Historia harley-davidson kalendarium



Pobieranie 42.37 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar42.37 Kb.








HISTORIA HARLEY-DAVIDSON - KALENDARIUM

Narodziny legendy Harley-Davidson sięgają 1903 roku, kiedy to William Harley wraz z braćmi Davidson, Athurem i Walterem, wprowadzili do produkcji pierwszy motocykl Harley-Davidson® o jednocylindrowym silniku o pojemności 410 cm3. Nazwali go Silent Grey Fellow. Wkrótce zbudowano kolejne dwa egzemplarze. Z czasem w szopie za rodzinnym domem Davidsonów powstał nowy silnik o pojemności 494 cm3 i ruszyła produkcja jednośladów.

W tym samym roku pierwszy dealer Harley-Davidson, C. H. Lang z Chicago sprzedał jeden z trzech pierwszych, nieznanych dotąd jeszcze nikomu, motocykli zrobionych przez Harley-Davidson.
Już w 1905 roku 4-go lipca jeden z motocykli Harley-Davidson okazał się najlepszym
w 15 milowym wyścigu w Chicago z czasem 19:02. W tym samym roku w Milwaukee zostaje zatrudniony pierwszy pełnoetatowy pracownik firmy.

W niespełna trzy lata od zbudowania pierwszego Harleya – w 1906 roku powstałą nowa fabryka Harley-Davidson, w której liczba pełnoetatowych pracowników wzrosła do sześciu osób.


1907 - czwarty rok działalności H-D, był drugim z przełomowych lat w dziejach spółki - powstała Harley-Davidson Motor Company Inc. – przedsiębiorstwo, którego liczba pracowników wzrosła do osiemnastu. Do firmy dołączył także trzeci z braci Davidson – William.
1908 to rok kolejnego sukcesu Harley-Davidson w sportowym wyścigu motocyklowym.

Tym razem zwyciężcą był sam Walter Davidson, a sukces maszyny był także jego pierwszym sportowym sukcesem w wyścigu w Catskill Mountains. Dzięki temu zwycięstwu także Harley-Davidson Motor Company Inc. jako firma zyskała ogromny rozgłos.

Produkcja motocykli w 1908 roku osiągnęła 150 egzemplarzy, a jeden z nich został sprzedany departamentowi policji z Detroit.
W 1909 po raz pierwszy w historii Harley-Davidson pojawił się widlasty silnik o dwóch cylindrach rozchylonych o kąt 45° mający moc 7 KM i zapewniający prędkość maksymalną 60 mil na godzinę.

Roczna produkcja sięgnęła w tym czasie 1150 motocykli.


1910 – w siedem lat od pojawienia się pierwszego motocyklu Harley-Davidson po raz pierwszy użyto słynne logo "Bar & Shield", które już w rok później zostało opatentowane.
1911 był ważnym rokiem w dziejach silników Harley-Davidson - silnikiem napędzającym motocykle H-D został "F-head".
Eksport motocykli rozpoczął się już w 1912 roku, kiedy to pierwszy motocykl Harley-Davidson został wyeksportowany do Japonii.

Sieć dealerów na całym świecie przekroczyła w tym roku liczbę 200.


W 1913 roku produkcja motocykli Harley-Davidson wynosiła już blisko 13 000 egzemplarzy.
1914 był rokiem nowości w budowie motocykli Harley-Davidson – wprowadzono

do sprzedaży wózki boczne oraz nożne sprzęgło i hamulec.


Od 1915 roku roku motocykle H-D wyposażane są w trzystopniową skrzynię biegów.


W 1916 powstał "The Enthusiast" - najdłużej wydawane pismo motocyklowe na świecie.
1917 to rok intensywnej współpracy Harley-Davidson z armią amerykańską – ponad
1/3 produkcji zostaje sprzedana armii. W tym roku także rozpoczęto produkcję rowerów marki Harley-Davidson.
W 1918 roku już prawie połowa produkcji motocykli Harley-Davidson trafiła do US Army.
Pod koniec I wojny światowej armia używała 20 000 motocykli, a większość z nich stanowiły motocykle Harley-Davidson. Dzień po kapitulacji jako pierwszy amerykański żołnierz zwycięsko do Niemiec wjechał kapral Roy Holtz – wjechał na motocyklu Harley-Davidson.
1919 to kolejny ważny rok dla rodziny motocykli Harley-Davidson - do sprzedaży wprowadzono H-D Sport z silnikiem przeciwsobnym ustawionym poprzecznie o pojemności 37 cali 3 (600 cm3), który zdobył wielką popularność nie tylko ze względu na nietypowy układ cylindrów, ale i cichą pracę silnika.
W 1920 roku Harley-Davidson Motor Company Inc. był już największą fabryką motocykli
na świecie. W 17 lat po wyprodukowaniu pierwszego motocykla H-D były one już dostępne
w 67 krajach na całym świecie u ponad 2000 dealerów. Leslie "Red" Parkhurst pobił 23 rekordy prędkości na motocyklu H-D, z silnikiem 61 cali 3. Maskotką zespołu rajdowego został prosiaczek ("hog").
1921 to rok wprowadzenia w modelach JD i FD 74 calowego silnika w układzie V.

Po ośmiu latach przerwy – w 1926 roku wznowiono sprzedaż motocykli jednocylindrowych. W sprzedaży pojawiły się modele A, AA, B i BA.


W 1928 roku po raz pierwszy zaprezentowano silnik H-D z dwoma wałkami rozrządu dostępny w modelach JD, dzięki któremu maksymalna prędkość tych maszyn wzrosła
do około 100 mph. W tym roku wprowadzono także przedni hamulec.

Premiera 45 calowego silnika V-twin (później znanego jako "flathead") miała miejsce w roku 1929 w modelu D. Ten silnik poddawany modyfikacjom używany był aż do 1972 roku.


W 1931 roku z różnych przyczyn w USA pozostały już tylko dwie fabryki motocykli, Indian
i Harley-Davidson Motor Company Inc.
1932 to rok wprowadzenia trójkołowego pojazdu Servi-car, który przez następne 40 lat był używany m.in. przez amerykańską policję.
1933 to jeden z najbardziej przełomowych lat w powstawaniu legendy Harley-Davidson.
W trzydzieści lat od wyprodukowania pierwszego motocykla Harley-Davidson – w 1933 roku - na zbiorniku paliwa wszystkich modeli pojawia się symbol orła malowany w stylu art-deco. Wizerunek orła dał początek nowej linii stylistycznej motocykli Harley-Davidson.
W roku 1936 wprowadzono model EL napędzany 61 calowym (1000cm3) górnozaworowym silnikiem. Charakterystyczny wygląd silnika spowodował, że nazwano go "Knucklehead".
1937 jest rokiem, w którym wyprodukowano pierwszy model WL. W tym roku także

Joe Petrali na motocyklu H-D ustanowił nowy światowy rekord szybkości pojazdów kołowych - 136,18 mph.


W 1938 roku odbył się pierwszy zlot motocyklowy w Sturgis (Black Hills Rally).
1941 to premierowy rok dla rodziny motocykli FL.

Prawie cała produkcja Harley-Davidson przeznaczona została dla potrzeb wojska w związku z przyłączeniem się USA do II wojny światowej.


W roku 1943 Harley-Davidson Motor Company Inc. otrzymuje pierwszą z czterech nagród

od armii amerykańskiej za jakość produkcji w czasie wojny. W czasie wojny wstrzymana została produkcja cywilnych modeli H-D.


W listopadzie 1945, po zakończeniu II wojny światowej wznowiono modeli cywilnych.
W trakcie jej trwania Harley-Davidson Motor Company Inc. dostarczyła wojsku 90 000 maszyn modelu WLA.
W 1947 roku ruszyła sprzedaż odzieży motocyklowej Harley-Davidson.

Słynny "Panhead" - silnik z aluminiowymi głowicami i hydraulicznymi regulatorami zaworów powstał w roku 1948. Swoją nazwę zawdzięcza płaskim jak patelnia, chromowanym pokrywom zaworów.


W roku 1949 w modelach Hydra-Glide® po raz pierwszy zastosowano hydrauliczne zawieszenie przednie.
1952 - powstał model K ze skrzynią biegów zintegrowaną z silnikiem. 5 lat później model ten ewoluuje w Sportster'a.
W 1953 roku Harley - Davidson świętował 50-tą rocznicę powstania. Z tej okazji modele 54' oznakowane zostały nowym logo na błotniku z dominującym V dla podkreślenia roli silników, dzięki którym firma osiągnęła swoją pozycję.

W tym samym roku Hendee Manufacturing, producent motocykli Indian, kończy działalność, a Harley-Davidson Motor Company pozostaje jedyną amerykańską fabryką motocykli.


1955 rok to początek siedmiu kolejnych zwycięstw teamu H-D w wyścigach Daytona 200. Pierwsze zwycięstwo zespół Harley-Davidson odniósł dzięki motocyklowi H-D model KR.
W roku 1956 na okładce Enthusiast'a pojawiła się wschodząca wówczas gwiazda muzyki,
a dziś jej legenda - Elvis Presley na motocyklu KH.
W 1957 roku społeczność motocyklowa poznała nowy model Harley'a - Sportster®. Motocykl napędzany 55 calowym (900 cm3) górnozaworowym silnikiem powszechnie uznawany jest do dziś za pierwszy "Superbikes". Wraz z pojawieniem się pierwszego Sportstera narodziła się kolejna legenda Harley'a.
1958 to rok wprowadzenia do motocykli Harley-Davidson hydraulicznego zawieszenia tylnego. Takie wyposażenie jako pierwszy zyskał nowy motocykl Duo-Glide ®
W roku 1960 w sprzedaży pojawił się jedyny w historii fabryki skuter: Harley-Davidson Tooper.

W tym roku także Brad Anders na modelu 750 KR wygrał wyścig Daytona 200.


Na tym samym motocyklu do mety dojechało aż 14 pierwszych zawodników.

Dostrzegając zainteresowanie rynku szybami motocyklowymi z tworzywa sztucznego w 1962 roku Harley-Davidson wykupił firmę Tomahawk Boat Manufacturing Company – producenta tych właśnie szyb.


1964 to rok, w którym trójkołowy Harley-Davidson Servi-Car jako pierwszy model wyposażony został w elektryczny rozrusznik.
W 1965 roku Electra - Glide ® (następca Duo - Glide) zyskał wyposażenie w elektryczny rozrusznik, dzięki któremu wkrótce można było bez "kopniaka" uruchomić Sportster'a.
1966 – w tym roku w modelu Electra - Glide silnik "Shovelhead" zastępił Panhead'a.
W roku 1970 Cal Rayborn na słonym jeziorze Bonneville w stanie Utah pobił światowy rekord predkości - 265 mph (412 km/h). Dokonał tego w 5 metrowym cygarze napędzanym silnikiem Sportster.
W 1971 roku w odpowiedzi na "szaleństwo" customizing'u, Harley-Davidson wypuścił model FX 1200 Super Glide - połączenie przodu Sportster'a oraz ramy i napędu rodziny FL. Wtedy także narodziła się nowa rodzina motocykli: cruiser (krążownik) i rozpoczęto produkcję skuterów śnieżnych H-D.
1973 to rok, w którym otwarta została nowa fabryka w York, w Pennsylwanii.

Podczas Daytona Beach w 1977 roku po raz pierwszy zaprezentowano nowy model FXS Low Rider, z kierownicą typu dragbar, wyjątkowym malowaniem i siodłem umieszczonym niżej niż w jakimkolwiek innym modelu.


W 1980 roku miała miejsce premiera modelu FLT Tour Glide z elastycznie zawieszonym silnikiem, charakterystyczną nieruchomą owiewką oraz skrzynią biegów skręconą
z korpusem silnika. Poza nowościami wyróżniającymi ten model po raz pierwszy zastosowano również kevlarowy pas napędowy zamiast łańcucha. Cichsza praca, bezobsługowość i dłuższa żywotność tego rozwiązania spowodują w przyszłości, że zostanie on zastosowany wkrótce we wszystkich modelach.

Z początkiem 1981 trzynastu członków rodu Harley-Davidson postanowiło odkupić firmę

od koncernu AMF. 26 lutego tego roku po 12 latach Harley-Davidson Motor Company powrócił w ręce rodziny.

Do teamu Harley-Davidson w AMA dirt track circuit dołączył w tym roku także Scott Parker, który w ciągu następnych 10 lat został najbardziej utytułowanym zawodnikiem w historii tej dyscypliny. Z biegiem lat i startów na swoim koncie zgromadził 93 wygrane wyścigi oraz 9 tytułów mistrza kraju.


1982 to rok powstania modeli FXR/FXRS z elastycznie zawieszonym, pięciobiegowym zespołem napędowym
W roku 1983 powstała jedna z najbardziej unikalnych inicjatyw Harley-Davidson: Harley Owners Group®. W krótkim czasie H.O.G.® stał się największym na świecie klubem motocyklowym firmowanym przez fabrykę.

W przeciągu 6 lat członkami H.O.G.® zostało 90.000 osób, a w roku 2000 było ich już 500.000.


1984 był kolejnym rewolucyjnym rokiem w produkcji silników Harley-Davidson. Wprowadzono silnik 1340cc V2® Evolution® w pięciu modelach, w tym w nowym motocyklu Softail ®. Nowy silnik, nad którym pracowano 7 lat, zaoferował więcej mocy na każdym biegu, nie przegrzewał się i był szczelny.

Softail ustanawia nowy trend, ukryte tylne amortyzatory nadają mu niepowtarzalny wygląd motocykla ze sztywną ramą.


W 1986 roku do sprzedaży wprowadzono model Heritage Softail - kolejny przebój rynkowy.
Po 17 latach przerwy akcje firmy powróciły na American Stock Exchange.
Modele Sportster otrzymały w tym roku także nowy silnik Evolution V-twin.

Trapezowe zawieszenie przednie powróciło w 1988 roku zastosowane w modelu FXSTS Springer Softail. W tym roku wprowadzono również na rynek motocykl Sportster 1200.

1988 to także rok 85 urodzin Harley-Davidson, które marka świętowała w Milwaukee wraz

z 60.000 entuzjastami H-D.


W 1990 roku niemal od dnia premiery model FLSTF Fat Boy® staje się legendą współczesnego wzornictwa motocykli.
1991 to rok narodzin modeli Dyna. Pierwszym przedstawicielem rodziny został FXDB Dyna Glide Sturgis®.
W roku 1992 Harley-Davidson kupuił udziały w Buell Motorcycle Company - firmie stworzonej przez Erica Buell, produkującej motocykle sportowe na bazie silnika Sportster.
1993 – w 90-tą rocznicę powstania Harley-Davidson 100.000 motocyklistów z okazji urodzin firmy wzięło udział w paradzie w Milwaukee.
W 1995 roku swoją premierę miał klasycznie stylizowany model FLHR Road King®.
Ultra Classic ® Electra Glide ® jako pierwszy model w historii wyposażono w sekwencyjny elektroniczny wtrysk paliwa.
W roku 1998 Harley-Davidson wraz z ponad 140.000 motocyklistów w Milwaukee celebrował 95-tą rocznicę założenia firmy.
W 1999 roku wszystkie Big Twin'y zastępuje nowy silnik Twin Cam 88™.
W roku 2000 miała miejsce premiera modelu FXSTD Softail® Deuce™ entuzjastycznie przyjętego przez użytkowników i prasę motocyklową.

Do modeli z rodziny Softail® dodano w tym roku w silnik Twin Cam 88B™ wyposażony


w wałki wyrównujące wersję silnika Twin Cam 88.

Od tego roku motocykle Softail 2001 dostępne w wersji z elektronicznym wtryskiem paliwa.


W 2001 roku wprowadzono VRSCA V-Rod™ - pierwszy motocykl Harley-Davidson napędzany silnikiem chłodzonym cieczą, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, wtryskiem paliwa i mocą ponad 115 KM.

Nazwa silnika - Revolution – idealnie odpowiada wymiarowi tych zmian. Motocykl


ten powstał dzięki wcześniejszym doświadczeniom sportowym z modelem VR-1000
oraz we współpracy z Porsche.
W lipcu 2002 roku w Atlancie wystartował Open Road Tour - odbył się dla celebracji zbliżających się setnych urodzin Harley-Davidson.
Miało wtedy miejsce także wprowadzenie na rynek nowego motocykla VRSCA V-Rod®

z silnikiem chłodzonym cieczą i mocą 115 KM. Do tego wprowadzono zainspirowanego wyścigami na dirt-tracku modelu XL883R Sportster Roadster.


W 2003 roku ponad 250.000 ludzi przybyło do Milwaukee na ostatni przystanek Open Road Tour i wspólne świętowanie setnej rocznicy powstania Harley-Davidson.
2004 to rok zmian w modelach Sportster – otrzymały nowe mocowanie silnika, nową ramę
i szerszą tylna oponę. Niektóre z modeli sykały także nowy zbiornik paliwa.

Wprowadzono także FLHRSI Road King® Custom z niższym tylnym zawieszeniem, szeroką kierownicą przypominającą klasyczny design motocykli Harley-Davidson.

Andrew Hines jako reprezentant Screamin' Eagle®/Vance & Hines Harley-Davidson w wieku 21 lat wygrał swój pierwszy start w Powerade Pro Stock Motorcycle Championship zostając najmłodszym zwycięzcą w historii rajdu.
W 2005 roku linia Sportster zyskała w motocyklu XL 883L Sportster® 883 Low obniżoną pozycję siedzenia.

Model FLSTNI Softail® Deluxe dodał bardziej ekskluzywny wygląd do rodziny Softail®


wraz z malowaniem przypominającym motocykle Harley-Davidson z 1939 roku. W model FLSTSC/I Softail® Springer® Classic powrócono do designu H-D z późnych lat 40-tych.

W tym roku Andrew Hines wygrał swój drugi start w NHRA Powerade Pro Stock Motorcycle Championship. G.T. Tonglet, także z grupy Screamin' Eagle®/Vance & Hines Harley-Davidson zajął drugą pozycję.

W 2005 roku Harley-Davidson świętował również wraz z Muscular Dystrophy Association (MDA) 25 rocznicę partnerskiej współpracy.
Modele z 2006 roku zyskały nowy FLHX/I Street Glide® obniżoną wersję motocykli touringowych.

Także w tym roku Harley-Davidson ujawnił plany budowy nowego muzeum w Milwaukee, którego otwarcie zaplanowano na 2008 rok.

Ciągle rosnąca popularność motocykli Harley-Davidson wpłynęła na decyzje o otwarciu pierwszego autoryzowanego salonu dealerskiego H-D w Chinach.

Andrew Hines swoje zdobywa trzecie mistrzostwo w NHRA Powerade Pro Stock Motorcycle Championship.


W 2007 roku pojawia się Twin Cam 96™ o pojemności 1584 cm3 zastępując silnik Twin Cam 88™.

W modelach Touring i VRSC™ pojawia się ABS.


Rok 2008 to setna rocznica służby motocykli Harley-Davidson w policji Stanów Zjednoczonych – pierwszego instytucjonalnego klienta firmy.

W sprzedaży pojawia się model XR1200 – inspirowany legendarnym modelem wyścigowym XR750 – pierwszy motocykl Harley-Davidson zaprojektowany i zbudowany specjalnie na dla klientów z Europy i europejskie drogi.

12 lipca - wielkie otwarcie Muzeum Harley-Davidson.

Zwiększając swoją obecność na rynku europejskim, koncern kupuję firmę MV Agusta – znanego, włoskiego producenta prestiżowych motocykli MV Agusta i lekkich motocykli sprzedawanych pod znakiem Cagiva.

Eddie Krawiec wygrywa mistrzostwa NHRA Powerade Pro Stock Motorcycle Championship – jest to już czwarte zwycięstwo team’u Screamin' Eagle®/Vance & Hines.
Nowe, sztywniejsze podwozie w modelach Touring na rok 2009, podnoszące komfort i ładowność.


www.h-dmedia.pl


© Harley, Harley-Davidson i logo Bar and Shield są znakami towarowymi H-D Michigan Inc.

: h-dmedia -> img -> pliki -> Serwer -> pliki

Pobieranie 42.37 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna