KARTA PRZEDMIOTU
Kod przedmiotu
|
|
Nazwa przedmiotu w języku
|
polskim
|
Lektorat języka obcego B1
|
angielskim
|
Foreign language course B1
|
-
USYTUOWANIE PRZEDMIOTU W SYSTEMIE STUDIÓW
1.1. Kierunek studiów
|
Położnictwo
|
1.2. Forma studiów
|
studia stacjonarne
|
1.3. Poziom studiów
|
studia pierwszego stopnia licencjackie
|
1.4. Profil studiów
|
ogólnoakademicki/praktyczny
|
1.5. Specjalność
|
|
1.6. Jednostka prowadząca przedmiot
|
SJO UJK Kielce
|
1.7. Osoba przygotowująca kartę przedmiotu
|
mgr Renata Suchojad, mgr Anna Wciślik
|
1.8. Osoba odpowiedzialna za przedmiot
|
I rok I° studia stacjonarne:
Jęz. angielski: A. Słońska, J. Szajewski, A. Wciślik, A. Jarosińska
II rok I° Studia stacjonarne:
Jęz. angielski: S.Sobocki, K.Wieczorek, P.Jędrzejczyk, H.Barszczewska-Kołacz, A.Słońska, W.Baran, E. Stępniewska – Dworak
|
1.9. Kontakt
|
sjo@ujk.edu.pl
|
-
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PRZEDMIOTU
2.1. Przynależność do modułu
|
ogólnouczelniany
|
2.2. Status przedmiotu
|
obowiązkowy
|
2.3. Język wykładowy
|
angielski/polski
|
2.4. Semestry, na których realizowany jest przedmiot
|
1)stacjonarne- ogółem 120 godz., semestralnie – I sem / 30 godz., II sem /30 godz., III sem / 30 godz., IV sem / 30 godz.
|
2.5. Wymagania wstępne
|
Znajomość języka na poziomie A2 według ESOKJ – kwalifikacja do grup zgodnie ze strategią nauczania języków obcych w UJK w Kielcach.
|
-
FORMY, SPOSOBY I METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ
-
Formy zajęć
|
Lektorat
| -
Sposób realizacji zajęć
|
Zajęcia tradycyjne w pomieszczeniach dydaktycznych UJK.
| -
Sposób zaliczenia zajęć
|
Zaliczenie z oceną po każdym semestrze nauki. Uczelniany egzamin certyfikacyjny na poziomie B1, nie później niż do końca ostatniego semestru studiów.
| -
Metody dydaktyczne
|
Metody bazujące na podejściu komunikacyjnym; metoda eklektyczna, łącząca różne elementy metod podających i problemowych, w tym dyskusje i formy aktywizujące.
| -
Wykaz literatury
|
podstawowa
|
1.Evans V., Salcido K. Nursing. Express Publishing. Newbury 2011.
2.Grice T. Oxford English for Careers Nursing1.Oxford University Press.Oxford 2007.
3. Wright.R. Cagnol B. Enlish for Nursing2. . Pearson Education Limited. Harlow 2011.
4. Redston Ch., Cunningham G. Face2Face Intermediate (SB,WB). Cambridge University Press. Cambridge 2006.
5.Publikacje i materiały autorskie.
|
uzupełniająca
|
Swobda-Rydz U. tłum.Cambridge English for Nursing Pre-Intermediate, Indeks agielsko-polskich terminów Indeks terminów medycznych wraz z objaśnieniami. Cambridge
University Press.Warszawa 2010
2. Słomski P. Concise Medical Dictionary English-Polish and Polish
English. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2009
3.CraceA., Acklam R. New Total English Pre-intermediate
( SB,WB). Pearson Education Limited. Harlow 2011
|
-
CELE, TREŚCI I EFEKTY KSZTAŁCENIA
-
Cele przedmiotu
CW/C01- systematyzowanie wiedzy w zakresie struktur leksykalno-gramatycznych.
CU/C02- rozwijanie sprawności językowych pozwalających na proste posługiwanie się językiem ogólnym.
CU/C03 – zapoznanie studenta z terminologią właściwą dla kierunku studiów.
CK/C04 - kształtowanie świadomości poszerzania kompetencji językowych oraz motywacji do samodzielnej pracy.
|
Treści leksykalne
Podstawowe słownictwo specjalistyczne związane z kierunkiem studiów:
Szpital: np. rodzaje szpitali, oddziały w szpitalu, wyposażenie, personel, procedury szpitalne
Instrumenty medyczne: np. igły, strzykawki, zestaw do podawania kroplówki, sonda.
Specjalności w pielęgniarstwie: np. pielęgniarstwo chirurgiczne, kardiologiczne, ratunkowe, rodzinne, położnicze.
Podstawowa terminologia anatomiczna: np. narządy i układy narządów
Podstawowa terminologia kliniczna : np. opisywanie wybranych chorób układów krążenia, oddechowego, pokarmowego, urazów
Zabiegi chirurgiczne : np. przygotowanie pacjenta do operacji i opieka pooperacyjna
Poród rodzaje : np. naturalny, indukowany, cesarskie cięcie
Podstawowe rodzaje lekarstw : np. antybiotyki, dozowanie leków, szczepienia
Obowiązki pielęgniarki: np. sporządzanie karty choroby, monitorowanie pacjenta, komunikacja z pacjentem i jego rodziną
Higiena : np. bakterie, sterylność, odpady
Język ogólny
w zakresie następujących tematów:
uniwersytet: np.przedmiot studiów, rodzaje i tryby studiowania, znaczenie wykształcenia
praca: np. warunki pracy i zatrudnienia, rynek pracy
człowiek: np.wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje
życie rodzinne i towarzyskie: np. członkowie rodziny, koledzy, formy spędzania wolnego czasu, konflikty, sposoby komunikowania się
dom: np. miejsce zamieszkania , życia na wsi oraz w mieście, opis domu/mieszkania, wyposażenie
żywienie: np. posiłki i ich przygotowywanie, żywność modyfikowana genetycznie, diety i ich wpływ na zdrowie, otyłość
zdrowy styl życia : np. sport , unikanie uzależnień
nauka i technika : np. odkrycia naukowe, nowe technologie, media ( telewizja, prasa, internet)
świat przyrody: np. zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, zachowania proekologiczne
Treści gramatyczne:
-
Czasowniki posiłkowe (auxiliary verbs) – do, be, have
-
Czasy Present Simple i Present Continuous
-
Czasy Present Perfect Simple i Past Simple
-
Czasy Past Simple i Past Continuous
-
Czasy Present Perfect Simple i Continuous
-
Czas Past Perfect Simple
-
Formy -ing i bezokolicznik
-
Zdania przydawkowe (relative clauses)
-
Formy przyszłe – (Present Continuous, be going to, will)
-
Formy stopnia wyższego i najwyższego przymiotników
-
Przymiotniki z końcówką –ed i -ing
-
Czasowniki modalne – nakazy i zakazy ( must, mustn`t, have to)
-
Wyrażanie umiejętności ( can, be able to)
-
Wyrażanie pozwolenia ( can, be allowed to)
-
Wyrażanie prawdopodobieństwa ( may, might, it`s possible)
-
Strona bierna
-
Zdania czasowe ( when, as soon as, unless)
-
Zdania warunkowe – typ 0 ,1,2,3
-
Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
-
Użycia like
-
Przedimki
-
Pytania o podmiot i dopełnienie
-
Czasowniki used to i would
-
Przysłówki
-
Czasowniki make, let, allow
-
Mowa zależna
-
Czasowniki złożone phrasals
Funkcje językowe:
-
Opisywanie przedmiotów, porównywanie z innymi obiektami, opisywanie ich funkcji.
-
Opisywanie miejsc oraz przekazywanie i uzyskiwanie praktycznych informacji ich dotyczących.
-
Prezentacja opinii oraz wyrażanie zgody lub braku zgody na czyjąś opinię.
-
Przedstawianie faktów z przeszłości i teraźniejszości.
-
Opowiadanie o marzeniach, nadziejach i planach na przyszłość, szczegółowe opisanie zawodu, który chciałoby się wykonywać, np. miejsce pracy, obowiązki, niezbędne umiejętności.
-
Wyrażanie domysłów i przypuszczeń.
-
Przedstawianie prośby o radę oraz udzielanie rad.
-
Wyrażanie pewności , przypuszczenia oraz wątpliwości.
-
Udzielanie instrukcji.
-
Przedstawianie wad i zalet różnych rozwiązań.
-
Pisanie e-maili w stylu nieformalnym oraz odpowiadanie na e-maile w tym samym stylu.
-
Pisanie raportu, karty obserwacji
|
kod
|
Student, który zaliczył przedmiot
|
Odniesienie do efektów kształcenia
|
w zakresie WIEDZY:
|
dla kierunku
|
dla obszaru
|
W01
|
zna struktury gramatyczno-leksykalne pozwalające mu na opisywanie siebie i najbliższego otoczenia
|
POŁ1P_W1
|
A.W1.
|
W02
|
ma wystarczającą wiedzę ogólną oraz z zakresu studiowanego kierunku, pozwalającą na porozumiewanie się w środowisku akademickim
i zawodowym w stopniu podstawowym
|
POŁ1P_W95
|
B.W62.
|
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:
|
|
|
U01
|
przygotowuje formy wypowiedzi pisemnej o tematyce ogólnej z elementami problematyki właściwej dla studiowanego kierunku (np. list nieformalny, rozprawka) z wykorzystaniem różnych źródeł
|
POŁ1P_U50
POŁ1P_U51
|
B.U35.
B.U36.
|
U02
|
potrafi wyrazić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji o tematyce ogólnej z elementami problematyki zawodowej oraz je uzasadnić, z wykorzystaniem różnych źródeł
|
POŁ1P_U51
|
B.U36.
|
U03
|
porozumiewa się komunikatywnie z innymi użytkownikami języka; potrafi udzielić instrukcji, zebrać wywiad; nawiązuje, prowadzi i podtrzymuje rozmowę; potrafi argumentować, wyrażać opinie na znane mu tematy dotyczące zainteresowań zawodowych i osobistych
|
POŁ1P_U51
|
B.U36.
|
U04
|
umie wychwycić sens nieskomplikowanych komunikatów językowych i prostych publikacji związanych z tematyką studiów; umie wyrazić swoje stanowisko na ich temat
|
POŁ1P_U50
POŁ1P_U51
|
B.U35.
B.U36.
|
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
|
|
|
K01
|
rozumie potrzebę uczenia się języka obcego przez całe życie i jest świadomy jego znaczenia jako narzędzia szeroko rozumianej komunikacji społecznej.
|
POŁ1P_K2
|
D.K2.
|
K02
|
jest w stanie nawiązywać samodzielnie kontakty społeczne, pracować w grupie i porozumiewać się z nią.
|
POŁ1P_K8
|
D.K8.
|
-
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia
|
na ocenę 3
|
na ocenę 3,5
|
na ocenę 4
|
na ocenę 4,5
|
na ocenę 5
|
a) Zaliczenie
51%-60%
wyniku prac i kolokwiów weryfikujących wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania
|
a) Zaliczenie
61%-70%
wyniku prac i kolokwiów weryfikujących wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania
|
a) Zaliczenie
71%-80%
wyniku prac i kolokwiów weryfikujących wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania
|
a) Zaliczenie
81%-90%
wyniku prac i kolokwiów weryfikujących wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania
|
a) Zaliczenie
91%-100%
wyniku prac i kolokwiów weryfikujących wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania
|
b) Egzamin
Certyfikacyjny
poziom B2
51%-60%
punktów możliwych do uzyskania
|
b) Egzamin
Certyfikacyjny
poziom B2
61%-70%
punktów możliwych do uzyskania
|
b) Egzamin
Certyfikacyjny poziom B2
71%-80%
punktów możliwych do uzyskania
|
b) Egzamin
Certyfikacyjny poziom B2
81%-90%
punktów możliwych do uzyskania
|
b) Egzamin
Certyfikacyjny
poziom B2
91%-100%
punktów możliwych
do uzyskania
|
-
Metody oceny
|
Egzamin ustny
poziom B2
|
Egzamin pisemny
poziom B2
|
Projekt
|
Kolokwium
|
Zadania domowe
|
Referat
Sprawozdania
|
Dyskusje
|
Inne
|
X(ćw.)
|
X(ćw.)
|
|
X(ćw.)
|
X(ćw.)
|
|
X(ćw.)
|
X(ćw.)
- praca własna studenta (np. portfolio, teczka z materiałami opracowanymi samodzielnie)
|
-
BILANS PUNKTÓW ECTS – NAKŁAD PRACY STUDENTA
Kategoria
|
Obciążenie studenta
|
Studia
stacjonarne
|
Studia
niestacjonarne
|
LICZBA GODZIN REALIZOWANYCH PRZY BEZPOŚREDNIM UDZIALE NAUCZYCIELA /GODZINY KONTAKTOWE/
|
132
|
102
|
Udział w ćwiczeniach, konwersatoriach
|
120
|
90
|
Udział w konsultacjach
|
8
|
8
|
Udział w egzaminie
|
4
|
4
|
Inne
|
|
|
SAMODZIELNA PRACA STUDENTA /GODZINY NIEKONTAKTOWE/
|
93
|
123
|
Przygotowanie do ćwiczeń, konwersatorium
|
72
|
102
|
Przygotowanie do egzaminu
|
21
|
21
|
Inne
|
|
|
ŁĄCZNA LICZBA GODZIN
|
225
|
225
|
PUNKTY ECTS za przedmiot
|
9
|
9
|
Przyjmuję do realizacji: (data i podpisy osoby prowadzącej przedmiot w danym roku akademickim)
.....................................................................................................................................
|