Innowacja programowo-metodyczna
„Kolorowy świat baśni”
I. Autor innowacji - mgr Grażyna Krzymińska
II. Wdrażający innowację - mgr Grażyna Krzymińska
III. Miejsce realizacji - Szkoła Podstawowa im. M.Konopnickiej w Zielkowicach
IV. Zakres innowacji – dzieci z oddziału przedszkolnego
V. Data rozpoczęcia i przewidywany czas realizacji innowacji programowo-metodycznej „Kolorowy świat baśni”
Innowacja wprowadzona zostanie w roku szkolnym 2014/2015. Realizacja treści kształcenia zawartych w innowacji odbywać się będzie każdego dnia w tygodniu na zajęciach w ramach godziny zabaw dydaktycznych. W realizację innowacji włączeni zostaną rodzice i dziadkowie oraz wybrani uczniowie z klas starszych w czasie zajęć świetlicowych.
VI. Opis innowacji
1. Wstęp - założenia ogólne
Głównym założeniem innowacji jest budzenie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych, które powinno rozpocząć się już w dzieciństwie. Czytanie rozwija język, język zaś stanowi podstawę dla myślenia. Stały kontakt z książką zapewnia dzieciom rozwój zainteresowań czytelniczych, wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy. Budzenie
i kształtowanie zainteresowań czytelniczych u dzieci powinno być wspólną troską rodziców i nauczycieli. Powinniśmy rozbudzić w dzieciach zapał do książek, by czytanie stało się dla nich ogromną przyjemnością i potrzebą. Najskuteczniejszym sposobem wychowania przyszłego czytelnika jest głośne czytanie . Głośne czytanie dziecku uczy myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię. Zapewnia rozwój emocjonalny, pomaga w wychowaniu i zdobywaniu wiedzy.
Podstawowym założeniem innowacji jest przygotowanie dzieci do świadomego i chętnego korzystania z książki, jako źródła informacji i rozrywki.
Pomysł wprowadzenia innowacji w oddziale przedszkolnym zrodził się pod wpływem ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, polegającej na codziennym czytaniu książek.
Bardzo ważne, aby kontakt z książką był przygodą, która rozwinie ich wyobraźnię, będzie radością dzieciństwa, a następnie dorosłego życia.
2. Cele główne innowacji:
- budzenie i rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą
- budzenie wyobraźni ucznia w oparciu o czytane utwory
- uwrażliwienie na piękno języka literackiego
- wyrabianie nawyku szanowania książek
- rozwijanie dbałości o kulturę języka ojczystego
3. Cele szczegółowe:
- odróżnianie prawdy od fikcji
- wyodrębnianie zdarzeń w utworach, określanie nastroju
- rozpoznawanie postaci z bajek i innych utworów
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów, recytacja wierszy
- dokonywanie analizy treści czytanego utworu
- dokonywanie prawidłowej oceny postępowanie bohaterów
- prawidłowe ilustrowanie utworów literackich
- rozwiązywanie (z pomocą nauczyciela) krzyżówek tematycznych
- zapoznanie z pojęciami: główny bohater, postać drugoplanowa, ilustrator, scena, scenografia, reżyser, autor
-uważne słuchanie tekstów czytanych przez nauczyciela lub innego lektora
- poznanie znaczenia książki w życiu człowieka
4. Treści kształcenia
Lp.
|
Zadania
|
Sposoby realizacji
|
Termin realizacji
|
uwagi
|
1.
|
Zapoznanie dzieci
z utworami literatury dziecięcej
|
- czytanie przez nauczyciela baśni, wierszy lub innych utworów
- czytanie baśni przez rodzica lub starszego kolegę
- wyświetlanie filmów
|
Cały rok szkolny
|
Pozycje książkowe, nagrania magnetofonowe, filmy.
|
2.
|
Opracowanie poznanych utworów literackich
|
- konstruowanie dłuższych wypowiedzi na temat treści utworu, wyglądu bohaterów, czasu i miejsca akcji itp.
-rozwiązywanie rebusów
na temat utworu
-układanie i rozwiązywanie zagadek na temat postaci
i tytułów
- rozpoznawanie tytułów po rekwizytach z utworu
|
Cały rok szkolny
|
Zagadki,
rekwizyty, rysunki utworów literackich.
|
3.
|
Inscenizacje utworów literatury dziecięcej
|
- odgrywanie określonych scenek, krótkich inscenizacji, pantomimiczne odgrywanie
uczuć, nastrojów
i określonych zachowań głównych postaci.
- zabawa w autora książek
(ilustrowanie książek, tworzenie „ komiksów” baśni)
- wykonywanie prac plastycznych za pomocą różnych technik.
|
Cały rok szkolny
|
Inscenizacja utworów, pantomima
|
4.
|
Tworzenie kącika książki
|
- systematyczne, wystawy książek o różnej tematyce.
|
Cały rok szkolny
|
Książki wybranych autorów
|
5.
|
Idziemy na spotkanie
z książką
|
- wycieczka do biblioteki szkolnej
- lekcja przeprowadzona przez panią bibliotekarkę
|
II- półrocze
|
Rozmowa
z opiekunem biblioteki szkolnej
|
6.
|
Adaptacja utworów literackich
|
- wycieczki do teatru lub kina.
|
Cały rok szkolny
|
Wycieczka
|
7.
|
Podsumowanie całorocznej pracy dzieci (realizacja innowacji)
|
- przygotowanie inscenizacji baśni wybranej przez dzieci
- wystawa prac dziecięcych
(całorocznych ilustracji, książeczek, komiksów-wykonanych przez uczniów).
|
Pod koniec roku szkolnego
|
Wykonanie wystawki prac
|
5. Sposoby realizacji
- lekcja biblioteczna
- pogadanka na temat: „Jak powstaje książka”
- konkurs plastyczny „Mój ulubiony bohater”
- przygotowanie inscenizacji do wybranej bajki
- codzienne czytanie bajek, wierszy i innych utworów przez nauczyciela, rodzica lub uczniów z kl. V i VI
- wycieczka do kina lub teatru
- wykonywanie ( samodzielnie lub z pomocą rodzica) ilustracji do przeczytanych bajek
6. Metody pracy
- pokaz
- pogadanka
- lekcja biblioteczna
- czytanie bajek
- wypowiedzi dzieci na dany temat
- wycieczki do teatru lub kina
7. Formy pracy
- praca w grupie lub zespołach
- praca indywidualna
8. Spodziewane efekty
- rozbudzenie zainteresowania książką i słowem drukowanym
- zapoznanie z wybranymi utworami literatury dziecięcej
- poznanie terminów i pojęć związanych z biblioteką i książką
- ukształtowanie nawyku czytania
- rozwijanie wyobraźni i kształtowanie osobowości
- poszerzanie słownictwa, nauka myślenia
- lepsze zrozumienie ludzi, świata i siebie
- ochrona przed uzależnieniem od telewizji
9. Pomiar osiągnięć
Ocena uczniów polegać będzie na:
- rozmowie z uczniami
- wykonywaniu prac plastycznych i eksponowaniu ich w „galerii”
klasowej
- przeprowadzaniu konkursów
- ankieta dla uczniów(rozmowa)
- test wiadomości
10. Sposoby ewaluacji
Aby przekonać się czy cele zawarte w innowacji zostały zrealizowane, konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji. Dzięki temu uzyskamy niezbędne informacje dotyczące wartości i celowości wprowadzonej innowacji oraz wskazówki do jej ewentualnej modyfikacji.
Ewaluacji posłużą następujące narzędzia:
- ocena wyników konkursów
- obserwacja uczniów, ich sposobu wypowiadania się i zasobu słownictwa
- ankieta dla uczniów (rozmowa)
- test wiadomości
11. Wykaz pozycji książkowych planowanych do wykorzystania:
- J. Brzechwa - Wiersze i bajki
- H. Ch. Andersen - „Baśnie”
- Bracia Grimm - „Baśnie”
- C.Collodi - Pinokio
- A.A. Milne - Kubuś Puchatek
- J. Tuwim - Wiersze dla dzieci
- M Konopnicka - Na jagody
- Ch. Perrauit - Bajki
- Cz. Janczarski - Miś Uszatek
- utwory o przyrodzie
- utwory o zwierzętach
- komiksy
- wiersze i bajki M. Konopnickiej
- inne utwory z literatury dziecięcej
Opracowała
mgr Grażyna Krzymińska
|