Egipt – część II



Pobieranie 67.04 Kb.
Data09.05.2016
Rozmiar67.04 Kb.
WYKŁAD 6

Egipt – część II

GROBOWIEC TUTENHAMON – Lord Carnavon

1917 zaczęto kolejne wykopaliska w Dolinie Królów
Howard CARTER wykopał grobowiec ze słynną maską i trumną.
PEKTORAL – rodzaj ozdobnego wisiorka
Prof. Kazimierz MICHAŁOWSKI – ojciec polskiej archeologii śródziemnomorskiej
TAMA w ASSUANIE
ABU SIMBEL

Świątynia Ramzesa II i świątynia Nefertari


KSIĘGI UMARŁYCH
SENNIK EGIPSKI
ECHA EGIPTU: - „Kleopatra”

- plakat do filmu „Kleopatra”

- obeliski

- piramida przed Louvrem



Grecja – część I

SZTUKA MINOJSKA

KRETA:


- czwarta co do wielkości wyspa na morzu śródziemnym

- mało lasów

- winorośla, oliwki, owoce cytrusowe

- bardzo dobra glina


Najważniejsze stanowiska:

  1. Knossos

  2. Festos

  3. Zakros

Najważniejszy rozwój tego terenu był między 2000 – 1500 r. p.n.e.

Najważniejszym wynalazkiem tej kultury było pismo.
Mity wiąże się z:

- Europa


- król Minos

- Labirynt

- Dedal i Ikar

- Minotaur

- Ariadna
Odkrywcy:


  1. SCHLIEMANN

  2. Arthur EVANS – zaczął kopać w 1900 r. do 1936 r.

PAŁACE:
1. KNOSSOS

- sala tronowa

- megaron królowej (z przedsionkiem, wspartym na 4 słupach)

- łazienka królowej

- malowane płaskorzeźby (oryginały w muzeum w Heraklionie)

- freski:

jeden z najbardziej znanych fresków - „Mała Paryżanka”

„Błękitne damy”

„Książe wśród Lilii”

„Błękitna małpa”

„Procesja”



PITOS – potężne naczynia na wodę
2. FESTOS

- druga co do wielkości budowla

- dysk z Festos
3. KATO ZAKROS

- skarbiec

- magazyny
4. MALIA

- stół ofiarny bogini


Biżuteria stała na bardzo wysokim poziomie.
SANTORINI

Nastąpił wybuch ok. 1500 r. p.n.e. z ktorego wyspa Santorini powstała jako największa.

- jedyna zachowana stolarka budowlana 
Teoria Wunderlicha: Pałace nie były mieszkalne tylko grzebalne.

(błąd Evansa)

Zmarłych wędzono.

WYKŁAD 7


Grecja – część II
1600 – 700 p.n.e. – okres brązu i początek epoki żelaznej
dzieje plemion

- legenda

- mit

- podanie ludowe


ACHAJOWIE
plemie greckie, prymitywni ludzie, lubiący wojne
Cechy tej cywilizacji:

- budownictwo z kamienia

- wspaniała malowana ceramika

- rozwój handlu

- kolonizacja

- zajmowanie się sztuką


ok. 800 r. p.n.e. następuje ozywienie:

powstaje Illiada i Odysea Homera – elementy z Troji i z czasów Mykeny


Wojna trojańska 1250 r. p.n.e.
Henryk SCHLIEMANN (1822 – 1890)
Twierdze achajskie


  1. TROJA

Schliemann szukał Troji z Illiadą w ręku i ją odkrył.

Troja homerowa jest tzw. „Troją Siódmą”

- Skarb Priama


  1. MYKENA

- Agamemnon

- Lwia brama – jedyna manumentalna płaskorzeźba z tej epoki


Był to drugi teren wykopalisk Schliemanna. Kopał od 1867 r. i oparł się znów o tekst. Tym razem Pauzeniasza.
- Mury cyklopowe

- wenątrz cytadeli był Megaron

- stely nagrobne

- złote maski („Maska Agamemnona”)

- biżuteria

- precyzyjnie dekorowane ostrza

- GROBY TOLOSOWE

grób Agamemnona – jako jedyny ma 2 pomieszczenia

dromos – korytarz

grób Klitajmestry




  1. TYRYNS

- mury cyklopowe

- hełmy z kłów dzików


4. PYLOS

Jedyna siedziba nieobronna.

Należała do Nestora.

- megaron

- palenisko i wanna

- puchar Nestora

- tabliczki gliniane z pismem linearnym B

- pismo linearne A

- tabliczka z labiryntem (nawiązuje do kultury kreteńskiej)

- grób tolosowy


Teksty antyczne są bardzo wiarygodnym źródłem!

GRECJA ARCHAICZNA I
ok. 1000 r. p.n.e. kształtowanie POLIS – miast-państw

  1. 1.igrzyska olimpijskie

  1. kolonizacja

  1. Solon przeprowadza reformy

  1. początki demokracji

  1. antyperskie powstanie greckie w Azji

  1. bitwa pod Maratonem (inwazja perska na Grecje)

  1. bitwa pod Termopilami (Grecja przegrywa)

bitwa pod Salaminą (Grecja wygrywa)

  1. bitwa pod Platejami (Grecja wygrywa)

462 – 429 rozkwit Aten pod Periklesem

431 – 404 wojny Peloponeskie między Atenami i Spartą, która wygrywa

338 Philip Macedoński podbija Grecje
okres ARCHAICZNY od XII w. do 480 p.n.e.

okres KLASYCZNY od 480 p.n.e. do końca IV w. p.n.e.

okres HELLENISTYCZNY od III w. p.n.e. do początkow naszej ery
MALARSTWO (lepsze od rzeźby)
Apelles – wielki artysta portretów

- największy (wedle opinii starożytnych) malarz starożytności

Grecy znali perspektywę.
SKIAGRAFIA – przełom IV i V w. p.n.e.

- światłocień, wprowadzony do malarstwa gr. w 2. poł. V w. p.n.e. (Apollodoros z Aten); tzw. antyczny impresjonizm, kierunek malarstwa gr. kwitnący w IV w. p.n.e.


CERAMIKA
Style:

1. protogeometryczny do IX w.

2. geometryczny IX – XIII w.

- np. Amfora dipylońska

- Krater attycki

3. orientalizujący ok. 720 – 620 r.

4. czarnofigurowy ok. 560 – 530 r.

- Amfora Eksekiasza (E. był malarzem ceramicznym)

5. czerwonofigurowy ok. 530 – 400 r.

- Kylix – naczynie do picia


Inne przedmioty:

Amfora z Eleusis

Tabliczka ceramiczna z Koryntu

Talerz z Rodos



PORZĄDKI ARCHITEKTONICZNE
Porządek DORYCKI
ciężki, surowy, kojarzony z męskością

- kolumna stoi bezpośrednio na podstawie świątyni

- pogrubienie na 2/3 wysokości

- jako moduł przyjęto tryglif

- kanelury

- np. Świątynia Ateny Afai na Eginie



Porządek JOŃSKI


- baza pod kolumną

- fryz ciągły, pokryty płaskorzeźbą

- styl preferowany na wyspach

Porządek KORYNCKI


- najbardziej dekoracyjny

TYPY ŚWIĄTYŃ GRECKICH


    1. Templum in antis – świątynia z kolumnami

    2. Templum in antis podwójny

    3. Prostylos



    1. Amphiprostylos

- np. Świątynia Nike Apteros na Akropolu

    1. Peripteros – otoczony kolumnadą



    1. Dipteros

    2. Pseudodipteros

    3. Monopteros – budowle w stylu koła

WYKŁAD 8

Referaty: cmentarze

- obrońców Lwowa

- na Rossie

- powązkowski

- rakowicki

Dzieje cmentarzy zaczeły się w XVIII w. Była to nowa forma higieny.



GRECJA ARCHAICZNA II

półwysep Apeniński – wielka Grecja


RZEŹBA

- małe brązy

- tendencje:

dośrodkowa

odśrodkowa

dorycka : masywna

jońska: subtelna, drobiazgowa
Rzeźba grecka jest poświęcona człowiekowi.
Wczesna archaiczna rzeźba:
XAONON

Primitywne wizerunki bóstw zwięczane maską ludzką


AKROLIT

do epoki klasycznej

nagie partie ciała rzeźbiono w marmurze, reszte w drewnie

posąg kultowy świątyni Ateny


PALLADION

Odbicie w rzymskich tropajonach, też Trofeum, w sztukach plastycznych motyw dekoracyjny, składający się z pancerza z hełmem lub tarczy oraz rozmieszczonych symetrycznie po bokach elementów: broni, sztandarów, proporców.


Przykłady:

Hera z Samos

Głowa jeźdźca – typowa grecka rzeźba archaiczna

(charakterystyczny uśmiech)


postacie KORY

posągi młodych kobiet

zawsze ubrane, zróżnicowane twarze
KUROSY

Posągi młodych mężczyzn


Rzeźba NAGROBNA
Przykład:

ok. 510 r. p.n.e. Stela Aristona

Stela Hoplity
Lwice na wyspie Delos

WYKŁAD 9


GRECJA KLASYCZNA

Delfy / Olimpia



DELFY
- polis miały skarbce – symbol zamożności i potęgi

teren prez. Osiągnięć najwyższych twórców

- święta droga

- świątynia Apollina

- teatr

- stasion ze skałą Pytii


PYTIA: inaczej Sybilla delficka (lub libijska, erytrejska itd.) prorokinia

 świątynia Sybilli w Puławach – pamiątki narodowe


- TOLOS – święty krąg Ateny, na zewnątrz styl dorycki, wewnątrz joński

- skarbiec SYFINIJCZYKÓW – po raz pierwszy postacie kobiece jako

kolumny,

fryz obiega całą budowle!

- skarbiec ATEŃCZYKÓW – 499 r. p.n.e. najstarszy zapis muzyczny,

fryz metopowy, polichromowy – dzieje Tezeusza i Heraklesa

- Delfy są pępkiem świata

- źródło Kastalia – natchnienie poetyckie, pił z niego Pegaz i muzy


- RZEŹBY:

- woźnica – rzeźba z brązu, oczy z półszlachetnych kamieni, uroczysta

sztata

- sfinks


- z przyczółka świątyni Ateny Afai
OLIMPIA


    1. igrzyska olimpijskie 776 r. p.n.e.

334 – edykt cesarza Teodozjusza zabraniający igrzysk

1898 – baron Pierre de Coubertin wskrzesza igrzyska olimpijskie


główne dyscypliny: bieg, zapasy, boks, skok
Nagrody: pomnik, pieśni


  1. dzień: procesja

  2. – 4. dzień: zawody

5.dzień: rozdanie nagród

- świątynia Zeusza – centralny punkt, peripteros

przyczółek wschodni: jedno z pierwszych wyobrażeń starca

przyczółek zachodni

posąg Zeusza – ciekawa konstrukcja, 12m wysokości

- BULEUTERION – ratusz

- gimnazja – miejsce do ćwiczeń

- palestra – szkoła zapasów i walki na pięści

- pracownia Fidiasza – plotkarnia ...
AKROPOL
- propylej - (Ateny) - Reprezentacyjne wejście prowadzące na ateński Akropol.
Zostało zaplanowane i wybudowane przez Mnesiklesa. Budowę rozpoczęto w 438 rpne

- PARTENON – posąg Ateny

przyczółek bez postaci centralnej

Najważniejsza świątynia na Akropolu ateńskim. Była poświęcona bogini


Atenie. Stąd też ustawiono tam posąg Ateny Partenos dłuta Fidiasza.

- świątynia Nike Apteros

- Erechtejon – Atena wsparta o włócznie


RZEŹBA KLASYCZNA


    1. trzech rzeźbiarzy klasycznych

FIDIASZ


MYRON – najbardziej zainteresowany ruchem

POLIKLET – proporcje




    1. rzeźbiarze późnoklasyczni

LIZYP


SKOPAS

PRAKSYTELES

WYKŁAD 10

GRECJA HELLENISTYCZNA

- okres rozwoju urbanistyki – sztuki budowy miast

- monumentalizacja budowli

- przewaga stylu jońskiego

- kapitel koryncki
Rzeźba: nurty:
- barokowy

- klasycyzujący


OKRES PÓŹNOKLASYCZNEJ RZEŹBY
Kefizodot
Rzeźbiarze:

    1. PRAKSYTELES – kotrapost, smuklejsze proporcje

„Hermes z Dionizosem”

„Afrodyta z Knidos”

„Apollo jaszczurkobójca”


    1. LIZYP – jako pierwszy wprowadził prześwity w rzeźbie

„Aleksander Wielki”

„Ares Ludovisi”

„Rumaki” (w świątyni Św.Marka w Wenecji)


    1. SKOPAS – ruch, dynamika, styl patetyczny, głęboko osadzone oczy, silny skręt ciała

„Menada”

„Mauzoleos i Artemizja”

fryz mauzoleum w Halikarnasie
Ośrodki artystyczne po upadku okresu Aleksandra Wielkiego (356 – 323 p.n.e.):
PERGAMON (280 – 130 p.n.e.)
miejsce ołtarza Zeusza


  1. ołtarz pergamoński – ogromna konstrukcja, otoczony kolumnadą i głębokim reliefem

  2. fryz Telefosa (szczególny patron miasta) – 113m dł. 2m wysokości, przedstawienie bogów z gigantami

  3. pomnik Attalosa I – apoteoza władcy

  4. Nike z Samotrake (ok. 180 r. p.n.e.) – znalazła liczne echa w literaturze

Najsłynniejsze rzeźby:
Grupa Laokoona – bardzo dynamiczna, błędne proporcje

Byk farnezyjski – grupa bardzo dynamiczna i duża

Wenus z Milo

Poliksymenia – spokojne, subtelne przedstawienie młodej kobiety


OKRES RZEŹBY STYLOWEJ
Spinarius
Gliptyka - sztuka rzeźbienia i rycia miniaturowych reliefów w kamieniach szlachetnych i półszlachetnych
Bardzo charakterystyczne dla sztuki hellenistycznej:
FIGURKI Z TANAGRY – kilkunastocentymetrowe, przeważnie figury kobiece)

OBECNOŚĆ TEATRÓW – przedstawienia teatralne miały carakter oczyszczający – katarsis


    1. EPIDAUROS

Skene – wówczas barak – scena

Teatron – nazwa widowni

Moduł – promień koła orkiestry – tradycja jońska


    1. DODONA

ETRUSCY

- środkowa Italia

- pochodzenie dyskusyjne: plemie greckie lub z Azji lub rdzenni mieszkańcy Italii

- załóżyli 12 ośrodków politycznych

- odrębność gospodarcza i kulturowa

- jedność językowa i religijna

- w 510 r. p.n.e. wyzwolił się Rzym

- proces romanizacji Etrusków prowadzi do upadku tego narodu

- świetnie wróżyli z wątroby zabitych zwierząt i z lotu ptaków

- od poł. XVIII w rozwój miast


Sztuka Etrusków jest sztuką anonimową – sztuka bardziej spontaniczna, świeża
- Etruscy byli bardzo związani ze zmarłymi

- dorobek Etrusków w sztuce sakralnej

- ziemia obfitowała w gline, obróbka metalu

- życie Etrusków było pełne uczt i muzyki

- ideał miasta:

3 świątynie

3 główne ulice
Artysta Etrusków – WULKA

„Świątynia Jowisza na Kapitolu”


arcydzieło sztuki hydraulicznej przez Etrusków: Rzym – Cloaca Maxima
Caere, obecnie Cerveteri – cmentarzyska Etrusków, głównie z końca III – II w. p.n.e.
Plan TUMULUSU – kompleks grobowcowy
Rzymianie poznali sztukę grecką poprzez sztukę Etrusków.


  1. okres Wilianiowański ( IX – VIII w. p.n.e.)

  2. okres orientalizujący ( VII – VI w. p.n.e.)

  3. okres archaiczny (VI – V w. p.n.e.)

  4. okres klasyczny ( II poł. V – IV w. p.n.e.)

  5. okres hellenistyczny ( III – I w. p.n.e.)

: private
private -> Szczecin, 04. 2012 P. T. Redakcje zaprojektuj logo zff pomerania Film
private -> Paweł Bogdała ul. Komuny Paryskiej 46/23
private -> Wystawa Iwony Zając i Delaine Le Bas "Inne Siostry"
private -> Karta rejestracji konta sieci bezprzewodowej „Eduroam” asp gdańsk
private -> Formularz zgody na udział w badaniu losów zawodowych absolwentów akademii sztuk pięknych w gdańsku
private -> Niezbędnik dyplomanta na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie sztuk plastycznych w roku akad. 2014/2015 Praca dyplomowa na Kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie sztuk plastycznych obejmuje: Studia stacjonarne I stopnia specjalność
private -> Wniosek o wydanie odpisu dyplomu w języku angielskim
private -> Zajęcia w dniu Święta Szkoły ( w piątek 6 czerwca) po apelu do godz. 12. 30
private -> 2. doświadczenie zawodowe listopad 2004 r do dnia dzisiejszego Helsińska Fundacja Praw Człowieka
private -> Wykaz uczniów, którzy zgłosili się na zajęcia 1 czerwca w dniu Święta Szkoły

Pobieranie 67.04 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna