- przedstawia okres klasyczny jako szczyt rozwoju kultury greckiej
- wymienia najważniejsze osiągnięcia kultury greckiej i rzymskiej
- wskazuje eposy Homera jako początki literatury; określa ich tematykę, wskazuje najważniejsze cechy
- wymienia bohaterów wojny trojańskiej; charakteryzuje najważniejszych z nich
- wymienia i opowiada wybrane przygody Odyseusza
- wyjaśnia termin: porównanie homeryckie (na przykładach)
- przedstawia cechy herosa greckiego (np. na przykładzie Achillesa)
- układa zdania, w których pojawią się w różnych znaczeniach słowa: heros, heroizm, heroiczny
Iliada i/lub Odyseja Homera
(przypomnienie lektury z gimnazjum)
2
Mity, czyli opowieści o Początku (1 g)
Uczeń:
- wyjaśnia na przykładach, czym jest mit
- podaje cechy mitu jako opowieści dawnych ludów
- wymienia podstawowe rodzaje mitów
- przedstawia, jak wg mitologii greckiej powstał świat, bogowie, ludzie
- przedstawia „genealogię” bogów greckich
- streszcza (opowiada) wybrane mity
- wskazuje najważniejszych bogów greckich, określa ich „specjalizacje” i cechy
- określa, w czym bogowie greccy byli podobni do ludzi, a czym się od nich różnili.
greckie mity genezyjskie w opracowaniu J. Parandowskiego lub innych autorów
(powtórzenie wiadomości z gimnazjum)
3
Bogowie i herosi.
W świecie mitów greckich (2-3 g)
Uczeń:
- omawia różne funkcje mitów (dawniej i dziś)
- przedstawia postacie bogów i herosów, wskazując ich symbolikę
- na podstawie poznanych mitów wskazuje archetypy i toposy ważne dla kultury europejskiej (np. topos labiryntu, wędrówki, Arkadii, archetyp władcy, zdobywcy, wojownika, matki itp.)
- uzasadnia, dlaczego każdy Europejczyk powinien znać mity greckie
- określa ważne dla starożytnych wartości, które wpisane są w opowieści mityczne
- *układa własną opowieść o strukturze mitu
- wyjaśnia pochodzące z mitów greckich związki frazeologiczne utrwalone w języku polskim
- wskazuje rzeczowniki, które pierwotnie funkcjonowały jako nazwy własne, a potem stały się nazwami pospolitymi (np. chaos, narcyz, adonis, nestor)
- czyta ze zrozumieniem fragment literatury naukowej; znajduje w nim potrzebne informacje
- na podstawie przeczytanych tekstów buduje definicję mitu
- w czytanym tekście informacyjnym wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia
- wyjaśnia, czym jest frazeologizm
- rozpoznaje frazeologizmy (w tekście)
- wymienia najważniejsze źródła frazeologizmów (mity greckie, Biblia, literatura)
- podaje i wyjaśnia znane frazeologizmy wywodzące się z mitologii i Biblii
- stosuje w tekście frazeologizmy (wywodzące się z mitologii greckiej)
- poprawia błędy frazeologiczne (w tekście)
- przy pomocy nauczyciela interpretuje utwór Herberta
- w czytanym tekście wskazuje obecność toposu antycznego; wyjaśnia jego znaczenie
mity greckie w opracowaniu J. Parandowskiego i innych autorów – fragmenty zamieszczone w podręczniku i inne, przedstawiające:
- na przykładzie znanego dramatu przedstawia budowę tragedii antycznej:
określa rolę chóru
wyjaśnia, na czym polegały trzy jedności
- wymienia inne zasady rządzące budową tragedii antycznej (np. niepokazywanie scen drastycznych, maksimum trzech aktorów na scenie itp.)
- czyta ze zrozumieniem tekst informacyjny; znajduje w nim informacje potrzebne do interpretacji tragedii
Król Edyp
6
Geneza teatru starogreckiego
(1 g)
Uczeń:
- przedstawia genezę dramatu antycznego, wywodząc ją od świąt ku czci Dionizosa
- posługując się rysunkiem (zdjęciem), opowiada o wyglądzie i funkcji amfiteatru greckiego oraz zasadach gry aktorów
- prezentuje najważniejszych twórców dramatu greckiego (Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Arystofanes)
- wyjaśnia, jak starożytni Grecy rozumieli piękno
- wykorzystując wskazówki z podręcznika, opisuje rzeźbę Praksytelesa
- gromadzi wywodzące się od nazw greckich słownictwo związane z teatrem i tragedią
materiały informacyjne i ilustracje z podręcznika (rozdz. 2);
sztuka grecka okresu klasycznego; porządki architektoniczne;
Praksyteles, Hermes z małym Dionizosem
7
Miłośnicy mądrości – wielcy filozofowie świata starożytnego.
Antyczne szkoły filozoficzne (1 g)
Uczeń:
- wie, co jest przedmiotem filozofii i jakie są główne dyscypliny filozoficzne
- stawia podstawowe pytania filozoficzne
- wyjaśnia, kim byli: Sokrates, Platon, Arystoteles, Diogenes, Zenon z Kition, Epikur, Seneka i Marek Aureliusz
- redaguje noty biograficzne omawianych filozofów greckich, krótko charakteryzuje najważniejsze założenia ich filozofii (na podstawie podręcznika)
- określa cele, jakie stawiała przed sobą filozofia człowieka
- prezentuje główne szkoły filozoficzne starożytnej Grecji i Rzymu, wskazując ich najważniejsze poglądy (na podstawie podręcznika)
- w swoich wypowiedziach poprawnie używa terminów: platonicy, idealizm platoński, stoicy, epikurejczycy,
- dostrzega problemy filozoficzne związane z wybranymi nurtami filozofii antycznej oraz innych filozofów
- korzysta ze słowników i leksykonów
Informacje o filozofii antycznej z podręcznika.
PROPONOWANE KONTEKSTY
malarstwo:
Rafael, Szkoła ateńska
J.-L. David, Śmierć Sokratesa
8
Biblia – księga nad księgami (2 g)
Uczeń:
- podaje podstawowe wiadomości na temat Biblii (pochodzenie, budowa, Stary i Nowy Testament, księgi biblijne, gatunki biblijne, języki Biblii, Pięcioksiąg Mojżeszowy, rozdziały i wersety)
- wymienia najważniejsze księgi Starego Testamentu, postaci bohaterów biblijnych (np. Kain i Abel, Abraham, Izaak i Jakub, Noe, Salomon i Dawid, postacie proroków itp.) oraz motywy (np. wieża Babel, potop itp.)
- wyjaśnia, na czym polega religijna i kulturowa rola Biblii
- wymienia sposoby odczytywania Biblii (jako księgi świętej, jako dzieła zawierającego sens moralny, jako tekstu kultury)
- relacjonuje (streszcza) biblijny opis stworzenia świata i człowieka oraz wygnanie pierwszych rodziców z raju
- odczytuje biblijny opis stworzenia świata jako hymn na cześć Wszechmogącego; porównuje go z mitologiczną kosmogonią
- poprawnie używa pojęć: politeizm, monoteizm
Biblia – wiadomości ogólne
Fragmenty z Księgi Rodzaju: [Stworzenie świata i człowieka], [Grzech pierworodny i wygnanie z raju]
(przypomnienie wiadomości i tekstów z gimnazjum)
9
Księga Hioba, czyli opowieść o wielkim cierpieniu (1 g)
Uczeń:
- opowiada (streszcza) historię Hioba
- podejmuje próby samodzielnego odczytania sensów czytanej opowieści
- formułuje własne sądy i opinie, uzasadnia je
- tworzy samodzielne wypowiedzi argumentacyjne (stawia tezę i dobiera argumenty, odwołując się do czytanych tekstów)
- czyta ze zrozumieniem eseistyczny tekst popularnonaukowy; wykorzystuje zawarte w nim informacje do interpretacji opowieści biblijnej
- ujmuje własne refleksje na temat cierpienia i wiary oraz związanych z nimi tekstów w wypowiedzi pisemnej
- opisuje styl biblijny, wskazując jego charakterystyczne cechy i typowe środki stylistyczne
Księga Hioba (fragm.)
A. Świderkówna, [Tajemnica ludzkiego cierpienia]
10
Modlitwa wieków (1-2 g)
Uczeń:
- wyjaśnia, jakim gatunkiem jest psalm biblijny
- podaje podstawowe wiadomości o Księdze Psalmów (m.in. na temat jej autorstwa)
- wymienia podstawowe rodzaje psalmów
- rozpoznaje rodzaj wskazanego psalmu
- interpretuje psalmy biblijne jako uniwersalną opowieść o relacjach między człowiekiem a Bogiem
- określa obraz Boga przedstawiony w psalmach, przywołując zastosowane środki językowe (np. porównania, epitety, symbole)
- odwołując się do wybranych fragmentów, wskazuje symboliczność języka psalmów
- podaje najważniejsze przekłady psalmów na język polski
Księga Psalmów
Psalm 6, Psalm 144,
inne wybrane psalmy w różnych tłumaczeniach (przypomnienie z gimnazjum)
11
Ponadczasowe obrazy miłości (1 g )
Uczeń:
- czyta głośno, z właściwą dykcją i intonacją fragmenty Pieśni nad Pieśniami
- swoimi słowami przedstawia ich temat, charakteryzuje uczestników dialogi
- w czytanych fragmentach wskazuje cechy pieśni miłosnej
- odczytuje religijny sens miłosnego dialogu
- wskazuje charakterystyczne obrazy i symbole, odczytuje ich symboliczny sens (korzysta ze słowników i leksykonów)
- wyjaśnia, dlaczego Pieśń nad Pieśniami znalazła się wśród tekstów religijnych
- przedstawia obraz miłości ukazany w hymnie św. Pawła
- w utworze św. Pawła wskazuje cechy gatunkowe hymnu
- określa, jaki obraz miłości wyłania się z Biblii
- przedstawia różne koncepcje miłości obecne w kulturze europejskiej (np. miłość kochanków, miłosierdzie, chrześcijańska wspólnota), odwołując się do znanych sobie utworów literackich i filmów; konfrontuje je z biblijnym obrazem miłości
Pieśń nad Pieśniami
(fragm.)
Hymn o miłości z Pierwszego listu św. Pawła do Koryntian
- przedstawia przypowieść (parabolę) jako gatunek literacki
- przedstawia cechy przypowieści biblijnych
- we wskazanych fragmentach odnajduje charakterystyczne cechy stylu biblijnego (paralelne konstrukcje składniowe, rozpoczynanie zdań od spójników, podział na wersety, przestawny szyk zdania, charakterystyczne słownictwo itd.)
wybrane przypowieści biblijne z Nowego Testamentu, np.
- o miłosiernym Samarytaninie,
- o synu marnotrawnym,
- o kąkolu, o siewcy
- o pannach mądrych i głupich
PROPONOWANE KONTEKSTY
Malarstwo, np. Rembrandt, Powrót syna marnotrawnego
13
Prorocy Starego Testamentu (1 g)
Uczeń:
- krótko przedstawia kilku wybranych proroków Starego Testamentu
- wyjaśnia znaczenia słów: prorok, profeta, teofania
- czyta fragmenty Księgi Izajasza, wskazując ich sensy dosłowne i symboliczne
- przedstawia (swoimi słowami) wizję Izajasza
- wskazuje (na przykładach), jaka była rola proroków Starego Testamentu
- wskazuje charakterystyczne cechy stylu i główne środki stylistyczne języka Księgi Izajasza (np. paralelizmy składniowe)
- czyta ze zrozumieniem tekst popularnonaukowy; znajduje w nim informacje potrzebne do zrozumienia księgi biblijnej
- w czytanym tekście popularnonaukowym znajduje tezy i argumentację
Księga Izajasza
(fragm.)
A. Świderkówna, Prorocy
14
Apokalipsa, czyli księga nadziei (1 g)
Uczeń:
- wyjaśnia znaczenie słowa „apokalipsa” (objawienie, odsłonięcie)
- podaje podstawowe informacje na temat Apokalipsy św. Jana
- opowiada, jakie wydarzenia, według Apokalipsy św. Jana,nastąpią przy końcu świata
- wymienia najważniejsze symbole Apokalipsy i podaje ich znaczenia (np. Baranek, siedem pieczęci, czterej jeźdźcy, Bestia, Babilon)
- wskazuje najważniejsze cechy stylu Apokalipsy św. Jana(wizyjność, symboliczność, hiperbolizacja)
- przedstawia apokalipsę jako biblijny gatunek literacki
- przy pomocy nauczyciela interpretuje wiersz współczesny, określając jego zasadę kompozycyjną
- wskazuje charakterystyczne środki stylistyczne (zwłaszcza z zakresu słownictwa i składni) i określa ich funkcje w wierszu
- wyjaśnia, na czym polega szczególność wizji końca świata w wierszu poety współczesnego
- w czytanym utworze wskazuje nawiązania do Apokalipsy i określa ich funkcję
- określa styl i nastrój wiersza
Apokalipsa św. Jana(fragm.)
PROPONOWANE KONTEKSTY
grafika:
A. Dürer, Czterej jeźdźcy Apokalipsy
Cz. Miłosz, Piosenka
o końcu świata
15
Biblia w naszej kulturze (synteza) (1 g)
Uczeń:
- opowiada (streszcza) wskazane przez nauczyciela opowieści biblijne
- lokalizuje najważniejsze postacie, motywy i obrazy biblijne (np. wieża Babel, Arka Noego, Dziesięcioro Przykazań, Józef, Mojżesz, walka Dawida z Goliatem, świątynia Salomona, niewola babilońska)
- uzasadnia, dlaczego każdy Europejczyk (niezależnie od światopoglądu i wyznania) powinien poznać Biblię
- interpretuje opowieści biblijne, odczytując ich znaczenie paraboliczne (symboliczne) w kontekście całej Biblii
- na przykładach fragmentów wskazuje charakterystyczne cechy stylu biblijnego
- komentuje obecność motywów biblijnych w dziełach pochodzących z różnych epok (np. w malarstwie lub w poezji współczesnej)
- wskazuje przykłady funkcjonowania toposów biblijnych w kulturze (np. wieża Babel)
- w swoich wypowiedziach używa poprawnie pojęć: archetyp, topos
- wskazuje wywodzące się z Biblii związki frazeologiczne obecne w naszym języku, wyjaśnia ich przenośne znaczenie
- wymienia pochodzące z Biblii nazwy własne, które w tradycji europejskiej utrwaliły się jako rzeczowniki pospolite (np. sodoma i gomora, apokalipsa, judasz)
- poprawnie używa biblizmów w zdaniach
- odczytuje wiersz Herberta jako wykładnię
znaczenia Biblii w życiu człowieka
fragmenty Biblii odnoszące się do wybranych postaci i pojęć, np.: Józef, Jakub, wieża Babel, świątynia Salomona, Jerozolima, Kain i Abel, Salomon, Dawid, Dekalog, Sodoma i Gomora, Kohelet i motyw vanitas
(przypomnienie fragmentów i wiadomości z gimnazjum)
Z. Herbert, Książka
16
Praca klasowa nr 1 wraz z poprawą (3g)
Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności – kartkówki zapowiedziane i niezapowiedziane, sprawdziany, testy wiedzowe, wypracowania klasowe, testy na rozumienie tekstu, dyktanda, odpowiedzi ustne.