Dodatkowe funkcje kart graficznych: sli



Pobieranie 9.1 Kb.
Data03.05.2016
Rozmiar9.1 Kb.
Dodatkowe funkcje kart graficznych:

SLI po raz pierwszy zastosowana została przez nieistniejącą już firmę 3dfx w 1998 roku. Dwie karty Voodoo 2 połączone mostkiem pracowały w trybie przeplatania linii obrazu. Pierwsza karta generowała obraz składający się tylko z linii nieparzystych, druga zaś - z linii parzystych. Tak wygenerowane półobrazy łączone były w jedną klatkę. Metoda została nazwana skrótem "SLI" - od "Scan-Line Interleave" - przeplot linii skanujących. W grudniu 2000 r. NVIDIA Corporation wykupiła 3dfx włączając patenty oraz własność intelektualną.

Technologia SLI wróciła w 2004 roku jako Scalable Link Interface. Dwie karty graficzne NVIDIA GeForce włożone w złącza PCI-Express 16x lub 8x wspólnie generują obraz. Obraz dzielony jest na dwie części, górną i dolną. Za rendering górnej połowy odpowiada pierwsza karta, dolnej - karta druga. Obie części obrazu nie są jednak sobie równe. Na początku obraz dzielony jest na dwie połowy. Następnie przeprowadzana jest analiza każdej z nich. Jeśli górna wymaga mniej obliczeń niż dolna, linia podziału przesuwana jest ku dołowi, analogicznie jeżeli dolna połowa wymaga mniej obliczeń linia podziału przesuwa się w górę tak, by wyrównać poziom obliczeń.



CrossFire, CrossFireX (dla platformy Spider) - marketingowa nazwa technologii graficznej opracowanej przez firmę ATI. W podwójnej konfiguracji dzieli ona obraz idący do pierwszej karty graficznej (master) tak, że mniej więcej połowa (w zależności od konfiguracji) trafia do karty wspomagającej (slave). Umożliwia to znaczne przyśpieszenia aplikacji 3D. Według ATI jej rozwiązanie jest w pełni kompatybilne ze wszystkimi tytułami gier oraz wszystkimi programami do obróbki grafiki 3D. CrossFireX jest kontynuacją technologii wspierającą karty z serii HD 3800 i współpracującą z chipsetami z serii AMD 7.

Jest to odpowiedź na technologię SLI wprowadzoną przez firmę nVIDIA.

Z technologii tej można skorzystać tylko na specjalnie przygotowanych do tego płytach głównych obsługujących technologię CrossFire i CrossFireX.

Obecnie większość kart ATI ma wbudowany układ CrossFir



W przypadku działania kart, czy to w SLI, czy to w CrossFire, ilość pamięci operacyjnej nie sumujemy. Dla przykładu, jeden HD 4770 ma 512 MB. Mając w komputerze dwa HD 4770, układy te nie będą zachowywać się tak, jakby miały 1024 MB. Stąd przypadki, iż w wyższych rozdzielczościach pamięć operacyjna jest zapychana i ogólna wydajność kart spada w stosunku do pojedynczych akceleratorów posiadający 1024 czy więcej megabajtów pamięci RAM

Instalacja dwóch kart wygląda identycznie, jak podczas jednej. Wkładamy karty w odpowiednie sloty, łączymy je dwoma mostkami CrossFire, podłączamy dodatkowe zasilanie (wtyczki 6 PEG) i uruchamiamy komputer, a następnie instalujemy sterowniki. Po ponownym uruchomieniu panel sterujący CCC zapyta czy włączyć funkcję CrossFire.

Jeśli chodzi o temperatury, to pojedyncza karta osiąga w 2D - około 53 stopnie i w 3D - 68 stopni. W CrossFire temperatury GPU były ciut wyższe, a mianowicie: 2D – 55 stopnie i 3D – 71 stopni.



Pomiar poboru energii

Niestety nie jesteśmy w stanie zmierzyć ile pobiera sam układ graficzny, a tylko zmierzyć pobór całej platformy komputera wykluczając głośniki, monitor, drukarkę, itd. Pomiary dokonywaliśmy na dwa sposoby: w trybie spoczynku oraz pod obciążeniem. Tryb spoczynku, to po prostu uruchomiony system operacyjny. Natomiast obciążenie, to test w grze STALKER: Clear Sky. Oto wyniki.







  • CUDA: firma NVIDIA opracowała technologię Compute Unified Device Architecture. CUDA służy często do obliczeń naukowych i technicznych, a w domowych zastosowaniach głównie do edycji wideo i obrazu. Czym jest więc CUDA? Równoległa architektura obliczeniowa pozwala na wykorzystanie drzemiących mocy układów GPU do obliczeń realizowanych na co dzień przez CPU.

  • Stream: producent kart graficznych AMD (wcześniej ATI) opracował porównywalną z CUDA technologię Stream. Obie techniki działają we wszystkich systemach operacyjnych oprócz Mac OS, ale tylko z chipami grafiki jednego producenta (CUDA na kartach NVIDIA, Stream na kartach AMD). Producenci oprogramowania muszą więc ponosić podwójny nakład pracy, jeśli ich programy mają być przyspieszane przez procesory grafiki obu producentów.

  • OpenCL: technologia zaprezentowana w 2008 roku przez Apple działa w każdym systemie operacyjnym i z każdym sprzętem. Dotychczas jednak tylko kilka aplikacji potrafi wykorzystać akcelerację OpenCL. Oprócz tego zysk prędkości przy OpenCL jest niewielki.

  • DirectCompute: tę technologię Microsoft włączył do DirectX 11. Działa ona jednak tylko w Windows Vista oraz Windows 7 i póki co wykorzystują ją nieliczne programy.





©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna