Fn siła napędowa zi – silnik o zapłonie iskrowym zs



Pobieranie 24.86 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar24.86 Kb.
Symbole i oznaczenia
FN - Siła napędowa

ZI – silnik o zapłonie iskrowym

ZS – silnik o zapłonie samoczynnym

MN - moment napędowy na kołach napędzanych

PK - moc na kołach samochodu

Ns– moc rozwijana przez silnik

Mo– moment obrotowy

no – prędkość obrotowa

k – współczynnik zależny od rodzaju jednostek mocy i momentu obrotowego.

un - sprawność mechaniczną układu napędowego



Nk - moc odebrana na kołach

Ns - mocy doprowadzonej do układu napędowego

un - całkowita sprawność mechaniczną układu napędowego

sp – sprawność mechaniczna sprzęgła;

sb – sprawność mechaniczna skrzyni biegów;

nwn – sprawność mechaniczna wału napędowego;

mn – sprawność mechaniczna mostu napędowego.



Iun - przełożenie całkowite układu napędowego

iun - przełożenie całkowite układu napędowego;

isb(n) - przełożenie skrzyni biegów o n przełożeniach wybieralnych;

ipg - przełożenie przekładni głównej.

FNK – siła napędowa działająca na obwodzie koła

Mo – moment obrotowy wytwarzany przez silnik

iun – przełożenie całkowite układu napędowego

un – sprawność mechaniczna układu napędowego



rk – promień toczny koła

Ne - mocy użytecznej

pe - średniego ciśnienia użytecznego

Mo - momentu obrotowego

Ge - sekundowego zużycia paliwa

ge jednostkowego zużycia paliwa

e - sprawność ogólna (efektywna) silnika



Z1 – reakcja pionowa pochodząca od jezdni na przednią oś

Z2 - reakcja pionowa pochodząca od jezdni na oś tylną

m – masa pojazdu

g – przyspieszenie ziemskie

γ – intensywność hamowania ( wskaźnik hamowania )

l1 – odległość środka masy samochodu od osi przedniej

l2 - odległość środka masy samochodu od osi tylnej

h – wysokość położenia środka masy
ABS - Układ przeciwblokującysystem przeciwdziałający blokowaniu kół podczas

hamowania, pozwala na zachowanie sterowalności hamowanego pojazdu -



Antilock Brake System

ASR - Układ kontroli trakcji - przeciwdziała poślizgom w trakcie przyśpieszania.

Działa dwojako: zmniejszając moc silnika oraz przyhamowując ślizgające się koło.

Występuje pod różnymi nazwami u różnych producentów, m.in. TSC, TRACS,

ASC+T, TRC, STC. - Antriebs Schupf Regulung



EBS - Elektropneumatyczny układ sterowania hamulcami - Electronic Braking

System

EDS - Układ blokady mechanizmu różnicowego – określający, które koło z jednej osi ma

być przyhamowane. Inne nazwy: EDL, ETS.



ABA - ( Active Brake Assist ) - aktywny asystent hamowania.

BAS - Układ zwiększający skuteczność hamowania przez podniesienie ciśnienia w

układzie hamulcowym w razie gwałtownego naciśnięcia pedału hamowania.

Często nazywany „ asystentem hamowania ”. Inne nazwy: BA, EAS, DBC, EBA.

CBC - Układ stabilizujący auto podczas hamowania w zakręcie.

EBD - Układ rozdziału siły hamowania między przednią i tylną oś.

Inne nazwy: EBV, EVBP. Elektronic Brake Distribution



EHB - hamulec elektrohydrauliczny, po raz pierwszy zastosowany w modelu

SL Mercedesa, bezstopniowo reguluje ABS. Inne nazwy: SBC.



ECAS – Układ elektronicznego sterowania ciśnieniem powietrza w miechach

pneumatycznych zawieszenia samochodu – Electronically Controlled Air



Suspension System

EMB - układ hamulca elektromechanicznego, który nie korzysta z płynu hamulcowego.

MSR - układ utrzymujący przyczepność kół podczas redukcji biegów.

ESP - Układ elektronicznej stabilizacji pojazdu

FUB - ( Front Underrun Protection System ), zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń –

zwłaszcza pasażerów aut, w zderzeniach czołowych samochodów ciężarowych z

samochodami osobowymi

FUBS - ( Front Underrun Protection System ), zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń –

zwłaszcza pasażerów aut, w zderzeniach czołowych autobusów z samochodami

osobowymi

MS - moment stabilizujący

DSP - system mobilizujący i utrzymujący pojazd na właściwym torze jazdy przy niskim

współczynniku przyczepności kół do podłoża Dynamic Stability Program



DSP - System stabilizacji dynamicznej pojazdu

ROP - system powodujący zmniejszanie niebezpieczeństwa wywrócenia pojazdu na drodze

o wysokim współczynniku przyczepności - Roll Over Prevention

 – prędkość kątowa

Q – gęstość oleju.

Ge - sekundowe zużycie paliwa

mp – masa paliwa

Vp – objętość paliwa

P – gęstość paliwa

LGS - System - układy wykrywające zbaczanie pojazdu z właściwego toru ruchu -

Line Guard System

TPM- Układ monitorowania ciśnienia w oponach pojazdu - Tire Pressvre Monitoring

ACC ( ART ) - System zapewniający zachowanie automatycznej regulacji i odległości

pomiędzy pojazdami – Adaptive Cruise Control, Abstandsregulundgtemponmat



AL - niesprzyjające warunki pogodowe i wilgotna nawierzchnia drogi - Adverse Weather

Function

BL - oświetlenie krętych dróg - Bending Lighting Function

CL - oświetlenie dróg lokalnych - Country Road Lighting Function

ML - oświetlenie autostrad - Motorway Lighting Function

OVL- oświetlenie górnych znaków drogowych - Overhead Sign Lighting Function

TL - światła miejskie - Town Light Function

SIPS- układ ochrony przed uderzeniami bocznymi

RSC - układ stabilizacji przechyłu pojazdu

WHIPS - System ochrony przeciw urazom kręgów szyjnych

ROPS – układ chroniący użytkowników w czasie dachowania pojazdu

ISO-FIX – uniwersalny system mocowania mocowania fotelików dla dzieci

SRS – poduszka powietrzna – Supplemental Restraint System

Ft – siła oporów toczenia

f – współczynnik oporu toczenia

Fp – siła oporów powietrza

k - współczynnik liczbowy

Cx – współczynnik oporów powietrza,

A – pole powierzchni czołowej pojazdu

V – prędkość samochodu

Fp - współczynnik kształtu nadwozia samochodu

Fw – siła oporów wzniesienia

w – współczynnik oporów wzniesienia

 – kąt wzniesienia



Fb – siła oporów bezwładności

 – współczynnik mas wirujących,



a – przyspieszenie pojazdu

g – przyspieszenie ziemskie

G – ciężar pojazdu

µ - współczynnik przyczepności pomiędzy ogumieniem a nawierzchnia drogi

OMPI - Biuro Światowej Organizacji Własności Intelektualnej

EPAL - Międzynarodowa Organizacja Paletowa - European Pallet Association

PN – Polska norma

ISO - Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna – International Organization for

Standardization

EWG – Europejska Wspólnota Gospodarcza

WE – Wspólnota Europejska

Sc - środek ciężkości pojazdu od początku skrzyni ładunkowej

m – masa poszczególnych elementów ładunku

S – ułożenie środków ciężkości poszczególnych elementów ładunku od początku

skrzyni ładunkowej



LC - zdolność mocowania pasa ładunkowego

SHF - uśredniona siła mięśni człowieka

HD- Smarowanie hydrodynamiczne

EHD - Smarowanie elastohydrodynamiczne

WL - Wskaźnika lepkości - Viscosity Index

 ciśnieniowy współczynnik lepkości



NA – obciążenie początku zacierania

NC – obciążenie zespawania

AW - dodatkami przeciwzużyciowymi - Anti Wear

EP - dodatki przeciwzatarciowe - Extreme Pressure

TBN - liczba zasadowa - Total Base Number

NLGI - klasyfikacja konsystencji smarów plastycznych - National Lubricanting Greases Institute

SAE – Amerykańskie Towarzystwo Inżynierów Samochodowych – Society OF

Automotive Engineers

API – Amerykańskie Stowarzyszenie Badań Materiałowych – American Petroleum

Institute

ASTM – Amerykańskie Stowarzyszenie Badań Materiałowych – American Society for

Testing Materiale

CEC – Europejska Rada Koordynacyjna – Coordinating European Council

GL – olej przekładniowy – Gear Lubricant

ATC – Komitet Techniczny Producentów Dodatków – Additives technical Committee

ATIEL – Stowarzyszenie Techniczne Europejskich Producentów Środków smarowych –

Association Technique de lIndustie Europeene des Lubrifians




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna