Dopuszczający i dostateczny, przy czym uczeń otrzymuje: dopuszczający



Pobieranie 284.59 Kb.
Strona1/6
Data06.05.2016
Rozmiar284.59 Kb.
  1   2   3   4   5   6
Przedmiotowy system oceniania

z języka polskiego

Wymagania programowe

W przełożeniu na stopnie szkolne wymagania podstawowe odpowiadają ocenom: dopuszczający i dostateczny, przy czym uczeń otrzymuje:

      • dopuszczający za niepełne spełnienie wymagań podstawowych (np. w sprawdzianach – obniżone o 10% punktów w stosunku do progu zaliczenia na stopień dostateczny);

      • dostateczny przy pełnym spełnieniu wymagań podstawowych.

Wymagania ponadpodstawowe odpowiadają ocenom dobry i bardzo dobry, przy czym uczeń otrzymuje:

      • dobry za niepełne spełnienie wymagań ponadpodstawowych (lub spełnienie ich na nieco obniżonym poziomie);


      • bardzo dobry przy pełnym spełnieniu wymagań ponadpodstawowych.

Stopień niedostateczny dostaje uczeń, który nie spełnia wymagań podstawowych w stopniu stanowiącym minimalny próg zaliczenia.

Stopień celujący otrzymuje uczeń spełniający wymagania podstawowe i ponadpodstawowe, a także mający wyższe, ponadprogramowe umiejętności lub wiadomości.

O progu zaliczenia na poszczególne poziomy wymagań i o zakresie ich obniżenia (pozwalającym stwierdzić, że uczeń dane wymagania spełnia, choć w stopniu niepełnym) każdorazowo decyduje nauczyciel, uwzględniając potrzeby i możliwości uczniów, a także zakres pracy, stosowane narzędzie sprawdzania osiągnięć, czas pracy uczniów, trudność zadania itp.

Wymagania mają, oczywiście, charakter hierarchiczny i kumulatywny. Spełnienie wymagań ponadpodstawowych zakłada uprzednie spełnienie wymagań podstawowych. Uczeń kwalifikujący się do oceny dobry lub bardzo dobry musi spełniać całkowicie wymagania podstawowe, a także ponadpodstawowe w stopniu pełnym (bardzo dobry) lub niepełnym (dobry). Podobnie uczeń otrzymujący ocenę celujący – spełniać musi całkowicie wymagania podstawowe i ponadpodstawowe oraz poza nie wykraczać.



Cele przedmiotowe języka polskiego

Dokonując oceny umiejętności ucznia, nauczyciel weźmie pod uwagę nie tylko ostateczny wynik, efekt pracy (np. przedstawioną wypowiedź ustną lub wypracowanie zawierające analizę i interpretację utworu literackiego), ale i całokształt czynności wykonywanych przez ucznia przy rozwiązywaniu zadania otwartego:

  • zrozumienie polecenia (problemu),

  • sporządzenie planu pracy,


  • wybór sposobu pracy (np. algorytmu, procedury) adekwatnego do rodzaju problemu,

  • kolejność realizacji zaplanowanej procedury,

  • powiązanie różnych elementów wiedzy (także z różnych przedmiotów),

  • zastosowanie posiadanej wiedzy i umiejętności w nowej sytuacji (samodzielna praca z nowym tekstem przy zastosowaniu znanych procedur),

  • przedstawienie wniosków w jasny, komunikatywny i stylistycznie poprawny sposób.


Metody sprawdzania osiągnięć uczniów

W ocenianiu stosuje się różne metody, techniki i narzędzia. Mogą to być:

  • różnego typu testy – pisemne i ustne (sprawdziany wiadomości i umiejętności, testy sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów literackich i nieliterackich;

  • zbiorowa pogadanka sprawdzająca;

  • obserwacja udziału ucznia w dyskusji i debacie klasowej;

  • obserwacja uczenia się (np. w trakcie pracy w grupach zadaniowych);

  • wypracowania i inne prace pisemne: krótko-, średnio- i długoterminowe;

  • projekty edukacyjne;

  • rozmowy z uczniem, w których wyjaśnia on zastosowane przez siebie procedury (np. sposób analizy i interpretacji utworu literackiego).

Obserwacji podlegają zarówno czynności intencjonalnie wywołane przez nauczyciela, jak i te, które nie są wywołane celowo (np. sposoby uczenia się).

Rodzaje aktywności ucznia podlegające obserwowaniu i ocenianiu:

  • wypowiedzi ustne (odpowiedź na pytanie nauczyciela, referowanie zagadnień, udział w dyskusji, spontaniczne zabieranie głosu itp.);

  • prace pisemne w różnej formie (wypracowania domowe i klasowe, notatki, krótkie odpowiedzi);

  • referaty i prezentacje własne;

  • praca zespołowa i prezentowanie jej wyników;

  • wykonywanie zadań domowych – obowiązkowych i dodatkowych („dla chętnych”);

  • aktywność i inicjatywa przejawiane na lekcjach;

  • samodzielnie i zespołowo wykonywane zadania złożone (w tym projekty edukacyjne);

  • recytacja utworów literackich, udział w szkolnych przedstawieniach teatralnych, różne formy wypowiedzi związanych z przekładem intersemiotycznym (np. poezja śpiewana, wykonanie plakatu, nakręcenie fragmentu filmu).

Szczegółowe kryteria oceniania dłuższej pracy pisemnej – propozycja

Wymagania mają charakter kumulatywny, uczeń, który nie spełnia kryteriów na ocenę niższą (np. dostateczny: „prawidłowy dobór materiału literackiego”), nie może uzyskać oceny wyższej (np. dobry: „właściwy komentarz”, jeśli np. komentarz jest właściwy, ale odnosi się do bezzasadnie wskazanych utworów literackich).

Posługując się tabelą kryteriów, należy czytać ją „od dołu” i stopniowo przesuwać się ku górze, sprawdzając, czy praca spełnia kryteria na kolejne oceny w zakresie poszczególnych poziomów pracy.

Wagę poszczególnych poziomów pracy w klasie pierwszej proponujemy ująć w proporcjach:


Poziom

merytoryczny

strukturalny

językowy (język i styl)

30%

30%

40%




Ocena

Poziom

merytoryczny

strukturalny

językowy (język i styl)

celujący

– oryginalne, ciekawe i samodzielne ujęcie tematu

– materiał literacki wykracza poza treści programowe

– wnikliwa, pogłębiona interpretacja utworów literackich

– całkowita poprawność merytoryczna

– samodzielność myślenia, poprawność i spójność argumentacji

– znajomość różnorodnych kontekstów

– widoczna umiejętność świadomego wyboru, selekcjonowania, przetwarzania i syntezowania wiedzy

– erudycyjność wywodu



– zachowanie konwencji gatunkowej wybranej formy pracy

– oryginalna kompozycja (funkcjonalna wobec tematu)

– umiejętne wplatanie cytatów

– praca napisana estetycznie, czytelne akapity – funkcjonalne wobec kompozycji



– styl jasny, swobodny, barwny, o cechach indywidualnych

– duża sprawność językowa

– bogate słownictwo

– język całkowicie poprawny

– sprawne, funkcjonalne posługiwanie się interpunkcją


bardzo dobry

– trafne, oryginalne ujęcie tematu

– materiał literacki dobrany trafnie, celowo, zinterpretowany w pogłębiony sposób

– całkowita poprawność merytoryczna

– wykazanie się znajomością kontekstów kulturowych i filozoficznych, umiejętność wykorzystania ich w interpretacji utworów

– samodzielność i dojrzałość sądów

– posługiwanie się terminologią

– dokonywanie zestawień i porównań, syntezowanie wiadomości, wyciąganie wniosków


– przemyślana, oryginalna kompozycja

– forma pracy funkcjonalna wobec tematu

– spójność logicznego wywodu

– przejrzystość dowodzenia

– umiejętne wykorzystanie cytatów

– praca napisana estetycznie, czytelne akapity – funkcjonalne wobec kompozycji



– styl jasny, swobodny, funkcjonalny wobec wybranej formy pracy

duża sprawność językowo-

-stylistyczna

– bogate, zróżnicowane słownictwo

– poprawna, urozmaicona składnia

– praca poprawna pod względem językowym (dopuszczalne niewielkie, sporadyczne usterki)



dobry

– temat w pełni zrealizowany

– właściwy dobór materiału literackiego i kulturowego opatrzonego właściwym komentarzem

– praca w pełni poprawna merytorycznie

– sądy formułowane z odwoływaniem się do tekstów

– widoczna umiejętność interpretowania utworów literackich i innych tekstów kultury

– ujęcie tematu poprawne, zachowanie spójności logicznego wywodu

– samodzielność wyciągania wniosków, obecne w pracy sądy oceniające i wartościujące – uzasadniane na podstawie materiału literackiego


– widoczny zamysł kompozycyjny (przemyślana kompozycja),

– właściwe proporcje między poszczególnymi częściami pracy

– zachowanie ciągłości i przejrzystości logicznego wywodu

– wplatanie cytatów



styl poprawny, widoczna sprawność stylistyczno-

-językowa

– styl adekwatny do zamierzonej formy pracy

– widoczna umiejętność posługiwania się oficjalną odmianą polszczyzny

– dość zróżnicowane słownictwo

– umiejętność posługiwania się zróżnicowanymi strukturami składniowymi

z na ogół właściwie stosowaną interpunkcją

– dopuszczalne nieliczne błędy frazeologiczne i składniowe, ortograficzne i interpunkcyjne



dostateczny

– praca zgodna z tematem, choć niepełna, uboga, bez pogłębienia

– poprawne, choć schematyczne ujęcie tematu

– prawidłowy dobór materiału literackiego opatrzonego właściwym komentarzem (dopuszczalne drobne błędy rzeczowe i uproszczenia)

– komentarz zawiera elementy interpretacji (a nie tylko streszczania), wartościowania i sądów własnych – choćby w minimalnym stopniu

– odwoływanie się do omawianych tekstów przy formułowaniu sądów

– wyciąganie wniosków



praca formalnie trójdzielna

– kompozycja zaznaczona graficznie (akapity)

– dający się odczytać zamysł kompozycyjny

– dopuszczalne błędy kompozycji, np.: zachwianie proporcji kompozycyjnych, zakłócenia spójności – przy ogólnym zachowaniu myśli przewodniej



– styl na ogół poprawny

– niezbyt bogate słownictwo

– dopuszczalne błędy językowe: składniowe, frazeologiczne, ortograficzne i interpunkcyjne


dopuszczający

– praca w większej części zgodna z tematem (realizuje temat, choć w niepełny sposób)

– dobór materiału literackiego (i kulturowego) w większości zgodny z tematem

– właściwy dobór materiału literackiego, choć ubogi, niepełny komentarz

– komentarz w większości poprawny merytorycznie, dopuszczalne drobne błędy rzeczowe

– ujęcie tematu na ogół poprawne

sądy odtwórcze, stereotypowe, ale odnoszące się do utworów literackich (i innych dzieł)



– praca zrozumiała pod względem logicznym i kompozycyjnym, zamysł autora jest w miarę czytelny, choć momentami niespójny

– dopuszczalne błędy kompozycyjne (np. brak wstępu lub zakończenia, zakłócone proporcje między elementami pracy, brak zachowania logicznej spójności wywodu itp.)



– praca napisana w sposób komunikatywny pod względem stylistycznym i językowym

– dopuszcza się błędy stylistyczne, ubogie słownictwo

– dopuszczalne błędy językowe (składniowe, frazeologiczne, gramatyczne i leksykalne), a także błędy zapisu (ortograficzne i interpunkcyjne) – w stopniu niezakłócającym komunikatywności tekstu




  1   2   3   4   5   6


©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna