Denzel washington american Gangster



Pobieranie 19.74 Kb.
Data04.05.2016
Rozmiar19.74 Kb.

W thrillerze Safe House, zdobywca Oskara® DENZEL WASHINGTON (American Gangster) wciela się w jednego z najniebezpieczniejszych wrogów CIA, byłego oficera operacyjnego Tobina Frosta, który niespodziewanie pojawia się w jednym z miast Afryki Południowej i stawia na nogi cały wywiad. Przejęty przez agentów zostaje odesłany do kryjówki prowadzonej przez Matta Westona – w tej roli RYAN REYNOLDS (Green Lantern). Kiedy miejsce zostaje zaatakowana przez brutalnych najemników, żółtodziób zmuszony jest pomóc w ucieczce Frostowi i szybko zdaje sobie sprawę, że jego moralność i idealizm zostały wystawione na próbę. Teraz obaj muszą starać się przeżyć, aby dowiedzieć się, kto chciał się ich pozbyć.


Legendarny szpieg Tobin Frost (Washington) unikał aresztowania przez prawie dziesięć lat. Ten jeden z najlepszych agentów operacyjnych, jakich CIA kiedykolwiek wyszkoliło, błyskotliwy oficer wywiadu zdradził agencję i sprzedał kody wojskowe wrogom Stanów Zjednoczonych. Rozmiar szkód, jakie wyrządził był trudny do oszacowania. Teraz, Frost wraca do gry mając w ręku niebezpieczne atuty.
Mark Weston spędził ponad rok w oddalonym od świata Cape Town wykonując zadanie „gospodarza kryjówki” i lojalnie czekając na możliwość wykazania się i zostania oficerem operacyjnym. Kiedy pierwszy i jedyny mieszkaniec kryjówki okazuje się być jednym z najniebezpieczniejszych byłych agentów, Weston jest gotowy podjąć wyzwanie. Jednak chwilę po tym, jak Frost zostaje sprowadzony na przesłuchanie, na kryjówkę napadają najemnicy, a Frost i Weston, którym ledwo udaje się ujść z życiem, muszą dowiedzieć się, czy napastnicy zostali przysłani przez terrorystów, czy też kogoś z agencji. Usiłując przetransportować Frosta do kolejnej kryjówki, Weston musi podjąć decyzję, komu zaufać zanim on i jeden z najlepszych zabójców świata na zawsze zostaną wyeliminowani.
Oprócz Denzela Washingtona i Ryana Reynoldsa do obsady dołączyli tacy utalentowani aktorzy jak VERA FARMIGA (W chmurach) w roli szefowej oddziału CIA Catherine Linklater; BRENDAN GLEESON (Harry Potter i Insygnia Śmierci) jako agent David Barlow; SAM SHEPARD (Helikopter w ogniu) – szef operacyjny CIA Harlan Whitford; RUBEN BLADES (Dawno temu w Meksyku) – fałszerz Carlos Villar; NORA ARNEZEDER (Paris 36) – dziewczyna Matta, lekarz Ana Moreau; ROBERT PATRICK (Terminator 2: Dzień sądu) – starszy oficer wywiadu Daniel Kiefer, LIAM CUNNINGHAM (Starcie tytanów) – agent MI6 Alec Wade; JOEL KINNAMAN (Dziewczyna z tatuażem) – opiekun kryjówki CIA Keller; FARES FARES (Snabba Cash) – były żołnierz, najemnik Vargas.
Safe House został wyreżyserowany przez DANIELA ESPINOSĘ w plenerach Południowej Afryki, Paryża i Waszyngtonu. Autorem scenariusza jest DAVID GUGGENHEIM, którego tekst został umieszczony na tzw. „Czarnej Liście” najlepszych niezrealizowanych scenariuszy, jakie znalazły się w obiegu. Film wyprodukował SCOTT STUBER (Raj dla par, Królestwo) pod szyldem firmy Bluegrass Films.
Realizacją filmu zajął się zespół utalentowanych i wielokrotnie nagradzanych artystów. Za kamerą stanął OLIVER WOOD (Ultimatum Bourne'a), montażem zajął się RICHARD PEARSON (Lot 93, Quantum of Solace), a scenografię i kostiumy zaprojektowały kolejno – nagrodzona Oskarem® BRIGITTE BROCH (Moulin Rouge!) oraz SUSAN MATHESON (Miasto złodziei). Denzel Washington, SCOTT AVERSANO (Szkoła rocka), ADAM MERIMS (Breach), ALEXA FAIGEN, TREVOR MACY (The Strangers) i MARC D. EVANS (The Raven) pełnili funkcję producentów wykonawczych.

O PRODUKCJI


Producent Scott Stuber zainteresował się scenariuszem Davida Guggenheima już po
przeczytaniu zaledwie kilku stron. Zdając sobie sprawę z jakości tekstu, na wszelki wypadek zabezpieczył do niego prawa zanim scenariusz wylądował na tzw. „Czarnej Liście” najlepszych niewyprodukowanych scenariuszy znajdujących się w obiegu.
Ten szpiegowski thriller potrzebował reżysera, który byłby w stanie pokazać na ekranie zarówno atrakcyjne sceny akcji jak i wszystkie niuanse opowiadanej historii. W trakcie poszukiwań odpowiedniego reżysera, Scott Stuber obejrzał m.in. świetnie przyjęty film Snabba Cash w reżyserii szwedzkiego filmowca Daniela Espinosy i wkrótce potem zdecydował się spotkać z jego twórcą i zaangażować go do projektu.
„Kiedy przeczytałem scenariusz,” mówi reżyser, „przypomniałem sobie o filmie Bez przebaczenia, którego Safe House jest niejako przeciwnością. Mamy tutaj do czynienia ze starym wojownikiem, który dobrze wie, że świat jest skorumpowany i młodym ‘rewolwerowcem’, który wierzy, że w jakiś sposób jego romantyczne ideały mają szansę wziąć górę.” Espinosa docenił także linearną narrację historii napisanej przez Guggenheima: „Historia rozpoczyna się od pojedynczego wydarzenia – poszukiwany przestępca przychodzi nagle na komisariat policji. Pytanie polega na tym, co zmusiło go do podjęcia takiej decyzji. Kiedy bohaterowie muszą uciekać, zaczynają poznawać się wzajemnie i tworzy się między nimi coś na kształt więzi – nie jest to jednak przyjaźń, ale relacja w rodzaju mistrz/uczeń, więzień/policjant.”
W filmie, którego akcja opowiada m.in. o operacjach CIA, najważniejsza była wiarygodność. Właśnie dlatego, reżyser zwrócił się o pomoc do specjalnego doradcy, byłego oficera CIA LUISA FALCONA. Pracujący przez pięć lat jako policjant, Falcon został zwerbowany we wczesnych latach 80-tych przez szefa CIA Williama Josepha Caseya. Podobnie jak bohater filmu Matt Weston, Falcon pełnił funkcję gospodarza kryjówki tzw. „safe house” zanim został pełnoprawnym oficerem operacyjnym (pracownicy CIA nie są określani jako agenci). Początkowo stacjonował w Ameryce Południowej, a następnie w Europie, Południowo-Wschodnej Azji i dwóch strefach wojny na Środkowym Wschodzie. Pełnił służbę w CIA blisko 30 lat. „Pracowaliśmy pod różnymi przykrywkami. Przemycałem narkotyki, byłem handlarzem broni i nawet zagranicznym dziennikarzem,” mówi Falcon, wg którego kryjówki nie były wykorzystywane tylko na potrzeby ewentualnego planu awaryjnego. „Miałem do czynienia z bardzo różnymi kryjówkami. Mogły to być po prostu jednopokojowe mieszkania, ale mogły także wyglądać tak jak w naszym filmie. Wybierano je na potrzeby specyficznych celów operacyjnych. Jedną z zasad było 'jeden cel, jeden raz'. Rzadko utrzymywaliśmy kryjówkę dłużej niż przez rok.”
Luis Falcon przyznaje, że tacy ludzie jak Tobin Frost, choć zdarzają się rzadko, to jednak istnieją. „Ktoś taki, jak Frost jest dla nas jedną z najbardziej przerażających rzeczy. Jako oficerowie operacyjni stąpamy po cienkiej linie. Jesteśmy szkoleni, aby kłamać, oszukiwać i wykradać tajemnice różnych organizacji. Ale podstawowym celem jest wykorzystanie naszych umiejętności tylko przeciwko wrogom. Nie możemy używać ich do prywatnych celów. Na szczęście mogę policzyć na palcach jednej ręki zdrajców, których ujawniono. To bardzo rzadkie, ale kiedy ktoś się na to decyduje, to robi to zwykle… dla pieniędzy.”
W oryginalnym scenariuszu Guggenheima akcja rozgrywała się w Rio de Janeiro, ale kiedy realizatorzy zdecydowali się na przeniesienie jej do Południowej Afryki, scenarzysta z zadowoleniem się temu podporządkował. „Cape Town rzadko było pokazywane w amerykańskich filmach,” mówi scenarzysta. „Kiedy przenieśliśmy akcję, dostosowaliśmy lokacje wymienione w scenariuszu do tych w Południowej Afryce. Sceny rozgrywające się w mieście nakręciliśmy w Langa – przedmieściu Cape Town, a sceny na stadionie rozegrały się na Green Point Stadium wybudowanym na mistrzostwa świata.”
Zdjęcia realizowano także w Paryżu i Waszyngtonie.
OBSADA
Dwukrotny laureat Oskara® DENZEL WASHINGTON (Tobin Frost / producent wykonawczy) nieustannie poszukuje nowych wyzwań, co potwierdzają jego liczne filmy i role teatralne. Aktor został odkryty przez Hollywood w 1979 roku, kiedy zauważono go w filmie telewizyjnym Flesh & Blood. Inne tytuły w jego dorobku to m.in. A Soldier’s Story, Power, Krzyk wolności (Cry Freedom) – pierwsza nominacja do Oskara®; Za królową i ojczyznę (For Queen & Country); Glory - Oskar® za rolę drugoplanową, Mo’ Better Blues, Mississippi Masala, Wiele hałasu o nic (Much Ado About Nothing), Filadelfia (Philadelphia), Raport pelikana (The Pelican Brief), Niepowstrzymany (Unstoppable), Księga ocalenia (The Book of Eli), American Gangster, Plan doskonały (Inside Man), Kandydat (The Manchurian Candidate), Dzień próby (Training Day) – Oskar®, The Hurricane – Złoty Glob i kolejna nominacja do nagrody Akademii®, Kolekcjoner kości (The Bone Collector), Karmazynowy przypływ (Crimson Tide), Malcolm X – nominacja do Oskara®.
RYAN REYNOLDS (Matt Weston) stał się jednym z najbardziej pożądanych aktorów Hollywood między innymi dzięki roli w komedii romantycznej Narzeczony mimo woli (The Proposal), w której wystąpił u boku Sandry Bullock. Inne filmy w jego udziałem to X-Men Origins: Wolverine, Zamiana ciał (The Change-Up), Green Lantern, Pogrzebany (Buried), Papierowy bohater (Paper Man), Na pewno, być może (Definitely, Maybe), As w rękawie (Smokin’ Aces), The Amityville Horror, National Lampoon’s Van Wilder, Blade: Trinity, Zostańmy przyjaciółmi (Just Friends).
REALIZATORZY
Urodzony w Szwecji DANIEL ESPINOSA (reżyseria) ukończył reżyserię w szkole filmowej w Danii, a jego dyplomowy film The Fighter zdobył spore uznanie krytyków. Espinosa zadebiutował w 2004 roku pełnometrażowym filmem Babylonsjukan, a jego kolejna produkcja Outside Love (2007), zdobyła liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach. W roku 2010, Espinosa wyreżyserował swój trzeci film Snabba Cash, który odniósł olbrzymi sukces w Szwecji spychając Avatar z pierwszej pozycji w szwedzkim box office. Film został zakupiony przez firmę The Weinstein Co. i zyskał dystrybucję w Stanach Zjednoczonych.

OLIVER WOOD (zdjęcia) wziął ostatnio udział w realizacji komedii Policja zastępcza (The Other Guys) z Willem Ferrellem i MarkiemWahlbergiem w rolach głównych. Wcześniej zdjęcia jego autorstwa można było oglądać m.in. w filmach Surrogates, Bracia przyrodni (Step Brothers), Ricky Bobby – Demon prędkości (Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby), The Honeymoon Killers, The White Slave, Ultimatum Bourne'a (The Bourne Ultimatum) – nominacja do BAFTA, Tożsamość Bourne'a (The Bourne Identity), Krucjata Bourne'a (The Bourne Supremacy), Szklana pułapka 2 (Die Hard 2: Die Harder), Bez twarzy (Face/Off), U-571, Parasol bezpieczeństwa (National Security), Fantastyczna czwórka (Fantastic Four) oraz Scooby Doo: Potwory na gigancie (Scooby Doo 2: Monsters Unleashed).
RAMIN DJAWADI (muzyka) jest prawdopodobnie najlepiej znany dzięki nominowanej do Grammy muzyce do filmu Iron Man, ale jego dorobek obejmuje wiele innych gatunków. Skomponował m.in. muzykę do takich produkcji jak Wehikuł czasu (The Time Machine), Piraci z karaibów: Klątwa czarnej perły (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl), Batman: Początek (Batman Begins) – współpraca z Hansem Zimmerem, Blade: Trinity, Starcie tytanów (Clash of the Titans), Mr. Brooks, Uwiedziony (Deception), Ask the Dust, Sezon na misia (Open Season), The Chubbchubbs Save Xmas czy Sammy’s Adventures: The Secret Passage.

Pobieranie 19.74 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna