„Treści programowe” Kraków, dnia 04.04.2008
Zakład: Teorii i Metodyki Sportów Wodnych
PLAN REALIZACJI PRZEDMIOTU: Teoria i metodyka pływania i ratownictwa wodnego Kierunek Wychowanie Fizyczne, studia stacjonarne II stopień
CELE NAUCZANIA: Dostarczanie wiedzy teoretycznej i doskonalenie umiejętności praktycznych umożliwiających nauczanie i doskonalenie pływania ludzi w różnym wieku i na różnych poziomach umiejętności pływackich; dostarczanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych umożliwiających zastosowanie kompetencji pływackich dla potrzeb rekreacyjnych i utylitarnych.
ZAGADNIENIA, KTÓRYCH ZNAJOMOŚĆ JEST WYMAGANA PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO ZAJĘĆ: Posiadanie wiedzy w zakresie nauczanym podczas studiów Wychowania Fizycznego I stopnia.
-
UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANE PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO ZAJĘĆ: Posiadanie umiejętności w zakresie nauczanym na studiach Wychowania Fizycznego I stopnia
-
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bartkowiak E., (1999), Pływanie sportowe, Biblioteka Trenera Warszawa.
Czabański B., Fiłon M., Zatoń K. (2003): Elementy teorii pływania. AWF Wrocław.
Dybińska E. (2009). Uczenie się i nauczanie pływania. Zagadnienia wybrane. AWF Kraków.
Munzinger P., Kasinger H. (2003): Nurkowanie w sprzęcie ABC. Alma Press Warszawa.
Ostrowski A. (1992): Wodne sporty rekreacyjne. AWF Kraków.
Ostrowski A. (2003): Zabawy i rekreacja w wodzie, WSiP Warszawa.
Przepisy Pływania FINA 2009 - 2013.
-
LITERATURA ZALECANA:
Bartkowiak E. (1997): Pływanie, COS, Warszawa.
Płatonow W. (1997): Trening wyczynowy w pływaniu, Biblioteka Trenera Warszawa.
Maglischo E.W. (2003): Swimming fastest. Human Kinetics.
Juszkiewicz M., (2008), Pływanie w kategoriach wartości. FALL Kraków
-
PLAN I ORGANIZACJA ZAJĘĆ: Zajęcia obejmują 30 godzin ćwiczeń. Nauczanie zakończone jest zaliczeniem praktycznym.
Ćwiczenia nr 1.
Liczba godzin: 10 godz.
Wymagana znajomość zagadnień: Kompetencje pływackie w zakresie nauczanym w ramach studiów Wychowania Fizycznego I stopnia.
Problematyka ćwiczenia: Zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć rekreacyjnych w środowisku wodnym; organizacja, przygotowanie i prowadzenie procesu służącego rekreacji w wodzie z zastosowaniem zabaw, konkursów i gier.
Nabyte umiejętności: Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć rekreacyjnych w środowisku wodnym.
Ćwiczenia nr 2.
Liczba godzin: 10 godz.
Wymagana znajomość zagadnień: Znajomość zagadnień związanych z ćwiczeniem nr 1.
Problematyka ćwiczenia: Doskonalenie pływania z wykorzystaniem metod stosowanych w treningu sportowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania wytrzymałości; doskonalenie i unifikacja technik pływackich oraz startów i nawrotów stosowanych w pływaniu sportowym.
Nabyte umiejętności: przygotowanie prowadzenie zajęć doskonalących technikę pływania z wykorzystaniem metod stosowanych w treningu pływackim.
Ćwiczenia nr 3.
Liczba godzin: 10 godz.
Wymagana znajomość zagadnień: Znajomość zagadnień związanych z ćwiczeniem nr 2.
Problematyka ćwiczenia: Nauczanie i doskonalenie nurkowania z zatrzymanym oddechem; nauczanie i doskonalenie nurkowania w sprzęcie ABC.
Nabyte umiejętności: Przygotowanie i prowadzenie zajęć z pływania z wykorzystaniem sprzętu ABC.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń są: Przepłynięcie 100 m (lub 200m) stylem zmiennym oraz umiejętności wykonania skoku startowego i nawrotów do stylu zmiennego (w ramach realizowanych zajęć istnieje możliwość uzyskania stopnia Instruktora Sportu lub Instruktora Rekreacji ze specjalnością pływanie); zanurzanie się z powierzchni wody i pływanie dystansowe pod wodą w sprzęcie ABC na odległość; opracowanie przykładowych zabaw, konkursów i gier w wodzie.
Wymagany ubiór na ćwiczenia: Strój do pływania, czepek pływacki, obuwie zamienne.
Dodatkowych wskazówek i konsultacji dotyczących przygotowania do zajęć udzielać będą: dr Mirosław Juszkiewicz, dr Andrzej Ostrowski w Zakładzie Teorii i Metodyki Sportów Wodnych, tel. 012 683 11 14, 012 683 11 19.
TEMATY ZAJĘĆ II ROK WF STACJONARNY STUDIA II STOPNIA
Temat 1. (2 godz.)
Zajęcia organizacyjne związane z uczestnictwem w zajęciach i zaliczeniem przedmiotu. Zasady bezpieczeństwa w czasie prowadzenia zajęć w wodzie. Doskonalenie poznanych sposobów pływania.
Temat 2. (2 godz.)
Zabawy, konkursy, gry w wodzie stosowane w doskonaleniu pływania.
Temat 3. (2 godz.)
Zabawy, konkursy, gry w wodzie stosowane w nauczaniu pływania dzieci.
Temat 4. (2 godz.)
Zabawy, konkursy, gry w wodzie stosowane w nauczaniu pływania młodzieży i dorosłych.
Temat 5. (2 godz.)
Organizacja zawodów sportowo-rekreacyjnych typu: spartakiada, festyn, święto sportu. Temat 6. (2 godz.)
Metody stosowane w treningu pływaków – metoda ciągła o stałej intensywności. Nauczanie i doskonalenie skoków startowych. Temat 7. (2 godz.)
Metody stosowane w treningu pływaków – metoda ciągła o zmiennej intensywności. Nauczanie techniki nawrotów pomiędzy stylem motylkowym i grzbietowym. Temat 8. (2 godz.)
Metody stosowane w treningu pływaków – metoda interwałowa. Nauczanie techniki nawrotów pomiędzy stylem grzbietowym i klasycznym.
Temat 9. (2 godz.)
Metody stosowane w treningu pływaków – powtórzeniowa. Nauczanie techniki nawrotów pomiędzy stylem klasycznym i dowolnym.
Temat 10. (2 godz.)
Elementy nurkowania z zatrzymanym oddechem bez użycia sprzętu ABC.
Temat 11. (2 godz.)
Elementy nurkowania z zatrzymanym oddechem z użyciem sprzętu ABC.
Temat 12. (2 godz.)
Doskonalenie nurkowania z zatrzymanym oddechem z użyciem sprzętu ABC.
Temat 13. (2 godz.)
Wykorzystanie umiejętności nurkowania i pływania w ABC do ratownictwa wodnego.
Temat 14. (2 godz.)
Zabawy, konkursy i gry z wykorzystaniem umiejętności nurkowania z zatrzymanym oddechem.
Temat 15. (2 godz.)
Zaliczenie 100 m stylem zmiennym – metody stosowane w treningu pływaków – metoda startowa. Zaliczenie nurkowania z zatrzymanym oddechem.
WYMAGANIA ZALICZENIOWE
KRYTERIUM
ZALICZENIOWE
OCENA
|
100 m st. zmiennym
[czas w min.]
|
Nurkowanie w ABC
[w metrach]
|
KOBIETY
|
MĘŻCZYŹNI
|
|
BARDZO DOBRA
|
do 1:35,0
|
do 1:25,0
|
50
|
plus
DOBRA
|
1:35,1 – 1:40,0
|
1:25,1 – 1:30,0
|
41,0 – 49,0
|
DOBRA
|
1:40,1 – 1:45,0
|
1:30,1 – 1:35,0
|
33,0 – 40,0
|
plus DOSTATECZNA
|
1:45,1 – 1:55,0
|
1:35,1 – 1:45,0
|
26,0 – 32,0
|
DOSTATECZNA
|
1:55,1 – 2:05,0
|
1:45,1 – 1:55,0
|
25
|
„sylabus”
Nazwa przedmiotu: Teoria i metodyka pływania i ratownictwa wodnego
Propozycja punktów ECTS: 3
Semestr I
Liczba godzin ćwiczeń: 30
Liczba godzin pracy własnej: 5
Cele nauczania: Dostarczanie wiedzy teoretycznej i doskonalenie umiejętności praktycznych umożliwiających nauczanie i doskonalenie pływania ludzi w różnym wieku i na różnych poziomach zaawansowania technicznego; dostarczanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych umożliwiających zastosowanie kompetencji pływackich dla potrzeb sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych.
Treści kształcenia: Zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć rekreacyjnych w środowisku wodnym; organizacja, przygotowanie i prowadzenie procesu służącego rekreacji w wodzie z zastosowaniem zabaw, konkursów i gier; doskonalenie pływania z wykorzystaniem metod stosowanych w treningu pływackim; doskonalenie i unifikacja technik pływania oraz startów i nawrotów stosowanych w pływaniu sportowym; nauczanie i doskonalenie nurkowania z zatrzymanym oddechem; nauczanie i doskonalenie nurkowania w sprzęcie ABC.
Nabyte umiejętności: Kompetencje w zakresie: prowadzenia zajęć rekreacyjnych w środowisku wodnym; prowadzenia zajęć doskonalących technikę pływania z wykorzystaniem metod stosowanych w treningu pływackim; prowadzenia zajęć z pływania z wykorzystaniem sprzętu ABC.
Praca własna: Doskonalenie techniki pływania; doskonalenie pływania w sprzęcie ABC; samodzielne opracowanie gier, zabaw i konkursów realizowanych w środowisku wodnym.
Opracowała
Kierownik Katedry Teorii i Metodyki Sportu
dr hab. prof. nadzw. Ewa Dybińska
|