Liczba punktów odpowiadająca zajęciom o charakterze praktycznym (P)
Liczba punktów ECTS odpowiadająca zajęciom wymagającym bezpośredniego kontaktu (BK)
2
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI
CELE PRZEDMIOTU
C1. przedstawienie niezbędnego zakresu wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, umożliwiającego rozumienie zjawisk fizycznych występujących w budynku i jego elementach oraz poznanie zasad projektowania przegród budowlanych w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej pod względem akustycznym, ukierunkowanych na zapewnienie właściwego komfortu akustycznego pomieszczeń o różnym przeznaczeniu.
C2. przedstawienie podstawowego zakresu wiedzy z zakresu akustyki urbanistycznej ukierunkowanego na zapewnienie właściwego klimatu akustycznego na terenach zurbanizowanych
C3. przedstawienie podstawowego zakresu wiedzy z zakresu aerodynamiki i biourbanistyki ukierunkowanego na zapewnienie właściwych warunków ruchu mas powietrza na terenach zurbanizowanych
PRZEDMIOTOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA
Z zakresu wiedzy:
PEK_W01 – Ma podstawową wiedzę w zakresie właściwości cieplno-wilgotnościowe konstrukcji przegród budowlanych. Zna i potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska dotyczące oświetlenia światłem dziennym i sztucznym. Ma elementarną wiedzę w zakresie akustyki — propagacji w przestrzeni otwartej, akustyki wnętrz, izolacyjności akustycznej przegród.
PEK_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie aerodynamiki, Zna i potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska dotyczące ruchu mas powietrza na terenach otwartych i zabudowanych . Ma elementarną wiedzę w zakresie metod badań modelowych.
Z zakresu umiejętności kierunkowych:
PEK_U01 – Potrafi zaprojektować przegrodę z uwzględnianiem wymagań cieplno-wilgotnościowych. Posiada umiejętność zaprojektowanie architektonicznego ochrony przeciwdźwiękowej i odpowiedniego oświetlenia.
PEK_U02 – Potrafi zaprojektować układ zabudowy z uwzględnianiem wymagań ruchu mas powietrz wokół budynku. Posiada umiejętność zaprojektowania architektoniczno-urbanistycznych układów zabudowy osłaniających i dynamizujących ruch powietrza
Z zakresu kompetencji społecznych:
PEK_K01–Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera-architekta, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TREŚCI PROGRAMOWE
Forma zajęć – wykład
Liczba
godzin
W-y 1
Wprowadzenie do kursu. Zagrożenia środowiska hałasem i drganiami. Cele i zadania akustyki budowlanej. Podstawowe wiadomości o dźwięku, prawa, definicje, jednostki.
Zasady rozprzestrzeniania się dźwięku w przestrzeni otwartej i w pomieszczeniu zamkniętym. Kryteria oceny hałasu. Oddziaływanie hałasu na ludzi. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniach. Oddziaływanie drgań na człowieka. Oddziaływanie drgań mechanicznych na budynki.
2
W-y 2
Podstawy ochrony akustycznej budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej. Drogi rozprzestrzeniania się dźwięku w budynkach. Metody realizacji ochrony przeciwdźwiękowej w budynkach. Wymagania normowe. Zasady sytuowania i rozplanowania pomieszczeń w budynku. Kształtowanie bryły i elewacji budynku. Dobór rozwiązań przegród zewnętrznych i wewnętrznych.
Izolacyjność akustyczna przegród budowlanych od dźwięków powietrznych i uderzeniowych. Przenoszenie dźwięku przez przegrodę oraz miedzy pomieszczeniami. Wpływ bocznego przenoszenia dźwięku na izolacyjność akustyczną. Wpływ konstrukcji przegrody na jej izolacyjność akustyczną.
2
W-y 3
Zasady projektowania przegród budowlanych pod względem akustycznym. Izolacyjność akustyczna ścian lekkich i masywnych. Izolacyjność akustyczna stropów. Pływające podłogi. Lekkie układy podłogowe. Izolacyjność akustyczna okien i drzwi balkonowych. Izolacyjność akustyczna drzwi.
2
W-y 4
Materiały, wyroby i ustroje dźwiękochłonne. Parametry określające właściwości dźwiękochłonne materiałów, wyrobów i ustrojów. Ogólne zasady stosowania.
2
W-y 5
Zasady ogólne ochrony pomieszczeń przed hałasami od urządzeń instalacyjnych. Elementy miernictwa akustycznego w budynkach
2
W-y 6
Akustyka urbanistyczna: (wiadomości ogólne, ochrona przed hałasem, prognozowanie hałasów komunikacyjnych, analiza klimatu akustycznego – hałas drogowy, metoda obliczeniowa, wytyczne projektowania)
2
W-y 7
Aerodynamika architektoniczno-urbanistyczna: (wiadomości ogólne, prognozowanie ruchów powietrza wokół budynku i ich zespołów, przeprowadzenie badań modelowych, wybór optymalnej funkcji terenu o określonych warunkach wietrznych)
2
W-y 8
1
Suma godzin
15
STOSOWANE NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE
1. Wykład tradycyjny z wykorzystaniem transparencji i slajdów
2. Praca własna – samodzielne studia i przygotowanie do egzaminu