Festiwal Od ekstazy do zachwytu Inne Kino 50 lat Eksperymentalnego Kina Hiszpańskiego



Pobieranie 24.35 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar24.35 Kb.
Festiwal Od ekstazy do zachwytu

Inne Kino

50 lat Eksperymentalnego Kina Hiszpańskiego

 

Festiwal Od ekstazy do zachwytu. Inne Kino. 50 lat Eksperymentalnego Kina Hiszpańskiego będzie miał miejsce w Szczecinie w dniach 11-19 kwietnia 2012 roku. Jest on organizowany przez Stowarzyszenie Twórców i Producentów Sztuki oraz MEDIATEKĘ i ACPiR Akademii Sztuki w Szczecinie we współpracy z Kinem Xcèntric przynależącym do Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Współorganizatorami z polskiej strony jest Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego, partnerem Muzeum Narodowe w Szczecinie, 13muz, Kino HELIOS oraz Miasto Szczecin. Patronat honorowy objął Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Program Festiwalu „Od ekstazy do zachwytu” został opracowany  w ramach międzynarodowego projektu opartego na restauracji i prezentacji na arenie światowej wybranych z ponad tysiąca 44 hiszpańskich filmów eksperymentalnych od końca lat 50-tych XX wieku do współczesności (przygotowanie programu filmowego nastąpiło w wyniku współpracy CCCB i SEACEX – State Corporation for Spanish Cultural Action Abroad oraz przy wsparciu Filomoteki Katalonii). Był on już wyświetlany m.in. w National Gallery of Art w Waszyngtonie (2010), International House w Filadelfii (2010), The National Film Archive Prague (2010), Anthology Film Archives w Nowym Jorku (2010), Nacionalinė Dailės Galerija w Wilnie (2011), Tate Modern w Londynie (2011), Tiff Cinematheque w Toronto (2011), Pacific Cinematheque w Vancouver (2011), Jeu de Paume w Paryżu (2011) oraz w ramach 4-tego Międzynarodowego Festiwalu Kina SINFRONTERAS w Valle de Aburrá w Kolumbii (2011) oraz Biennale Wro Art Center we Wrocławiu (2011).

Prezentacje filmowe odbędą się w przestrzeni 13muz (11 i 12 kwietnia br.) i w kinie Helios (16 kwietnia br.), w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie (17 i 19 kwietnia) oraz w auli na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Szczecińskiego (19 kwietnia).

Wszystkie prezentacje filmowe będą poprzedzone zapowiedzią teoretyczną. Natomiast po każdej sesji projekcyjnej zaprosimy do dyskusji nad obejrzanymi filmami.

 

Program filmowy obejmuje 44 tytuły różnych autorów i jest podzielony na 6 sesji tematycznych – każda po około 70 minut.



Większość filmów będzie wyświetlana z płyt DVD, jednak …ere erera baleibu izik subua aruaren… José Antonio Sistiagi z 1968-1970 r., który będzie pokazywany w kinie HELIOS jest na taśmie 35 mm. Filmowi będzie towarzyszyła muzyka grana na żywo.

Program filmowy jest zaprojektowany w tak, by w możliwie najpełniejszy sposób przedstawić mało znaną historię eksperymentalnego kina w Hiszpanii.

Sesje składają się z retrospektywy hiszpańskiego kina eksperymentalnego od końca lat 1950-tych (José Val del Omar, Josep Mestres i Eugenio Granell) do współczesnych produkcji obecnego pokolenia filmowców (David Domingo, Oriol Sánchez i Laida Lertxundi), zawierając również prace takich klasyków jak Carles Santos, Javier Aguirre, Eugeni Bonet, José Antonio Sistiaga czy Iván Zulueta.

 

Sesja 1 – DOKUMENT

Sesja inaugurująca program filmowy rozpoczyna się dziełem José Val del Omara, niezwykle wizyjnego i odkrywczego reżysera filmowego,  a także jednej z istotniejszych postaci w Hiszpanii dla przemysłu filmowego. „Fuego en Castilla” stanowi część nieskończonego tryptyku „Tríptico elemental de España” .

Innymi reżyserami obecnymi w tej sesji są:

- Gabriel Blanco, bardziej znany z filmów animowanych, tu zaś obecny za pośrednictwem dokumentu pokazującego typową niedzielę obywateli hiszpańskich na terenach poza miastem

- multidyscyplinarni artyści Benet Rossell i Antoni Miralda, kierujący swoje spojrzenia na ikonografię militarną

- José Luis Guerin, który po swoim pełnometrażowym debiucie „Los motivos de Berta” (1983) stworzył krótki metraż, który można wpisać w formę eseju filmowego

- Virginia García del Pino przedstawiająca dokument poświęcony tożsamości zawodowej osób pracujących na co dzień ze śmiercią, brudem lub seksem.

 

Fuego en Castilla, José Val del Omar, 1958-59

De purification automobilis, Gabriel Blanco, 1974

Miserere, Antoni Miralda i Benet Russel, 1979

Souvenir, Silvia Garcia i José Luis Guerin, 1985

Lo que tú dices que soy, Virginia García del Pino, 2007

 

Sesja 2 – ZAWŁASZCZENIA / Great Super 8

Poniższa sesja przedstawia serię dzieł wykonanych na Super 8 mm, formacie stworzonym w 1960 roku przez Eastman Kodak, a wprowadzonym na rynek w 1965 roku, ale nadal pozostającym do dziś w użyciu, a także inne filmy należące do podgatunku „found footage”. Niektóre prace łączą wykorzystanie Super 8 i „found footage”, jak np. film Eugènii Balcells „For / Against” oraz Davida Domingo „Súper 8”.

W tej części programu ma miejsce dialog pomiędzy filmowcami różnych pokoleń: tych, którzy uczestniczyli w przedsięwzięciach awangardowych na polu kina eksperymentalnego w Barcelonie, Madrycie i Walencji w latach 70-tych XX wieku (z Eugeni Bonet, Juan Bufill, Manuel Huerga i Eugènia Balcells na czele) oraz najmłodszym pokoleniem, aktywnym od lat 90-tych XX wieku do czasów obecnych.

 

For / Against, Eugènia Balcells, 1983

Minnesota 1943, Toni Serra, 1995

Alice in Hollywoodland, Jesús Pérez-Miranda, 2006

Súper 8, David Domingo, 1997

Bloodfilm, Marcel Pey, 1975

Roulette Wheel, Luis Cerveró, 2005

Signaturas (síntesis), Juan Bufill, 2008

I Love You Because, Lope Serrano Sol, 2007

22arroba, Maximiliano Viale, 2008

Photomatons, Eugeni Bonet, 1976

A escala del Hombre, David Reznak, 1991

Copy Scream, Oriol Sánchez, 2005

Brutal Ardour, Manuel Huerga, 1979

Sesja 3 – ANIMOWANE EKSPERYMENTY: RYTM, ŚWIATŁO I KOLOR

Trzecia sesja obejmuje różne okresy historii kina w Hiszpanii, a wspólnym mianownikiem jest eksperyment w obszarze animacji, która sytuuje się w przestrzeni od czystej abstrakcji do narracji. Zastosowane techniki oraz osiągnięte rezultaty są odmienne, a obecne są tu zarówno klasyczne badanie relacji kolor-muzyka (Aguirre, Mestres, Sirera), kino bezobiektywowe (Puigvert, Artigas, Granell), stop-klatka (Marimón, Pié Barba), zastosowanie rysunku, szkicu, rys (Amat, Oñederra, Etcheverry), kolaż (Herguera) i użycie piasku na szkle (Vicario).

 

Ballet Burlón, Fermí Marimón, 1959

Exp. 1 // II, Joaquim Puigvert, 1958-59

Pregunta por mí, Begoña Vicario, 1996

Pintura 63, Ton Sirera, 1963

Ritmes chromatics, Jordi Artigas, 1978

Spain loves you, Isabel Herguera, 1988

Espectro siete, Javier Aguirre, 1970

Lluvia, Eugenio Granell, 1961

La 72.024 mil-lèssima part d’un any, Marcel Pié Barba, 2008

Danse noire, Frederic Amat, 2006

Monos, Juan Pablo Etcheverry, 1997

 

Sesja 4 – OBRAZ-RUCH

„… ere erera baleibu izik subua aruaren…” - to pełnometrażowy film José Antonio Sistiagi z 1968-70 roku, będący pierwszym filmem w historii kina hiszpańskiego w całości namalowanym w technice animacji bez kamery na taśmie filmowej. Reżyser użył 35 mm taśmy celuloidowej jako białego, a właściwie: przezroczystego płótna, na które naniósł obraz w różnych technikach.

Powstały w okresie 17 miesięcy, pozbawiony w całości elementów figuratywnych i dźwiękowych, jest ten film dziełem nieopisywalnym w słowach, a przeznaczonym do kontemplacji wizualnej.

ere erera baleibu izik subua aruaren… , José Antonio Sistiaga, 1968-70

 

Sesja 5 – BADANIE / METAKINO

Ostatnia z sesji zbiorczych jest ułożona w taki sposób, by przedstawić różne spojrzenia na istotę kina, od refleksji nad medium filmowym za pomocą m.in. eseju filmowego (Lertxundi, León Siminiani, Rivera, de Pedro), przez czarny ekran (Casas Brullet), a także w relacji do innych dziedzin sztuki, takich jak taniec (Marimón i Ramos), performance’u (Santos), fotografii (Lacuesta / Humbert Rivas, Cosmen) i poezji (Padrós).

Blanc Dérangé, Blanca Casas Brullet, 2008

Límites (1a persona), Elías León Siminiani, 2009

Travelling, Lluis Rivera, 1972

Toería de los cuerpos, Isaki Lacuesta, 2004

Figura, Gonzalo de Pedro, 2007

In girum imus nocte et consumimur igni, Jorge Cosmen, 2003

BiBiCi Story, Carles Durán, 1969

Farce Sensationelle!, Laida Lertxundi, 2004

In crescendo, Joan Marimón i Jesús Ramos, 2001

Ice Cream, Antoni Padrós, 1970

 

Sesja 6 – ZACHWYCONY

Program filmowy zamyka mistrzowskie dzieło Ivána Zulueta’y będące filmem kultowym w historii hiszpańskiego kina. Film tylko dla widzów dorosłych.

Autor połączył różne techniki stosowane przez siebie we wcześniejszych filmach krótkometrażowych takich jak „A Mal Gam A”, „Frank Stein” czy „Kinkón” wykonanych na Super 8, by poruszyć szereg tematów zajmujących go od dzieciństwa. Pełnometrażowy film jest dziełem hipnotycznym, o pewnej dozie mistycyzmu pozwalającym na wielość odczytań. 



Arrebato, Iván Zulueta, 1980




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna