Analiza rynku pracy- informator dla studentów turystyki I rekreacji



Pobieranie 394.49 Kb.
Strona1/5
Data03.05.2016
Rozmiar394.49 Kb.
  1   2   3   4   5
ANALIZA RYNKU PRACY- INFORMATOR DLA STUDENTÓW TURYSTYKI I REKREACJI.

Spis treści:


Rozdział 1.
HOTELARSTWO
1. Opis sektora

2. Największe systemy hotelowe na świecie

3. Światowe organizacje hotelarskie w Polsce

4. Przykładowe stanowiska pracy

5. Opis wybranych stanowisk :


  • Dyrektor hotelu

  • Zastępcy dyrektora

  • Pracownik public relations

  • Pracownicy działu technicznego

  • Kierownik Recepcji

  • Recepcjonista

  • Inspektor piętra hotelowego

  • Kasjer walutowy

  • Intendent

  • Portier

  • Kierownik pięter

  • Pokojowe

  • Klucznik

  • Parkingowy

  • Bagażowy

  • Szef kuchni

  • Barman

  • Kucharz

  • Sommelier

  • Goniec

  • Telefonistka (operator Centrali Telefonicznej )


Rozdział 2.
ODNOWA PSYCHOSOMATYCZNA
1. Niezbędne definicje:

  • Wellness,

  • SPA,

  • Psychosomatyka,

  • Odnowa biologiczna

2. Przykładowe stanowiska pracy

3. Opis wybranych stanowisk :



  • Fizjoterapeuta

  • Instruktor rekreacji ruchowej

  • Dietetyk

  • Technik fizjoterapii

  • Zabiegowy balneologiczny Masażysta

  • Biomasażysta

  • Kosmetolog

  • Wizażysta

  • Instruktor odnowy biologicznej

4. Najpopularniejsze SPA w Polsce
Rozdział 3.
REKREACJA RUCHOWA, PEDAGOGIKA CZASU WOLNEGO
1. Rekreacja – definicja

2. Obiekty rekreacyjne w Polsce

3. Najwięksi światowi operatorzy parków rozrywki

4. Obiekty rekreacyjne w Europie

5. Przykładowe stanowiska pracy

6. Opis wybranych stanowisk :



  • Organizator imprez sportowych

  • Instruktor fitness

  • Animator kultury

  • Instruktor rekreacji ruchowej

  • Trener sportowy Sportowiec zawodowy

  • Instruktor dyscypliny sportowej

  • Instruktor narciarstwa

  • Instruktor pływania

  • Instruktor jazdy konnej

  • Instruktor tańca

  • Sędzia sportowy

  • Animator czasu wolnego



Rozdział 4.
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO
1. Analiza ofert pracy

2. Przykładowe biura podróży

3. Przykłądowe stanowiska pracy

4. Opis wybranych stanowisk :



  • Pracownik informacji turystycznej

  • Informatorzy, pracownicy biur podróży i pokrewni

  • Sekretarka

  • Pracownik ds. Osobowych

  • Pracownik kancelaryjny

  • Manager ds. Logistyki

  • Kierownik ds. kluczowych klientów

  • Organizator obsługi turystycznej

  • Pilot wycieczek

  • Pracownik biura podróży

  • Przewodnik turystyczny terenowy

  • Rezydent

  • Opiekun klienta (account manager)

