Goniec Grudziądzki 29. 11. 2001 „requiem ofiarom terroru centrum Kultury teatr



Pobieranie 9.76 Kb.
Data09.05.2016
Rozmiar9.76 Kb.
Goniec Grudziądzki 29.11.2001
REQUIEM"

OFIAROM TERRORU

Centrum Kultury TEATR zaprasza na ,,Requiem" Wolfganga Amadeusa Mozarta, które bę dzie wykonane we wtorek 4 grudnia 2OOl roku, o godz.23.15 w Kościele Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny. Koncert dedykowany jest ofiarom terroru.

Tak późna godzina koncertu została ustalona nie bez powodu. Wieczorem 4 grudnia 1791 roku, przyjaciele muzycy odwiedzili Mozarta. Choć już bardzo chory, kazał sobie podać partyturę do łóżka i śpiewał wraz z przyjaciółmi dopiero co skomponowaną część Confutatis i początek Lacrimosy. Po północy zmarł.

Wykonawcy rozpoczną koncert przed północą, a zakończą już 5 grudnia, aby uczcić pamięć tego genialnego kompozytora. Podczas wykonywania Lacrimosy, artyści i publiczność zapalą świece, by w ten symboliczny sposób uczcić 210 rocznicę śmierci Mozarta oraz oddać hołd tym wszystkim, którzy zginęli 11 września w Nowym Jorku.

W roli wykonawców koncertu zobaczymy: Małgorzatę Grelę - sopran, Patrycję Stróżyk - alt, Dariusza Pietrzykowskicgo - tenor, Jana Pawła Nowackiego - bas, oraz Chór Alla Camera i Orkiestrę Symfoników Bydgoskich. Dyrygować muzykom będzie Anna Janosz-Olszowy.

Jako, że „Requiem" jest pieśnią o charakterze żałobnym, taka sama będzie oprawa koncertu: artyści w czarnych strojach, w kościele oświetlonym tylko blaskami świec. Przybliżmy osoby artystów:

Małgorzata Grela ukończyła Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Jest solistką Opery NOVA w Bydgoszczy. Współpracuje z Operą Krakowską, gdzie śpiewa partie Paminy i Zerliny w operach Mozarta. Jest laureatką II Między narodowego Konkursu Wokalnego uj Dusznikach Zdroju oraz półfinalistka II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. St. Moniuszki w Warszawie.

Patrycja Stróżyk jest absolwentką wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie jest solistką Opery NOVA w Bydgoszczy. Uczestniczyła granicą z repertuarem zarówno operowym, jak i oratoryjnym. Ukończyła kurs muzyki dawnej na Royal Academy of Musie w Londynie.

Dariusz Pietrzykowski studiował śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie otrzymał dyplom z wyróżnieniem. Obecnie jest solistą Opery NOVA w Bydgoszczy. Jest laureatem trzeciej nagrody III Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego w Duszni­kach Zdroju. Jest również stypendystą fundacji Yamaha. Współpracuje z Filharmonią Pomorską.

Jan Paweł Nowicki jest absolwentem Akademii Muzycznej uj Bydgoszczy, w klasie śpiewu solowego. Kształcił się na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wielu wybitnych śpiewaków. Na jednym z takich kursów w Warszawie zdobył II nagrodę. Występuje na festiwalach w kraju i za granicą. Wiele czasu poświęca muzyce' oratoryjnej. Od dwóch lat jest związany z Operą NOVA w Bydgoszczy.

Orkiestra Symfoników Bydgoskich powstała w czerwcu 1995 roku z inicjatywy jej kierownika arty­stycznego Marka Czekały. Składa się ona z wysokiej klasy instrumen­talistów Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Z Orkiestrą współpracują: Lucjan Kydryński, Waldemar Malicki, Adam Zdunikowski, Adrianna Biedrzyńska oraz soliści Opery NOVA w Bydgoszczy i grudziądzki Chór Alla Camera. Orkiestra z dużym powodzeniem wzięła udział w V Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej we Wrocławiu.

Aureola romantycznej tajemni­czości otoczyła okoliczności powstania „Requiem" i trudno dziś oddzielić całkowicie prawdę od legendy, jednakże poznanie choćby najbardziej pewnych szczegółów, wydaje się pożyteczne dla lepszego zrozumienia i zbliżenia do tej „naj­piękniejszej pieśni żałobnej", do wprowadzenia w jej atmosferę.

Latem 1791 roku, w czasie pracy nad partyturą „Czarodziejskiego fletu", otrzymał Mozart nieoczekiwane i niezwykłe zlecenie. Tajemniczy posłaniec wręczył mu anoni­mowy list. Nieznany autor pisma zapytywał, czy Mozart podjąłby się skomponowania mszy żałobnej, w jakim czasie i za jakim wynagrodzeniem. Mozart przyjął zagadkowe zamówienie , nie podając dokładnego terminu ukończenia pracy. Posłaniec wypłacił z góry żądane honorarium i pozostawi kompozytorowi zupełną swobodę, co do koncepcji dzieła. Nadmienił przy tym, że dowiadywanie się, kim jest zamawiający, byłoby daremnym trudem. Nie od razu przystąpił Mozart do pracy nad „Requiem". Dopiero po ukończeniu „Czarodziejskiego fletu" zajął się nową kompozycją, która przyciągała go z przemożną siłą i której poświęcał cały czas i wszystkie, bardzo już nadwątlone siły; dla jego przeczulonej chorobą wyobraźni, tajemniczy list był głosem zwiastującym bliską śmierć: „Czuję szum w głowie i siły zawodzą. Postać owego nieznajo­mego stoi mi ciągle przed oczami i żąda ode mnie pracy".

Nie dane było jednak Mozartowi zwyciężyć w wyścigu ze śmiercią. Do ostatnich prawie chwil pracował nad „Requiem". Jeszcze 4 grudnia kazał sobie podać partyturę do łóżka i śpiewał wraz z przyjaciółmi wyjątki aż do słów Lacrimosa dies Illa -w nocy nastąpiła śmierć.

Centrum Kultury TEATR zap­rasza na koncert wszystkich, chcą­cych uczcić w ten sposób pamięć Mozarta i ofiar terroru w Nowym Jorku.



Bilety w cenie 15 zł do nabycia w kasie CK TEATR oraz u; Kościele NSNMP przy ul. Mickiewicza 43/45 na godzinę przed koncertem.




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna