Gender w kulturze popularnej



Pobieranie 4.58 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar4.58 Kb.
Gender w kulturze popularnej
pod red. Małgorzaty Radkiewicz
Rabid, Kraków 2003
Jest to kolejna - po wydanych przez Konsolę Kobietach w kulturze popularnej - pozycja dotycząca tego obszaru - obszaru niezwykle żywego, wciąż zmieniającego się, gdzie ma miejsce ciągła redefinicja znaczeń kobiecości i męskości.

Kultura popularna to przede wszystkim obszar sprzeczności, ambiwalencji, co doskonale pokazują zamieszczone w książce Radkiewicz teksty. Jak pisze redaktorka we wstępie: "Perspektywa genderowa pozwala dostrzec swoisty paradoks popkultury, z jednej strony powielającej i umacniającej konwencjonalne interpretacje męskości, z drugiej zaś, stwarzającej przestrzeń, w której możliwe staje się ich alternatywne odczytanie".

W kulturze popularnej możemy więc odnaleźć z jednej strony: próby rozbrojenia feminizmu (pisze o tym Agnieszka Graff), umacniany jest tu represyjny wizerunek kobiety (na co wskazuje Anna Korzińska), kontynuowane są dawne toposy (tu warto wskazać na bardzo ciekawy tekst Małgorzaty Sugiery analizującej Larę Croft w kontekście mitu Pandory oraz starych fantazji o automatach), następuje powtórna tabuizacja kobiecej fizjologii (na przykład menstruacji, o czym piszą Alina Łysak i Edyta Zierkiewicz), ale z drugiej strony tworzone są subwersywne treści (tak odczytuje Izabela Kowalczyk popularność kobiet wojowniczek zarówno jako bohaterek filmowych, jak i idolek pojawiających się w kolorowej prasie kobiecej, omawiając szerszy problem kobiet w sztukach walki). Negocjacja znaczeń kobiecości i męskości ma miejsce również w obrębie kultury muzycznej (o przełamywaniu tradycyjnych podziałów i kodów piszą Ewa Witkowska oraz Anna Nacher).

W książce zamieszczone są również teksty na temat sztuki. Małgorzata Radkiewicz pisze o Love Project Iwony Majdan, kanadyjskiej artystki poszukującej w Polsce męża w formie akcji artystycznej. Andrzej Pitrus omawia twórczość Richarda Kerna zwracając uwagę na znaczenie transgresji. W zbiorze zamieszczona jest również ciekawa interpretacja Mateusza Borowskiego dokonana z perspektywy queer dramatów Noela Cowarda oraz analiza postaci kobiecych w filmach science fiction Krzysztofa Loski.



Jak więc widać książka dotyczy szerokiego zakresu kultury popularnej, autorzy odnoszą się do bardzo różnych zjawisk, które, jak pisze Radkiewicz, są znane i obserwowane na co dzień, "przez to często uznane za 'neutralne' i płciowo 'przeźroczyste', tymczasem okazują się one ilustracją ciągłych zmian i konfliktów w obrębie tożsamości płciowej". Ta wieloznaczność, wydobycie ambiwalencji kultury popularnej jest największą zaletą kolejnej już książki z serii GENDER pod redakcją Małgorzaty Radkiewicz.




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna