteresowanie przedmiotem.
5. Duża grupa uczniów rozwija swoje zainteresowania, biorąc udział w konkursach i zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań
|
1. Słaba motywacja do nauki.
2. Brak samodzielnej pracy, bardzo częste nie odrabianie zadań domowych.
3. Mała umiejętność pracy w grupie.
4. Duża liczba uczniów z rodzin dysfunkcyjnych oraz z orzeczeniami i opiniami z PPP.
5. Uczniowie na wsi mają ograniczony dostęp do Internetu w domu.
6. Dowożenie uczniów ogranicza dostęp do zajęć pozalekcyjnych w szkole.
7. Ograniczona ze względów finansowych oferta zajęć pozalekcyjnych.
8. Brak podręczników i zeszytów ćwiczeń powoduje iż zdobyta w szkole wiedza nie jest utrwalana w domach.
|
IV. Rodzice i środowisko
|
1. Grupa rodziców zaangażowanych w działania szkoły.
2. Szkoła uzyskuje wsparcie organizacyjne od samorządu gminy, instytucji i organizacji działających na terenie gminy: GOPS, Policja, OSP, GCI
|
1. Duża grupa rodziców niezaangażowana w życie szkoły,
2. Brak funduszy na wspieranie działalności szkoły, takiej jak organizacja konkursów, imprez, uroczystości.
3. Brak dostępu i umiejętności u wielu rodziców w posługiwaniu się technologią komputerową.
4. Brak odpowiedniej opieki rodziców nad dziećmi sprawia, że uczeń wykorzysta komputer da zabawy, często nie przygotowuje się do zajęć
|
Szanse
|
Zagrożenia
|
1. Zwiększenie atrakcyjności procesu nauczania przez stosowanie nowych innowacyjnych metod nauczania i oceniania.
2. Poprawa efektów kształcenia głównie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
3. Stworzenie dobrych warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów.
4. Wspieranie uczniów mających trudności w nauce poprzez udział w dodatkowych zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych oraz specjalistycznych
5. Pobudzenie aktywności i samodzielnego działania poprzez prowadzenie doświadczeń, eksperymentów i badań.
6. Realizacja ciekawych programów i projektów edukacyjnych z zakresu szeroko pojętej przyrody.
7. Pokonanie barier przez wszystkie podmioty szkoły w zakresie posługiwania się TI
8. Stworzenie biblioteki materiałów dydaktycznych do wykorzystania przez uczniów, nauczycieli, rodziców.
9.Efektywne wykorzystanie godz. KN
10. Dostępność środków zewnętrznych
|
1. Niedostateczne wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz brak środków na ich zakup.
2. Czynnik ludzki: niechęć, strach, zmęczenie w podejmowaniu nowych wyzwań i dodatkowych obowiązków.
3. Trudności organizacyjne – dowożenie dużej grupy uczniów ogranicza równy dostęp do zajęć pozalekcyjnych.
4. Wielu mieszkańców wsi nie ma dostępu do Internetu.
5. Demografia
6. Brak możliwości wzrostu nakładów na oświatę.
7. Zmienność kadry.
8.Zmianowość pracy.
9.Praca rodziców za granicą.
|
Matryca krzyżowa do analizy SWOT :
|
Szanse generowane przez
otoczenie
|
Zagrożenia generowane przez otoczenie
|
Silne strony :
|
1
|
2
|
1
|
2
|
Baza szkoły
|
Baza szkoły pozwoli na prawidłową realizację podstawowych zadań edukacyjnych szkoły
|
Dobre wyposażenie w sprzęt i pomoce w placówce
pozwoli na zwiększenie atrakcyjności i unowocześnienie procesu nauczania
|
Sprzęt i pomoce ulegają ciągłemu zużyciu, stąd konieczne jest jego ciągła wymiana i unowocześnianie
|
Trudności finansowe, liczne wydatki szkoły nie pozwolą na wystarczający rozwój bazy
|
Kadra i proces nauczania
|
Dobrze przygotowana
i aktywna kadra umożliwi wprowadzanie innowacyjnych form i metod pracy z uczniem
|
Ustawiczne doskonalenie nauczycieli
i podnoszenie swoich kwalifikacji pozwoli
wdrożyć metody edukacji interaktywnej
i korzystać z platformy edukacyjnej
|
Zdobyte w czasie szkoleń wiadomości i umiejętności mogą nie zostać przeniesione na grunt szkoły i stosowane praktycznie.
|
Konieczność dodatkowych, ustawicznych kursów doskonalących, ponoszone na ten cel wydatki mogą zniechęcić nauczycieli do podejmowania wysiłku, zwłaszcza,
że towarzyszy temu zmęczenie i wypalenie zawodowe
|
Uczeń
|
Realizacja programu Rozwoju Szkoły pozwoli
na poprawę wyników w nauce zwłaszcza w zakresie przedmiotów matematyczno przyrodniczych
|
Uczniowie mający dobry i szeroki dostęp do bazy szkolnej mogą rozwijać swoją wiedzę, zdolności i zainteresowania
|
Ograniczenia organizacyjne (dowozy uczniów) oraz ograniczony dostęp do Internetu w domu stworzą nierówne szanse rozwoju wszystkich uczniów
|
Małe zaangażowanie nauczycieli może spowodować niewykorzystanie możliwości jakie daje wykorzystanie środków dyd.
|
Rodzice i środowisko
|
Dobra współpraca szkoły z domem rodzinnym ucznia będzie sprzyjać realizacji podstawowych
i dodatkowych zadań szkoły.
|
Rodzice, instytucje i osoby wspierające szkołę przyczynia się do pełniejszej realizacji
jej zadań i pozwolą
na uzyskiwanie lepszych wyników nauczania przez dzieci
|
Wykorzystanie TI edukacyjnej może ograniczyć bezpośredni kontakt rodziców i opiekunów z kadrą pedagogiczną szkoły.
|
Rodzice nie będą mieli pełnego dostępu do informacji z powodu ograniczonego dostępu do sprzętu i Internetu na wsi
|
Słabe strony :
|
1
|
2
|
1
|
2
|
Baza szkoły
|
Brak dobrego sprzętu i stara baza dydaktyczna są dobrą inspiracją
do zmiany stanu faktycznego
na lepszy.
|
Organ prowadzący szkołę i rodzice uczniów będą dążyć do zmian bazy dydaktycznej szkoły.
|
Brak funduszy gminnych i kryzys ekonomiczny może
w istotny sposób ograniczyć zmianę bazy szkoły.
|
Szkoła nadal będzie bazować na starym sprzęcie, przez co zajęcia będą mało atrakcyjne dla uczniów
|
Kadra i proces nauczania
|
Brak funduszy nauczycieli na dokształcanie może stymulować procesy samokształcenia
w ramach WDN
|
Realizacja programu pozwoli na uzyskanie wsparcia metodycznego z zewnątrz
|
Rutyna i niechęć do wprowadzania nowości przyczyni się do słabego wykorzystania pomocy multimedialnych oraz nowego wyposażenia i pomocy dydaktycznych
|
Strach przed podejmowaniem nowych wyzwań, niska samoocena umiejętności n-la może być przyczyną małego zainteresowania
w wykorzystaniu nowoczesnego sprzetu
|
Uczeń
|
Nierówny dostęp do sprzętu i zajęć pozalekcyjnych zmobilizuje uczniów do większej aktywności w czasie zajęć w szkole
|
Ograniczenia organizacyjne
i techniczne w dostępie doTI mogą być dobrym argumentem do korzystania
przez ucznia z tradycyjnych źródeł informacji i dużej samodzielności twórczej
|
Nierówne szanse uczniów w dostępie do zajęć i sprzętu
nie pozwoli na właściwy
przyrost ich wiedzy
i umiejętności
|
Brak sukcesów, niepowodzenia szkolne będą powodem zniechęcenia uczniów do pracy
|
Rodzice i środowisko
|
Szkoła będzie kontynuować współpracę z rodzicami i instytucjami tradycyjnymi metodami
|
Rodzice i uczniowie mogą pozytywnie współpracować
w domu i szkole
przy realizacji obowiązków szkolnych za pomocą tradycyjnych metod
i środków
|
Tradycyjne metody pracy w szkole
sprawią, że nic
nie zmieni się
w obrazie szkoły widzianej oczami rodziców i uczniów.
|
Źle promowane działania szkoły, niska atrakcyjność zajęć mogą spowodować odpływ uczniów ze szkoły
|
Rozdział IV
1.Cele strategiczne :
- Szkoła osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Szkoła doskonali efekty swojej pracy.
- Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji pracy.
- W szkole dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
- Szkoła współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
- Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkoły.
2. Cele etapowe:
1. Szkoła doskonali efekty swojej pracy.
-
Do analizy wyników sprawdzianu wdrożyć EWD.
-
Dążyć do rozszerzenia oferty zajęć pozalekcyjnych.
-
Doskonalić umiejętności dydaktyczne i wychowawcze nauczycieli.
2. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji pracy.
-
Analizować i modyfikować w razie potrzeby koncepcję pracy szkoły.
-
Zapoznać rodziców i uczniów z koncepcją pracy szkoły.
-
Modyfikować obowiązujący w szkole system oceniania tak, by wspierał indywidualny rozwój każdego ucznia.
-
Rozwijać współpracę między nauczycielami w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych.
-
Zaplanować i wdrożyć system pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
Otoczyć szczególną opieką uczniów najmłodszych.
3. Szkoła współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
-
Wypracować i wdrożyć plan promocji szkoły w środowisku lokalnym.
-
Wspierać inicjatywy rodziców w działaniach na rzecz klasy i szkoły.
-
Rozwijać współpracę z rodzicami, środowiskiem lokalnym, instytucjami i organizacjami.
4. Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkoły.
-
Opracować plan stopniowej modernizacji bazy szkoły.
-
Dążyć wzbogacenia wyposażenia szkoły w nowoczesne pomoce multimedialne.
-
Dążyć do wyposażenia biblioteki szkolnej w lektury, słowniki, ciekawe pozycje książkowe i multimedialne.
-
Dążyć do wyposażenia każdej klasy w komputer z dostępem do Internetu, projektor oraz programy multimedialne.
-
Dążyć do wyposażenia każdej pracowni przedmiotowej w podręczniki dla każdego ucznia.
-
Doskonalić umiejętności nauczycieli w zakresie przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej.
IV PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY NA LATA 2009 – 2014.
cel etapowy
|
zadania
|
rok realizacji
|
|
1. Szkoła doskonali efekty swojej pracy.
|
|
Do analizy wyników sprawdzianu wdrożyć EWD.
|
Przeszkolenie nauczycieli w zakresie wykorzystania EWD.
|
2012/2013
|
|
Wdrożenie EWD.
|
2012/2013
2013/2014
|
|
Dążyć do rozszerzenia oferty zajęć pozalekcyjnych.
|
Rozpoznawanie potrzeb uczniów i rodziców w zakresie organizacji zajęć pozalekcyjnych.
|
każdego roku
|
|
Pozyskiwanie środków na organizację zajęć.
|
każdego roku
|
|
Doskonalić umiejętności dydaktyczne i wychowawcze nauczycieli.
|
Przeszkolenie rady pedagogicznej w zakresie wykorzystywania różnorodnych metod i form pracy na lekcji.
|
każdego roku
|
|
Mobilizowanie nauczycieli do samokształcenia.
|
każdego roku
|
|
2.Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji pracy.
|
|
Analizować i modyfikować w razie potrzeby koncepcję pracy szkoły.
|
Powołanie zespołu do opracowania koncepcji pracy szkoły.
|
2009/2014
|
|
Analizowanie i modyfikowanie w zależności od potrzeb koncepcji pracy szkoły.
|
każdego roku
|
|
Modyfikować obowiązujący w szkole system oceniania tak, by wspierał indywidualny rozwój każdego dziecka.
|
Przeprowadzenie ewaluacji WSO
|
2010/2011
|
|
Opracowanie systemu monitorowania realizacji nowej podstawy programowej klasach I – III
Opracowanie systemu monitorowania realizacji nowej podstawy programowej klasach IV
|
2010/2011
2011/2012
2012/2013
|
|
|
Przeszkolenie nauczycieli w zakresie oceniania, w tym oceniania kształtującego.
|
2011/2012
2012/2013
|
|
Modyfikowanie przedmiotowych systemów oceniania.
|
każdego roku
|
|
Rozwijać współpracę między nauczycielami w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych.
|
Angażowanie wszystkich nauczycieli w prace zespołów stałych i doraźnych.
|
każdego roku
|
|
Zaplanować i wdrożyć system pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
|
Zapoznanie nauczycieli z rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, wdrożenie pomocy
|
2010/2011
2012/2013
|
|
Diagnoza indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.
|
każdego roku
|
|
|
Powołanie zespołów i realizacja zadań zgodnie z rozporządzeniem.
|
2011/2012
2012/2013
|
|
Wdrożenie systemu.
|
2012/2013
|
|
3.Szkoła współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
|
|
Wypracować i wdrożyć plan promocji szkoły w środowisku lokalnym.
|
Powołanie zespołu do spraw promocji szkoły w środowisku lokalnym.
|
2009/2010
|
|
Rozwijać współpracę z rodzicami, środowiskiem lokalnym, instytucjami i organizacjami.
|
Wspieranie rodziców w działaniach na rzecz klasy i szkoły.
Uczestniczyć w życiu kulturalnym środowiska lokalnego, korzystać z jego zasobów
|
każdego roku
|
|
4.Zarządzenie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkoły.
|
Opracować plan stopniowej modernizacji szkoły.
|
Opracowanie planu modernizacji szkoły.
Kontrole budynku zapewniające bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom.
|
każdego roku
|
|
Dążyć do wzbogacenia wyposażenia szkoły w nowoczesne pomoce multimedialne.
|
Zachęcania nauczycieli do udziału w szkoleniach dotyczących pisania projektów.
|
każdego roku
|
|
Pozyskiwanie środków.
|
każdego roku
|
|
Dążyć do wyposażenia biblioteki szkolnej w lektury, słowniki, ciekawe pozycje książkowe i multimedialne.
|
Pozyskiwanie środków.
|
każdego roku
|
|
Dążyć do wyposażenia każdej klasy w komputer z dostępem do Internetu, projektor oraz programy multimedialne.
|
Zachęcania nauczycieli do udziału w szkoleniach dotyczących pisania projektów.
|
każdego roku
|
|
Pozyskiwanie środków.
|
każdego roku
|
|
Doskonalić umiejętności nauczycieli w zakresie przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej.
|
Przeszkolenie nauczycieli w zakresie organizacji ewaluacji wewnętrznej.
|
2010/2011
|
|
Powołanie zespołów do spraw ewaluacji wewnętrznej.
|
każdego roku
|
|
Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej, przygotowanie raportu, wdrożenie wniosków i rekomendacji.
|
każdego roku
|
|
Rozdział V
MONITOROWANIE REALIZACJI KONCEPCJI PRACY SZKOŁY
Proces wdrażania koncepcji pracy szkoły będzie monitorowany poprzez analizę działań. Badanie stopnia osiągania celów strategicznych będzie prowadzone na bieżąco, zgodnie z przyjętym w każdym roku szkolnym rocznym planem pracy i planem nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły.
Podczas monitorowania zostaną zastosowane następujące metody i techniki:
-
obserwacja
-
analiza dokumentów
-
dane statystyczne
-
spotkania zespołów rady pedagogicznej
-
testy sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności uczniów
-
hospitacje zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, uroczystości szkolnych i środowiskowych
Osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie monitoringu są:
-
Dyrektor szkoły
-
Nauczyciele i Rodzice
L.p.
|
Działania
|
Terminy rozpoczęcia
i czas realizacji
|
Osoby odpowiedzialne za realizację, wykonawcy
|
Uwagi
| -
|
Angażowanie wszystkich podmiotów szkoły do budowania koncepcji oraz realizacji określonych celów.
|
w każdym roku szkolnym
w latach
2009-2014
|
dyrektor,
Zespół nauczycieli
rodzice
|
| -
|
Monitorowanie oraz ewaluacja przyjętych celów i kierunków działania szkoły
-
rocznych
-
długofalowych (5 lat )
|
w każdym roku szkolnym
w latach
2009-2014
|
jw
|
| -
|
Zbieranie rzetelnych i obiektywnych informacji o mocnych i słabych stronach szkoły. Wykorzystywanie ich do modyfikowania planu rozwoju placówki.
|
w każdym roku szkolnym
w latach
2009-2014
|
kadra pedagogiczna
|
| -
|
Tworzenie nowych i modyfikowanie dotychczasowych aktów prawa wewnątrzszkolnego (m.in. WSO, Statutu Szkoły).
|
w miarę potrzeb
|
kadra pedagogiczna
|
| -
|
Zapoznawanie wszystkich podmiotów szkoły z przyjętymi kierunkami działania oraz stopniem realizacji założonych celów.
|
w każdym roku szkolnym
w latach
2009-2014
|
dyrektor,
|
|
|