  • Manager ds. Logistyki

  • Wychowawca kolonijny

  • Asysta pasażerska

  • Agent odprawy pasażerskiej

  • Agent obsługi rampowej

  • Bagażowi

  • Kierowcy

Rozdział 5.
SZKOLENIA I KURSY
HOTELARSTWO I GASTRONOMIA

  • Kurs kelnerski

  • Kurs- System HACCP

  • Kurs kucharski

  • Kurs sommelierski

  • Kurs kucharz- garmażer

  • Kurs hotelsrki

  • Kurs Manager restauracji

  • Szkolenie- Catering

  • Szkoletnie- Zasady racjonalnego żywienia

  • Kurs barmański

  • Kurs Managerów Hoteli


ODNOWA PSYCHOSOMATYCZNA

  • Kurs wizażu

  • Szkolenie pilates

  • Wellness & SPA

  • Kurs kosmetyczny

  • Kurs masażu

  • Kurs instruktora fitness

  • Wellness, SPA, Odnowa psychosomatyczna

  • Nordic Walking

KURSY W BRANŻY SPORTOWEJ



  • Kurs samoobrony

  • Kurs instruktora sportu

  • Kurs instruktora Judo

  • Kurs instruktora rekreacji ruchowej

  • Kurs instruktora narciarstwa i snowboardu

  • Kurs trenerski lekkiej atletyki

  • Kurs instruktora aqua aerobiku

  • Kurs instruktora tenisa ziemnego

  • Kurs instruktora piłki siatkowej

  • Kurs instruktora sportu osób niepełnosprawnych

  • Kurs instruktora tańca

  • Kurs instruktora wspinaczki skałkowej

  • Kurs instruktora nurkowania

  • Kurs instruktora żeglarstwa

  • Kurs instruktora pływania

  • Inne kursy

KURSY Z ZAKRESU SPORTU I REKREACJI I PEDAGOGIKI CZASU WOLNEGO



  • Kurs instruktora rekreacji ruchowej

  • Kurs na wychowawce kolonijnego

  • Kurs animatora czasu wolnego

OBSŁUGA RUCHU TYRYSTYCZNEGO



  • Kurs pilota wycieczek

  • Kurs przewodnika turystycznego

  • Kurs wychowawcy i kierownika kolonijnego

  • Kurs na sprzedawce biletów lotniczych IATA

I. HOTELARSTWO

OPIS SEKTORA

Hotelarstwo jest to społecznie zorganizowana działalność, polegająca na udzielaniu gościny przyjezdnym w przeznaczonych do tego obiekatach bazy noclegowej. Zaspokaja potrzebę wypoczynku, noclegu, wyżywienia, utrzymania higieny osobistej, ochrony zdrowia i mienia, łączności z otoczeniem oraz rozrywek kulturalnych.

Hotelarstwo jest sferą usług niematerialnych, w wyniku działalności hotelarskiej nie powstają nowe wyroby. Jest podstawową branżą turystyki, jako gałęzi gospodarki narodowej.

Czynniki warunkujące rozwój hotelarstwa: zarobki konsumentów, lokalizacja jednostek hotelarskich, jakość świadczonych usług, demografia, konkurencja, reklama, kultura kraju.
Nasilający się ruch turystyczny, który powoduje intensywny rozwój bazy hotelarskiej. Powstają małe i duże spółki, osób krajowych i zagranicznych, które inwestują w rozwój hotelarstwa, widząc w tym możliwość szybkiego pomnożenia kapitału. Inwestycje te powodują powstawanie konkurencyjnych ze sobą łańcuchów hotelowych.
Specyficzne cechy różniące łańcuchy hotelowe stanowią podstawę do wprowadzenia pojęć – łańcuch hotelowy i system hotelowy.

Łańcuchy te w różnych krajach tworzą własne, oryginalne formy budownictwa hotelowego, specyficzne metody obsługi, własne struktury organizacyjne, charakterystyczne dla swoich hoteli waarynki lokalizacyjne obiektu i ich rozwiązania funkcjonalne, nowoczesne, dogodne dla gości systemy rezerwacyjne.

Łańcuch hotelowy określa zespół hoteli kierowany przez wspólny zarząd, prowadzący jednolitą politykę w zakresie wyżywienia i zakwaterowania, utrzymujący jednolity standard usług hoteli należących do jednego właściciela lub gestora.

Wymogi turystów stale rosną i hotel musi za nimi nadążyć jeżeli chce utrzymać kategorię i wysoki poziom usług. Wraz z ożywieniem gospodarczym po II wojnie światowej, z rozwojem turystyki, a szczególnie komunikacji występują na świecie różne formy akumulacji kapitału w formie spółek, kombinatów i innych powiązań finansowych. Powstają potężne łańcuchy hotelowe i międzynarodowe systemy hotelowe powiązane z liniami lotniczymi i innymi przedsiębiorstwami komunikacyjnymi.



Łańcuch hotelowy określa usystematyzowanie zjednoczenie hotelowe, które ma następujące cechy:
- Wspólny zarząd dla wszystkich hoteli należących do łańcucha
- Jednolity, standardowy zakres usług hotelowych i gastronomicznych
- Stosowanie tej samej generacji sprzętu i programów komputerowych
- Jednolity standard zabezpieczenia przeciwpożarowego
- Jednolity system finansowo-księgowy
- Zunifikowany znak firmowy
- Jednolity zakres usług we wszystkich hotelach łańcuchach

Umasowienie ruchu turystycznego na świecie, dynamika jego gwałtownego wzrostu spowodowały intensywne inwestowanie wielkich kapitałów w hotelarstwo. W wyniku tych inwestycji na niektórych terenach powstał przerost bazy hotelowej (np. w USA), co stało się przyczyną ostrej walki konkurencyjnej pomiędzy istniejącymi łańcuchami hotelowymi. Wzrost aktywności gospodarczej na świecie oraz perspektywy stosunkowo szybko zwracających się nakładów stanowią bodziec dla rozwoju istniejących i powstawania nowych międzynarodowych systemów i łańcuchów hotelowych.




NAJWIĘKSZE SYSTEMY HOTELOWE NA ŚWIECIE:

1) Holiday Inn (min. Memphis, USA)


2) The Sheraton Corp. (min. Boston, USA)
3) Romada Inns Phoenix (min.Arizona, USA)
4) Hilton Hotels Corp. (min.Los Angeles, California, USA)
5) Thursthouse Forte (min. London, England)
6) Marriott Corp. (min. Washington, USA)

Międzynarodowe systemy hotelowe w Polsce zaczynają inwestować dzięki koncentracji środków materialnych, osiągnięć w dziedzinie techniki oraz działalności marketingowej i usługowej. Działalność tych hoteli oparta jest na:


- Wysoko wykwalifikowanej kadrze
- Najnowocześniejszych metodach organizacji i zarządzania
- Nowoczesnych rozwiązaniach architektonicznych
- Wprowadzaniu nowoczesnych systemów obsługi gości

ŚWIATOWE ORGANIZACJE HOTELARSKIE W POLSCE:
Aż trzy organizacje hotelarskie z pierwszej szóstki na świecie mają swoje hotele w Polsce, na różnych zasadach zarządzania. Są to:


  • Orbis Holiday Inn w Krakowie i Warszawie

  • Mariott

  • Bristol zarządzany przez Thrusthouse Forte



Inwestowanie międzynarodowych systemów hotelowych w Polsce ma duże znaczenie dla rozwoju polskiego hotelarstwa oraz rozwoju turystyki przyjazdowej do Polski. Pozwala również na konfrontację krajowej bazy hotelarskiej ze światowym hotelarstwem. Starania o zadowolenie gości idą w kierunku utrzymania poziomu usług hotelarskich do jakich są przyzwyczajeni.
W latach ’70 w Polsce inwestują następujące systemy hotelowe:


  • Holiday Inn

  • Intercontinental

  • Novotell


Holiday Inn
Cechą charakterstyczną Holiday Inn jest jednolitość poziomu eksploatacyjnego i świadczonych usług w zakresie noclegów i wyżywienia. System ten posiada następujące cechy:
- niski koszt zainwestowania obiektów
- jednolity poziom usług w poszczególnych grupach hoteli należących do systemu
- dogodny system rezerwacji
- właściwie zorganizowany system koncesyjny duża aktywność szukania nowych centrów turystycznych i nowych form obsługi

Intercontinental
Większość hoteli należących do tego systemu znajduje się przy dworcach lotniczych oraz w centrach dużych aglomeracji miejskich. Charakteryzuje je wysoki standard i wysoka jakość usług. Hotele te obsługują swoich gości kompleksowo. Są doskonale przystosowane do obsługi konferencji i kongresów.

Novotell
Hotele należące do tego systemu są typowymi hotelami. Są one budowane przy obrzeżach wielkich aglomeracji miejskich, stanowią średnią klasę bazy noclegowej o przeciętnych cenach. Są to z reguły niskie budynki (2-4 kondygnacje) o prostym układzie konstrukcyjnym.

Z około 1000 marek funkcjonujących na rynku światowym w Polsce działa około 30 . Przodującą grupą hotelową w Polsce tworzą spółki wchodzące w skład Orbis SA. Na terenie Polski funkcjonują obecnie:


64 hotele należące do Grupy Orbis:


  • 3 marki Sofitel

  • 13 marki Mercure

  • 12 marki Novotel

  • 10 marki Ibis

  • 8 marki Etap

  • 18 markiOrbis Hotels.

Drugą pod względem liczby posiadanych hoteli jest Grupa Hotelowa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, trzecie zaś miejsce z uwagi na liczbę miejsc noclegowych zajmują trzy obiekty Tadeusza Gołębiewskiego.




PRZYKŁADOWE STANOWISTKA PRACY

PRACA W POLSCE


Stanowiska dyrektorskie

  • dyrektor hotelu

  • zastępca dyrektora hotelu

  • zastępca dyrektora hotelu ds. gastronomii

Stanowiska kierownicze



  • kierownik recepcji

  • kierownik ds. marketingu

  • manager hotelu

  • manager ds. sprzedaży

  • kierownik działu służby pięter

  • kierownik zmiany w dziale bankietów

  • kierownik Front Office Manager

  • kierownik zmiany w restauracji

  • kierownik działu zaplecza kuchni

  • kierownik działu technicznego

  • kierownik restauracji

  • restaurant supervisor

  • kierownik zmiany w Lobby Barze

  • kierownik ds. personalnych i szkoleń

  • kierownik pubu

  • kierownik zmiany kuchni

  • kierownik działu uniformów

  • kierownik Fitness Center

  • kierownik pensjonatu

  • manager obiektu hotelowo- sportowego

Stanowiska szeregowe



  • recepcjonista

  • kelner- barman

  • specjalista ds. marketingu

  • reprezentant ds. sprzedaży usług hotelowych

  • pokojowa

  • pracownik działu obsługi pięter

  • inspektor piętra

  • analityk rynku

  • specjalista ds. personalnych

  • specjalista ds. BHP

  • Controller

  • szef cukierni

  • pracownik działu rezerwacji

  • barman w Pubie i Lobby Barze

  • bagażowy

  • portier

  • osoba do prowadzenia pensjonatu

  • sprzatający (houseman)

  • pracownik zaplecza kuchni

  • magazynier

Najwieksze szanse na zatrudnienia w hotelarstwie mają osoby, planujące podjąć prace na stanowiskach szeregowych. Dla tej grupy przeznaczonych bylo prawie 60% wszystkich ofert. Najczęściej poszukiwano recepcjonistów (około 21%) kelnerów/barmanów (około 10%) oraz specjalistów ds.marketingu (5%). Pozostale 24% ofert pracy, na które przypada w sumie 17

różnorodnych stanowisk, to reprezentanci ds. Sprzedaży, pracownicy dziłału obsługi pięter, analitycy rynku, szef cukierni, pracownik działu rezerwacji, portier, sprzatajacy itd. W tym kontekście wartom podkreslić, że sektor uslug hotelarskich stwarza również możliwości pracy dla wielu specjalnoćci nie zwiazanych z turystyka (np. specjalista ds. BHR specjalista ds. personalnych itp.) `

Korzystnie przedstawia się również sytuacja dla osób, starających się

o prace na stanowiska kierownicze, które stanowiły 33% spośród wszystkich ofert dla hotelarzy. Najwiekszą ich część przeznaczono dla kierowników recepcji, kierowników ds. marketingu, managerów hotelu. Na każde z tych stanowisk przypadały cztery wolne miejsca pracy, czyli około 9% wszystkich ofert. Po trzy oferty pracy przypadały na stanowiska kierownicze do dzialu sprzedaży, działu bankietów, From Office oraz slużby

pięter, co łącznie stanowi kolejne 9% ofert. Pozostałe 15% ofert dotyczy

14 różnorodnych stanowisk, na które przypadają dwa lub jedno miejsce

pracy w grupie tej możiliwosć zatrudnienia mają np. kierownicy działu

zaplecza kuchni, kierownicy dzialu technicznego, kierownicy restauracji, kierownicy zmiany w restauracji, restaurant supervisor, kierownik zmiany w Lobby Barze, kierownik pubu, kierownik fitness itd. Niewielka ilość miejsc pracy dotyczyła stanowisk dyrektorskich. Zgloszono tutaj około 10% wolnych miejsc pracy, 5% — na stanowisko dyrektora, pozostałe dla jego zastępców.

Przeprowadzona analiza ofert pracy pozwoliła także zdiagnozować oczekiwania pracodawców wobec przyszłych kandydatów do pracy w hotelarstwie.


Najczęstsze wymagania pracodawców:

  • doświadczenie zawodowe

  • znajomość języków obcych

  • wykształcenie

  • umiejętności techniczne

  • cechy osobowe

  • umiejętności miękkie

  • wygląd zewnętrzny

  • inne

PRACA ZA GRANICĄ


Osobną grupę ofert stanowią propozycje dla osób planujących podjąć pracę w hotelach poza granicami Polski. W roku 2003 pracodawcy opublikowali w sumie 135 ofert pracy w hotelach za granicą, Zazwyczaj nie wyszczególniali w nich konkretnych stanowisk, na które poszukują kandydatów. Jednakże po przeanalizowaniu wymaganych

kwalifikacji, sądzić można, ze są to najprostsze stanowiska szeregowe oraz

pomocnicze :


  • praca fizyczna w hotelu oraz w jego otoczeniu

  • zaplecze kuchni

  • recepcja


Najczęstsze wymagania pracodawców:
Zagraniczni pracodawcy bardzo rzadko konkretyzują wymagania, dotyczace proponowanej pracy. Stwiardzić jedynie można, że stawiane kandydatom wymagania, nie były zbyt wygórowane.

- Zdecydowanie na plan pierwszy wysuwa się znajomość języków obcych (9% ofert), a także młody wiek, do 28 lat, co było artykułowane w co 10 ofercie (8%).



  • W około 5% badanych ofert wymagano posiadania matury, statusu studenta bądź absolwenta.

  • Od kandydata raczej nie oczekiwano doświadczenia zawodowego (1%) lub posiadania nienagannej aparycji (1%).

Przypuszczać można, że tak minimalne wymagania dla kandydatów do pracy w hotelach za granica, związane są z charakterem proponowanej tam pracy, polegającej glównie na wykonywaniu najprostszych prac.

Na podstawie znacznej dysproporcji pomiędzy liczbą ofert (135), a zamieszczonymi w nich wymaganiami, można przypuszczać, że znaczna część ofert to programy wyjazdowe dla młodych osób (po maturze, dla studentów), połączone czesto z nauką języka, zwiedzaniem itp. To właśnie dzięki tym programom młodzi ludzie zdobywają doświadczenie zawodowe,poznają kulturę danego kraju, kulturę pracy w zagranicznej firmie, doskonalą znajomość języka, kształtują umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, podejmowania dacyzji, pracy w stresie itp. Sądzić można, że miejsc pracy w hotelach za granicą jest znacznic wiecej, ale firmy organizujace wyjazdy zwykle nie podają jej liczby. Zazwyczaj ograniczają one informacje do podania terminu rekrutacji oraz kraju docelowego, sporadycznie charakteru pracy.


OPIS WYBRANYCH STANOWISK

Dyrektor hotelu

Zatwierdza i podpisuje wszelkie postanowienia, zarządzenia, polecenia, regulaminy oraz pisma dotyczące spraw osobowych pracowników, koordynuje pracę hotelu, określa kierunki polityki handlowej swojego hotelu, kieruje polityką kadrową hotelu, monitoruje pracę poszczególnych działów, ustala organizację wewnętrzną hotelu i określa zasady współpracy poszczególnych działów, rozpatruje skargi pracowników.

W dużych placówkach hotelowych zakres obowiązków dyrektora podzielony jest miedzy jego zastępców z poszczególnych komórek organizacyjnych (marketingu, gastronomii, technicznego, głównego księgowego).

Dyrektorowi podlegają również pozostałe komórki organizacyjne: radca prawny, dział inwentaryzacji i kontroli, dział ds. rozwoju zawodowego personelu, administracyjno-gospodarczy, bhp, obsługi komputerów, zaopatrzenia i transportu i inne.

Podczas nieobecności obowiązki dyrektora przejmuje, wyznaczony przez niego, zastępca. Zastępcy dyrektora współpracują ze sobą, zaś przed dyrektorem są odpowiedzialni za całokształt powierzonych im spraw. W małej placówce dyrektor, najczęściej właściciel obiektu, jest sam odpowiedzialny za całość.

Wykształcenie: praktyczna nauka zawodu hotelarza lub ekonomisty hotelarskiego.

Umiejętności: kierowania ludźmi, przedsiębiorczość, trafnego podejmowania decyzji, innowacyjność, motywowania innych, delegowania uprawnień, łatwość nawiązywania kontaktów, dokonywania oceny pracy oraz wynagradzania i premiowania, zarządzania strategicznego, handlowe, znajomość języków obcych, doświadczenie w kontaktach międzynarodowych, stwarzania przyjaznej atmosfery, talent organizacyjny.

Predyspozycje: cechy osobowości - orientacja na firmę, na pracę innych, na siebie; charakter, temperament, właściwości intelektualne, emocjonalne, uzdolnienia, talenty.

Kwalifikacje: wykształcenie wyższe, staż pracy, dobry stan zdrowia, określone uprawnienia, znajomość języków obcych, wiek, znajomość branży, znajomość zagadnień ekonomicznych, dobra organizacja pracy.

Motywacja: kreowanie siebie, ocena swoich możliwości, nastawienie na sukces, pobudzanie ambicji, aspiracji ludzi, stawianie pracownikom właściwych, kompleksowych i odpowiedzialnych zadań.

Pracownicy na kierowniczych stanowiskach muszą również dbać o właściwą atmosferę pracy, nienaganne relacje między pracownikami oraz ich odpowiednie stosunki.



Zastępcy dyrektora:


  1. ZASTĘPCA Ds. gastronomii


Zadania zawodowe:
kieruje całokształtem działalności gastronomicznej w hotelu. Do niego należy całość zagadnień związanych z działalnością pionu gastronomicznego, czyli:

  • prowadzenie zakładu gastronomicznego zgodnie z polityką handlową hotelu;

  • współpraca z innymi działami, w tym głownie z recepcją i służbą pięter;

  • nadzorowanie zaopatrzenia w surowce, materiały i półprodukty potrzebne do produkcji gotowych wyrobów oraz ich prawidłowe przechowywanie, racjonalne i oszczędne wykorzystywanie surowców;

  • nadzór nad prawidłową jakością potraw i napojów oraz nad ich estetyką przy podawaniu konsumentowi;

  • kontrola nad właściwym opracowywaniem kalkulacji, analizowanie i kształtowanie cen sprzedaży;

  • zatwierdzanie harmonogramów pracy i zakresów czynności, kontrolowanie obecności pracowników;

  • kontrolowanie podległych pracowników pod względem jakości obsługi klienta;

  • zapoznanie personelu z obowiązującymi przepisami i kontrolowanie przestrzegania przepisów w pomieszczeniach gastronomicznych;

  • organizowanie szkoleń dla pracowników;

  • przygotowywanie dla dyrektora sprawozdań z działalności zakładu gastronomicznego;

  • rozpatrywanie i uwzględnianie reklamacji gości;

  • reprezentowanie na zewnątrz zakładu gastronomicznego.

Dyrektor ds. gastronomii musi przygotować zakład do działalności produkcyjnej i handlowej oraz dbać o jego sprawne funkcjonowanie. Dbać o wygląd zakładu, zabezpieczyć mienie przed zniszczeniem, kradzieżą, włamaniem, pożarem oraz stan higieniczno-sanitarny wszystkich pomieszczeń. Najlepiej ustalić zasady odpowiedzialności pracowników za ewentualnie powstałe straty materialne oraz te, które mogą wyniknąć z nieprawidłowego wystawienia dokumentów. Sprawy te powinny szczegółowo być opisane w regulaminie hotelu i systematycznie aktualizowane. Pracownicy winni zaś być na bieżąco informowani o nowych zarządzeniach, instrukcjach i poleceniach , a także konsekwencjach wynikłych z nieprzestrzegania tego regulaminu.

Do obowiązków zastępcy dyrektora ds. gastronomii należą również sprawy personalne w zakładzie gastronomicznym, a tym samym dobór personelu z uwzględnieniem wymogów kwalifikacyjnych, zasad awansowania, premiowania i nagradzania, ale też karania. Ustala on też wysokość wynagrodzeń w zakładach gastronomicznych, będących na własnym rozrachunku.

Sprawuje on bezpośredni nadzór nad kierownictwem zakładu gastronomicznego, a pośredni nad zatrudnionym tam personelem.




  1   2   3   4   5


©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna