Grawitacja, reż. Alfonso Cuarón (2013)



Pobieranie 30.05 Kb.
Data05.05.2016
Rozmiar30.05 Kb.
Grawitacja", reż. Alfonso Cuarón (2013)

Szanowni Klubowicze

Na platformie startowej IKFON melduje się moderator Kowalski, którego zadaniem będzie, nie tylko sprawdzenie poziomu paliwa w zbiornikach oraz systemu bezpieczeństwa . Dzięki Stowarzyszeniu „De Facto” rozpoczynamy odliczanie startu promu kosmicznego na pokładzie, którego zaproponuje Państwu filmową podróż eksplorującą otchłań kosmosu i możliwości przetrwania w niej człowieka. Proszę mnie poprawić, jeżeli to pomyłka, ale po raz pierwszy w dorobku IKFON zmierzymy się z gatunkiem „Science Fiction”.

Kino w tej kategorii adaptuje do potrzeb przekazu fabularnego osiągnięcia nauki i techniki, (niejednokrotnie wyprzedzając epokę) które stanowią nowe wyzwania dla człowieka, aktora.

Za prekursora filmu fantastycznonaukowego podaje się Georges’a Mélièsa, a jego manipulacje taśmą filmową w obrazie „Podróż na Księżyc (1902r.) otworzyły nowe drzwi X muzie.

Efekty specjalne to narzędzie ukierunkowane na podnoszenie atrakcyjności przekazu, co od 1939r. docenia Amerykańska Akademia Filmowa przyznając nagrodę Oscara za wybitne dokonania w tej dziedzinie.

W 2014 roku film zdobył siedem nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej w tym za: reżyserię, zdjęcia, montaż, muzykę, dźwięk, montaż dźwięku i efekty specjalne.

Wśród licznych nagród wymienię jeszcze: Złoty Glob 2014r. za najlepszą reżyserię, Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej i Telewizyjnej BAFTA przyznała nagrodę za najlepszy Brytyjski film roku 2014r., najlepszego reżysera oraz w kategorii Best Special Visual Effects. Łącznie film nagrodzono i wyróżniono, aż czterdziestokrotnie.

Film Alfonso Cuaróna opowiada historię walki o przetrwanie z absolutem otchłani, a subtelność wykorzystania efektów wraz z montażem pozwala na pełne zaangażowanie widza w wizję reżysera. Po latach filmowej misji odkrywania nowych planet oraz form życia, twórcy ukazują nam bardzo prawdopodobną historię.

Bracia Cuarón w niesamowicie wciągający sposób dają nam możliwość doświadczenia niebezpieczeństwa pracy na orbicie ziemskiej. Geniusz grupy producentów filmu sprawił, iż zaangażowanie do tej produkcji meksykańskiego duetu, któremu nie ciążył balast historii amerykańskiego podboju kosmosu, pozwolił na obiektywne przedstawienie roli NASA. Od 1957 roku trwa proces podboju przestrzeni kosmicznej, w której Stany Zjednoczone Ameryki Północnej odgrywają znaczącą rolę. Miejsce niejednokrotnie bezpardonowej walki o dominację na tym obszarze w okresie zimnej wojny poddane jest takim samym ewolucjom jak na ziemi. Sytuacja geopolityczna sprawia, iż układy sił w przestrzeni kosmicznej uległy zmianom. Oglądany przez nas film, to również fabularna dokumentacja obecnego stanu rzeczy. Po odkryciu najbardziej odległych skrawków ziemi, przystosowujemy do swoich potrzeb uniwersum.

Wróćmy jeszcze do postaci reżysera.

Ten 53 letni meksykański reżyser zdobył uznanie krytyków oraz sympatię widzów filmem „I twoją matkę też” (2001r.) w którym zaprasza widza do odbycia nietuzinkowej podróży. Prawdziwy rozgłos przyniosły mu ekranizacje „Mała księżniczka” Frances Hodgson Burnett i „Wielkie nadzieje” Charlesa Dickensa. W 2004 roku został reżyserem trzeciej części przygód Harry’ego Pottera, „Harry Potter i więzień Azkabanu”.

Na konferencji dotyczącej pracy nad filmem „Grawitacja” reżyser powiedział "Rozgwieżdżone, mroczne niebo jest tak samo istotne jak dryfująca w bezkresnej pustce astronautka, uwięziona pomiędzy niekończącym się mrokiem, a widoczną w oddali Ziemią".

Główną rolę kobiecą proponowano Angelinie Jolie, jednak odmówiła, gdyż scenarzyści nie wzięli pod uwagę zmian w charakterystyce postaci sugerowanych przez aktorkę. Następnie wybór padł na Natalie Portman, ale musiała zrezygnować z uwagi na ciążę. Pod uwagę brane były również: Rachel Weisz, Naomi Watts, Marion Cotillard, Carey Mulligan, Scarlett Johansson, Sienna Miller, Abbie Cornish, Rebecca Hall, Olivia Wilde i Blake Lively. Ostatecznie w rolą Ryan Stone, co nie było od początku takie oczywiste wcieliła się Sandra Bullock, którą ja kojarzyłem z rolami w komediach romantycznych.

Pierwszym filmem z jej udziałem, który oglądałem była właśnie sentymentalno romantyczna rola skromnej i jednocześnie pięknej kobiety z prowincji w filmie „Ja Cie kocham, a Ty śpisz” ( 1995 r.). Debiutowała jednak znacznie wcześniej, bo już w 1987r. w średnio budżetowym thrillerze „Hangmen” w reżyserii J. Christian Ingvordsena, jako Lisa Edwards. Publiczność zauważyła i doceniła jej szeroki wachlarz możliwości aktorskich po roli w filmie „Speed” u boku Keanu Reevesa. Wymienię jeszcze serię „Miss Agent” , „Dwa tygodnie na miłość”, „Narzeczony mimo woli” czy ostatni film „Gorący towar”. Dzięki takiemu splotowi zdarzeń aktorka na stałe powiększyła port folio gwiazd Hollywood.

„ - W tym filmie niesamowite jest to, że nie ma w nim oczywistego romansu -mówi Sandra Bullock w rozmowie z Ewą Szponar.

Sandra Annette Bullock – 171 cm wzrostu, ur. 26.07.1964 w Arlington ( USA), zodiakalny Lew, oczy koloru piwnego, waga około 50 kg, brunetka, ulubiony kolor niebieski.

Dopełnieniem dla głównych bohaterów filmu Ryan Stone i Wszechświata są: George Clooney (Matt Kowalski) oraz głosy Ed Harris (Dyrektor kontroli misji), Phaldut Sharma (Shariff), Orto Ignatiussen (Aningaaq), Amy Warren (Dyrektor kontroli misji), Basher Savage (Kapitan międzynarodowej stacji kosmicznej).

Poniżej dodatkowa Tablica znamionowa „Grawitacji”:

- Tytuł oryginalny „Gravity”.

- Gatunek: dramat science fiction

- Miejsce akcji :

600 km nad ziemią kosmiczny teleskop Hubble'a, który porusza się po orbicie okołoziemskiej, nazwany na cześć amerykańskiego astronoma Edwina Hubble'a.

24 kwietnia 1990 roku został wyniesiony na orbitę przez prom kosmiczny Discovery.

Teleskop Hubbla jest najistotniejszym osiągnięciem w dziedzinie astronomii i jedynym serwisowanym przez astronautów w przestrzeni kosmicznej.
- Produkcja : USA / Wielka Brytania

- Producenci : Alfonso Cuarón, David Heyman, Stephen Jones, Christopher DeFaria, Nikki Penny, David Siegel, Gabriela Rodriguez, Jason Pomerantz

- Budżet filmu około 80 milionów dolarów USA.

- Czas projekcji : 1 godzina 30 minut

- Data oficjalnej premiery : 11.10.2013r. Polska, 28.08.2013r. Świat

- Efekty specjalne : Studio Framestore: Timothy Webber (II) pracował również przy filmach „Ostatni Taniec”, „Cyfrowy Szpieg”. , Chris Lawrence (V) „Antygatunek” oraz „Wymarzony Kawaler”, i Neil Corbould pracował przy filmach „Gladiator”, „Black Hawk Dawn”.

- Muzyka : Steven Price brytyjski kompozytor muzyki filmowej , programista, aranżer, stworzył muzykę do obrazów „Furia”, „Atak na dzielnicę” za którą również otrzymał nagrodę Austin Film Critics Association w 2011 roku , ale największe uznanie zdobył dzięki muzyce do filmu „Grawitacja”. Tworzy muzykę do reklam w USA oraz Wielkiej Brytanii

- zdjęcia : Emmanuel Lubezki meksykański operator filmowy, był nominowany do Oscara za filmy „Mała Księżniczka” , „Jeździec bez głowy” , „Podróż do Nowej Ziemi” oraz „Ludzkie dzieci” .

- Dźwięk : Christopher Benstead, Skip Lievsay, Chris Munro, Mark DeSimone, Thomas J. O'Connell, Vincent Cosson, Chris Navarro, Glenn Freemantle, Niv Adiri, Andy Stallabrass.

- Montaż : Alfonso Cuarón oraz Mark Sanger I

- Scenografia : Joanne Woollard („101 dalmatyńczyków”), Andy Nicholson I („Troja”), Rosie Goodwin ( „Harry Potter i Książę Półkrwi”).

- Kostiumy : Jany Temime ( „Skyfall”, „Harry Potter i Zakon Feniksa”.

- Tekst : Artur Wierzchowski

- Lektor : Piotr Borowiec

- Audiodeskrypcję opracował Marcin Laskowski

- Audiodeskrypcję czytała Marta Januszewska

Prace nad filmem „ Grawitacja” rozpoczęto w roku 2008 następnie produkcja została wstrzymana na cztery lata ponieważ ówczesny rozwój technologiczny nie pozwalał na stworzenie wszystkiego zgodnie z autorską wizją reżysera, twórcy zderzali się z typowymi dla Hollywood problemami, obsada głównych ról, terminy zdjęć, a wszystko w jasno sprecyzowanym celu – zdobycia Oscara.

Niesamowite tło większości oglądanych przez Nas scen powstało w komputerze. Alfonso Cuarón wykorzystał zbudowany na potrzeby tego projektu system nazwany light box („świetlane pudełko”), wewnątrz nakręcono ujęcia dla których tłem miała być przestrzeń pozaziemska.

Otoczone świetlnymi ekranami pomieszczenie miało wymiary 3 x 3 m i wyposażone było w 4000 żarówek LED. Powstał w ten sposób nieprawdopodobny ekran telewizora na którym wyświetlano scenografię. Innowacyjność tego przedsięwzięcia pozwoliła ekipie na eksperymenty w kreowaniu obrazu w tym przypadku około 60 %.

Pozostała część zdjęć kręcona była za pomocą szeroko znanego i używanego w produkcjach kinowych i telewizyjnych zielonego ekranu (green box). Przypomnę tylko, iż kolory zielony i niebieski uznano na podstawie naukowych eksperymentów za najmniej podobne do odcienia ludzkiej skóry. Zabieg ten pozwala na szybkie i proste dodawanie graficznej scenografii w specjalistycznym programie.

Zbudowana na potrzeby filmu konstrukcja przypominająca dźwig o wielu ramionach z linami, który zastąpił grawitację, wymagał dużej elastyczności i sprawności ruchowej. W następstwie czego Sandra Bullock została poddana specjalnemu programowi treningowemu.

Autorzy scenariusza wykonali potężna pracę, aby urozmaicić dającą się przewidzieć fabułę. Udało im się to dzięki dynamicznej strukturze opowieści. Ogromnym sukcesem twórców, poza jednym wyjątkiem o którym za chwilę, jest fakt, iż każdy z widzów bierze udział w bardzo realistycznej opowieści.

Liczni obserwatorzy przestrzeni kosmicznej znajdą wiele mniejszych lub większych nieścisłości między akcją filmu, a realiami pracy przy teleskopie kosmicznym, w mojej subiektywnej ocenie ważny jest jeden. W rzeczywistości nie ma możliwości, aby na jednej wysokości np. 600 km nad ziemią (teleskop Hubble) znalazły się dwa obiekty. Bez tej maleńkiej manipulacji nie powstałby film, ponieważ przebywanie na orbicie ziemi objęte jest jasno sprecyzowanymi zasadami regulującymi podstawowe parametry rozmieszczania sztucznych satelitów ziemi, a procedury komunikacji są rygorystycznie przestrzegane.

Sama opowieść jest w najlepszy z możliwych sposobów prosta.

Ryan Stone (Sandra Bullock) i Matt Kowalski (George Clooney) są uczestnikami misji wahadłowca, której zadaniem jest naprawa wiekowego już Teleskopu Hubble’a. Pamiętać należy, że ostatnia misja wahadłowca odbyła się w 8.07.2011r. (Atlantis) lecz misja Hollywood trwa. Podczas standardowego spaceru kosmicznego Ryan naprawia podzespoły Hubble’a, a Matt, dowódca misji, testuje kosmiczny plecak manewrowy Manned Maneuvering Unit (autentyczne narzędzie NASA). Nam widzom specjaliści fundują przepiękne pejzaże, które swoim pięknem rozbudzają wyobraźnię i marzenia o locie w kosmos. Szalone, ale możliwe.

Potwierdzeniem sugestywności obrazu może być pytanie meksykańskiego dziennikarza (TV Azteca) do reżysera:

- jakie trudności napotkał podczas kręcenia zdjęć w kosmosie?

Alfonso Cuarón, początkowo zaskoczony, odpowiedział:

„Tak, wzięliśmy kamery na statek kosmiczny. Przebywaliśmy w kosmosie przez trzy i pół miesiąca. Podczas prac nad filmem miewałem zawroty głowy”.

Chciałbym zaproponować Państwu kilka niezobowiązujących wątków do wymiany myśli i opinii za które z góry bardzo dziękuje.



  1. Dla widza operującego sprawnym wzrokiem realizm i piękno pozaziemskich widoków trafia za pomocą nowoczesnej realizacji obrazu i efektom specjalnym. Szczególnie dopracowano ścieżkę dźwiękową. Czy te zabiegi połączone z audiodeskrypcją wywarły na Państwu wrażenie i poruszyły wyobraźnię?

  2. Wartka akcja filmu, to prawdziwe wyzwanie dla twórców audio deskrypcji. Czy Państwa zadaniem opis „dynamicznie ruszyła w lewo”, czy „zawzięcie trzyma” to dobre przyspieszacze wyobraźni?

  3. Naprzeciw otchłani kosmicznej staje kobieta. Reżyser fabularyzując daje odpór mitom i stereotypom dotyczącym możliwościom „słabej płci”. Czy obecnie istnieją jakiekolwiek różnice ograniczające drogę do samorealizacji wynikające z różnicy płci?

  4. Grawitacja jest zjawiskiem fizycznym w którym wszystkie obiekty posiadające masę oddziałują na siebie wzajemnie przyciągając się. Czy według Państwa oceny tytuł „Grawitacja” jest celowym zabiegiem twórców ukazujących różnorodność sił oddziaływujących na życie i decyzje podejmowane przez główną bohaterkę?

  5. Matt Kowalski wykazuje się konstruktywnym wartościowaniem podejmowanych decyzji a jego wręcz ułańską fantazja pozwala na brawurowe rozwiązania. Czy Państwa zdaniem twórcy filmu „Grawitacja”, przez przypadek lub celowo, znaleźli sposób na przedstawienie roli Polaków

( Słowian) w historii podboju kosmosu?

  1. Steven Price zdobył nagrodę Oscara za muzykę do omawianego przez nas spektaklu, doceniając tym samym fakty tworzenia ścieżki muzycznej na potrzeby danego filmu. Jaką rolę odgrywa współcześnie muzyka filmowa i co jest bardziej atrakcyjne dla widza wykorzystywanie już napisanej muzyki i jej adaptacja do potrzeb scenariusza, czy tworzenie nowej?

  2. Ostatnie kadry filmu doskonale wpisuje się w hollywoodzką wizję American Dream. Czy według Państwa taki model można zaimportować do innych kultur?

  3. Czy działania mające na celu pozyskiwanie i wykorzystanie nowych przestrzeni przez ludzi mają jakieś granice? Czy człowiek jest wstanie sam kontrolować swe poczynania?

  4. „Grawitacja” to film wysoko budżetowy, około 80 milinów dolarów, choć kwota nie została doprecyzowana i ujawniona. Czy Państwa zdaniem taki fakt ujmuje wartości przedstawionej nam historii ?

  5. A tak na koniec proponuje wszystkim członkom klubu zabawę. Proszę spróbować zebrać wszystkie odczucia, emocje i wrażenia, a następnie ubrać je w jedno słowo. Moje imponderabilia zredukowałbym do słowa „absolutnie”. J

Pozostaje mi zaprosić Państwa wraz ze Stowarzyszeniem „De Facto” na seans wyjątkowy, nie tylko ze względu na wyszukane formy produkcji, efektów specjalnych, gry aktorskiej czy zdobytych nagród film lecz na podróż, być może z kubkiem wypełnionym pyszną herbatą, do miejsc, które wydają się niedostępne i tak kusząco piękne.

Przypominam o sprawdzeniu kokpitu startowego i zapięciu pasów bezpieczeństwa. 



Otwieram panel dyskusyjny IKFON, a na Państwa opinie czekam pod adresem ikfon@defacto.org.pl oraz na forum dyskusyjnym www.ikfon.defacto.org.pl w zakładce Pociąg do dyskusji w terminie do dnia 28.02.2015.
Życzę dobrego lądowania

Mariusz Kowalski 




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna