B alice, 17 listopada 2010
INFORMACJA PRASOWA
BUDOWA ŁĄCZNIKA ZAKOŃCZONA
Na krakowskim lotnisku zakończyły się prace związane z budową łącznika pomiędzy płytą postojową a drogą startów i lądowań. Nową drogę kołowania poświęcił JE Kardynał Stanisław Dziwisz.
Łącznik to dodatkowa droga kołowania, która zwiększa przepustowośc płyty postojowej, czyli możliwości obsługi operacji lotniczych przez port – z 17 do 30 na godzinę. Stanowi on drugą drogę wjazdu na płytę postojową i jednocześnie drogę wyjazdu na drogę startów i lądowań dla samolotów, dzięki czemu usprawnia ruch naziemny oraz zwiększa bezpieczestwo operacji. Sam łącznik ma 30 457 m2 powierzchni, przy długości 294 m i szerokości od 75 m do 140,66 m. Znajdują się przy nim trzy miejsca postojowe dla samolotów klasy C (np. Boeing 737 / Airbus A320) oraz stanowisko do odladzania samolotów zlokalizowane w osi drogi kołowania.
Budowa łącznika rozpoczęła się pod koniec 2009 roku. W trakcie realizacji inwestycji rozszerzony został jej zakres, tak by w przyszłości odpowiadał on wymaganiom II kategorii operacyjnej. Koszt inwestycji to 39 mln złotych, a część środków pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice Sp. z o.o.: „Budowa łącznika to jedna z kluczowych dla naszego lotniska inwestycji. Podczas jej realizacji napotkaliśmy wiele wyzwań – jednym z nich była powódź, która poważnie utrudniła prace budowlane. Na szczęście dzisiaj wszystkie prace są już zakończone, a do końca roku na łączniku pojawią się pierwsze statki powietrzne. O tym, jak ogromna i ważna dla lotniska jest to inwestycja mogą świadczyć liczby – nasza dotychczasowa płyta postojowa ma 9 ha, a łącznik – nieco ponad 3 ha.“
Łącznik w liczbach:
PARAMETRY
|
MATERIAŁY
|
- długość całkowita– 294,0 m (długość w linii osi centralnej wynosi 282,75 m)
- szerokość zmienna od 75,0 m do 140,66 m
- powierzchnia całkowita – 30 457,0 m2
- stanowisko do odladzania i trzy miejsca postojowe dla samolotów typu C (Boeing 737)
|
beton (całkowita ilość) – 21 847 m3 przyjechało na budowę ponad 2200 „gruszek”, których łączna długość sięgałaby ponad 13 km
|
pod powierzchnią łącznika znajduje się kanalizacja oświetlenia nawigacyjnego dostosowanego do II kategorii operacyjnej, przygotowana pod układ stanowisk, jaki powstanie po zrealizowaniu kolejnych inwestycji (łączna długość kanalizacji 12 177,0m)
|
poziom terenu przed rozpoczęciem budowy w niektórych miejscach był ok. 6m niżej od poziomu wybudowanej nawierzchni
|
długość wybudowanej kanalizacji opadowej – 1336,0 m
|
ilość wbudowanych mas ziemnych – ok. 80 000 m3
|
2 maszty oświetleniowe o wysokości 25,0 m
|
w nawierzchni znajduje się 32 404 szt. dybli (o łącznej masie 139,66 t)
|
Nośność – PCN-86/R/B/W/U
|
|
Kraków Airport to największy port regionalny w Polsce, z 15 regularnymi liniami lotniczymi i ponad 40 miastami, do których można bezpośrednio z Krakowa dolecieć. Według prognoz, lotnisko ma obsłużyć w tym roku 2,8 mln pasażerów.
W porcie dynamicznie realizowane są inwestycje. W tym roku zakończyła się budowa łącznika pomiędzy drogą startów i lądowań a płytą postojową, wcześniej do użytku oddany został parking wielopoziomowy, z 1243 miejscami postojowymi.
W najbliższych latach rozbudowywany będzie terminal międzynarodowy oraz budowany hotel i przystanek kolejki od południowej strony parkingu. Według szacunków, inwestycje zaplanowane do 2015 roku kosztować będą 1 mld złotych.
Kontakt dla mediów:
Justyna Zajączkowska
Rzecznik Prasowy
Kraków Airport
jzajaczkowska@krakowairport.pl
tel. 12 639 34 21, 6 0000 1840

|