Dossier prasowe 19 marca 2013 roku renault zoe kompaktowy elektryczny hatchback na co dzień



Pobieranie 158.28 Kb.
Strona1/3
Data02.05.2016
Rozmiar158.28 Kb.
  1   2   3

19 marca 2013 roku



RENAULT ZOE

KOMPAKTOWY ELEKTRYCZNY HATCHBACK
NA CO DZIEŃ

Renault ZOE wyznacza początek nowej ery – ery dostępnych dla wszystkich samochodów elektrycznych.
To wielki krok dla całej motoryzacji i samej firmy Renault, która w swojej 115-letniej historii zawsze umiała wprowadzać innowacyjne rozwiązania dążąc do udostępniania technologii jak najszerszej grupie odbiorców. ZOE jest symbolem planu strategicznego firmy Renault, „Drive The Change 2016” i flagowym modelem w gamie Renault Z.E. Łączy perfekcyjne opanowanie technologii elektrycznej Renault z kompaktowym i atrakcyjnym designem po przystępnej cenie. Zaprezentowane po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku, Renault ZOE, trafiło do sprzedaży we Francji pod koniec 2012 roku, a sprzedaż na szerszą skalę rozpoczęła się w marcu 2013 roku. Wprowadzenie modelu na rynki pozostałych krajów europejskich nastąpi
w ciągu 2013 i 2014 roku.









GENEZA DESIGNU ZOE



INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA UMOŻLIWIAJĄCE WSZYSTKIM JAZDĘ

Z ZEROWĄ EMISJĄ


ZOE DBA O KIEROWCĘ I PASAŻERÓW



SPRAWIAJĄCE RADOŚĆ
I BEZSTRESOWE PROWADZENIE POJAZDU



ŻADNYCH KOMPROMISÓW W KWESTII JAKOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA


ZOE UOSABIA ZAANGAŻOWANIE RENAULT W OCHRONĘ ŚRODOWISKA


MAŁY PRAKTYCZNY PRZEWODNIK SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH





GENEZA DESIGNU ZOE

Zaprojektowane jako samochód wyłącznie elektryczny, Renault ZOE jest kompaktowym hatchbackiem
o płynnych i czystych liniach. Charakterystyczny dla nowej stylistyki marki przód wyróżnia się sympatycznym
i pociągającym wyglądem. Niebieskawe zabarwienie logo, świateł przednich i dodatkowo przyciemnianych szyb sygnalizuje, że mamy do czynienia z samochodem elektrycznym. Relaksująca kabina nawiązuje do świata czystości i emanuje kojącym spokojem, między innymi poprzez zastosowanie delikatnych w dotyku materiałów.



Designerskie wyzwanie podjęte pod koniec 2008 roku

Pod koniec stycznia 2008 roku Carlos Ghosn, na zakończenie forum w Davos, oznajmił, że firma Renault zamierza wprowadzić do sprzedaży gamę czterech pojazdów elektrycznych. Modelem flagowym miał być projekt X10, kompaktowy hatchback zaprojektowany jako samochód wyłącznie elektryczny, z przeznaczeniem na rynek masowy. To ambitne zadanie powierzono zespołom projektów wstępnych, które 16 grudnia 2008 roku potwierdziły jego techniczno-ekonomiczną wykonalność. Taki był punkt startu dla designerów: rozpoczął się konkurs na projekt. Zaprezentowane 21 stycznia 2009 roku założenia wspominały o „przyjaznym i stwarzającym poczucie bezpieczeństwa designie dla samochodu w 100% elektrycznego, innowacyjnego i odpowiedzialnego”.


ZOE – samochód inny niż wszystkie

Na początku propozycje kreatywne obierały bardzo radykalne kierunki. Nowa epoka samochodu elektrycznego była dla każdego designera wymarzoną sposobnością wymyślenia samochodu na nowo. Jednak krok po kroku prace wróciły na bardziej racjonalne tory. Przejście z napędu spalinowego na napęd elektryczny i tak stanowi mocny przełom


w przyzwyczajeniach klientów, wobec czego uznano, że samochód ZOE nie powinien ich dodatkowo niepokoić zbyt odważną stylistyką. Trzeba było zaprojektować samochód - owszem inny, ale o liniach i proporcjach zgodnych
z formalnymi kanonami motoryzacji, aby ułatwić jego akceptację.

Chcąc wyrazić związek ze środowiskiem, designerzy czerpali inspirację z energii przyrody i jej żywiołów. Samochód nie mógł sprawiać statycznego wrażenia. Miał być dynamiczny, tchnący jednocześnie naturalną i czystą siłą. Biura działu designu zdobiły panele mające inspirować projektantów z obrazami przedstawiającymi burzliwe niebo, rozszalałe morze bądź czysty zimowy krajobraz. Agneta Dahlgren-Hermine – kierownik projektu stylistycznego ZOE
Linie przesycone czystością i dużym ładunkiem emocjonalnym

Konkurs na projekt wygrał Jean Sémériva. Szkicując cyfrowy projekt, kierował się dwoma kluczowymi pojęciami: czystość


i emocje. Czystość wyraża się liniami, które zdają się mknąć wzdłuż nadwozia, a emocje odzwierciedla zgrabny i dynamiczny wygląd. Kompaktowe, wprost rzeźbione kształty, duży rozstaw osi - 2 588 mm i podniesiona linia boczna nadają samochodowi dynamiczny i stwarzający poczucie bezpieczeństwa wygląd.
Zapragnęliśmy narysować samochód stworzony z ruchu i dla ruchu. Gdzie kończy się jedna linia, tam zaczyna się następna. Design ZOE pomyślano całościowo, niczym kroplę wody. Nie ma kantów, nie ma rozgraniczeń.

Jean Sémériva, designer odpowiedzialny za wygląd zewnętrzny Renault ZOE.
Widać, że elektryczny

Znakami rozpoznawczymi przynależności do świata samochodów elektrycznych jest niebieskawa barwa logo, świateł przednich i dodatkowo przyciemnianych szyb w całej gamie. Jak na samochód seryjny, ZOE wyróżnia się przezroczystymi tylnymi światłami z niebieskimi koncentrycznymi kręgami, które stają się czerwone dopiero podczas hamowania czy włączenia świateł nocnych. Dzięki temu efektowi barwa nadwozia wydaje się bardziej jednolita na całym pojeździe.



Sympatyczne i miłe wrażenie

Laurens Van Den Acker przystąpił do projektu


w 2009 roku i wniósł znaczący wkład, zmieniając przód zgodnie z nową stylistyką marki. Dzięki temu ZOE posiada bardzo wydłużone reflektory dwuhalogenowe i powiększone logo kontrastujące z czarnym tłem osłony chłodnicy. Duży, „uśmiechnięty” wlot powietrza obramowany dwoma wgłębieniami ze światłami dziennymi nadaje ZOE sympatyczny i miły wygląd.
28 lipca 2009 roku, w dużej sali Technocentrum w Guyancourt, Jean Sémériva zaprezentował swoją pracę zespołowi kierującemu projektem, który był pod wrażeniem jego koncepcji. Dzieło opatrzone jest jego podpisem w postaci odcisku kciuka na zewnętrznej klamce tylnych drzwi, schowanej w słupku tylnej szyby.
Testy z klientami rozpoczęły się w marcu 2010 roku. Zaprezentowany wówczas prototyp wygląda zupełnie tak samo jak samochód, który trafi do sprzedaży pod koniec 2012 roku. Reakcje były więcej niż entuzjastyczne.


Relaksujący i kojący wystrój kabiny

Design kabiny ZOE powierzono natomiast Dominique’owi Marzolfowi, który także w pierwszych swoich rysunkach nawiązywał do pojęcia czystości. Powierzchnię deski rozdzielczej ukształtowano z jednej bryły, a linie są powściągliwe i napięte. W tym duchu narysowano listwę deski rozdzielczej, nawiązującą do łopaty wirnika elektrowni wiatrowej. W tym elemencie, po raz pierwszy w historii motoryzacji, zastosowano nowy materiał, bardzo delikatny, inspirowany światem wnętrz mieszkalnych. Atmosferę czystości i relaksu podkreślają dobór jasnych, harmonijnych tonacji w kabinie


– w wersjach Life i Zen – oraz wszechobecność zaawansowanych technologii. Siedmiocalowy ekran konsoli Renault R-Link zdaje się unosić przed deską rozdzielczą i ekranem TFT (Thin Film Transitor) tablicy rozdzielczej, wskazując na wysoki poziom zaawansowania technologicznego ZOE.
Fotele z wbudowanymi zagłówkami pokryte są jasną tkaniną (w wersji ZEN) i zabezpieczone Teflonem® zapobiegającym plamieniu i ułatwiającym czyszczenie. Na zerową emisję samochodu ZOE wskazuje znaczek Z.E. na gałce dźwigni zmiany biegów i na zagłówku fotela kierowcy. Poza tym na wykładzinie dachu i na desce rozdzielczej znajduje się piktogram przedstawiający układ scalony.
Oficjalna prezentacja: Genewa 2012

W lipcu 2010 roku sfinalizowano projekt designu samochodu ZOE. Został on zaprezentowany w dwóch etapach. Pierwszym było pokazanie samochodu koncepcyjnego ZOE Preview, także autorstwa Jeana Sémériva, podczas międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2010 roku. Wzornictwo podobne w 90% do docelowego modelu seryjnego podbiło serca klientów i pracowników firmy.


Drugi etap stanowił ukoronowanie tej designerskiej przygody – była to prapremierowa prezentacja ostatecznego designu ZOE podczas salonu
w Genewie w 2012 roku. Samochód spotkał się
z doskonałym przyjęciem – publiczności i prasie szczególnie spodobało się podobieństwo stylistyczne między ZOE a show-carem ZOE Preview.


INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA UMOŻLIWIAJĄCE WSZYSTKIM JAZDĘ Z ZEROWĄ EMISJĄ

: wp-content -> uploads -> 2013
2013 -> Rozwoju kultury
2013 -> Rozkład zajęĆ w semestrze IV rok akademicki 2013/2014 rok II grupa t1
2013 -> Okręgowego związku piłki nożnej wałbrzych ►Adres siedziby
2013 -> Pedagogika nauczycielska
2013 -> Ochrona środowiska – rok I semestr I (zimowy) rok akademicki 2015/2016 aktualizacja 10. 10. 2015r
2013 -> Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie Zakład Filologii Polskiej Kierunek: filologia polska
2013 -> Terminy dyżURÓW nauczycieli akademickich rok akademicki 2015/2016 – semestr zimowy
2013 -> Terminy dyżurów w semestrze zimowym w roku akademickim 2014/2015
2013 -> Terminy dyżurów Wykładowców Zakładu Filologii Polskiej w semestrze zimowym w roku akad. 2014/2015
2013 -> Projekty systemowe. Formularz wniosku wstępnego ze wskazówkami


  1   2   3


©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna