Analiza Rynku Turystycznego szwajcaria I. Informacje ogólne: wprowadzenie



Pobieranie 55.63 Kb.
Data04.05.2016
Rozmiar55.63 Kb.

BARBARA ŹRÓDŁOWSKA

4ROK TIR 2ORT



Analiza Rynku Turystycznego

SZWAJCARIA
I. INFORMACJE OGÓLNE:

1. WPROWADZENIE:

Nazwa: Konfederacja Szwajcarska


Stolica: Berno (122,7 tys. mieszkańców)

Większe miasta: Zurych (336,8 tys. mieszkańców), Genewa (173,5 tys.), Bazylea (168,7 tys.), Lozanna (114,9 tys.), Lucerna (57 tys.).

Kraje sąsiadujące: Niemcy, Francja, Włochy, Austria, Liechtenstein.
Długość granic: 1881 km
Powierzchnia: 41.300 km2
Odległości: północ - południe 220 km, wschód - zachód 348 km
Mieszkańcy: 7,2 mln.
Gęstość zaludnienia: 172 osoby/km2

Flaga:



Forma państwowa: kraj związkowy od 1848 roku, system parlamentarny, bezpośrednia demokracja
Podział administracyjny: 20 kantonów, 6 półkantonów



Argovia



Appenzell
Ausserrhoden



Appenzell
Innerrhoden



Bazylea - Land



Bazylea - Miasto



Berno



Fribourg



Genewa



Glarus



Gryzonia



Jura



Lucerna



Neuchâtel



Nidwalden



Obwalden



Schaffhausen



Schwyz



Solothurn



St.Gallen



Thurgau



Ticino



Uri



Wallis



Vaud



Zug






Zurych

Nazwa państwa pochodzi od nazwy kantonu Schwyz - jednego z założycieli związku kantonów w 1291 roku. "CH" oznacza skrót od Conföderatio Helvetica.

Języki: niemiecki (64%), francuski (19%), włoski (8%), retoromański (1%), inne (8%). Język angielski jest bardzo popularny.

Religie: rzymsko-katolicka (46%), protestancka (40%), inne (14%).

Najwyższy punkt: szczyt Dufour w masywie Monta Rosa: 4634 m
Najniższy punkt: Lago Maggiore (Ticino): 193 m

Jeziora: 1484


Największe jeziora: Jezioro Lemańskie (Genewskie), Jezioro Bodeńskie, Jezioro Neuchâtel, Lago Maggiore.

Lodowce: 140


Największe lodowce: Aletsch, Gorber, Fiescher, Inferior Aare.
Największe rzeki: Ren, Aare, Rodan, Reuss

Waluta: frank szwajcarski (CHF), dzieli się na 100 centymów (lub Rappen w części niemieckojęzycznej).

Święto narodowe: 1 sierpnia, dzień podpisania przymierza kantonów Uri, Schwyz i Nidwalden na łączce Rütli w kantonie Schwyz nad Jeziorem Czterech Kantonów w 1291 roku.

Szwajcaria jest członkiem ONZ (od 10.9.2002) i EFTA, nie jest członkiem Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).


2. WARUNKI ROZWOJU TURYSTYKI:


  • Warunki naturalne:

Dominującym elementem rzeźby są Alpy (Berneńskie, Pennińskie, Glarneńskie, Lepontyńskie, Retyckie) zajmujące północną i środkową część kraju (60% powierzchni), w których znajduje się najwyższy szczyt Szwajcarii - Dufourspitze (4634 m n.p.m.) w grupie Monte Rosa oraz liczne lodowce, największy w Europie - Aletsch (długość 24 km). Na północnym zachodzie Alpy przechodzą w Wyżyne Szwajcarską. Wzdłuż granicy z Francją ciągną się góry Jura.


  • Regiony:



źródło: Swiss Tourism In Figurek 2007
1 Gryzonia: Kanton Graubünden

2 Wschodnia Szwajcaria: Kantony: Glarus, Schaffhausen, St. Gallen, z wyjątkiem części See-Gaster, Kantonu of Thurgau, Appenzell-Innerrhoden oraz Appenzell- Auserrhoden

3 Region Zurych : Kantony: Zurich, Aargau: części: Baden, Bremgarten oraz Zurzach, Kantony Schwyz: częśc Höfe i March, Kanton St. Gallen: fragment regionu See-Gaster

4 Region Bazylei: Kanton Basel-Stadt i Basel-Land, Kanton Solothurn: teren Dorneck i Thierstein, Kanton Aargau: Kulm i Muri, częśc Laufenburg i Rheinfelden oraz fragment Zurzach

5 Centralna Szwajcaria: Kantony: Lucerna, Uri, Schwyz, za wyjątkiem March i Höfe, Kanton Aargau: obszar Kulm i Muri districts, częśc Lenzburg, Kantony Obwalden, Nidwalden i Zug

6 Szwajcarski Mittelland: teren Bernese, Aarwangen, Berne, Biel, Büren, Burgdorf, Cerlier, Fraubrunnen, Konolfingen, Laupen, Nidau, Schwarzenburg, Seftigen, Signau, Trachselwald and Wangen; z Kantonu Solothurn obszar: Gäu, Tal, Bucheggberg, Gösgen, Wasseramt, Lebern, Olten i Solothurn, z Kantonu Aargau dzielnice Aarau, Brugg, Zofingen, częśc Bremgarten i Lenzburg

7 Neuchâtel /Jura/ Jura Berneńska: Kantony: Neuchâtel, Jura i dzielnica Bernese, Moutier i La Neuveville

8 Region Jeziora Genewskiego (Vaud): Kanton Vaud

9 Fribourg: Kanton Fribourg

10 Bernese Oberland: obszar Frutigen, Interlaken, Niedersimmental, Oberhasli, Saanen and Thun

11 Ticino: Kanton Ticino

12 Valais: Kanton of Valais

13 Genewa: Kanton Genewa



    • Ciekawe miejsca turystyczne:




  • Augusta Raurica, k. Bazylei

  • Ballenberg, k. Interlaken.

  • Zamek Chillon, Montreux.

  • Muzeum Olimpijskie, Lozanna

  • Mystery Park, Interlaken.

  • Szwajcarskie Muzeum Narodowe, Zurych

  • Muzeum Komunikacji, Berno

  • Szwajcarskie Muzeum Transportu, Lucerna

  • Serowarnia pokazowa w Appenzell

  • Kopalnia soli, Bex.

  • Zamek w Aigle.

  • Fabryka czekolady Broc.

  • Muzeum zegarów i zegarków Beyera, Zurych.

  • Fundacja Pierre Gianadda, Martigny.

  • La Maison de Gruyère, Gruyères.

  • Miniatura Szwajcarii, Melide.




    • Obiekty UNESCO znajdujące się w Szwajcarii:

    • Stare Miasto, Berno.

    • Jungfrau - Aletsch - Bietschhorn.

    • Zamki w Bellinzonie.

    • Monte San Giorgio, Ticino

    • Klasztor Św. Jana, Müstair

    • Biblioteka w opactwie St. Galla.

    • Winnice Lavaux, Region Jeziora Genewskiego




    • Szwajcaria jest gospodarzem wielu światowej rangi wydarzeń np.:

  • Turniej o Puchar Świata Cartiera na Śniegu St. Moritz -turniej polo na śniegu.

  • Mistrzostwa Europy Omega, Crans Montana – gra w golfa.

  • Art 35 Basel - najbardziej prestiżowe, międzynarodowe targi sztuki.

  • Allianz Swiss Open Gstaad – turniej tenisowy.

  • Monreux Jazz Festival – swiatowej sławy festiwal jazzowy.

  • Filmowy Festiwal w Locarno.

  • Festiwal Letni w Lucernie – muzyka klasyczna.

  • Streetparade – ciesząca się ogromną popularnością parada uliczna: Zurich

  • Lakeparade – Genewa

  • Davidoff Swiss Indoors – największa sportowa impreza i jedno z najważniejszych światowych wydarzeń związanych z tenisem.

  • Mistrzostwa świata w piłce nożnej Euro 2008


Turystyka obok ubezpieczeń i bankowości jest najważniejszym źródłem dochodów w sektorze usługowym.


  • Transport

Szwajcarię cechuje bardzo rozbudowana siec transportu.

Ponad połowa wszystkich podróży wakacyjnych lub biznesowych z co najmniej jednym noclegiem obywateli szwajcarskich w obrębie Szwajcarii lub za granicę to podróże własnym samochodem.

Około1/5 turystów podróżuje liniami kolejowymi, 18% podróżuje samolotem a 4% autobusami, tramwajami lub metrem.

Transport publiczny:

Drogi publiczne liczą razem 28 112 km. W tym zagwarantowane jest 27 300 postojów.

Razem drogi samochodowe i kolejowe to 430 millionów kilometrów tras.




  • Linie kolejowe:

Długośc linii kolejowych Szwajcarii wynosi 5270 km. Koleje państwowe Swiss Federal Railways (SFR) posiadają około 5600 pociągów. Jest wiele połączeń długodystansowych i zagranicznych, jak np. Eurocity, Intercity, express trains, TGV. W 2006, Swiss Federal Railways świadczyło usługi transportowe 285 millionom pasażerów. Przeciętna długośc podrózy wynosiła 50 km na dzień.


  • Autobusy, samochody:

17 lokalnych przewoźników obsłużyło 864 millionów pasażerów korzystających z: tramwajów, trolejbusów, i autobusów w pobliżu większych aglomeracji na 1765 km dróg zatrudniających 7602 pracowników

7312 kierowców z 81 firm przewożniczych autobusowych przewiozło 258 milionów pasażerów na 16516 km dróg.




  • Transport śródlądowy:

Zgodnie z oficjalnymi tabelami z 2006 roku, 26 przewożników transportu śródlądowego obsługuje klientów na 22 jeziorach i rzekach szwajcarskich.

Kategorie statków:



Najwięcej odnotowano, bo aż 142 motorówki. 15 okretów parowych i 8 promów. Tych 177 statków posiada 51 102 miejsc pasażerskich, a w 2006 roku 13.4 milionów pasażerów skorzystało z usługi transportowej na szwajcarskich jeziorach i rzekach ( czyli 2%więcej niż rok wcześniej).




  • Transport lotniczy:

Ponad 33 miliony pasażerów obsłużono na lotniskach na terenie Szwajcarii. W2006, lotniska szwajcarskie zanotowały 620 000 lotów (startów i lądowań).

Z tych 33.5 miliona pasażerów 6 milionów odwiedziło Szwajcarię na zasadzie tranzytu.


Tabela pokazująca: przyloty/odloty, liczbę pasażerów nie-tranzytowych, pasażerów tranzytowych i całkowitą sumę pasażerów w poszczególnych lotniskach Szwajcarii.

Jak widać z powyższej tabeli, głównymi lotniskami generującymi największe ilości pasażerów są lotniska w: Genewie (9962987 pax) i Zurychu (19056249 pax).


  • Kolejki górskie:

Tabela pokazuje liczbę pasażerów korzystających z transportu kolejkami górskimi.

Z danych statystycznych wynika, że najwięcej turystów przetransportowały kolejki linowe, a generalne zainteresowanie tym środkiem transportu jest znaczne, z tendencją wzrostową.


Kolejki górskie są też istotne ze względu na gospodarkę regionalną. Regiony alpejskie są w znacznym stopniu zależne od przychodu z turystyki, w tym ze sprzedanych biletów na kolejki. Kolejki górskie to również źródło zatrudnienia dla 11 000 osób, zatrudnionych na pół lub cały etat. Kolejne 40 000 miejsc pracy w hotelarstwie i w przemyśle okołoturystycznym (sklepy, szkółki narciarskie, restauracje), możliwe jest dzięki temu transportowi, który gwarantuje dostarczenie klientów.

Dochód roczny z użytkowania kolei górskich to około CHF 380 milionów na rok. Wydajność tego sektora jest bardzo dobra. Zatrudnieni na stałe w nim pracownicy generują dochód CHF 80 900, co w zestawieniu z innymi sektorami w turystyce plasuje koleje na drugim miejscu dochodowości!
II. ANALIZA RYNKU TURYSTYCZNEGO SZWAJCARII:
Turystyka, zarówno krajowa i zagraniczna, to ważne źródło dochodu dla gospodarki Szwajcarii. W 2004 zanotowano przychód w wysokości CHF 21.6 biliona, z czego 44% (CHF 9,7 biliona) do dochód z samej tylko turystyki krajowej.

Wydatki turystów, którzy przyjechali do Szwajcarii wyniosły CHF 11,9 biliona, co stanowi 3% PKB.


6% zysku z eksportu pochodzi z eksportu w turystyce, co plasuje przemysł turystyczny na trzecim miejscu w rankingu najbardziej dochodowych dziedzin w Szwajcarii.



Największy dochód w turystyce generuje baza noclegowa.

Z powyższej tabeli wynika, że turyści przyjeżdżający wydają więcej (CHF 13.3 biliona) w Szwajcarii niż Szwajcarzy za granicą ( CHF 12.4 biliona).

W turystyce jest zatrudnionych wiele osób. Przeciętnie 1 na 12 osób pracuje w branży turystycznej. Należy zauważyć, że na terenach alpejskich ta proporcja jest znacznie wyższa. W 1998 obliczono, że w turystyce pracuje na pełny etat 166 000 ludzi, bezpośrednio w branży turystycznej.

Najwięcej, bo 34% zatrudnienia generuje dział bazy noclegowej. Następnie 19% to zatrudnienia w dziale restauratorskim, wyżywienie. Tylko 1% zatrudnień mniej generuje transport pasażerski. 8% zatrudnień w turystyce to pracownicy biur podróży. Tyle samo zatrudnień cechuje handel związany z turystyką.


  • Mobilnośc turystów w Szwajcarii.



Powyższa tabela przedstawia powody wyboru środka transportu, w%.

Z powodu braku innych środków/możliwości 57.1% turystów wybiera podróż drogą powietrzną. Jednak głównym motywem skłaniającym turystów do wyboru tego środka transportu jest oszczędność czasu (88.2%).

Prawie 70% badanych wskazało przemieszczanie się na nogach lub rowerze jako najbardziej przyjemny sposób. Prawie tyle samo osób wybiera zmotoryzowane środki transportu prywatnego, głównie ze względu na czas podróży i komfort jazdy.

Warto zauważyć, że środki transportu cieszą się dobrą opinią, prawie 45% wybiera te środki transportu w celu zaoszczędzenia czasu i aż 65% wskazuje na komfort jazdy.



Jak wynika z powyższej tabeli, najwięcej podróży w ciągu roku dokonują ludzie w przedziale wiekowym 26-45 lat i są to w znacznej cześci podroże biznesowe, długodystansowe. Przeciętny dystans przebrany przez najbardziej mobilną grupę to 5857 km rocznie.

Rozróżnienie płciowe wskazuje, że więcej mężczyzn podróżuje, zwłaszcza jeśli chodzi o wyjazdy biznesowe.

Największy przychód w turystyce generuje dział turystyki biznesowej.

Średni dystans pokonywany rocznie wynosi 4600km/osobę. Średnia ilość podróży rocznych wynosi średnio 2,7 dnia na rok, a 1/9 podróży to wyjazd w sprawach biznesowych.

Seniorzy podróżują znacznie mniej niż reszta populacji.


  • Baza noclegowa i gastronomiczna.

To najważniejszy sektor turystyczny. Generuje duże przychody, oferuje wiele miejsc pracy( 200 000 pracowników) i skupuje wiele produktów krajowych (rolnych i industrialnych). W 2006 roku 30 000 przedsiębiorstw oferowało usługi noclegowe i wyżywienie, co dla klientów oznacza dobre warunki i luksus, a dla branży ogromną konkurencję. W Szwajcarii 1 budynek z usługami restauratorskimi przypada na 250 mieszkańców, czyli 30 000 przedsiębiorstw na 7 507 300 mieszkańców). Obrót w 2006 miał osiągnąć CHF 22.5 biliona. Warty zauważenia jest ogromny wkład do podatków VAT. 8.2% od podatników i 1.3% podatku od obrotu, w 2006 roku dało CHF 8.124 biliona.


Hotele –wykaz wg regionów

1.Region 2.ilość obiektów 3. ilość łóżek 4.ilość noclegów 5.obłożenie



źródło: www.bfs.admin.ch

Najwięcej obiektów hotelarskich znajduje się w Gryzonii, Szwajcarii Centralnej i Valais.

Największym obłożeniem cechują się hotele w okolicy Zurychu i Genewy ( ponad 50%).

Schroniska młodzieżowe.

1. Region 2. przyjazd 3. noclegi 4.% noclegów 5.długość pobytu



źródło: www.bfs.admin.ch

Jak wynika z powyższej tabeli, najwięcej schronisk młodzieżowych znajduje się w regionie Gryzonia i w Ticino.

Największe obłożenie występuje w schroniskach w Gryzonii, w okolicach Zurychu i we włoskojęzycznym Ticino.

Najdłuższe pobyty charakteryzują schroniska w Gryzonii (2.8 dnia), Valais (2.2dnia) i Ticino (2.1 dnia).


  • Destynacje turystyczne.


źródło: Swiss Federation of Trvael Agencies


Około połowa ze wszystkich podejmowanych podróży z co najmniej 1 noclegiem jest podejmowana za granicą. Oczywiście ta proporcja jest jeszcze bardziej zawyżona dla turystyki biznesowej, ponieważ krajowe wycieczki biznesowe nie wymagają noclegu.

Spośród destynacji turystycznych najpopularniejsze są: Wschodnia Szwajcaria (Gryzonia), Szwajcarski Mittland ( w tym Bern) oraz region Jeziora Genewskiego ( z Valais).




  • Branża



80 % biur turystycznych stara się być jak najbardziej otwartymi, kiedy 20% zalicza się do specjalistów w jakiejś dziedzinie. Regionami z największą ilością biur podróży są : Zurych, obszar Jeziora Genewskiego.


  • Rynek recepcyjny:


źródło: Swiss Federation of Trvael Agencies

Szwajcaria znajduje się na 14 miejscu w rankingu światowym ilości przyjazdów z około 10.5 milionami turystów w 2005 roku. Należy zauważy, że między rokiem 2004 a 2005 nastąpił wzrost 10% w ilości przyjazdów.

Jeśli chodzi o dochody z turystyki to Szwajcaria plasuje się na 15 pozycji z 11.3 bilionami USD.




Wykres przedstawia krzywą turystyki przyjazdowej. Widoczny jest wyraźny wzrost. Prognozy też są bardzo optymistyczne.

Krzywa turystów zagranicznych również wskazuje na tendencje wzrostowe. Szczuje się, że coraz więcej turystów będzie odwiedzało Szwajcarię.

źródło: www.wttc.travel/bin/pdf/temp/switzerland.html



  • Polska a Szwajcaria.


źródło: www.mojaszwajcaria.pl



  • Szwajcaria oferuje m.in. turystykę:

  • Aktywną: narciarską (zjazdowa, biegowa), snowboardową, konną, wędrowną, wspinaczka, rower górski

- Korzystają z tego głównie ludzie młodzi

  • Wypoczynkową: liczne ośrodki wypoczynkowe (chalet, spa, welness)

- Turyści w wieku średnim i seniorzy, rodziny z dziećmi

  • Zdrowotną: liczne uzdrowiska, wspaniały klimat

- seniorzy

  • Edukacyjną

- Ludzie młodzi

  • Biznesową

- Ludzie w wieku średnim

  • Rodzinną

- Rodziny z dziećmi
III. WNIOSKI:
Szwajcaria ma niesłabnącą i jedną z najlepszych reputacji jako kraj przyjmujący turystów.

Turystyka jest jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki, daje zatrudnienie wielu obywatelom i ciągle się rozwija, unowocześnia. Turystyki uczy się na wielu najwyższej klasy uczelniach. W Szwajcarii kwitnie turystyka wypoczynkowa, kwalifikowana (m.in narciarska), ale i kongresowa. Dzieje się tak ze względu na łatwość dostępu, znakomicie funkcjonującą komunikację, system dróg, najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i mnogość atrakcji przyrodniczo-kulturowych.

Turystyka w Szwajcarii rozwija się od 2003 roku, lecz wciąż jednak nie dorównuje szczytowym latom 80-tym i wczesnym 90-tym.

Okazuje się, że coraz popularniejsze są wyjazdy na weekendy i turystyka biznesowa. Szwajcaria ma wzorowo przygotowaną ofertę zimową. Wiele kurortów o światowej sławie, jak Zermatt, St. Moritz, Verbier, które przyciągają co rok rzecze miłośników sportów zimowych w tereny, które nie mogłyby być wykorzystane do niczego innego poza turystyką. Jednak zwraca się uwagę na zdecydowanie słabszą ofertę letnią. W sezonie letnim Szwajcaria oferuje znacznie mniej atrakcji w Alpach, skupiając się głównie na turystyce miejskiej i imprezach tematycznych. Schroniska i cała infrastruktura turystyczna powinna być czynna również w ciągu lata, tak by turyści mogli korzystać z widoków alpejskich podczas wypoczynku weekendowego. Zauważa się, bowiem, zainteresowanie takimi formami wypoczynku weekendowego w kraju i zagranicą, np. w Wielkiej Brytanii.

Specjaliści od turystyki z USA zgłaszają brak klimatyzacji w wielu bazach noclegowych w Szwajcarii, co dla turystów amerykańskich jest standardem. Zauważa się też niszę w turystyce religijnej. Ocenia się, że turyści byliby zainteresowani poznaniem dziedzictwa katolickiego i reformatorskiego, jak i aspektu historycznego reformacji, które można by przedstawiać w Genewie, Zurychu.

Zwraca się też uwagę na braki w promocji. Powinno się kłaść większy nacisk na dorobek kultury i kuchni szwajcarskiej. Powinno się promować świetnie rozwiniętą sieć komunikacji kolejowej, autobusowej. Dodatkowo, powinno się nagłośnić wyraźnie fakt, że Szwajcaria jest krajem uznanym za bardzo bezpieczny, zwłaszcza w świetle obecnego zagrożenia terroryzmem.1

Niski stopień specjalizacji przedsiębiorców powinien wzrosnąć. Przedsiębiorcy powinni bardziej doprecyzować grupy docelowe swoich produktów by lepiej spełniać ich oczekiwania i wypełnić nisze rynkowe.

Szwajcaria staje się coraz częściej destynacją również dla turystów z Polski. Jest to związane z większą otwartością polityczną dla krajów „nowej Unii” od 2006 roku. Wciąż wielu Polaków wyjeżdża głównie w celach zarobkowych, bo wypoczynek w Szwajcari jest jednym z najdroższych ( wysokie ceny transportu, żywności).

Polska nie jest doceniana w oczach Szwajcarów. Wybierają oni egzotyczne wycieczki, wyspy i hotele o wysokim standardzie. Polska wciąż jawi im się jako kraj o niskim standardzie życia, niebezpieczny. Powinno się więc starać o polepszenie wizerunku naszego kraju na tym rynku. Szwajcarzy powinni docenić naszą kuchnię i kulturę. Nie zachwycą ich góry, jeziora, więc nacisk powinno się kłaść na turystykę krajoznawczą.


  • ŹRÓDŁA:

www.swissinfo.com

www.swisstourfed.ch

www.swissworld.org/



www.mojaszwajcaria.pl

www.wttc.travel/bin/pdf/temp/switzerland.html

www.bfs.admin.ch



1 Por. www.swissinfo.com





©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna